fbpx
Németh Balázs, az M1 hírolvasója.

Hiába jelentették fel kilencszer az M1 tévécsatornát orosz propaganda terjesztése miatt a Médiatanácsnál

Bár a Médiatanácshoz összesen 9 panaszbeadvány érkezett az orosz-ukrán háború február 24-i kitörését követően az állami M1 csatornán megjelenő orosz propagandát kifogásolva, a Médiatanács mindegyiket érdemi vizsgálat nélkül elutasította. A Médiatanács elfogadott egy kutatást, mely szerint az M1, az ATV, a Hír TV, a TV2 és az RTL Klub megfelelően tudósított a háborúról, csakhogy a kutatás márciust, nem pedig februárt érintette, amikor például Nógrádi György és Georg Spöttle beszélt a közmédiában.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) csütörtöki, a Media1.hu-nak megküldött közleménye szerint a Médiatanács e heti ülésén elfogadott egy kutatást, melyet a médiahatóság készített összesen 247 műsort és több mint 5 ezer műsoregységet vizsgálva. A médiahatóság március első hetében vizsgálta meg, hogy a tévécsatornák hogyan számoltak be az orosz-ukrán háborúról. Az időpont azért érdemel kiemelést, mivel február végén az M1 állami hírcsatorna február 24., a háború kitörése körül sugárzott adásaira vonatkozóan jelentek meg kritikák a sajtóban annak kapcsán, hogy például Nógrádi György kormányközeli biztonságpolitikai szakértő és Georg Spöttle Fidesz-aktivista erősen megkérdőjelezhető állításokat tettek az M1 műsorában Oroszország pártját fogva.

A Koltay András vezette NMHH azt írja, hogy a március első hetében vizsgált televíziós csatornák úgymond semlegesen és objektíven számoltak be a konfliktusról, orosz (vagy akár ukrán) háborús propaganda a mintába került műsorszámokban nem jelent meg.

Arra a közlemény nem tér ki, hogy a sajtóban is kifogásolt februári időszak adáskazettáit miért nem vizsgálták meg, miért egy másik időpontot néztek meg. A Media1 kérdést küldött az NMHH-nak ezzel kapcsolatban, ha reagálnak, megírjuk.

Ezt tartalmazza a tanulmány

Az NMHH azt írja közleményében, hogy az  M1, az ATV, a Hír TV, a TV2 és az RTL Klub műsoraiban is széleskörűen tudósítottak a harci eseményekről, az agresszió hazai és nemzetközi gazdasági, biztonság- és energiapolitikai következményeiről, az Európai Unió és világpolitika reakcióiról, valamint a Magyarországot és Európát érő menekülthullám kezeléséről. A televíziókban a politikusok mellett megszólaltak különböző szakértők is, így a nézők átfogó és sokszínű képet kaphattak a konfliktusról és annak rövid- és hosszútávú következményeiről – méltatta az említett csatornákat az NMHH.

A hatóság úgy találta, hogy az M1-en elsősorban a menekültválságnak és a rászorulók megsegítésének szenteltek nagy figyelmet: a humanitárius katasztrófa és segítségnyújtás a híradások mintegy negyedében jelent meg. Ezenkívül a háború eseményeivel, illetve a konfliktus belpolitikai vetületeivel foglalkoztak legtöbbet a csatorna műsoraiban. Az RTL Klubon a legnagyobb hangsúlyt az olyan belpolitikai kapcsolódási pontok kapták, mint a háborúról szóló kormányzati és ellenzéki narratíva, Magyarország energiabiztonsága vagy a rezsicsökkentés megvédése. Emellett kiemelt számban jelentek meg a háborús cselekményekről szóló beszámolók. A TV2 hírműsorainak fő témái az ukrán menekültek magyarországi segítése, valamint az oroszok civilek és civil épületek ellen elkövetett fegyveres támadásai voltak – írja az NMHH a Media1.hu-nak megküldött közleményében.

A közlemény is felidézte, hogy a háború kitörését követően több médium is kritikai észrevételt fogalmazott meg azzal kapcsolatban, hogy egyes szakértők a háború okairól egyoldalúan, az orosz álláspont alapján nyilatkoztak. A vizsgált időszakban ilyen nyilatkozat egyetlen televízióban sem hangzott el – írja az NMHH, arra viszont nem tért ki a sajtóanyag, hogy a kifogások valójában a kutatás által érintett márciusi időszakra vonatkozólag jelentek meg a sajtóban.

Alig mutatnak háborús képsorokat

A hatóság elemezte a képi megjelenítéseket is a háborúval kapcsolatos műsorokban. Az ATV-n a témával foglalkozó műsorok több mint 57 százaléka nem tartalmazott háborúról szóló képi elemeket – amikor illusztrációként képeket is bemutattak, akkor leggyakrabban (13 százalékban) a menekültek helyzetét illusztrálták. A Hír TV-n is hasonló volt a megoszlás, több mint 62 és közel 15,5 százalékos aránypárral.

A kutatás azt is vizsgálta, hogy kik jelentek meg a képernyőn a leggyakrabban: a TV2-nél Orbán Viktor 7,3 százalékkal volt a legtöbbet látható személy, akit Ukrajna elnöke, Volodimir Zelenszkij követett 5 százalékkal. Az RTL esetén már alacsonyabb arányokkal lehetett találkozni: Zelenszkij 5 százalékban, a magyar miniszterelnök pedig 4 százalékban szerepelt.

A Médiatanács eddig nem indított eljárást

A hatósághoz február 24-től összesen 9 a háború bemutatásával összefüggő beadvány érkezett. Ezekről a Médiatanács megállapította, hogy nem tekinthetők kiegyensúlyozottsági kérelmeknek. A beadványok általában sérelmezték a tudósításokat, azonban a kiegyensúlyozottsági kérelemben pontosan meg kell jelölni a kifogásolt műsorszámot, valamint az elhangzott tájékoztatástól érdemben eltérő, releváns álláspontot is. A beadványokban a bejelentők nem utaltak arra sem, hogy kifogásukkal előzetesen a médiaszolgáltatóhoz fordultak, pedig a hatályos szabályozás értelmében először feléjük kell jelezni a kifogásokat – közölte a Médiatanács.

Mint arról a Media1.hu már korábban beszámolt, az ellenzék az Európai Bizottságtól is segítséget kért a magyar közmédiában látható orosz propaganda ügyében.

Frissítés 2022.04.08
Kiderült ugyanakkor, hogy a Médiatanács megbírságolja a Duna TV-t, amiért az állami tévécsatorna nem megfelelő korhatári besorolással adta le a Rex felügyelő egyik epizódját, és ezzel veszélyeztette a kiskorúak fejlődését.

További hírek találhatók a Media1-en.

Kérje híreinket Telegram-csatornánkról is, hogy ne maradjon le a legújabb tartalmakról: kattintson ide, majd nyomja meg a Media1 csatornája mellett a Join channel feliratot.

Ott vagyunk Facebookon is!

 

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások