fbpx
Üres postaládák, újságterjesztés, újság, kézbesítés

Lépéskényszerbe hozta a Magyar Posta lapkiadókat

A Népszavát és a Blikket érinti a legérzékenyebben a Magyar Posta azon döntése, hogy megszünteti a napilapterjesztéssel foglalkozó üzletágát, ezen újságok ugyanis kormánypárti versenytársaikkal ellentétben nem rendelkeznek önálló logisztikai háttérrel. Megkérdeztük a kiadóikat, hogyan készülnek arra a júliustól induló időszakra, amikor a Posta már nem viszi ki a lapjaikat.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Mint arról korábban a Media1 is beszámolt, megszünteti napilapterjesztési üzletágát a Magyar Posta a nyártól: a cég július elsejétől nem viszi ki a napilapokat házhoz az előfizetőkhöz. Ez már annyira eldöntött tény, hogy a Posta már levélben tájékoztatta is a változásról az újságok előfizetőit, akiknek adatkezelési nyilatkozatokat küldött ki, hogy az előfizetői adataik átkerülhessenek a kiadóikhoz a terjesztés további biztosítása érdekében.

Az állami vállalat a napilap terjesztési szolgáltatása megszüntetését azzal indokolja, hogy a napilapok kiszállítása veszteségessé vált, vagyis gazdasági lépésről van szó.

Korábban idéztük a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) állásfoglalását is, mely szerint amikor a Posta megszünteti a napilapok kiszállítását, akkor figyelembe kellene vennie, hogy az Alaptörvény által is biztosított alapjog az információhoz jutás, és a szolgáltatás megszüntetésével ez sérülni fog. Megemlítették, hogy a döntéssel kapcsolatban nincsen jogorvoslati lehetősége a kiadóknak, de kifejezésre juttatták, hogy a döntés következtében sérül az iparág üzleti modellje, mely a terjesztési- és a reklámbevételek kettősén alapul. Az MLE arról is beszélt, hogy egy ilyen súlyú döntést, a hírlapok kézbesítésének megszüntetését csak akkor lehet és szabad meghozni, ha a kiadók számára már rendelkezésre állnak alternatív terjesztési lehetőségek, illetve jelezték a lapkiadók azt is: a versenyjogi szabályok maximális figyelembevétele és betartása mellett tőle telhetően igyekezni fog jogi és szakmai segítséget nyújtani tagvállalatainak.

Nyomás alá helyeződnek egyes kiadók

Az, hogy a Posta a napilapszállítás beszüntetésére készül, nem különösebben lepte meg a szakma egyes szereplőit, hiszen már 2019 őszén, az önkormányzati választások előtt jelent meg cikk, mely arról szólt, hogy a várhatóan az önkormányzati választások után a Posta megszünteti a napilapterjesztést, és Fidesz-közelbe, a kormányközeli médiaholdinghoz (Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány – KESMA / Mediaworks) kerülhet a hazai lapterjesztés, ami

felhasználható különböző kiadók nyomás alá helyezésére, mivel a kiadóknak a terjesztéshez szükséges saját logisztikai háttere nincsen, és annak kiépítése nagyon magas költséggel járna.

A Posta lépése persze valóban magyarázható gazdasági okokkal, hiszen a koronavírus-járvány gazdasági hatásaként tovább zuhant a lapelőfizetések száma, így van több olyan település, ahová kifejezetten kevés (akár mindössze néhány darab) példány miatt kellett a kézbesítőknek járnia.

A postás viszi az újságot
Stock / Depositphotos

A Mediaworks lehet az új helyzet nyertese

Iparági forrásaink jelenleg arra számítanak, hogy a Posta terjesztési szerződésének júliusi lejárata után az olyan kormányközeli napilapok mint például a Magyar Nemzet vagy a Nemzeti Sport  terjesztést a kormányközeli holding (például a holdinghoz tartozó MédiaLOG-DMHM Logisztikai Zrt.-hoz) oldja meg,  melynek van már több évnyi terjesztési tapasztalata. Ez azért is adná magát, hiszen a MédiaLOG-DMHM tulajdonosa éppen ezen lapok kiadója. A MédiaLOG-DMHM az Opten céginformációs rendszer szerint jelenleg a KESMA / Mediaworks 100 százalékos tulajdonában van.

A Mediaworks Bécsi úti épülete Budapesten
A Mediaworks Bécsi úti épülete Budapesten. Fotó: Ladányi András / Media1

A Mediaworkshöz mintegy félezer médiatermék tartozik, a Magyar Nemzettől a Nemzeti Sporton át olyan internetes oldalakig mint az Origo, a 888.hu, de van tévécsatornájuk (HírTV), rádiójuk (Retro Rádió, Part FM stb.) reklámértékesítő házuk (Salesworks) és saját napilapjaik mellett külső partnerek termékeit is nyomtatják.

Iparági beszélgetőpartnereink arra számítanak, hogy végül a piac más szereplői sem fogják tudni elkerülni, hogy a Mediaworks terjesztési szolgáltatását vegyék igénybe.

Márpedig ha a Mediaworkshöz vagy annak közelébe kerül a hazai lapterjesztés, akkor tovább növekedhet a Mészáros Lőrinc-közeli vállalatbirodalom médiapiaci befolyása, ráadásul a Mediaworks egyszerre lesz érdekelt mint sajtópiaci kiadó és sajtótermékek terjesztője is.

A MédiaLOG-DMHM-nál egyébként épp most került sor személyi változásokra: a napokban távozott Köő-Tóth Győző és Lóczi János (mindketten igazgatósági tagok voltak), és Bulyáki Iván, a Mediaworks nyomdai- és terjesztési igazgatója vette át a vállalat irányítását vezérigazgatóként.

Mit tesz a Blikk és a Népszava?

A Media1 a Blikk kiadóját, a Ringier Axel Springer Magyarországot (RAS Magyarország) és a XXI. Század Média Kft-t, a Népszava kiadóját kérdezte, hogyan készülnek az új korszakra.

A RAS Magyarország sajtóosztálya az alábbi nyilatkozatot küldte lapunknak:

„A portfóliónkból a Blikket érinti ez a döntés, a magazinok terjesztését továbbra is vállalja a Magyar Posta. A célunk természetesen az, hogy egyetlen előfizetőt se hagyjunk Blikk nélkül július 1-je után sem. A terjesztéséhez most külső szolgáltatót keresünk, az előzetes egyeztetések már elkezdődtek. Azonban a költségeket még nem látjuk, korai lenne még a kalkuláció addig, amíg a tárgyalások zajlanak.”

Blikket hirdet egy újságos bódé oldala Budapesten.
Blikket hirdet egy újságos bódé oldala Budapesten. Fotó: Ladányi András / Media1

Mátray Mihály, a Népszavát tulajdonló XXI. Század Média Kft. kiadójának ügyvezetője lapunk kérdésére egyelőre ugyancsak nem nevezte meg, pontosan kivel, mely szolgáltatóval tervezik megoldani a lap kiszállítását. Azt mondta, egyelőre sok még a tisztázatlan kérdés ezzel kapcsolatban, senki sem lát még tisztán, zajlanak az egyeztetések,

„de valahogyan meg fogjuk oldani a kérdést egy terjesztési szolgáltatóval, mivel nagyon fontosak számunkra az előfizetők, és nem szeretnénk, ha bárki lemorzsolódna.”

Népszava
Népszava egy újságosnál korábban. Fotó: Ladányi András / Media1

A Posta által kiszállított napilapok között egyébként a Népszava kiemelkedő mennyiséget képvisel, ezért is kiemelt feladat most ennek megoldása a kiadó számára.

Mátray azt kéri az előfizetőktől, ne tegyenek semmit a Posta által kiküldött tiltakozó nyilatkozattal, hiszen így az előfizetői adatok, ha az előfizetők nem tiltakoznak, automatikusan átkerülnek a kiadókhoz, így továbbra is biztosítható lesz az újság terjesztése. Mátray hozzátette: mindenki fizesse ki az előfizetési díját, mivel a változások ellenére is kapni fogják a lapot.

Hangsúlyozta: a szállítás folyamatossága megmarad, tehát azon vannak, hogy a változások miatt ne érje hátrány az előfizetőket.

További hírek és cikkek találhatók a Media1.hu-n! Iratkozzon fel RSS csatornánkra, kövessen bennünket a Facebookon vagy iratkozzon fel hírlevelünkre!

Szóljon hozzá!