fbpx
A Bors című bulvárnapilap utcai hirdetése

Bréking: Felmondott az elfideszesített Bors főszerkesztője és átigazol a Blikkhez

A távozásra rálátó forrásaink szerint a 2017-ben, Andy Vajna kormánybiztos tulajdonossá válását követően kinevezett, ám a lapot szakmai alapon kiegyensúlyozni próbáló Kovács Vince megcsömörlött attól, ami a Borsot tulajdonló Fidesz-közeli Mediaworks kiadónál folyik. A Media1 értesülése szerint Kovács Vince az általa alapított Blikkhez tér vissza főszerkesztő-helyettesként. Nem ő lesz az egyedüli távozó.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A Media1 úgy tudja, Kovács Vince, a Bors főszerkesztője egy ideje már készült a távozására, mivel elégedetlen volt a kormányközeli médiavállalatnál zajló folyamatokkal, és azzal, hogy a lap működésébe beleavatkoznak, illetve eltérő elképzelései voltak az újságírásról Ómolnár Miklóssal, a kiadó bulvár divíziójának vezetőjével.

A főszerkesztő elhatározása szerdán vált hivatalossá és tényleges tetté, amikor is beadta a felmondását a Bors tulajdonosánál, a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványhoz (KESMA) tartozó Mediaworks Hungary-nál.

A Media1 több, egymástól független forrásból azt is megtudta, hogy Kovács Vince a Bors legnagyobb konkurenciájánál, a piacvezető Blikk című bulvárlapnál lesz főszerkesztő-helyettes, erről több blikkes forrásunk is tud. Ott az Indexhez igazoló Gedei Norbert, a Blikk eddigi főszerkesztő-helyettesének (korábbi főszerkesztőjének) feladatkörét veszi át a Ringier Axel Springer Magyarország kiadónál.

Blikk, újságos
A Blikket hirdeti egy újságos Budapesten. Fotó: Ladányi András / Media1

Bár a Vajna-korszak kezdetén nevezték ki a Bors élére, de egy darabig még középen tudta tartani a lapot

Kovács Vincét 2017-ben azután nevezték ki a Bors élére, hogy Andy Vajna (Andrew G. Vajna / Vajna András) filmügyi kormánybiztos lett a Bors akkori kiadójának, az azóta a KESMA-hoz került Lapcomnak a tulajdonosa. Informátoraink szerint a főszerkesztő Vajna alatt még viszonylag szabadon dolgozhatott és igyekezett középen tartani a lapot, ám miután a lap a KESMA-hoz került, az újság egyre erőteljesebben a Fidesz kiszolgálómédiumává formálódott, annak tartalmába egyre többször kerül be nyílt Fidesz-propaganda. A propaganda megjelenése miatt többen Ómolnár Miklóst okolták, akinek a felügyelete alá került a Bors és a Ripost, valamint a Lokál is.

„Vince jó arc, de miután egyre vállalhatatlanabb kéréseket kapott, folyamatosan kezdett ettől megcsömörleni” – így fogalmazott a Media1 egyik forrása.

Kovács Vince, a Bors főszerkesztőjének életrajza a Mediaworks oldalán
Kovács Vince, a Bors főszerkesztőjének életrajza a Mediaworks oldalán

Kommenttiltás az Orbán Viktort érintő hírek alatt

A lap elfideszesítése egyébként nem csak a lapban megjelenő elképesztő mennyiségű kék állami hirdetések alapján, de abból is kivehető volt, hogy a Media1 megfigyelése szerint néhány kivételtől eltekintve az Orbán Viktor miniszterelnökkel összefüggő hírek alatt (lásd például ITT, ITT, ITT, ITT és ITT és még sok más esetben) nem volt lehetőség olvasói kommentelésre, a funkciót kikapcsolták, míg ha egy ellenzéki politikusról esett szó, erre nagyon is mód volt, lásd például ITT. Ez egyesek szerint azért volt, hogy így óvják a kormányfőt a bírálatoktól, illetve elrejtsék a negatív észrevételeket a publikumtól a valóságosnál népszerűbbnek láttatva, az ellenzékkel szemben pedig eközben karaktergyilkosságokra is lehetőséget adott. Forrásaink feltételezése szerint nem Kovács Vince szorgalmazta, hogy ez így legyen, hanem felsőbb körökből érkezhettek időnként utasítások hozzá.

A Media1 nagyjából két héttel ezelőtt megkereste a sajátos kommentelési szabályozás miatt a szerkesztőséget, hogy külső politikai utasításra tiltják-e le a cikkek végén vagy saját elhatározásukból. Január 16-án küldött e-mailünkben ezt kérdeztük:

„Arról szeretnénk érdeklődni, hogy mi az oka annak, hogy az Orbán Viktorról szóló híreik, cikkeik esetében a Bors Online oldalon általában le van tiltva a hozzászólás lehetősége, míg például ellenzéki politikusoknál erre lehetőség van. A Fidesz miniszterelnökével és több prominensével összefüggő hírek alatt kommentek tiltását központi utasításnak megfelelően kell tiltaniuk, vagy ez a szerkesztőség önálló döntése? A tiltásnak ahhoz van-e köze, hogy hozzászólóik korábban sokszor kritikus szavakkal illették a kormányfőt, illetve a politikusokat? Nem érzik-e úgy, hogy sérül a véleményszabadság és a szólásszabadság azáltal, hogy Orbán Viktor esetében nem lehet hozzászólni, miközben az egyik legfőbb közjogi méltóság köteles lenne tűrni a bírálatot és ezek a hozzászólások a közbeszéd részét képezik?”

Választ azonban levelünkre nem kaptunk a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány lapjától. Kerestük Kovács Vincét ma többször is telefonon, hogy a távozása okáról, illetve a kommentes tiltásokról érdeklődjünk és sms-ben is jeleztük, sürgős ügyben keressük, de sem a Mediaworks telefonszámán, sem közvetlenül a mobilján nem volt elérhető, nem  fogadta hívásunkat és nem kaptunk visszahívást.

Telefonon elértük viszont Ómolnár Miklóst, hogy Kovács Vince utódlásáról érdeklődjünk, de a hívás rejtélyes körülmények között épp kérdésünk elhangzása után megszakadt, és azóta már nem tudjuk utolérni Ómolnárt sem.

Ómolnár Miklós, a kormányközeli bulvár főnöke
Ómolnár Miklós, a kormányközeli bulvár főnöke

További távozások is lesznek

A Borsnál egyébként a főszerkesztő mostani felmondásán kívül más változások is lesznek. Nemrég írtuk meg, hogy Takács Gabriella, a lap a sztárokkal foglalkozó főszerkesztő-helyettese a Central Médiacsoporthoz tartozó Story és Best magazin című bulvárhetilapok főszerkesztője lesz hamarosan.

Informátoraink szerint várhatóan Kovács Vince és Takács Gabriella mellett más távozások is várhatók, mivel várható,hogy Kovács Vince átvisz magával néhány tehetséges munkatársat a Blikkhez.

A Mediaworks oldalán még elérhető életrajza szerint a távozó Bors-főszerkesztő a pályáját 1994 februárjában kezdte, a Blikk egyik alapítója, 2004-ig a Blikk Aktuális rovatának újságírója volt. A 90-es évek közepén újságírói munkája mellett a Magyar Televízió Megáll az ész című szórakoztató műsorának szerkesztő-riportere, valamint a Frei Dosszié stábjának is tagja volt. 2004-ben a Képes Bulvár lap lapszerkesztőjeként folytatta pályafutását, majd a lap megszűnése után visszatért a Blikkhez, ahol az Aktuális rovat szerkesztője lett. Ebben az évben társszerzőként jegyezte a Móri mészárlásról szóló könyvet. A Bors elődjéhez – a Színes Bulvár Laphoz – 2005-ben került, ahol a következő 12 évben szerkesztőként tevékenykedett. 2017. október 18-án nevezték ki a Bors főszerkesztőjévé.

További hírek találhatók a Media1.hu-n! Iratkozzon fel RSS csatornánkra és hírlevelünkre, valamint kövessen bennünket Facebook-oldalunkon!

Borító: A Bors című bulvárnapilap utcai hirdetése.  Fotó: Media1 / Ladányi András

 

Szóljon hozzá!