fbpx
Vaszily Miklós, a TV2 elnöke, az Indamedia társtulajdonosa, a MEME alelnöke, a Pesti TV társtulajdonosa

A TV2 elnöke szerint állami milliárdok nélkül veszteséges évük lett volna – így viszont megduplázódott a profit

A TV2 Média Csoport Zrt. elnöke egy interjúban azt mondta, hogy a TV2 állami reklámbevételek nélkül nem lenne nyereséges, az állami reklámpénzek segítségével viszont meg tudta duplázni a cég a profitját az elmúlt időszakban. Azt is mondta, startup kísérletnek tekinti a Pesti TV-t, és hogy nem számított arra, hogy az Indexet tulajdonló Indamediában való tulajdonszerzése ekkora földcsuszamlást vált majd ki, de mostanra stabilizálódott a lap helyzete. Teljesen természetesnek nevezte, hogy az állam jelentős összegeket költ tévéreklámokra.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Interjút adott a Világgazdaságnak Vaszily Miklós, a TV2 Zrt. elnöke, az Index.hu Zrt.-t tulajdonló Indamedia Network társtulajdonosa, és a Mészáros Lőrinc közeli Pesti TV társtulajdonosa. Vaszily az interjúban szót ejtett a 2020-as médiatorta (reklámtorta) 2,8 százalékos csökkenéséről, amit alapvetően pozitívan értékelt, mondván a hirdetők optimizmusára ad okot, hogy a reklámpiac teljesítménye meghaladta a nemzetgazdaság teljesítményét, a GDP alakulását.

„K alakú” válság

Szerinte érdemes összevetni a számokat azzal, hogy voltak, akik 20-30 százalék körüli visszaeséstől tartottak tavaly tavasszal, amikor mindenki dömpingszerűen valóban visszavett a költéseiből. Az eredmények szerinte azt mutatják, hogy a gazdasági szereplők bíznak a reklámpiacban, és ha az élet visszatér a rendes kerékvágásba, akkor gyors lehet a fellendülés, a magyar gazdaság hamar talpra állhat, a fogyasztás nőhet. Vaszily szerint az történt, hogy a féléves fordulókor kiderült, hogy zömében inkább csak átütemezések történtek, az utolsó negyedév pedig kifejezetten erős hónapokat hozott.

Hozzátette, ha a számok mögé nézünk, azért árnyaltabb a kép, mert a járványhelyzetben értelemszerűen berobbanó digitális szelet 5 százalék feletti bővülésének tudható be az, hogy minden más médiaplatform visszaesésével együtt is a tavalyi teljesítmény stagnáláshoz közeli szintre állt be.

Ha úgy tetszik, az előbbi kompenzálni tudja az utóbbiakat. Megemlítette azt az elemzést is, melyben „K alakú” válságnak írták le a mostanit, ami annyit tesz, hogy bizonyos ágazatok jól, mások rosszul jártak. Ez igaz a média szereplőire is.

A Facebook és a Google elszívja a pénzt a digitális média elől

Ugyanakkor Vaszily szerint problémát okoz, hogy hiába nőtt a digitális piac, mert az online médián belül a globális szolgáltatók, mint a Facebook, a Google, a YouTube, az Instagram előretörése figyelhető meg, és eközben a hagyományos, internetes elérésű magyar médiaszolgáltatóknál nem ilyen rózsás a helyzet.

A hazai online szolgáltatók felé érkező hirdetési összeg csökkent, az online hirdetői pénzek közel 60 százaléka tavaly már a nemzetközi platformokhoz vándorolt. A COVID csak fokozta ezt a hatást. Vaszily szerint ez a médiapiac egyik legnagyobb kihívása jelenleg helyi és globális szinten egyaránt.

Ki kapta a több állami reklámbevételt, a TV2 vagy az RTL?

Vaszily a tévés piacról azt mondta, markáns volt az állami jelenlét a hirdetési piacon, ami szerinte nem meglepő és teljesen természetes, hogy az állam ilyen sokat költött.

