Pavel Stanchev, a TV2 leendő vezérigazgatója

Nagy tervei vannak a TV2 új vezérigazgatójának

Pavel Stanchev külföldön terjeszkedne a TV2-vel, illetve erősíteni valót lát a lekérhető, úgynevezett on-demand tartalmak terén. Erről az első interjújában beszélt.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Interjú jelent meg csütörtökön a napi.hu oldalon a TV2 Média Csoport tegnap bejelentett és május 15-én munkába álló új vezérigazgatójával, Pavel Stanchevvel. A leendő CEO és az interjúban itt-ott néhol szintén megszólaló Vaszily Miklós, a TV2 elnöke (aki nemrég a TV2-vel párhuzamosan még a bezárt Echo TV vezetője is volt) a TV2 Csoport jövőbeni terveiről szólt, illetve néhány személyes momentum is kiderült a beszélgetésből.

Többször volt köze a magyar médiapiachoz

Stanchevet legelőször arról kérdezték, meglepte-e őt a felkérés a TV2 élére, mire ő azt felelte, az elmúlt majdnem harminc évben a munkája miatt többször dolgozott a magyarországi médiapiacot is érintő területeken, így logikus volt, hogy eljöhet majd a pillanat, amikor ez felmerül. (Bár a beszélgetésből ez nem derül ki, úgy tudjuk, Stanchev többek között Dirk Gerkensszel, a TV2 épp a napokban távozó vezérigazgatójával is dolgozott együtt, amikor Gerkens még az RTL Magyarországot vezette.)

Stanchev ezután hozzátetette, régóta követi a magyar piac alakulását, ez alapján is úgy látja, a TV2 csoport a tizennégy tévécsatornájával a legnagyobb magyarországi, de régiós szinten is jelentős televíziós társaság. A leendő vezérigazgató azt mondta, azért is fogadta el ezt a pozíciót, mert adottak a feltételek, hogy jó munkát végezhessenek. Karrierje során az egyik legfontosabb, amit megtanult, hogy legyen erős egy márka, szerinte a TV2 pedig ilyen.

Pozitív kilátások a médiapiacon

Arra a kérdésre, mennyire naprakész a magyar médiapiacon, azt mondta, lehet olyan kérdés, amellyel meg lehetne fogni, de a magyar folyamatokat, körülményeket ismeri.  Pavel Stanchev azt mondja ezután:

„Látom is, hogy pozitívak a kilátások, elérhetünk sikereket. Számomra az egyik legfontosabb, hogy legyen egy erős brand, ami adott, de fontos az is, hogy az ország gazdasági és piaci körülményei is kedvezőek.”

A magyar nyelv egyelőre megvéd a Netflixtől, de ki tudja, meddig

Szerinte a magyar nyelv annyira egyedi, hogy kevésbé kell félni külső konkurenciától, mint például a franciáknak. Ez szerinte nem csak a konkurens csatornákkal, hanem a Netflixhez hasonló streaming-szolgáltatásokkal szemben is védettséget jelent, viszont itt sem tart örökké ez az állapot, a szolgáltatók idővel felfedezik ezt a piacot, mert a magyar nézők is szeretik a jó sorozatokat és filmeket, a fiatalok pedig már egyre többen és beszélnek idegen nyelveket.

Lemaradt a TV2 digitális téren, ezen változtatni kell

Az interjú készítője ezután felidézte, hogy Pavel Stanchev az előző munkahelyén, a TF1-nél a non-lineáris szolgáltatásokért felelt, majd azt kérdezte, a TV2-nél is hangsúlyosabb lesz-e ez a terület, terveznek-e erősíteni streaming vagy on-demand (azaz lekérhető tartalom) tekintetében. Stanchev azt mondta, gyorsan kell erre reagálniuk, mert jelenleg e téren némi lemaradásban van a médiavállalat, bár ez nem drámai.

„Így az egyik legfontosabb feladatunk lesz a csatornacsoport digitális fejlesztése. Franciaországban sokkal nagyobb a verseny. Ott ugyanakkor azt is megtapasztaltam, hogy a helyi, lokálisan előállított tartalom a legfontosabb, amelynek megjelenése a nem-lineáris szolgáltatások piacán visszaszorította a streaming-szolgáltatók népszerűségét.″

Arra, hogy nem fél-e a Netflix vagy az Amazon Prime térnyerésétől, Stanchev azt mondja, nagyon fontos kérdés lesz, hogy ténylegesen mi érhető majd el ezeknél a szolgáltatóknál magyar nyelven, illetve milyen az árképzés. Jó filmeket és sorozatokat a tévé ingyen, vagy szinte ingyen kínál. Ezek a szolgáltatások jó kiegészítők lehetnek, de nem helyettesítik a hagyományos televíziózást, ezért nem jelentenek nagy veszélyt. Ezek a szolgáltatók igazán csak néhány piacon érzik jól magukat. Globális megközelítésben egyszerű a képlet, de olyan piacokon, mint például Magyarország, nem biztos, hogy profitábilisan fenntarthatók.

Erős jövő a tévézés előtt

A beszélgetés folytatásában a TV2 leendő vezetője kijelenti, meggyőződése, hogy a televíziózásnak erős jövője van.

Azt mondja, ez a legjobb szolgáltatás, amelyet a nézők kaphatnak, és bár már húsz éve is voltak, akik azt állították, haldoklik a televíziózás, ez nem következett be. Egyetlen más műfaj sem tud ekkora nézőtömeget egy helyen, egy időben egyszerre összegyűjteni, ami jól látszik a sporteseményeknél, vagy a népszerű valóságshow-knál, reality programoknál.

Stanchev úgy gondolja, ezt nem tudja kínálni egyetlen streaming szolgáltató sem.

Elfordulnak a hirdetők a digitális felületektől?

A leendő TV2-vezér ezután azt állítja, hogy az elmúlt időszak botrányai miatt a hirdetők elfordulnak a digitális felületektől, ennek oka például a Facebook-botrány, ahol hitelességi kérdések is felmerültek, tudják-e garantálni a megfelelő közönséget vagy hatást.

Stanchev úgy gondolja, a hirdetők érezhetően visszatérnek a klasszikus platformokhoz.

Tévé, a családegyesítő

Azt is mondja a leendő vezető, egy családot vagy egy társaságot jobban összehoz a tévé, míg a streaming inkább individuális tevékenység.

Felülvizsgálja a 14 tévécsatornát

A beszélgetés következő pontján szóba kerül, hogy a TV2-nek több sportcsatornája is van (Spíler 1, Spíler 2 TV), melyek jövőjéről az interjú készítője szerint több verzió is terjed. Stanchev erre azt mondja, májusi munkába állása utánra tervezi, hogy átnézi, milyen potenciál van a meglévő 14, a cégcsoporthoz tartozó csatornában. Ez a felülvizsgálat azonban nem azt jelenti, hogy valamelyiket megszüntetnék, vagy azt, hogy ne indítanának akár egy harmadik sportcsatornát.

Ezen a ponton szólal meg először Vaszily Miklós, aki kijelenti: üzleti racionalitások mentén vizsgálják meg a portfólió elemeit és ennek függvényében döntenek majd a csatornákról. (Pár napja jelent meg egy interjú Fischer Gábor programigazgatóval, aki azt mondta, a meglévő csatornák mellé további 1-2 csatorna elindítása szóba jöhet.)

Veszteség helyett profit?

Az interjú készítője ezután rákérdezett arra, hogy a TV2 az elmúlt években veszteséges volt. A kérdésre itt csak Vaszily Miklós reagált, aki kijelentette, hogy a profit a cég célja, és tavaly októberi, a céghez történő csatlakozása óta a döntések az eredményességet célozzák.

Hozzátette: a közeljövőben publikálandó 2018-as eredményszámok ezt már tükrözni fogják.

Nemzetközi terjeszkedés

Pavel Stanchev ezután akkor szólalt meg újból, amikor a beszélgetés készítője rákérdezett a vezérigazgató kinevezését bejelentő állománygyűlésen elhangzottakra, hogy vannak-e  nemzetközi, elsősorban regionális terjeszkedési terveik, mire Stanchev azt mondta, igen.

„A tévés piac nagyon gyorsan változik a térségben, szinte folyamatosak a tulajdonosváltások. Követni fogjuk az eseményeket”

– tette hozzá.

Arra, hogy akvizíciókban is gondolkodnak-e, vagy önerőből indítanak-e új csatornát, már Vaszily reagált. Azt mondta, új csatorna indításában nem gondolkoznak, de nyitva tartják a szemüket, és vizsgálják az akvizíciós lehetőségeket. Ebben számítanak Pavel nemzetközi tapasztalatára és erős kapcsolatrendszerére.

Saját gyártású műsorok versus vásárolt népszerű tartalmak

Az interjú készítője ezután műsorgyártási kérdéseket feszeget. Például azt, hogy népszerű tartalmak vásárlásával, vagy saját gyártású produktumokkal akar-e erősíteni.

Pavel Stanchev erre azt állítja, hogy nézettség szempontjából a csoport piacvezető lett mindhárom jelentős célcsoportban idén márciusban. (Stanchev arról viszont hallgat, hogy ez csak az egész napos nézettség tekintetében valósult meg, nem pedig főműsoridőben, amikor sok néző van a készülékek előtt és az RTL vezet nézettség tekintetében.)

Stanchev ezután azt mondja, a helyi, saját gyártású műsorokra támaszkodva még tovább növekedhetnek a TV2 Csoport csatornái, mert bár vannak nagyon jó külföldi műsorok, de már Magyarországon is látszik, hogy a főműsoridőben saját tartalmak mennek. E téren erősíteni szeretne a leendő TV2-s vezető, aki azt is mondja:.

„A TV2-t egy olyan műhelyként képzelem el, amely vonzza a tehetségeket; egy olyan hely, ahol respektálják a kreatív ötleteket és azokat meg is valósítják. Azt egyáltalán nem szeretném, hogy egyetlen műsorgyártótól vásároljunk, mint korábban. Azt láttuk külföldön is, hogy nem jó, ha egy csatorna mindig csak ugyanarra a gyártóra támaszkodik.”

Vaszily Miklós ezután hozzá: ez Pavel ambíciója, amelyben teljesen támogatják őt, és május közepi munkába állása után minden hazai gyártó előtt szélesre tárják majd a kaput.

Stanchev: tisztelem az ellenfeleinket

Szóba kerül a versenytársakkal való küzdelem is az interjúban, illetve az, hogy a zászlóshajó csatornájukat (valószínűleg a TV2 főcsatornájáról lehet szó) hogyan tehetnék a legnézettebbé.

Pavel Stanchev azt is mondta, hozzászokott a versenyhez, megtanulta, hogyan kell legyőzni a riválisokat, mégpedig úgy, ha kialakítják a saját karakteres stílusukat. A leendő vezér hozzáteszi, arra lesz szükség, hogy a TV2-nek markáns stílusa alakuljon ki, egyúttal közel érezzék magukhoz az emberek. A leendő vezérigazgató úgy gondolja, a TV2 legyen a magyar családok tévéje, a gyerekektől az idősekig, férfiaktól a nőkig. Ehhez pedig erős belső építkezés kell.

Vaszily Miklós ehhez még hozzátette, most magukról kell beszélniük, nem pedig a riválisokról. Az már a múlt, hogy mások alapján definiálják magukat.

„Azt hisszük, ha ezt a belső építkezést jól csináljuk, akkor a magyar gyártás középpontja lehetünk. Ennek eredményeként pedig tovább javulnak a mutatóink. De most a cél helyett a folyamat a hangsúlyosabb.”

Pavel Stanchev ezt még azzal egészítette ki, hogy a médiaháborúk csak a csatornavezetőket érdeklik, a közönséget nem. Aláhúzta: tiszteli az ellenfeleket, de meg van győződve, hogy lehetnek náluk jobbak.

Fikciós vagy reality

Végül ismét műsortartami kérdések kerülnek szóba. Arra, hogy a fikciós vagy a reality műfajra koncentrálnak-e majd, azt mondja, mindig azt választják majd, amire a közönségnek igénye van. Egyelőre azt látják, hogy néhány valóságshow nagyon jól megy, népszerűek a vetélkedők és néhány magazinműsor is. Viszont szükség van fikciós sorozatokra is, mert azokkal versenyezhetnek a streaming-szolgáltatókkal. Itt azonban nehézséget jelent, hogy drágább és rizikósabb is ilyenekbe belevágni, ha jó műsort akarnak csinálni.

Nem kell kemény politikai talkshow

A terjedelmes interjú legvégén röviden szóba kerülnek a közéleti műsorok is. Az interjú kérdezője erről annyit kérdez: mi a helyzet ezekkel.

A kérdésre az a válasz érkezik Stanchevtől, hogy a hírcentrikus tartalmaknak van helye a csoportnál, de csak akkor, ha az embereknek és az emberekről szólnak, olyan témákkal, amelyekhez kapcsolódni tudnak, amelyek a leginkább érinti őket.

„Kemény politikai talkshow-kat nem szeretnénk, az maradjon meg a hírtévéknek.”

Az interjú kérdezője sajnos arra már nem kérdezett rá, hogy mit gondol Stanchev a Tények hírmanipulációiról, és ezeket ő is el fogja-e tűrni, úgyhogy ezzel még meg kell várni május 15-öt.

Pavel Stanchev kinevezéséről és szakmai előéletéről itt írtunk. A TV2 körüli tulajdonosváltás rejtélyes körülményeiről itt írtunk. Mai másik, TV2-t érintő fejlemény, hogy változik a TV2 vállalati kommunikációja. Ezentúl ugyanis a Media1 megerősítést értesülése alapján a Mészáros Lőrinc Opus Global nevű cégének is dolgozó ügynökség felel a TV2 menedzsmentjével és a cég vállalati ügyeivel foglalkozó sajtókommunikációért.

Kiemelt kép: Pavel Stanchev, a TV2 Média Csoport leendő vezérigazgatója.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Rádió 1

Változik a Rádió 1 működése

A Rádió 1 hálózat tagjait érintő döntéseket is hozott e heti ülésén a Médiatanács. De foglalkoztak a KESMA Gong Rádiójával és több rádiós pályázattal is. Emellett 8 millió forint sorsát is meghatározták.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!