fbpx
A Mediaworks Bécsi úti épülete Budapesten

A média állami foglyul ejtése miatt az Európai Parlament uniós hírmédia-alap felállítását szorgalmazza

A tulajdoni koncentráció és a média állami foglyul ejtése miatt veszélyben látja az Európai Parlament az európai médiapiac sokszínűségét, emellett aggodalmát fejezi ki a „hatalmas zavart okozó” globális online platformokkal kapcsolatban is. Az Európai Parlament megszavazta, hogy az európai újságírás függetlenségének védelmére állandó uniós hírmédia-alapot kellene létrehozni.

Az Európai Parlament ma, szerdán elfogadott állásfoglalásában aggodalmát fejezi ki az egyes uniós tagállamokban tapasztalható médiaellenes támadások miatt, és sürgős segítséget kér a hírszolgáltatók számára a digitális átalakuláshoz.

Az 577 szavazattal, 47 ellenszavazat és 76 tartózkodás mellett elfogadott állásfoglalásukban a képviselők jelentős támogatást kértek az Európai Uniótól és a tagállamoktól a médiaágazat számára ahhoz, hogy a szektor talpra állhasson a járvány után és a digitális kor követelményeinek megfelelően tudjon átalakulni.

A képviselők aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy egyes tagállamokban az állam foglyul ejtette a médiát, máshol az újságírók megfélemlítését és elhallgattatását célzó, stratégiai pereket indítanak. Az Európai Parlament szerint ezért jogalkotási és nem jogalkotási eszközökkel kell megvédeni a média szereplőit.

Állandó uniós hírmédia-alap kellene

Az európai újságírók és újságírás pénzügyi és politikai függetlenségének fenntartása érdekében a képviselők szerint létre kellene hozni egy állandó uniós hírmédia-alapot, a médiának szánt helyreállítási forrásokból pedig olyan tagállamok médiaszervezeteit kell támogatni, ahol a média jelentős anyagi és politikai nyomásnak van kitéve, vagy jogállamisági problémákkal küzd.

Hearing of Johannes HAHN, Commissioner-designate, Budget and Administration - Listening room - Journalists following the hearing
Fotó: Európai Parlament sajtószoba

A globális szereplőkkel szemben is felvennék a kesztyűt

A képviselők emellett az adat- és hirdetési piacot uraló globális online szereplők „aránytalan gazdasági erejére és „ragadozó magatartására” figyelmeztetnek.

Ezek a cégek bármilyen, a médiaszolgáltatók által készített jogszerű tartalmat eltávolíthatnak – jegyzik meg a képviselők. A Parlament a digitális szolgáltatásokról és piacokról szóló jogszabályok sürgős elfogadását kéri, amelyek egyenlő versenyfeltételeket és adathozzáférést biztosítanának az európai médiaorgánumoknak és szabályoznák a politikai reklámok piacát.

Segítség az audiovizuális média számára

A képviselők szerint az európai audiovizuális ipar – filmesek, producerek, terjesztők és mozik – támogatására és a filmgyártás és a befektetések ösztönzésére külön adópolitikai eszközöket, költségvetési és pénzügyi ösztönzőket kellene az Unióban létrehozni.

Emellett biztosítási garanciákat kellene kialakítani audiovizuális koprodukciók számára és szabályokkal kellene elérni, hogy a lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatásokat nyújtó szolgáltatók legalább 30 százalékban európai alkotásokat szerepeltessenek a műsorkínálatukban.

Dace Melbārde (ECR, Lettország) jelentéstevő szerint

„Kritikus pillanathoz értünk, amikor az uniós média és audiovizuális ágazat megerősítése kulcsfontosságú. A médiavilág már a járvány előtt is sérülékeny volt, a járvány viszont fokozta az előtte álló kihívásokat és újabb nehézségeket teremtett. A közönség egyre gyakrabban a digitális szolgáltatókat választja, ezek bevétele pedig nagyrészt globális cégekhez áramlik. Az európai médiaágazat reklámbevételei tavaly jelentős mértékben visszaestek, márpedig ezek a bevételek kulcsszerepet játszanak a vállalatok finanszírozásában. A koronavírus-járvány ezzel egyidejűleg ráirányította a figyelmet a minőségi újságírás fontos szerepére: életekbe kerülhet, ha nem állnak rendelkezésre szakszerűen és gyorsan összeállított hírek.”

Az Európai Parlament a sajtó részére bocsátott háttéranyaga szerint a koronavírus-járvány idején a hírmédia reklámbevételei 20 és 80 százalék közötti mértékben csökkentek. A járvány idején jelentősen megcsappant az uniós audiovizuális szektor bevétele is: a mozik és filmterjesztők 2020-as bevételük csaknem 70 százalékáról, összesen négymilliárd euróról voltak kénytelenek lemondani, miközben 30 százalékkal csökkent az aktív produkciók száma. A képviselők arra is felhívják a figyelmet, hogy a szigorúbb egészségvédelmi és biztonsági intézkedések miatt a médiavállalatok költségei viszont nőttek.

További hírek találhatók a Media1-en

Fotó: A kormányközeli Mediaworks Bécsi úti épülete Budapesten, a bezárt Népszabadság egykori épületében.  Közel félezer médiamárkát gyűrt maga alá a vállalat.  Fotó: Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások