A terjesztési bevételek növelése lehet a TV2 Média Csoport növekedésének a motorja – jelentette ki Pavel Stanchev, a TV2 élére májusban kinevezett új vezérigazgató a Kreatív című szaklapnak nyilatkozva. Pavel Stanchev szerint a reklámok árszintje az egész piac számára problémát jelent, mivel ezek ára nem nőtt jelentősen az utóbbi években. Ennek következtében a terjesztés marad a növekedés első számú lehetséges forrása.
A magyar terjesztési piacot nagy szereplők dominálják, a UPC Magyarországot például nemrégiben megszerezte a Vodafone, nagyon dinamikusan változik a helyzet. De nemcsak Magyarországon, hanem világszerte egyre fontosabb ez a terület a tévétársaságoknak, ez a reklámpiaci változások, az internet előretörése miatt is így van – tette hozzá a vezérigazgató.
Stabilizálni kell a magyarországi működést, aztán jöhet a külföldi terjeszkedés
A TV2 Média Csoport vezérigazgatója azt is elmondta, hogy terveik között szerepel a nemzetközi piacra belépés, de csak akkor, ha stabilizálták a magyarországi működést.
Ha minden a tervek szerint alakul, egy év múlva már abban a helyzetben lesznek, hogy nyitottak legyenek az ilyen lehetőségekre – hangoztatta Stanchev.
A TV2 vezérigazgatója szólt arról is, hogy a kábeltévé-penetráció az egyik legmagasabb Európában, hasonlóan, mondjuk, Szlovéniához, amit jól ismer, és eltérő módon a földfelszíni sugárzásban még mindig erős Csehországtól, Franciaországtól vagy akár Görögországtól. Ami a műsorokat illeti, sok trend közös más piacokkal. A Magyarországon nagyon sikeres Ázsia Expressz című műsorhoz hasonló fut például a francia M6 csatornán az RTL-csoport részeként. Sok globális formátum bukkan fel egyszerre különböző országokban, de Stanchev szerint a nap végén a helyi kivitelezés színvonala számít.
A cél: egyetlen közös digitális platform
A TV2 vezérigazgatója úgy véli, a digitális nagyon izgalmas terület, de őrült befektetések helyett organikus fejlesztések kellenek. Szeretnék, ha egyetlen közös platform lenne a végén, ezzel előreláthatólag 12-15 hónap múlva készül el a cég.
Stanchev elismeri, hogy egy kicsit fáziskésésben vannak másokhoz képest, de szerinte ennek köszönhetően kevesebb hibát követnek majd el. Stanchev azt mondta, a piaccal együtt kell nőni, a legjobb terméket fejlesztve, de úgy, hogy az pénzügyileg is értelmes legyen.
A lineáris hirdetések területén Magyarország nemcsak Csehországnál, de Szlovéniánál vagy Szlovákiánál is olcsóbb. Sajnos a digitális hirdetések árára ugyanez igaz.
A Facebook és a YouTube adta veszélyekről
Pavel Stanchev kinevezésekor a nemzetközi streaming-szereplőkről azt nyilatkozta, a magyar piac túl zárt ahhoz, hogy komoly veszélyt jelentsenek, többek között a nyelvi korlát miatt. Azt gondolja, hogy Magyarországot védi ez a nyelvi korlát, ami az iparágnak, a munkahelyeknek is jót tesz, mert megnehezíti a globális szereplők piacra lépését.
A vezérigazgató szerint azonban sokkal nagyobb veszélyt jelentenek azok a globális szereplők, akik anélkül értékesítenek hirdetési felületeket, hogy a tartalomba fektetnének. Ilyen például a Facebook és a YouTube is. Ez még töredezettebbé teszi a digitális piacot és az árazásban sem segít. A szakember úgy véli, hogy a nagy élő showműsorok, a hírek, sportesemények erős alapot jelentenek, így a lineáris tévézésnek még mindig fényes a jövője.
A TV2 Csoport vezérigazgatója azt is elmondta, hogy sok hirdető újra felfedezi a televíziót az átláthatósága miatt. A cégvezetők a tévét tartják a leghatékonyabb felületnek.
Az állami reklámfüggőségről
A beszélgetésben szóba került az is, hogy az állam a legnagyobb hirdető az országban. Az elmúlt években az állami költések meghatározták, hogy a TV2 Csoport nyereséges vagy veszteséges-e, de idén visszaesett az állami aktivitás.
A vezérigazgató arra a kérdésre, hogy ő hogyan látja ezt, azt válaszolta, hogy még korai mérleget vonni, hiszen a negyedik negyedév még hátravan.
