fbpx
Az RTL-csatornákon is látható új kisfilm egy részlete

Jogsértőnek találta az RTL Klubon sugárzott, A család az család-kampányt a Médiatanács, míg a kormánypárti lapok LMBTQ-témájú interjúját nem találták problémásnak

A Médiatanács e heti ülésén ezenkívül elfogadott egy Győrt, Sopront, Székesfehérvárt és Dunaújvárost vizsgáló felmérést is, melyben arra a megállapításra jutottak, hogy a szóban forgó településeken visszaszorulóban van a hagyományos média.

Ezen a héten is ülésezett a Nemzet Média-és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. Mint az NMHH Kommunikációs Igazgatóságának a pénteki, a Media1-hez eljuttatott közleménye fogalmazott, a testület jogsértőnek ítélte, hogy az RTL Klub szolgáltatója 11 alkalommal úgymond nem megfelelő időben sugározta A család az család című, társadalmi célú reklámot 2020 decemberében. A társadalmi célú szpotokban a társadalmi egyenjogúságért álltak ki olyan emberek, akiket megbélyegeznek azért, mert saját nemükhöz vonzódnak.

Indoklásában a Médiatanács azt írta,

„Függetlenül attól, hogy az ilyen közleményeket nem kell korhatári kategóriába sorolni, csak olyan időszakban sugározhatók, amikor – tartalmuknak megfelelő kategóriába sorolása esetén közzétételüknek – a klasszifikációs szabályok szerint helyük lenne. Mivel a gyermekek számára nehezen értelmezhető a hirdetésben megjelenő azonos nemű párok gyermeknevelése és a családdal együtt tárgyalása, így azok csak este 9 és reggel 5 óra között kerülhettek volna adásba, miközben a csatornán reggel 6 és este 20 óra között adták le őket”.

Mint arról a Media1 beszámolt, az RTL Magyarország még 2020 decemberében döntött úgy, hogy társadalmi célú hirdetésként rendszeresen leadja csatornáin a Háttér Társaság által készített, A család az család című kisfilm egyes részleteit, hogy így álljon ki az emberi jogok mellett.

Ezekről a kisfilmekről van szó.

Az NMHH közleményéből nem derül ki, hogy az állítólagos jogsértésnek pontosan milyen következménye lett, alkalmaznak-e bírságot vagy más szankciót, ezért megkérdeztük az NMHH-tól. Írtunk az RTL-nek is, elfogadják-e a határozat tartalmát, vagy várható-e jogorvoslat. Ha az érintettek válaszolnak, megírjuk. (Frissítés: időközben az NMHH reagált: válaszukban azt írják, a jogsértés megállapításán túl nem alkalmaznak szankciót Frissítés 2. Az RTL Magyarországtól azt nyilatkozták a Media1-nek, hogy bíróságon támadják meg a határozatot, lásd erről különálló hírünkben részletesen.

.

A kormánypárti portálok interjúival nem volt gond

A grémium egy civil szervezet által tett bejelentést is vizsgált egy, a kormánypárti Mandiner.hu-n és Vasárnap.hu-n megjelent interjúval kapcsolatban. Mint fogalmaztak, a beszélgetésben egy katolikus plébános fejtette ki véleményét a szexuális kisebbségekhez tartozó, azt tudatosan vállaló emberekkel és az úgynevezett „LMBTQ lobbistákkal” kapcsolatban.

„A hatóság vizsgálata megállapította, hogy a plébános erőteljes kritikát fogalmazott meg az LMBTQ ideológiát propagáló aktivistákkal szemben a Katolikus Egyház hivatalos álláspontjának, tanításának megfelelően, de nyilatkozata nem volt sem kirekesztő, sem gyűlöletkeltő”

– áll az NMHH közleményében. Hozzátették: a testület rögzítette, hogy a plébános által megfogalmazott bírálat „politikai véleménynek számít, és így a véleményszabadság által a leginkább védendő megnyilvánulások közé tartozik, továbbá a szabad véleménynyilvánítás joga kiterjed az egyes közösségek szellemiségével, gondolatvilágával ellentétes megnyilvánulásokra is”.

A testület mindezek fényében nem találta problémásnak az interjút, így nem indított eljárást a szolgáltatókkal szemben.

Az NMHH közleménye említést tett közösségi és helyi médiaszolgáltatókkal kapcsolatos döntésekről is, melyek kapcsán csak annyit árultak el, hogy azok „megismerhetőek a hatóság honlapján” – ám a határozatok között egyelőre nem találtuk ezeket.