Mint arról korábban a Media1 beszámolt, a piacon etalonként figyelt Kantar szoftver listaáras adatai alapján kormányközeli TV2 szerezte meg az állami reklámköltések túlnyomó többségét (listaáron a Kantar szoftvere 23,69 milliárd forint körüli becsült összeget mutatott ki a TV2 esetében), míg az RTL-nek jóval kevesebb ment a főműsoridőben jóval gyengébben teljesítő TV2-höz képest. (Listaáron az RTL esetében a Kantar szoftvere 3,1 milliárdot mutatott ki, de az RTL a Media1 érdeklődésére elárulta, hogy kedvezményekkel együtt ténylegesen hozzájuk 2,5 milliárd forint állami pénz ment.)

Marsi Anikó, Gönczi Gábor, a Tények műsorvezetői és a Tényeket felügyelő Kökény-Szalai Vivien, a Tv2 hírigazgatója
Marsi Anikó, Gönczi Gábor, a Tények műsorvezetői és a Tényeket felügyelő Kökény-Szalai Vivien, a Tv2 hírigazgatója (TV2 sajtószoba/archív)

Vaszily most a Világgazdaságnak adott interjúban a Kantar korábban megjelent adataira célozgatva kijelentette, hogy azok szerinte megalapozatlanok, ugyanis a teljes tévés reklámpiaci 64 milliárd forintból mintegy 9 milliárd forint az állami reklámköltés az MRSZ médiatortája szerint, és abból Vaszily szerint a TV2 közel azonos összeget kapott. 

Vaszily Miklós ezen állításához fontos hozzátenni (sajnos a Világgazdaság nem tette hozzá), hogy az MRSZ médiatorta adatai maguk a piaci szereplők, köztük a TV2 Zrt. ténylegesen számlákkal nem ellenőrzött önbevallásos adatain alapszanak, így az MRSZ által megadott összesített állami reklámtévés adat hitelessége óvatos fenntartásokkal kezelendő, ugyanis a TV2 és bármely más szereplő lényegében bármekkora összeget bemondhat. De eltérés lehet a listaáras, Kantar által számított adatok és az MRSZ kimutatása szerint akkor is, ha TV2 végül jelentősen eltért a listaáraitól, ez tehát nem jelenti azt, hogy a Kantar szoftvere tévedne, amikor a listaáras adatokat lekérdezik.

Vaszily az interjú folytatásában arról beszél, hogy a TV2 nézettebbnek számít az RTL-nél az állam szempontjából, ugyanis az állam nem a kereskedelmileg fontos 18-49-es korcsoport nézettségi adatait nézi, hanem a 18+ adatokat, márpedig ebben a TV2 jobb egész napos adatok alapján néhány százalékponttal jobbnak mutatkozik az RTL-hez képest, köszönhetően annak, hogy a TV2 nézői táborában felülprezentáltak az 50 év feletti nézők, azaz több idős ember nézi a TV2-t, míg az RTL-t, valamint arról beszélt, hogy az állam szempontjából nem számít, hogy a nézőket főműsoridőben vagy a nap más szakában éri-e el hirdetésekkel. (Az RTL, mely üzleti modelljét jellemzően a piaci alapú hirdetőkre építi, a 18-49-es korcsoportra  nem pedig az állami bevételekre, és ebben a korcsoportban az RTL főműsoridőben, vagyis amikor sokan néznek televíziót, évek óta stabilan piacvezetőnek számít – megj. a szerk.)

Állami reklámpénzek tették nyereségessé a TV2-t

Arra, hogy hogyan alakult a TV2 tavalyi éve, Vaszily azt mondta, az kifejezetten jól alakult, ha figyelembe vesszük a COVID-19 miatt a vártnál lényegesen nehezebb körülményeket. Vaszily azt mondta, bár még a hivatalos, végső számok nincsenek meg, már most látszik, hogy az adózott eredményünk várhatóan meghaladja a 3,5 milliárd forintot a 2019-es 1,7 milliárd után, vagyis sikerült duplázni.

Vaszily a javulás okaként azt jelölte meg, hogy költséghatékonyság-javító intézkedéseket hajtottak végre a 2019 közepén indult menedzsmentváltást követően, illetve tavaly újraszervezték a vállalat finanszírozási hátterét. (Ez ténylegesen azt jelenti, hogy a TV2 tulajdonosa milliárdos összegű hitelt vett fel Mészáros Lőrinchez köthető pénzintézettől  – megj. a szerk.)

 

A TV2 Média Csoport Róna utcai székháza Budapesten
A TV2 Média Csoport Róna utcai székháza Budapesten
Fotó: Szalay Dániel / Media1

Arra, hogy az államtól érkezett pénzek nélkül hogy alakult volna a helyzet, akkor is nyereségesek lettek-e volna, ha az állam nem hirdet, a TV2 elnöke elismerte, hogy még nem, azaz az állami bevételeknek köszönhetően lettek nyereségesek. (Ez azt jelenti, hogy az állam olyan sokat költött a TV2-nél, hogy ebből összejött minimum 3,5 milliárd forint profit.)

Azt mondta a tévétársaság elnöke, azért kellett az állami bevétel a nyereségességhez, mert a COVID rosszul érintette őket. Hozzátette, nem tartja ördögtől valónak az állami reklámpénzeket, hiszen az állam szerves része a hirdetési piacnak, és ez nem csak Magyarországon van így. Hangsúlyozta, hogy az elérésük miatt nem kihagyhatók az állami kommunikációból.

Vaszily a TV2 szlovéniai terjeszkedéséről szót ejtve azt mondta, azért döntöttek a Planet TV felvásárlása mellett, mert attraktív volt a kínálkozó lehetőség, amikor a Telekom Slovenije felkínálta a csatornát.

Az Index tulajdonosváltása is szóba került

Az interjú folytatásában arról esett szó, hogy Vaszily Miklós tavaly megszerezte az Indamedia 50 százalékát. (Ez az a cég, amely nem sokkal később az Index.hu Zrt. tulajdonosává is vált.) Arra, hogy miért érdekli az online sajtó, azt mondta, egy havi közel 5 millió felhasználót elérő csoport – mint az Indexet, a Totalcar.hu-t vagy a Femina.hu-t is jegyző Indamedia – üzleti hasznosítását izgalmas kérdésnek és komoly szakmai kihívásnak tartja egy olyan környezetben, amikor a globális szereplőkhöz kerül az online médiapénzek jelentős része. Vaszily ezután arról beszélt, hogy az elmúlt időszakban sikerült megerősíteni az Index pozícióját és az vezető lapnak számít.

Dull Szabolcs
Dull Szabolcs, az Index egykori főszerkesztője távozik elbocsátásakor tavaly nyáron. Fotó: Huszti István

A Világgazdaság kérdésére Vaszily azt is elmondta, hogy nem számított rá, hogy az Indexnél ilyen földcsuszamlásokhoz vezet megjelenése, majd hangsúlyozta, hogy mostanra megnyugtatóan rendeződött a nehéz helyzet, amit az előző szerkesztői gárda tömeges távozása okozott. Hangsúlyozta, hogy az Index újra jól teljesít a látogatottsági versenyben, egymillió körüli egyedi látogatóval rendelkezik, rendkívüli történésekkor pedig ennél is többet. Vaszily azt mondta, mostanra nyugalom van a vállalatnál.

A Pesti TV egy startupkísérlet

Szóba került a Vaszily nevéhez ugyancsak kötheőt Pesti TV tavalyi elindítása is. A kormánypárti gazdasági lapnak Vaszily Miklós azt mondta, a Pesti TV egy startup kísérlet, ezen és annak internetes oldalán hagyományos tévés megoldások alternatívabb témafeldolgozása történik azzal a reménnyel, hogy így megszólítható olyan célcsoport, amely nem tévézik. Ennek érdekében további szolgáltatókkal vannak tárgyalásban a lefedettség javítása érdekében.

Vaszily azzal zárt, hogy a Pesti TV akkor eredményes, ha új nézőket tud bevonzani akár online is, és nem feltétlenül attól, ha máshonnan vesz el már meglévő nézőket. (A Pesti TV nézettségéről itt érhető el a Media1 írása.)

(A Media1 kérdést küldött a TV2 Zrt. sajtóosztályának a Vaszily Miklóssal készített interjúban érintett állami reklámbevételek kapcsán, hogy mennyi volt a vállalat állami reklámbevétele 2020-ban, hiszen az RTL ezt saját magára nézve korábban már elárulta, ráadásul közérdekű adatról van szó.  Válasz helyett azonban Vaszily Miklós interjúját küldték el, amiből nem derül ki semmiféle konkrétum arról, mennyi közpénz landolt a TV2-nél.)

További hírek és cikkek találhatók a Media1.hu-n

Borító: Vaszily Miklós, a TV2 elnöke, az Indamedia/Index társtulajdonosa, a MEME alelnöke, a Pesti TV társtulajdonosa
Szóljon hozzá!