A 168 Óra helye balra, 2020.09.03-án, 13:30-kor

Hiánycikk lett a 168 Óra a főszerkesztő elbocsátása után

Miközben váratlanul hiánycikké vált a hetilap, szűkszavúan ugyan, de mégiscsak megszólalt Rózsa Péter, az Orbán-család fiatalkorú tagját is tartalmazó fotó leközlésére hivatkozva elbocsátott főszerkesztő. A MÚOSZ elnöke beszédesebb volt nála: azt mondta, az elbocsátás vélhetően jogszerűen történt, de szerinte más lehet a valós magyarázat. Egy 168 órás munkatárs pedig azt mondta, számított már az elbocsátásra. A lap vezérigazgatója viszont kitart tegnapi álláspontja mellett.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Media1 több forrásból ellenőrzött információja szerint számos újságos elárusítóhelyen, terjesztőponton szokatlanul nagy érdeklődés volta ma és a tegnap a 168 Óra című hetilap friss lapszáma iránt, gyakorlatilag rekord eladásokat produkál a termék. Számos vidéki terjesztési ponton, de Budapest több pontján is, szó szerint kiürültek az újságárusok a hetilapot tartalmazó polcai: gyakorlatilag felvásárolták a lapot.

Fotósunk, Ladányi András maga is meggyőződött erről, amikor szerette volna megszerezni a 168 Órát, a lap ugyanis a lapkeres Inmedio/Relay azon óbudai üzletében, ahol tegnap még elérhető volt, és ahol rendszeresen meg szokott fordulni, mára elfogyott. (Borítóképünkön a HVG-től balra látható „hűlt helye” a lapnak.) Media1-olvasók közül is többen jelezték: hiába próbálták beszerezni a lapot, nem jártak sikerrel.

A 168 Óra feltehetőleg amiatt az ügy miatt válhatott hiánycikké, ami tegnap robbant ki, miután a Media1 megírta, hogy elbocsátották Rózsa Péter főszerkesztőt a most megjelenő lap tartalmára hivatkozva. Az elbocsátás híre gyakorlatilag bejárta a teljes médiát, a 24.hu-tól, a 444.hu-tól, a 888.hu-tól és a Magyar Nemzeten át az Indextől a Nyugati fényig számos médium kiemelten foglalkozott cikkünkre hivatkozva tegnap és ma a témával.

Egy Orbán Viktor miniszterelnök családjáról közölt fotóra hivatkozva menesztették a főszerkesztőt

Milkovics Pál, a hetilapot tulajdonló Telegráf Kft. anyavállalata, a Brit Media résztulajdonosa és nemrég kinevezett vezérigazgatója azzal indokolta a 168 Óránál történt elbocsátást a Media1-nek, hogy Rózsa – aki közel egy éve, tavaly szeptember közepén lett főszerkesztő – olyan fotót engedett nyomdába a sajtótermék 6. oldalán, melyen Orbán Viktor kormányfő családtagjai, köztük a fénykép készítésekor még fiatalkorú gyermeke is látható a Családi álca c. írás mellett.

A fotó egyébként a miniszterelnok.hu-n és a Facebookon korábban már megjelent nyilvánosan egy fotósorozat részeként, ám Milkovics szerint

„a gyerekeket, függetlenül szüleik közéleti szerepvállalásától, védeni kell, nem pedig politikai tartalmú üzenetekhez felhasználni és gyűlölködés céltáblájává tenni.”

A 168 Óra tegnap megjelent lapszámának Családi álca című írása melletti kép
A 168 Óra tegnap megjelent lapszámának Családi álca című írása melletti kép.

Nem akármilyen borító

A 168 Óra tegnap megjelent legfrissebb száma egyébként borítóján Orbán Viktort és Mészárost Lőrincet, Felcsút gázszerelőből lett dollármilliárdosát kisdedként ábrázolva jelent meg: egy nő a kezében tartja a kormányfőt és barátját, mintha csak szoptatni készülne a két ismert férfit gyerekkorában.

A 168 Óra legújabb lapszámának borítója
A 168 Óra legújabb lapszámának borítója

Milkovics Pál azonban azt állítja, nem a címlap miatt döntött a főszerkesztő kirúgása mellett, azzal nincs gondja, hanem az Orbán Viktor gyermekét is tartalmazó 6. oldali adventi családi fotó miatt, mivel szerinte ennek közlése vállalhatatlan.

Milkovics azt is mondta lapunknak, hogy megpróbálta visszahívni a lapot a terjesztőktől, de már technikailag ez nem volt lehetséges, a visszahívási szándék elkésett. Hozzátette, hogy lélekben felkészült arra, hogy a történtek miatt NER-esnek fogják őt titulálni, de azt mondta, ez nincs így.

„Számomra ez egy morális döntés volt, nem mérlegeltem és nem is tartottam fontosnak a PR-következményeket. Bármelyik másik politikus családja esetében is így jártam volna el” – nyilatkozta a Brit Media vezérigazgatója tegnap a Media1-nek, de hasonlóan nyilatkozott a Klubrádiónak is, Bolgár György műsorában.