Megvizsgálták a vidéken élők médiafogyasztási szokásait

A Psyma Hungary Piac- és Közvélemény-kutató Kft. 2021 végén az NMHH megbízásából felmérést készített a vidéken élők helyi médiával való ellátottságáról, illetve a helyi újságok, hírportálok, rádiók és televíziók fogyasztásáról. A többrészes kutatássorozat mostani vizsgálatában Győr, Sopron, Székesfehérvár és Dunaújváros szerepeltek.

Mint a felmérés kapcsán a közleményben fogalmaztak, a hazai politikához, az országos jelentőségű eseményekhez képest a helyi történések kevésbé foglalkoztatják az embereket. A vizsgált települések válaszadói között pár százalék az, akit egyáltalán nem érdekelnek a lokális hírek, míg 30-40 százalék közötti azoké, akiket nagyon – az arány Sopronban a legmagasabb.

Az ország és a világ dolgairól szóló hírek Székesfehérváron és Dunaújvárosban foglalkoztatják leginkább az embereket: 46 és 48 százalékukat. E két városban az országos események iránt jobban érdeklődők aránya kétszer akkora, mint a helyi események iránt intenzívebben érdeklődőké: 15-30, illetve 14-29 százalék.

Helyi tévék

Napi szinten alig néznek az emberek helyi tévét, heti szinten már inkább. A tévénézési adatokat az országos tévécsatornák (például RTL Klub, TV2) összesített nézettségével összevetve nagyságrendi különbségek jelentkeznek mind a napi, mind a heti, mind az összesített eredményekben. Miközben országos tévéadót mind a négy településen majdnem 90 százalék néz, addig helyi tévét jóval kevesebben.

A legtöbb városban a helyi tévét nézők megoszlása feleakkora, mint az országos adásokat nézők aránya. A vizsgált településeken napi, illetve heti szinten jóval többen hallgatnak helyi rádiót, mint ahányan helyi tévét néznek. (Ez szembemegy az országos trendekkel, ahol a tévé a rádió előtt jár.)

A vizsgált médiatípusok közül a nyomtatott sajtó az, ahol a helyi újságok erősebbek tudnak lenni az országos terjesztésű lapoknál. A helyi sajtóra vonatkozó adatokat az országos napilapok összesített olvasottságával összevetve mind a négy városban a helyi sajtó vezet.

Esésben a nyomtatott sajtó

A helyi portálokat nem napi, hanem inkább heti szinten keresik fel az érdeklődők. Heti szinten a helyi médiumok közül az internetes hírportáloknak van a legnagyobb elérésük, szemben a helyi tévékkel, rádiókkal és újságokkal. Napi szinten azonban az országos portálokkal a helyi oldalak nem tudják tartani a lépést – állapítja meg a kutatásról kiadott összefoglaló.

A kutatássorozat eredményei egyértelműen azt mutatják, hogy helyi szinten a hagyományos médiaeszközök visszaszorulóban vannak. A vizsgált településeken 53-60 százalék között mozog azok aránya, akik inkább az internetről tájékozódnak, és 15-21 között azoké, akik inkább a hagyományos sajtóból. Az újmédia megerősödése általános, országos jelenség, ami az X-generáció alattiak esetében a legerősebb.

A kutatási adatok azt mutatják, hogy a nyomtatott sajtó olvasottsági adatai esnek, de ez nem jelenti, hogy a lapok által elért közönség nagysága is csökkenne. Az olvasók nagy része ugyanis csak platformot váltott, és többségük ma már online követi ezeket a tartalmakat.

A megyei lapok térképen / illusztráció
A megyei lapok térképen / illusztráció

A helyi hírek fogyasztásakor mind a négy városban kiugróan magas a lokális internetes portálok igénybevétele. A hírfogyasztók valamivel több mint 60 százaléka elsősorban ezen a médiatípuson keresztül értesül a helyi történésekről. Különösen látványos az online forma preferálása a Kisalföld esetében.

Miközben a lap online változatát a helyi lakosok körülbelül fele szokta nézni (Győr: 53 százalék, Sopron: 47 százalék), addig a nyomtatott változatát már csak körülbelül egyharmaduk (Győr: 36 százalék, Sopron: 27 százalék). A megyei napilapok online változatai – önmagukban – viszont jelentős mértékben megemelik a (nyomtatott) sajtó elérési mutatóit.

Különösen Nyugat-Dunántúlon, ahol az új mutató már a második helyre hozza fel ezt a szegmenst. Míg Győrben a nyomtatott helyi sajtó összesített elérési mutatója 50 százalékos, a Kisalföld online változatának beemelésével ez az érték 73 százalékra megy fel. Sopron esetében pedig a 47 százalékos alapmutató 64 százalékra emelkedik.

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon, valamint iratkozzon fel a Media1 hírlevelére is!

Kiemelt fotó: Az RTL-csatornákon korábban látható, a Háttér Társaság által készített kisfilm egy részlete.
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások