fbpx
Mucsányi Marianna, a Kossuth Rádió csatornaigazgatója

Eltiltotta a bíróság a Kossuth Rádió csatornaigazgatóját és az MTVA műsorgyártó cégének volt tulajdonosát a cégvezetéstől

Mucsányi Marianna azt mondta a Media1-nek, a cége könyvelője hibázott, azért tiltotta el őt 3 évre a cégbíróság vezető tisztségviselői feladatok ellátásától. A nemrégiben a Médiatanács tagjává választott férje, Szadai Károly miatt összeférhetetlenségi aggályokról is megkérdeztük őt, valamint az MTVA-t és a médiahatóságot. Mucsányi erről nem nyilatkozott, de az NMHH, ha sejtelmesen is, de válaszolt.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Mint arról a Media1 is beszámolt, múlt héten kedden az Országgyűlés kormánypárti szavatokkal megválasztotta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának négy lejárt mandátumú tagja helyére kerülő új tagokat, köztük azt a Szadai Károlyt, aki az MTVA közszolgálati Médiaakadémia Alapítványának felügyelőbizottsági tagjaként és Kövér László volt titkosszolgálati miniszter (jelenleg parlamenti házelnök) személyi titkáraként, valamint Áder János köztársasági elnök tanácsadójaként is dolgozott már.

Szadai volt egyébként az, aki belesült a Médiatanács új tagjainak eskütételén az eskü szövegébe, nem tudta ugyanis helyesen visszamondani az NMHH Médiatanács – a média függetlensége felett őrködni hivatott új munkahelyének – a parlamenti jegyző által felolvasott teljes nevét, személye mégsem az eskü körüli kínos incidens miatt érdekes igazán, hanem azért, mert Szadai felesége az a Mucsányi Marianna, aki 2016 szeptemberétől a Kossuth Rádió csatornaigazgatója, és aki épp nemrégiben nyilatkozott is az állami rádió megújításával kapcsolatos munkájáról.

Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának újonnan megválasztott tagjai (b-j) leteszik esküjüket az Országgyűlés plenáris ülésén 2019. december 10-én.
Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának újonnan megválasztott tagjai (b-j) leteszik esküjüket az Országgyűlés plenáris ülésén 2019. december 10-én. Fotó:
MTI/Illyés Tibor

Adja magát a kérdés: hogyan tud majd részrehajlásmentesen döntéseket hozni Szadai, ha valaki például a Médiatanácsnál panaszt tesz a Kossuth Rádió valamely vélt jogsértésének ügyében, vagy bármilyen egyéb, MTVA-s ügyben kell határozni? Meglehetősen pikáns helyzet lenne, ha a férj a felesége által irányított rádió ellenében hozna döntést. Ráadásul így otthon a vacsoraasztalnál átbeszélhetik a panaszok és egyéb eljárások tartalmát, információcsere valósulhat meg, még akkor is, ha a Médiatanács tagja esetleg MTVA-s ügyekben nem szavaz a grémium ülésein.

A Médiatörvény szabályozza az összeférhetetlenséget

A médiatörvény szabályozza az összeférhetetlenség kérdését a Médiatanács tagjaival kapcsolatban.

A jogszabály 127. § (1) bekezdése a 118. paragrafus 1. és 3. bekezdésére visszahivatkozva többek között tiltja, hogy a Médiatanács tagja legyen olyasvalaki, aki a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapnál (MTVA) munkavégzésre irányuló szerződéssel rendelkezik, illetve ez a tilalom kiterjed a közeli hozzátartóra is. Márpedig a Médiatanács új tagjának feleségének, Mucsányi Mariannának életrajzát az MTVA vezetőit tartalmazó honlapon is megtaláltuk, és e-mail címe is @mtva.hu-s végződésű. Egyértelműen felvetődik tehát az összeférhetetlenség gyanúja.

Mindezek alapján a Media1 először a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatóságától kérdezte meg, hogyan tervezi kezelni a helyzetet a Médiatanács, illetve nem tartják-e összeférhetetlennek, hogy férj és feleség egymást ellenőrizheti.

NMHH: 30 nap van megszüntetni az összeférhetetlenségi okokat

Az NMHH kommunikációs igazgatósága a Media1-hez eljuttatott válasz e-mailben azt írja:

„A Médiatanács tagjainak jelölése és megválasztása az országgyűlés jogköre. A tagok összeférhetetlenségre vonatkozó szabályokat a médiatörvény szabályozza, amely szerint ha bármely megválasztott taggal szemben összeférhetetlenségi ok merülne fel, az ok megszüntetésére 30 nap áll rendelkezésre.”

Mivel a médiahatósági válasz ezen a ponton, konkrétumok nélkül véget is ért, még a múlt héten visszakérdeztünk a médiahatóság kommunikációs igazgatóságának e-mail címén, hogy akkor ez azt jelenti-e, hogy Szadai Károly benyújtja a lemondását, vagy a férj és feleség a következő 30 napon belül felbontja a házasságát, vagy pedig Mucsányi Marianna távozik a következő 30 napon belül az MTVA-tól. Erre már nem érkezett válasz a médiahatóságtól, pedig több napig vártunk rá.

Az MTVA nem válaszol és Mucsányi sem nyilatkozik az összeférhetetlenségről

Ezek után tegnap, szerdán megkérdeztük az MTVA sajtóirodájától is e-mailben, mit gondolnak a vélt összeférhetetlenség ügyében, de az MTVA sajtóirodája nem jelzett vissza.

Megkerestük Mucsányi Mariannát is, mit gondol a vélt összeférhetetlenségről, illetve szándékában áll-e lemondani a Kossuth Rádió vezetéséről, de azt mondta a telefonban, nem kíván nyilatkozni.

Három évre eltiltotta a bíróság a Kossuth Rádió csatornaigazgatóját, hogy céget vezessen

Rákérdeztünk a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap sajtóirodájánál és Mucsányi Mariannánál még egy dologra. Nevezetesen arra, hogy mint arra a cégbírósági nyilvántartásban, az Opten céginformációs rendszer segítségével rábukkantunk, Mucsányi Marianna ügyvezette és tulajdonolta a dohánykiskereskedelem főtevékenységgel bejegyzett Domaháza 2002 Kft. elnevezésű vállalkozást.

Azért indokolt a múlt idő használata, mivel 767 ezer forintos adótartozás mellett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) idén elrendelte a cég adószámának felfüggesztését, majd a cégbíróságon azóta kényszertörléssel jogerősen meg is szűnt idén a cég.

A Domaháza 2002 Kft.-vel történtek miatt a Kossuth Rádió csatornaigazgatóját, Mucsányi Mariannát idén júliusban eltiltotta a cégbíróság attól, hogy a végzéstől számított 3 évig gazdasági társaság kizárólagos, vagy többségi befolyást biztosító részesedéssel rendelkező tagjává, valamint közkereseti társaság, egyéni cég tagjává és betéti társaság beltagjává váljon, valamint cég vezető tisztségviselője, cégvezetője, felügyelőbizottsági tagja legyen.

Mucsányi Marianna és a kényszertörlés alá vont cég céghálója az Opten céginformációs rendszerben
Mucsányi Marianna és a kényszertörlés alá vont cég céghálója az Opten céginformációs rendszerben

Már a második közmédiás vezető, akiről kiderül, hogy eltiltás alatt áll

Mucsányi ezzel már a második olyan MTVA-s vezető, akiről kiderült, hogy a cégbíróság eltiltotta őt a cégvezetéstől. Korábban Tóth Tamás Antalnak, az MTVA-hoz tartozó (időközben megszűnt) Újmédia és Teletext Kft. felügyelőbizottsági tagja is ilyen okok miatt távozott az állami médiacégtől 2016-ban, ezután kötött ki egy ideig a TV2-nél és lett a Tényeknél hírigazgató-helyettese, de azután idén szakmai okokból onnan is távozott.

