fbpx
politikai plakátok, közterület, outdoor, reklámpiac, kampány 2022, választás

Jelentősen többet költött a Fidesz és a kormány a kampány során, mint az ellenzék

Gyakorlatilag nem volt olyan megjelenési forma, amelyet nem a kormánypártok uraltak, derül ki a Kantar listaáras becsléséből.

A Kantar elkészítette a magyar politikai pártok és egyéb szervezetek a 2022. január-március hónapokra vonatkozó politikai hirdetési kimutatását – az eredményeket a G7 összesítette. A listaárak alapján elkészített becslés szerint

összesen 5,4 milliárd forintot költöttek politikai hirdetésre a magyar médiában a pártok – ennek 72 százalékát a Fidesz és az ennek üzeneteit közvetítő szervezetek költötték el.

A Fidesz messze a legnagyobb hirdetőnek számított a pártok közül: 1,3 milliárdot költöttek el március 31-ig bezárólag. Ebben a választásokig hátralévő 3 nap nem is szerepel.

A CÖF költötte a legtöbbet

Mint a G7 fogalmazott, nem egy párt, hanem a Civil Összefogás Fóruma (CÖF) költötte a legtöbbet a hagyományos médiában politikai hirdetésre a 2022-es választási kampányban, egészen pontosan 1,7 milliárd forintot, ami 3,3 szorosa az ellenzéki pártok és szervezetek teljes költésének.

A portál hangsúlyozta: ma már nehéz lenne csak a pártokat figyelembe venni, mert többen is saját kampányba kezdtek, így a továbbiakban az egyértelműen a pártokhoz köthető hirdetéseket is hozzászámolták a költéseikhez.

A Fidesz és csatolt szervezetei 3,9 milliárdot költöttek – ezzel szemben az ellenzék csak 495 milliót.

Még a Gattyán György nevével fémjelzett, újonnan indult Megoldás Mozgalom is közel kétszer annyit tudott a hazai médiában reklámra költeni, mint a hatpárti szövetségtől álló ellenzék.

Gattyán György.
Gattyán György

A politikai hirdetések szinte csak az óriásplakátokon és a tévében zajlottak: az előbbire a költés 87, utóbbira a 13 százalékát fordították a pártok.

Az óriásplakátokat 83 százalékban a Fidesz uralta, a tévét a Megoldás Mozgalom.

Darabszám alapján is vizsgálták a hirdetések megoszlását

A költések azonban nem mutatnának tiszta képet, hiszen számos médiaszolgáltató, így például az RTL Magyarország (RTL Klub), de a rádiók is ingyenesen biztosítottak felületeket a politikai hirdetéseknek – hangsúlyozta a G7, így azt is megvizsgálták, hogy darabszám szerint hogyan alakult a hazai médiában a politikai hirdetések megoszlása.

Ebben a vizsgálatban még egy százalékkal nagyobb volt a Fidesz-fölény.

Az ellenzék azonban így már 13 százalékkal a Megoldás Mozgalom előtt járt. A Magyar Kétfarkú Kutyapárt (MKKP) csakis az ingyenes hirdetésekkel élt.

Ötből négy óriásplakáton a Fidesz üzeneteivel lehetett találkozni, míg a tévében az ingyenes megjelenésekkel is a Megoldás Mozgalom vitte a prímet.

A magyar Putyin vagy Európa? Ellenzéki hangvételű választási plakát Budapesten 2022 márciusában Vlagyimir Putyin és Orbán Viktor fotójával
A magyar Putyin vagy Európa? Ellenzéki hangvételű választási plakát Budapesten 2022 márciusában Vlagyimir Putyin és Orbán Viktor fotójával. Fotó: Ladányi András / Media1

A kormányzat is sokat költött a kampányra

Eddig a G7 csak a politikai hirdetéseket vette figyelembe, mely azonban a teljes reklámköltésnek csak egy része, ugyanis kormányzat is aktívan kampányolt a Fidesz mellett, listaáron 21,8 milliárd forintot költött a kormányzat médiamegjelenésekre.

A portál iparági forrásai szerint

a kormányzat január-márciusban 12-14 milliárd forintnyi hirdetést vásárolt, ami közel háromszorosa a pártok összes magyar médiában vásárolt politikai hirdetésének.

Bár a politikai hirdetések költsége alapvetően alacsonyabb szokott lenni, mint a piaciaké, az összehasonlíthatóság kedvéért a kormányzati hirdetéseket a politikai hirdetések átlagáraival is kiszámolta a G7.

Ez alapján 14,5 milliárd forint jött ki a kormányzati költésekre.

A Fidesz és a kormányzat költéseit összeadva,

az országgyűlési választásokat megelőző három hónapban a magyar médiában megjelent politikai reklámok 90 százalékában a Fidesz és a kormányzat jelent meg darabszám szerint, a számított költés 92 százaléka hozzájuk köthető.

Az ellenzék a reklámmegjelenések 3, a költés 5 százalékát tudta csak elérni.

Online is óriási a kormánypárti fölény

A Kantar adataiban az online hirdetések csak egy kisebb szelete szerepel. A hazai teljes reklámköltés 51 százaléka online reklám, aminek kétharmad része már a Google-nél és Facebookon jelentkezik.

A fideszes és ellenzéki költéseket a közösségi média költésekkel kiegészítve már igen jó kép kapható arról, hogy milyen erőviszonyok mellett kellett a 2022-es országgyűlési választásokon a politikai táboroknak megmérettetniük magukat.

Minden elérhető adatot figyelembe véve, az országgyűlési választást megelőző politikai témájú hirdetések becsült értékének 86 százaléka, 21 milliárd forint a Fideszhez és a kormányzathoz köthető

– hangsúlyozta a G7, hozzátéve, hogy az ellenzék becsült költése 2 milliárd forint.

Túlléphette a Fidesz-KDNP a kampányköltési limitet

A február 12-én kezdődött kampány során 995 millió forintot költhettek volna a párok vagy pártszövetségek maximálisan. Ezt a G7 számításai szerint ezúttal sem tartották be,

a Fidesz-KDNP pártszövetség február-márciusban legalább 1,5 milliárd forintot költött politikai hirdetésre. Az ellenzéki pártszövetség hat pártja 365 milliót.

Így csak a Fidesz-KDNP nem tudta betartani a saját maga által kitalált és megszavazott kampányköltési limitet a 2022-es országgyűlési választásokon.

Ha feliratkozik a Media1 Telegram-csatornájára, sosem marad le a híreinkről!

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk a Facebookon és a Twitteren, valamint feliratkozhat a hírlevelünkre is!

Borító: Plakátok egy budapesti ház falán a 2022-es országgyűlési választások előtt. Fotó: Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások