fbpx
MTVA

Közmédiás százmilliók landoltak Fidesz-közelben

Miközben az MTVA évről-évre több pénzből gazdálkodhat, ebből megint szép kis summa került a miniszterelnökhöz közelálló körökhöz. Jutott a pénzből Orbán Ráhel (a miniszterelnök lányának) tanácsokat adó stylistnak, Habony Árpádhoz közeliként ismert cégeknek, Fidesz-közeli ügyvédi irodáknak és a Médiatanács új tagjához közeli cég is szép summát számlázhatott.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Végül mégiscsak közzétette szerdán késő este a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) az 5 millió forintot meghaladó, az elmúlt egy évben megkötött szerződéseit tartalmazó dokumentumokat. Korábban a Hírklikk nyújtott be az állami médiavállalathoz ezzel kapcsolatos közérdekű adatigénylést, mivel a frissített dokumentumlistát nem találta a közmédia weboldalán.  Az MTVA végül szerdán este 10 órakor feltöltötte a listát.

A tavalyi évben 92 milliárd forint költségvetésből működő közmédia képként visszaszkennelt táblázatokban, épp ezért nehezen feldolgozható táblázatokat tartalmazó pdf-fájlokban (1. rész; 2.rész) szerdán közzétett listája 150 oldalas. Az ezekben felsorolt szerződések közül többnek az értéke meghaladja a 100 milliót is.

Bár a pdf-ek tartalmát nehezen feldolgozhatóvá tették, az a listából így is elég egyértelműen látszik, hogy a közmédia költségvetéséből szépen gazdagodik a kormányzó Fidesz-KDNP holdudvara. Néhány érdekességre máris rátalált a Hírklikk.

Fidesz-közeli ügyvédi irodák adnak jogi tanácsokat

A Portik-ügyben megjelent nyilatkozatok kapcsán indított bírósági perben Rogán Antal (a miniszterelnök kabinetfőnökének) jogi képviseletét is ellátó Kovátsics Ügyvédi Irodával például olyan keretszerződést kötöttek, amelynek értelmében havonta 2,5 millió forintos keretig számlázhatnak.

A 24.hu által korábban Fidesz-közeliként emlegetett Sárhegyi és Társai Ügyvédi Iroda egy négy évre szóló 96 milliós keretszerződést tudhat magáénak, és hasonló összegre szerződött az MTVA a Darázs és Társai Ügyvédi Irodával is, ugyancsak négy évre. Ez utóbbi ügyvédi iroda arról ismert, hogy itt dolgozott korábban Bakondi György, Orbán Viktor miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, aki manapság migrációs ügyekben, a határkerítés kapcsán szokott megnyilvánulni.

Habony Árpád körei sem maradnak ki

A műsorgyártó cégek között szintén bukkanhatunk Fidesz-közeli cégekre, csakúgy mint az elmúlt években és a tavalyi év korábbi szakaszában is.

A Fidesz-közeli műsorgyártók közül külön is említést érdemel az Apropó Média Kft., mely sokáig Jáksó László korábbi élettársa, Halkó Gabriella, az MTVA korábbi gazdasági vezetőjének és a TV2 stratégiai igazgatójának érdekeltségébe tartozott. A Halkó által alapított Press & Belt Produkciós Iroda Kft. korábban milliós nagyságrendű összeget fizetett ki Habony Árpádnak, a miniszterelnök nem hivatalos tanácsadójának, Halkót Habony barátjaként emlegetik. Az Apropó Média Kft.-beli részesedését Halkó egyébként Blázy András gyártási producernek adta el, amikor a TV2-höz került.

A kft. 2019-ben az alábbi műsorokat gyárthatta:

  • Jó ebédhez szól a nóta: 256,3 millió forintért készíthette a kft. tavaly, idén 113 millióért gyárthatják január és június közt.
  • Noé Barátai: 77,4 millióért készítették 2019-ben a produkciót. 42,3 millióért gyárthatják idén január és március közt.
  • CHI a Belső erő: 23,5 millióért készítették tavaly a magazinműsort, ami a küzdősportokkal foglalkozik és Erdei Zsolt egykori bokszoló a műsorvezetője. 11,3 millió forint a műsor idei költsége júniusig.
  • A Dal: 245 millió forintért 2018 decembere és 2019 márciusa között.
  • Ridikül: 456 millió forintért gyárthatják 2019 januárja és június vége között, 347 millióért 2019. június és december között és 243 millióért 2019 december és 2020 március vége időszakban
  • Kamara Virtuózok: 273,9 millióért készíthették el a komolyzenei tehetségkutató műsort.

A Summa Produkció szintén Halkó korábbi üzlettársának, Blázy Andrásnak a cége. 25, illetve 29 millióért készítették a Summa című magazinműsort, illetve az Unió 28 című műsorokat is.

A Népszabadság korábbi cikke szerint Habony Árpáddal és Halkó Gabriellával jó kapcsolatokat ápoló Kiss Ferenc és Kiss János tulajdonában lévő, HD TV Hírstúdió Kft. is jól keresett 2019-ben MTVA-szerződések révén.

A kft. az

  • Ön is tudja című vetélkedőt 279 millió forintért készíthette el
  • az OJD Irodalom 26 percben című műsort 113 millióért gyárthatták. Ez egyébként Orbán János Dénes Fidesz-barát író műsora.
  • 122 millióért gyártották a Történelem és magyar mindenkinek című produkciót.
A közmédia gyártóbázisa Budapesten a Kunigunda útján. Fotó: Ladányi András / Media1
A közmédia gyártóbázisa Budapesten a Kunigunda útján. Fotó: Ladányi András / Media1

Hitlerező műsorgyártó cég is beszállít

A Dextra Média Kft. évek óta dolgozik külső gyártócégként a közmédiának. Évekkel ezelőtt megírták róluk, hogy szélsőjobboldali politikai beállítottságúak, egy általuk készített riportban például Hitlert éltették. Az idei Kitörés-túra kapcsán is cikkeztek róluk, mivel Moys Zoltán tulajdonos az egyik szervezője volt az eseménynek.

A Dextra Média Kft. a szerződlista alapján az alábbi két műsort gyártotta 2019-ben:

  • A Kárpát Expressz című műsort 102,7 millióért
  • A Hazajáró című műsort január és június között 50 millióért.

Az Orbán-család kedvencei

57 millióért készítheti el a Divat és Design című műsorát Dunai Anita stylist cége, a Sam Film Bt. Korábban Dunai Anitától kért tanácsot Orbán Ráhel, a miniszterelnök lánya esküvői megjelenéséhez.

Az év sportolója című produkció kizárólagos jogaira 36 milliót költött a közmédia, méghozzá a Magyar Sportújságírok Szövetségének fizettek ki ekkora összeget. A szervezet irányítója az a Szöllősi György, aki Orbán Viktor miniszterelnök egyik kedvenc újságírója és egy ideje a Nemzeti Sport főszerkesztője is egyben, és akinek a nevét korábban a tervezett, sokak körében nagy felháborodást kiváltó sajtókamara kapcsán is lehetett hallani.

Szadai Károly Médiatanács-tag volt feleségének egykori cége továbbra is fontos beszállító maradt

Az MTVA beszállítók listáján megtalálható volt 2019-ben a Média Műhely Produkciós Kft. is, mely az M5 csatorna indulásakor majdnem 800 milliós megbízást kapott a Mindenki Akadémiája című műsor legyártásához.

A közbeszerzés körüli furcsaság az volt, hogy a cég a közbeszerzés megnyerése után körülbelül 1 héttel később már le is tudta szállítani a sorozat első adását.

A társaságban nem sokkal a Kossuth Rádió élére történő kinevezése előtt tulajdonos volt Mucsányi Marianna, a Kossuth Rádió éléről idén januárban összeférhetetlenség miatt távozni kényszerülő csatornaigazgató, a Médiatanácsban tavaly óta tagként helyet foglaló Szadai Károly felesége. A Média Műhely Produkciós Kft. körüli cégháló alapján – ahogy azt a Media1 feltárta – a kft. valójában közel sem került messzire Mucsányiéktól akkor sem, amíg Mucsányi a Kossuth Rádiót irányította, pedig a kft. a Kossuth Rádió nagy beszállítója.

A Médiatanács négy új tagjának eskütétele a Parlamentben 2019.12.10-én. A képen balról-jobbra: Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László
A Médiatanács négy új tagjának eskütétele a Parlamentben 2019.12.10-én. A képen balról-jobbra: Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László

Szadai korábban többek közt Kövér László személyi titkára volt, most pedig kilenc éven át a Médiatanács egyik fontos tagja.

Szadai feleségének volt cége, a Média Műhely Kft. az utóbbi évben is sok műsort készíthetett az MTVA-nak. Ezek szerepelnek a listában:

  • 52 millióért gyártották tavaly a Mucsányi Marianna vezette Kossuth Rádió Trendidők és a Hangtár című műsorait.
  • 11,96 millióért készítették a 25 éve történt című közéleti magazint.
  • 11,96 millióért a 100 éve történt című produkciót.
  • 12,48 millióért a Korkóstoló című gasztro magazint.
  • 16 millióért készíthették az Édes anyanyelvünk című műsort.

Lánczi Tamás, Bagi Iván, Nacsa Olivér, Nagy Feró és Fábry

Lánczi Tamás, aki bloggerként már több mint 15 milliót kapott a közmédiától, most „szakmai támogatás, szakértői támogatás nyújtása projekt jelleggel”címen kapott megbízást közel 5,4 millió forintért. Lánczi a tavaly nyári szakításig Schmidt Mária kormánybiztos, a Terror Háza főigazgatójának médiavállalatának, a kormánypárti Figyelőnek volt az egyik vezetője, korábban egyébként a Századvég elemzőjeként ténykedett, és rendszeres vendége a közmédia műsorainak is.

A listákból kiderül, hogy évente csak a műsorvezetésért 7-7 millió forintot kap Bagi Iván, illetve Nacsa Olivér. Ugyancsak 7 millió forintért producerkedik  az M2 Petőfi Tv-nek Nagy Feró, a Nemzet Csótánya.

A Fábry Sándor tulajdonában lévő Trisó Produkció Kft. 2020 végéig 320 millió forintért készítheti a Fábry Show-t. A kéthetenként képernyőre kerülő produkció így alkalmanként 13,3 millió forintba kerül. Szintén Fábry cége készítheti 118 millió forintért a Kabaré című műsort, mely a Kossuth Rádióban hallható. Egyébként a BUÉK 2020 elkészítése is a csomag része volt.

Százmilliók fesztiválokra

A lista alapján kiderül az is, hogy a közmédia több szerződést kötött a Volt Fesztivál szervezőjével is. A Volt 88 milliót kapott a Petőfi Zenei Díj díjátadó gálájának megszervezésére, ami a Strand Fesztivál nulladik napján zajlott le. 10 milliót kaptak az egész fesztivál rögzítésére és felhasználására és 27 millióért a Nagy-Szín-Pad című produkcióra is a Volt Kft.-vel szerződtek.

A Sziget Kulturális Iroda megjelenési lehetőséget biztosított a közmédiának a Gyerek Szigeten, a Volt Fesztiválon, illetve a Szigeten. Ezért az MTVA 20 millió forintot fizetett ki.

A napokban elhunyt Csukás István íróval egyébként épp tavaly írtak alá egy 26 millió forint összegű szerződést a Süsü, a sárkány folytatására.

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!