Kinyitják a kapukat a gyártócégek előtt
Az interjúban szóba került, hogy az elmúlt években az IKO volt a TV2 Csoport kizárólagos gyártó cége, de időközben kinyitották az ajtót mások előtt is: a Kapd el, ha tudsz! című műsort a Hungister készítette, a Fuss család, fuss! és a Catch – Úgyis utolérlek! játékshow-t a Show and Game, és az Újratervezést a HBL Production.
Az IKO marad a fő produkciós partner, de a TV2 Csoport ajtaja minden produkciós cég előtt nyitva áll, derül ki a beszélgetésből.
Nem probléma a Tények elköteleződése
Az interjúban szóba került, hogy a TV2 Tények című hírműsorának műsorvezetői korábban nyíltan állást foglaltak a Fidesz és Orbán Viktor mellett (még videót is készítettek a miniszterelnököt támogatva). Erre Stanchev azt válaszolta, nem tudja kommentálni, mi történt a céghez történő megérkezését megelőzően, de úgy véli, hogy a TV2 hírműsorai kifejezetten népszerűek, hiszen „a teljes lakosságot tekintve a miénk a legnépszerűbb híradó”. (Az RTL Híradó a kereskedelmileg kiemelten fontos 18-49-es korcsoportban ugyanakkor masszívan piacvezető.)

Stanchev azt mondta, hogy egyes emberek személyes véleményét sem szeretné kommentálni, mert számára a végtermék a lényeges. Arra, hogy akkor rendben van-e neki az, hogy a TV2 hírműsora nyíltan elkötelezett Stanchev először visszakérdezett: Mit értenek ezalatt? Amikor azt a választ kapta, hogy egy párt felé az, azt mondta, ez az interjút készítő Kreatív véleménye. Később azt mondta, nem hallotta az érintett hírműsorvezetők állásfoglalásait, de a piacon több termék elérhető, ha hírműsorokról beszélünk. Nem lehet csak egyféle nézőpont, hiszen a piac gazdagságát a különböző nézőpontok adják, amelyeket mind tiszteletben tart.
„A mi szerkesztőségi politikánkat a nézők validálják vagy nem validálják. Azt látom, hogy igen sok néző élvezi a hírműsorainkat, azaz a mi nézőpontunkat elfogadja a közönség. Ugyanez igaz a versenytársaink nézőire is, akik egy másik nézőpontot követnek, és szerintem ezt mindannyiunknak tiszteletben kell tartanunk.”
Nem akar beleszólni a Tények működésébe
Pavel Stanchev azt is mondta, külföldiként nem gondolja, hogy neki kellene meghatároznia, hogyan készítsék a hírműsorainkat, ez Kökény-Szalai Viviennek, a hírcsapat vezetőjének a feladata.
Számára az a visszajelzés, amit a nézőktől naponta kapnak. Amin fejleszteni szeretnének, az a produkciós színvonal.
Gyakorló fideszes a TV2 igazgatótanácsában
Szóba került az is, hogy a TV2 igazgatótanácsában egy gyakorló fideszes polgármester is ül. A TV2 vezérigazgatója erre azt mondta, Tima János valóban a TV2 Média Csoport igazgatóságának tagja, de Stanchev szerint neki nincs ráhatása a hírekre, hiszen Kökény-Szalai Vivien hírigazgató a vezérigazgatónak tartozik beszámolási kötelezettséggel, „és ebben az a jó, hogy teljes szabadságot adhatok neki”.
Stanchev kijelentette azt is, hogy számos francia médiavállalatról tud, ahol akár maga az elnök is kis falvak polgármestere. Ez azonban a TV2 vezetője szerint nem jelenti azt, hogy Franciaországban nincsen médiaszabadság.
Váljon a TV2 főadó vezetővé!
„Az iparágban eltöltött hosszú éveimnek köszönhetően azt tudom, hogy ha azt akarom, hogy egy terület sikeres legyen, szabadságot kell adnom a megfelelő vezetőnek, hogy végezhesse a munkáját. Ez a hírterületen is így van, és nem gondolom, hogy ebben eltérnénk a nemzetközi média sztenderdjeitől”.
Végül arra, van-e valamilyen célkitűzése, azt mondta:
„álmodhatnék arról, hogy pontosan hol kell tartanunk egy vagy három év múlva, de egyelőre ott tartunk, hogy jól fejezzük be ezt az évet, és megalapozzunk egy sikeres 2020-at. Csoportszinten már most is vezető pozícióban vagyunk, és az is célunk, hogy a TV2 főadónk is Magyarország vezető csatornája legyen. Minél hamarabb érjük ezt el, annál jobb.”
További tévés hírek találhatók a Media1 tv rovatában.
Borító: Pavel Stanchev, a TV2 Média csoport vezérigazgatója