Mucsányi esetében azonban más a helyzet. Ő ugyan hivatalosan csatornaigazgatója a Kossuth Rádiónak, ez azonban nem minősül vezető tisztségviselő állásnak, tehát ottani munkáját az eltiltás közvetlenül nem érinti. Mindenesetre megkérdeztük az MTVA-t, nem tartják-e szokatlannak, hogy már a második MTVA-s vezetőről derül ki, hogy gond van a cégével és eltiltás alatt áll, de az MTVA sajtóirodája erre a kérdésünkre sem reagált szerda óta.

Mucsányi: a cég valójában nem működött, a könyvelő elfelejtett beadni valamit

Bár az MTVA nem nyilatkozott, Mucsányi Marianna  telefonon erről annyit elmondott a Media1 érdeklődésére, hogy „2013-ban valóban létrehoztunk egy kft.-t Domaháza 2002 néven, de az végül valójában nem folytatott üzleti tevékenységet, árbevétele nem volt”. (Az Opten szerint a cég valóban 0 Ft-os pénzügyi mérlegeket adott le, amikor ezt egyáltalán még megtette, 2016-tól ugyanis hiányoznak a kft.-k esetében évről-évre kötelezően benyújtandó évzáró mérlegadatok. Ez több évet jelent.)

Mucsányi elmondása szerint többször szólt a könyvelőnek, hogy adja be a szükséges papírokat, de ő ezt elmulasztotta, később pedig a könyvelő el is tűnt, ez vezetett végül a cége kényszertörléssel történő megszűnéséhez, amiről idén értesült. „Egyszerű mulasztásról van szó” – hangsúlyozta a csatornaigazgató.

Volt egy trafikos leányvállalatuk is

A Domaháza 2002 Kft. egyébként az Opten céginformációs rendszer szerint az idén nyári kényszertörléséig rendelkezett egy leányvállalattal is, melynek neve Tabak Trafik Kft. (Lásd a fenti céghálós ábrán.)

Ennek a kft.-nek jelenleg egyébként ugyancsak tagja egy olyan magánszemély, aki cégbírósági eltiltás alatt áll. (Egy másik vállalkozással történtek miatt.) A Tabak Trafik Kft-ben tagként szerepel egy bizonyos Mucsányi Károly Ferencné. Szerettük volna Mucsányi Mariannát a kényszertörléssel megszűnt Domaháza 2002 kft. leányvállalatáról is megkérdezni, de ő azt mondta, nem tud a leányvállalatról, ezért arról tényleg nem tud mit mondani.

A Domaháza 2002 Kft. leányvállalata, a Tabak Trafik Kft. a céginformációs rendszer szerint egyébként működik, érdemi árbevétele van, és nem áll kényszertörlés vagy bármilyen eljárás alatt.

Ettől függetlenül különös, hogyha Mucsányi Marianna nem hallott még róla, vagy nem emlékszik, hogy volt egy egyébként rendben lévő, és árbevételt termelő leányvállalata az általa vezetett, kényszertörölt Domaháza 2002 Kft. cégnek. Elképzelhetőnek tűnik persze, hogy a Domaháza 2002 Kft. nevében valaki meghatalmazással szállt be a Tabak Trafikba, de legalább a meghatalmazás elkészítéséről Mucsányinak is tudnia kellene, a Domaháza 2002 Kft. ugyanis 2013 végén szállt be a Tabak Trafikba, amikor már Mucsányi Marianna vezette a Domaháza 2002 Kft.-t.

A Kossuth Rádió beszállítójának új tulajdonosa Mucsányi lakásán működtet egy céget

Mucsányi Marianna egyébként sokáig annak a Média Műhely Kft.-nek is tulajdonosa és ügyvezetője volt, mely kft. néhány év alatt az MTVA (elsősorban éppen a Kossuth Rádió) egyik jelentős beszállítójává vált. Mucsányi a műsorgyártó kft. ügyvezetését és tulajdonjogát azonban átadta Schluth Attilának, a műsorgyártó cég egyik munkatársának, amikor 2016-ban Mucsányi lett a Kossuth-adó vezetője.

A Kossuth Rádiónak azóta is dolgozó műsorgyártó kft.-nek azóta újabb tulajdonosa van, a váci székhelyű, 2018-ban 0 Ft árbevételt elérő Media and Investment Zrt., melynek Szilágyi Gergely és Szilágyi Tamás budapesti magánszemélyek a tulajdonosai. Szilágyi Gergely a vezetője az Opten céginformációs rendszer szerint annak a Redinner nevű kft.-nek is, mely éppen Mucsányi Marianna lakcímén, a budapesti Rákoskerti utcában működik. Az ételpazarlás elleni applikációt kifejlesztő Redinner tulajdonosai között megtalálhatjuk az MFB Növekedési Tőke Alap mellett magát a Média Műhely Kft.-t is.

A Redinner Kft.-nek 2017-ig Szadai Károly, a most megválasztott új Médiatanács-tag vezető tisztségviselője volt, a cég hivatalos elérhetőségeként a cégbíróságon egyébként a mai napon is a [email protected] van megjelölve hivatalos elérhetőségeként.

A Kossuth Rádió műsorait gyártó Média Műhely Kft. tulajdonosának, Szilágyi Gergelynek tehát épp azon a címen üzemel egy kft.-je, ahol a Kossuth Rádiónak jelenleg is műsorokat készítő műsorgyártó cég tulajdonosának egyik vállalkozása is működik. Egyébként erre a címre volt bejegyezve néhány hónappal ezelőttig a kényszertörlés alá vont, imént már említett Domaháza 2002 Kft is.

Nem kell rokoni összefonódás, hogy a Médiatanács ne lépjen fel a hírhamisítások ellen

A médiatörvény alapján a Médiatanács feladata a médiaszolgáltatók ellenőrzése, a rádiók, televíziók adásaiban elhangzó jogsértések vizsgálata, a rádiófrekvenciák kiosztása.

Csakhogy a Médiatanács az elmúlt években sem akadályozta meg az MTVA műsoraiban, különösen az M1 nemzeti hírtévén gyakorivá vált hírhamisításokat, pedig akkoriban még nem is volt ilyen nyilvánvaló családi összefonódás a két intézmény, az elvben ellenőrzést gyakorló Médiatanács és az ellenőrzött MTVA között. Épp ezért valójában annak túl nagy jelentősége már nincsen, hogy Mucsányi és Szadai között milyen szálak vannak, legfeljebb annyiban, hogy ha Mucsányi Marianna a következő hetekben távozni kényszerülne a Kossuth Rádiótól, akkor a történet mindenki számára érthető legyen.

A Médiatanács jelentőségét jól mutatja, hogy az elmúlt években a leköszönő tagok szavazataival olyan rádiókat némított el a testület mint a Music FM és a Class FM, de épp most a hétvégén némítják el a Civil Rádiót is az FM frekvencián.

Frissítés 2020.01.07

Távozik Mucsányi Marianna, a Kossuth Rádió csatornaigazgatója, tudta meg a Media1. A rádió vezetője a  Media1 decemberi cikkében feszegetett összeférhetetlenségre hivatkozva döntött így. Részletek egy külön cikkben.

Borító: Mucsányi Marianna, a Kossuth Rádió csatornaigazgatója beszédet mond a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. által alapított Tőkéczki László-díj átadásán a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) Kunigunda utcai székházában 2018. szeptember 24-én. Az elismerést elsőként Keresztes Ilona, a Kossuth Rádió szerkesztője, a Vendég a háznál című műsor gazdája vehette át. MTI Fotó: Bruzák Noémi
Szóljon hozzá!