Andy Vajna az ATV Szabad szemmel c. műsorában

Újabb rejtélyek a TV2 körül: Andy Vajna évekkel ezelőtt eladhatta, 20 milliárdot kapott előlegként egy kis kft.-től

Már 2016-ban elkezdte Andy Vajna eladni a TV2-t. A filmügyi kormánybiztos jelentős összeget, mintegy 20 milliárd forintot kapott előlegként egy Businesshelp Kft. nevű cégtől. A cég éppen 5 nappal Vajna halála előtt váltott tulajdonost.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Alig telt el pár óra, hogy tegnap este a Mészáros Lőrinc közeli, többek között a Mészáros-féle Opus Global Nyrt.-ben is igazgatósági tag és a Takarékbankot is vezető Vida József bejelentette, előrehaladott tárgyalásokat folytat a mostanra már 14 tévécsatornával rendelkező TV2 Média Csoport felvásárlásáról. Azt Vida nem közölte tegnap, pontosan kivel is tárgyal, ami azért érdekes, mert a januárban elhunyt Andy Vajna halála óta egyelőre teljes rejtély fedte, kié is voltaképpen az a delaware-i offshore cég, a Cinergi, mely a TV2 feletti cégháló tetején látszott, és bár a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH) tudnia kellett, a médiahatóság nem volt hajlandó elárulni a végső tulajdonos kilétét már többször firtató Media1 kérdésére.

Mára kiderült, Vajna már három éve lényegében eladta a TV2 Zrt.-t tulajdonló cégét

Ma reggelre újabb érdekes részlet derült ki a TV2 tulajdonosi viszonyairól, ami az elmúlt több mint három évben titokban maradt. A G7 szerint Andy Vajna kormánybiztos már nem sokkal azután elkezdte eladni a TV2 Média Csoport Zrt.-t Magyarországon közvetlenül tulajdonló Magyar Broadcasting Co. Zrt. (MBC Co.) vállalkozást, hogy Vajna megvásárolta a TV2-t 2015 végén.

Egy Businesshelp Kft. nevű cég jelent meg a TV2 anyavállalata, az MBC Co. körül, mely 2016-tól kezdődően hatalmas összegeket pumpált a TV2 anyavállalatába.

Közel 20 milliárdot kapott Vajna cége a cinkotai Businesshelp Kft.-től

A G7 cikke szerint a fővárosban, Cinkotán az Ilonatelep HÉV-megálló közelében lévő elegáns családi házban élő, hatvanas éveiben járó cinkotai üzletasszony cége, a Businesshelp Kft. 2016-ban minden jel szerint valójában megvehette a TV2-t. Máskülönben aligha fizetett volna a 2016-os mérleg alapján 7,8 milliárdot a TV2-t birtokló cégnek, az MBC-nek előlegként, ami mostanra már megközelíti a 20 milliárd forintot:: a céges kimutatás alapján 19,86 milliárd forinttal tartozik az MBC Co. a Businesshelp Kft.-nek.

Az előlegként történő fizetésnek a cégek könyveiben ugyan nyoma maradt, de tulajdonosi változásból csak annyi látszik, hogy egy darab részvényt jegyzett le a kft. az MBC-ben. Rögzítették azonban azt is, hogy amíg az MBC osztaléka nem éri el a 21 milliárd forintot, csak a Businesshelp Kft. vehet ki pénzt a cégből.

A Businesshelp kft. csak közvetített?

Mindenesetre ha be is jegyeztek volna tulajdonosváltást, a TV2 Média Csoport akkor sem a 2019 elejéig a szintén a cinkotai házban működő BusinessHelp Kft.-hez kerül. A történet kezdetekor alig néhány milliós vagyonnal rendelkező vállalat ugyanis csak közvetítő lehetett, a háttérben mások mozgathatták a szálakat, legalábbis a G7 ezt feltételezi a megismert információk alapján. A G7 szerint a Businesshelp Kft. nem a semmiből teremtett elő milliárdokat az előlegre. Beszámolóik alapján a teljes erre szánt összeget kölcsönkapták valakitől. Egészen pontosan az adott előleggel párhuzamosan egy kapott előleg is megjelent a könyveikben.

Vagyis valószínűleg az apró cinkotai vállalkozásra csak azért volt szükség, hogy a kereskedelmi csatorna végleges vevője ne közvetlenül vásárolja meg a TV2-üzletrészt, hanem egy közvetítőn keresztül.

A G7 által ismertetett történetben felbukkan egyébként az a Vida József is, aki tegnap este, egy nappal azután, hogy az ügy érintettjeinek a G7 elküldte a kérdéseit, nyilvánosan is bejelentkezett a TV2-ért.

A vagyonleltárakból az nem derül ki, hogy ki volt a tényleges vevő / előlegnyújtó, de érdekes, hogy amikor amikor az MBC megkapta az előleget, a BusinessHelp Kft. könyveiben is megjelent egy azzal lényegében azonos összeg azon a soron, ahol ezt nyilván kell tartani. Utóbbi cég beszámolójában ráadásul azt is feltüntette, hogy a növekedés oka előlegfizetés volt. A cinkotai vállalat által fizetett előleg összege pedig időről időre épp akkor és épp annyival nőtt, amikor és amennyivel az MBC által kapott előleg nőtt.

A Businesshelp kft. akkoriban Fűr Sándor és Fűr Sándorné nevén volt

A BusinessHelp Kft. akkori tulajdonosát, Fűr Sándornét a G7 nem tudta elérni, ezért kimentek a céghez, de ott sem tudtak vele beszélni, de a férjével, Fűr Sándorral igen. Ő 2016-ig szintén tulajdonos volt a cégben.

Ő azonban csak annyit közölt, hogy már nem az övék a BusinessHelp Kft. A TV2-re vonatkozó kérdésekre nem kívánt válaszolni, igaz, nem is cáfolta a kapcsolatot. Így azt sem árulta el, hogy amennyiben megvette, kinek adta tovább az üzletrészt a BusinessHelp.

A G7 szerint azonban több jel utal arra, hogy a TV2 már ekkor Mészáros Lőrinc üzleti környezetébe, egészen pontosan a felcsúti milliárdos üzlettársa és barátja, Szíjj László és a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, Vida József közelébe kerülhetett. (Mindez egyébként egybecseng azzal, hogy ekkoriban jelentek meg az első Mészáros-közeli személyek a TV2 igazgatóságában.)

Vajna halála előtt 5 nappal átkerült a Businesshelp Kft. Fári Ádámhoz, a Takarékbank elnöki tanácsadójához

A G7 szerint mind Szíjjnak, mind Vidának van közvetlen vagy közvetett kapcsolata például a BusinessHelp Kft. új tulajdonosával. Fűr Sándorné ugyanis időközben tényleg eladta a céget: idén januárban, öt nappal Andy Vajna halála előtt egy fiatal vállalkozó, Fári Ádám vette át a társaságot.

Fári elnöki tanácsadója a Takarékbankban Vida Józsefnek, gyakorlatilag Vida jobbkezeként ismert. Emellett ő vezeti azt a céget is, amelynek révén Vida tavaly év végén részesedést szerzett az MKB Bankban. Ez utóbbi részesedésszerzésre pedig pont aznap került sor, amikor Szíjj László is átvett egy nagyobb MKB-pakettet. A két ügyletet ráadásul épp ugyanaz az ügyvédi iroda intézte, vélhetően ugyanott, hiszen a két új MKB-tulaj cég ugyanabba a 102 négyzetméteres Ferenc körúti lakásba van bejegyezve. Pont abba az ingatlanba, ahova a BusinessHelp Kft. is költözött, miután Fári Ádám megvásárolta. A G7 szerint tehát a két vállalkozó és a fiatal üzletember a jelek szerint együtt mozog, az eddigiek alapján mégis úgy tűnhet, hogy a Mészáros Lőrinchez talán Vidánál is közelebb álló Szíjj László csak közvetve tűnik fel a történetben, hiszen Fári inkább a bankelnök embere.

Szíjjnak azonban nagyon is konkrét közvetlen kapcsolata is van a TV2-vel. A vagyonmérlegből ugyanis nem kizárólag a kereskedelmi tévé eladása derül ki, hanem az is, hogy Szíjj jó ideje százmilliókkal hitelezi a MBC-t.

Az érintettek nem válaszoltak

A G7 egyébként kereste az érintetteket, de nem kaptak választ. Az MBC-t képviselő Tremmel Zoltán – aki korábban vagyonleltárakat ellenőrizte független könyvvizsgálóként, Andy Vajna halála (egészen pontosan idén február) óta pedig ügyvezetőként irányítja is a céget – üzleti titokra hivatkozott, míg Fári Ádám egyáltalán nem reagált, ahogy Szíjj László sem.

Nem sokkal később érkezett azonban a bejelentés Vida Józseftől arról, hogy előrehaladott tárgyalásokat folytat a Tv2 felvásárlásáról.

Volt-e beleszólása a Businesshelp Kft.-nek a TV2 működésébe?

Az egyelőre nem derült ki, hogy az előleget kifizető Businesshelp Kft.-nek volt-e bármiféle beleszólása az elmúlt időszakban a TV2 működésébe. Egy szindikátusi szerződéssel elvben akár ez is megoldható lett volna úgy, hogy a vevő nem veszi a nevére a céget. Az adásvételben érintettek egy polgári jogi szerződéssel szabályozhatják ilyen esetben, hogy kinek milyen jogai lehetnek a vállalatban. A G7 szerint erre – ha a felek kicsit is üzleti alapon gondolkodtak – valószínűleg sor is került, hiszen teljesen irracionális lenne, ha valaki úgy tenne le egy üzletrészért közel 20 milliárd forintot, hogy ezért másfél évig semmit nem kap cserébe. Extrém esetben a G7 szerint az sem elképzelhetetlen, hogy szinte mindenről az előleg kifizetője döntött, és akár a tulajdonosi jogokat is gyakorolhatta, annak ellenére, hogy papíron még nem jegyezték be, mint tulajdonost.

Ezt a forgatókönyvet erősíti, hogy a néhai filmmogul halála után rendkívül gyorsan át tudták szabni a TV2 vezetését, és már néhány nappal Vajna halála után sor kerülhetett a TV2 közgyűlésére. Ehhez mindenképp tulajdonosi jogok kellettek.

Azóta ráadásul a céghálóban a TV2 felett álló vállalatok élére is egy egyértelműen Mészáros Lőrinc bizalmi körébe tartozó embert neveztek ki: Tima Jánost, Alcsútdoboz fideszes alpolgármesterét.

Érdekes, hogy az MBC-nél pont aznap döntöttek Tima vezérigazgató-helyettesi pozíciójáról, amelyen a BusinessHelp Kft. is megvette azt a bizonyos egy darab osztalékelsőbbségi részvényt.

Néhány napja egyébként egy másik cég is felbukkant a TV2 körül. Kiderült ugyanis, hogy a máltai Medialog Worldwide-nak is lett néhány részvénye a TV2 Média Csoportban. Ez a cég az IKO Cable leányvállalata.

Kiemelt kép: Andy Vajna az ATV Szabad szemmel c. műsorában

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Kiemelt kép: Ján Kuciak szlovák oknyomozó újságíró és menyasszonya, Martina Kušnírona meggyilkolása után még hónapokkal is gyertyákkal emlékeznek Pozsonyban. Fotó: Szalay Dániel, Media1 (a mobiltelefonos felvétel 2018.12.30-án készült)

Kuciak-gyilkosság: Tovább duzzad a botrány

A szlovák hatóságok nagy erőkkel nyomoznak azon rendőrségi és igazságügyi alkalmazottak ellen, akik információkkal segítették Marián Kočner nagyvállalkozót, akit azzal vádolnak, ő adott megbízást Ján Kuciak oknyomozó újságíró megölésére. Ám a besúgók segítségével eddig rendre kisiklott a nyomozók keze közül.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!