Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Médiatanács elnöke

A Médiatanács a Rádió 88 után ezúttal az ATV-közeli Spirit FM ügyében mutatta meg, mit gondol Magyarország törvényeiről

Rövid válasszal intézte el a hatóság, amikor a Media1 megkérdezte, hogyhogy hónapok óta nem dönt a Médiatanács az ATV-közeli tulajdonba került, a jövő héttől Spirit FM névre váltó Broadway Rádió benyújtott kérelme ügyében.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Mint arról a Media1 szerdán beszámolt, az ATV vezérigazgatója, Németh S. Szilárd közvetett érdekeltségébe került budapesti Broadway Rádió szeptember 2-án megváltoztatja a  nevét Spirit FM-re.  A médiatörvény alapján a névváltást a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsánál engedélyeztetni kell, ezért a médiaszolgáltató, a rádiót működtető Közösségi Rádiózásért Egyesület a Médiatanácshoz fordult. A manapság évente már bruttó 48 millió forintot kereső Karas Monika vezette testület azonban – rég kicsúszva az NMHH-ra is vonatkozó általános közigazgatási eljárási határidőkből – nem bírálta el a kérelmet. Azaz sem hozzájárulás, sem elutasítás nem született, a testület még napirendjére sem vette a témát, immáron több hónappal a beadvány után. (Ha déjà vu érzésük van, talán nem véletlenül.)

Hogy mekkora késedelemről van szó, azt jól mutatja, hogy a rádió nevében Németh S. Szilárd már idén június 21-én, azaz 69 nappal ezelőtt úgy nyilatkozott a rádió tulajdonosváltásáról és átalakításáról a Media1-en megjelent cikkben, hogy a névváltásra vonatkozóan már korábban benyújtották a kérelmet a grémiumhoz. Márpedig ha csak a cikkbeli nyilatkozat megjelenése óta eltelt 69 nappal számolunk, már ez az idő is bőven meghaladja a törvény szerinti határidőt, vagyis a Médiatanács ismét jelentős mulasztásba került.

Kellemetlen helyzet, kockázatokkal a Spirit FM számára

Mindez azért különösen kellemetlen a Broadway Rádió / Spirit FM szempontjából, hiszen a grémium legközelebb csak szeptember 3-án (egy nappal a tervezett névváltás napja után) ülésezik majd, és közel sem biztos, hogy akkor egyáltalán foglalkozik a témával, hisz a testület e heti, a Rádió 88 sok szempontból hasonló ügyében összehívott rendkívüli ülésén sem vette napirendjére a témát.

Ez azt jelenti, hogy a rádió vagy megkockáztatja és lebonyolítja a névváltást hétfőn médiatanácsi engedély hiányában is, vagy el kell halasztaniuk a már beharangozott és tervezett névváltást. Ráadásul már készen vannak az új szignálok is.

Spirit FM lesz a Broadway Rádió helyén
Spirit FM lesz a Broadway Rádió helyén

Hogy a testület nem foglalkozott az üggyel, azt érdeklődésünkre Németh S. Szilárd is megerősítette tegnap. Azt mondta: ugyan nem kaptak levelet a hatóságtól, de a névváltásra a tervezett szeptember 2-i időpontban, hétfőn sort kerít a rádió, hiszen annak megújításához már elkészültek a szignálok, és a műsorvezetők is készen állnak a kezdésre.

Németh S. Szilárd hozzátette, bízik a Médiatanács jóindulatában.

Ebben persze az a kockázat, hogy a Médiatanács utólag úgy is határozhat, nem engedélyezi a névváltást, vagy továbbra sem hoz döntést. Ebben a két esetben a rádiót végül viszont akár megpróbálhatja szankcionálni is a Médiatanács, miközben a rádiót a grémium mulasztással megvalósuló jogsértése hozta ebbe a furcsa helyzetbe.

És ezt így mégis hogyan?

A Media1 szerdán kérdést küldött a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának az ügyben. Azt kérdeztük, hogyhogy nem vették napirendre a témát, holott a Broadway Rádió / Spirit FM beadvány már hónapok óta az NMHH-nál van. Faggatóztunk arról is, miért nem tartja be a testület a jogszabály által előírt eljárási határidőket. Rákérdeztünk arra is, hogyan mehetett el úgy több mint 1 hónapra nyaralni Médiatanács korábban, hogy ezt és más, folyamatban lévő kérelmeket (lásd még Rádió 88 ügye) nem bírálta el?

Érdeklődtünk arról is, hogy miért nem vették napirendre legalább a most keddi rendkívüli ülésen a témát, hiszen a névváltásra megjelölt határidőig már nem lesz több médiatanácsi ülés, így a médiaszolgáltatót bizonytalan helyzetbe hozta a grémium. Információt kértünk arról is, hogy az NMHH Médiatanács gyakorlatában milyen gyakori az, hogy határidő után hoz meg különféle döntéseket.

Az imént idézett kérdésekre az NMHH csütörtökön mindössze két mondattal reagált.

Azt írták:

„A Közösségi Rádiózásért Egyesülettől érkezett beadványról a Médiatanács hamarosan döntést hoz. Mivel az eljárás még folyamatban van, arról a hatóság harmadik személynek nem adhat tájékoztatást.”

Ezek szerint tehát az NMHH meg sem próbál magyarázatot adni arra, miért nem tartotta be Magyarország törvényeit.

Rádió 88

Egyébként még kedden a szegedi Rádió 88 ügyében is érdeklődtünk. A rádió ügyében legkésőbb június végéig kellett volna a médiaszolgáltatási jogosultságról határozni, de ez ugye addig nem történt meg, csak végül most a héten, a rendkívüli médiatanácsi ülésen. Ez ügyben három kérdésünk volt:

  1. Mi az oka annak, hogy az NMHH Médiatanács nem hozott döntést a Rádió 88 ügyében június végéig, amikorra a médiatörvény alapján legkésőbb erre sort kellett volna keríteni?
  2. Hogyhogy végül most, utolsó pillanatban, két hónap késedelemmel mégis elővették az ügyet? Mi a fordulat oka? Belátták, hogy törvénysértő volt nem meghozni a döntést?
  3. Mi az álláspontjuk, hogy ha a Médiatörvényben az áll, hogy legkésőbb 2 hónappal a lejárat előtt kell döntést hozni a lejáró rádiós frekvenciák ügyében, akkor egy mindössze 4 nappal a lejárat hozott döntés törvényes-e?

Ezekre a kérdésekre egyelőre nem reagáltak, mindössze azt írták, hogy még dolgoznak a válaszokon. Reméljük a válaszadást nem abban a tempóban teszik majd, mint ahogyan nem válaszolták meg a Spirit FM kérelmét, vagy amikor több mint 5 év késedelemmel, 1999 nappal a Postafon szolgáltatás megszűnése után vette le a hatóság tegnap az évente 15 millió forintból működtetett Tantusz nevű szolgáltatókereső-oldaláról az elérhető szolgáltatók közül a Postafont, a hatóság szerint egy technikai hiba miatt.

Borítókép: Karas Monika, az NMHH és az NMHH Médiatanács mostantól már évente bruttó 48 millió forintot kereső elnöke. Fotó: nmhh.hu
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!