Ma mégis megszólalt az elbocsátott Rózsa Péter

Tegnap egyébként hiába kereste az ügyben a Media1 többször is Rózsa Pétert, mivel az elbocsátott főszerkesztő csak annyit reagált megkeresésünkre, hogy nem kíván nyilatkozni. Ma azonban a Magyar Nemzetnek hajlandó volt nyilatkozni végül.

Azonban mindössze annyit mondott, hogy nem érzékelt politikai befolyásolási kísérletet a lapjánál. Többet ehhez nem tett hozzá az MN szernit.

Rózsa Péter, a menesztett főszerkesztő
Rózsa Péter, a menesztett főszerkesztő. Fotó: Klubrádió

Nem mindenkit ért váratlanul a szerkesztőségben a kirúgás

A témával foglalkozott a 24.hu is, mely azt írta, hogy a Brit Media vezérigazgatója, Milkovics Pál vezérigazgatótól szokatlan módon részt vett szerkesztőségi üléseken, és szívesen artikulálta véleményét a lapról. Érdeklődésünkre azonban azt mondta erre a vezérigazgató, hogy ebből mindössze annyi igaz, hogy a kinevezését követően, bemutatkozni lement a szerkesztőségi szobába.

Azt is mondta, olyannyira nem folyt bele a lap tartalmába, hogy az Orbán Viktor gyermekeit tartalmazó fotóról is csak azután értesült, hogy a lapot Rózsa már nyomdába küldte.

A 24.hu-nak mindenesetre névtelenül nyilatkozott egy 168 Óránál dolgozó munkatárs, aki azt mondta, hogy a történtek nem érték váratlanul a főszerkesztő elbocsátásával kapcsolatban, ez már érett.

MÚOSZ-elnök: Jogszerű lehet Rózsa elbocsátása, de a fotóra való hivatkozás vélhetően csak ürügy

Hargitai Miklós, a legnagyobb taglétszámú hazai újságírószervezet, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) elnökét is megszólaltatta a 24.hu. Hargitai azt nyilatkozta, hogy a főszerkesztő elbocsátása szerinte vélhetően jogszerűen történt, az aligha támadható meg bíróságon, mivel a főszerkesztőket rendszerint sokkal könnyebb elbocsátani, mint más munkavállalókat, hiszen a lapvezetőket jellemzően menedzserszerződésekkel alkalmazzák, így akár a bizalom megrendülése mint szubjektív indok is lehet a visszahívás indoka.

Hargitai ugyanakkor azt mondta, hogy a történteket ő maga ürügynek tartja, nem pedig valós indoknak:

„Látható, hogy milyen változások indultak el a 168 Óránál, ezek azt valószínűsítik, hogy Rózsa Péternek nem, de legalábbis nem csak emiatt kell távoznia. Megéltem már több főszerkesztő-váltást életemben, és jellemző, hogy amikor bedobnak egy ilyen indokot, arról később kiderül, hogy valójában az igazságnak legfeljebb egyik szelete.”

Hargitai Miklós, a MÚOSZ elnöke. Fotó: Ladányi András, Media1
Hargitai Miklós, a MÚOSZ elnöke korábban. Fotó: Ladányi András, Media1

Hargitai feltehetőleg arra célzott, hogy a 168 Óránál nemrég volt változás a tulajdonosi struktúrában, és került be a mögöttes cégcsoport vezetésébe Milkovics Pál médiavállalkozó. Pár napja a 168ora.hu éléről lemondott Rózsa Péter, hogy a hetilap főszerkesztői feladataira fókuszálhasson. Ezenkívül több más online-os munkatárs felmondott.

Milkovics: Nem kell nekem ürügy

Milkovics a lapnak ugyanakkor azt mondta, ha el akarta volna küldeni Rózsa Pétert, akkor ehhez nem kellett volna neki ürügy, hiszen vezérigazgatóként bármikor dönthet úgy, hogy leváltja a főszerkesztőt.

Milkovics Pál, a Pesti Hírlap tulajdonosa kezében tartja a lap 0. számát
Milkovics Pál, a Pesti Hírlap tulajdonosa kezében tartja a lap 0., próbaszámát 2019 őszén. Fotó: Media1-archív

A lap egyébként szembesítette Milkovicsot azzal, hogy az Orbán-gyerekekről közölt képek már megjelentek korábban, maga a miniszterelnök tette nyilvánossá azokat, de a vezérigazgató erre azt mondta, hogy nem képfelhasználási vagy jogi kérdésről van szó, nem a kép eredetéről, és még csak nem is az a lényeg, hogy Orbán családjáról van szó, mert bármely más politikus gyereke esetében is ezt tette volna.

A 168 Óra körüli közelmúltbeli történésekről itt találhatók a Media1 korábbi írásai. Milkovics Pálról, aki a Pesti Hírlap tulajdonosaként is ismert, itt találhatók korábbi írásaink.

További hírek találhatók a Media1-en! Facebook-oldalunkra itt, RSS-csatornánkra itt lehet feliratkozni. Ha szeretne hozzájárulni a Media1 működési költségeihez és ezáltal a lap fejlődéséhez, itt találja, hogyan teheti meg.

Borító: A 168 Óra helye balra, 2020.09.03-án, 13:30-kor. Fotó: Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!