A Media1 által megszerzett, a Nielsen Közönségmérés mérőműszeres kutatási adatai szerint a Rábai Balázs vezette Előválasztás 2021 című vitaműsor a 18-49-es korcsoportban a 18:30-as kezdéstől egészen a 20:05-ös befejezésig végig vezetett, megelőzve a konkurens TV2-n futó Tények, majd a Tények Plusz és a Séfek séfe című műsorokat. Hasonlóan alakult mindez a teljes lakosságban (4+) is, bár ott csak pár perccel a kezdés után, a Nielsen Közönségmérés műszerei szerint 18:40 körül vette át a vezetést az RTL Klub a TV2-től, ahol addig még a Tények állt nyerőre.
Némiképp a részletekbe is belemenve az látszik az 5 perces bontású nielsenes nézettségi grafikonon, hogy az RTL Klub vitaműsorának másfél órája alatt a teljes lakosság körében az AMR% a 7,4 és 11,08 közötti tartományban, míg a TV2 esetében az AMR% 4,6 és 9,5 közötti tartományban mozgott.
Az AMR% azt mutatja meg, hogy az adott célcsoport, jelen esetben a teljes populáció hány százaléka nézte a műsort az adott időpontban – tehát az érték nem tévesztendő össze a szintén gyakran emlegetett SHR%-kal, mely azt mutatja, hogy az éppen televíziózó célcsoport hány százaléka választotta az adott műsort.

A 18-49-es korcsoportra szűkítve az AMR% 5 és 6,9 százalék között mozgott a műsor alatt. Összehasonlításképp: a TV2 esetében az AMR% értéke 3,2 és 5,2 között mozgott.
Az érdekes az, hogy az RTL-en a tévévita nézettsége a műsor vége felé sem csökkent, vagyis a műsor elején látott, Dobrev Klára (DK) és Márki-Zay Péter (MMM) közötti nagyobb konfliktus lecsengése, a műsor közbeni kézfogás után, a már szárazabb, szakpolitikai jellegű kérdéseknél is megmaradt az érdeklődés, sőt még felfelé is ment, és gyakorlatilag éppen a csúcson hagyták abba a vitát. Ez a csúcspont a teljes lakosság 11,8 százalékát, illetve a 18-49-es célcsoport 6,9 százalékát jelentette.

Az Előválasztás 2021 említett nézettségi adatai kapcsán nem árt hozzátenni, hogy az élő műsor legfőbb részleteiből a késő esti RTL Híradóban is láthatók voltak részletek egy összefoglaló riportban, majd nem sokkal fél 12 után a teljes műsort is megismételték, így további nézőkhöz is eljutott a műsor. Ezenkívül az RTL Most internetes felületen is elérhetővé tették a műsort, ahol ugyancsak további jelentős megtekintéseket produkál.
Hiába a nagy érdeklődés, az MTI elhallgatta a vitán történteket
A közpénz-finanszírozott nemzeti hírügynökség, a Magyar Távirati Iroda (MTI) egyébként annak ellenére nem adott hírt a tegnap esti előválasztási miniszterelnök-jelölti vitáról és fotót sem közölt róla a Fotóbank nevű előfizetéses szolgáltatásában, hogy az MTI feladatait felsoroló médiatörvény úgy szól:
A közszolgálati médiaszolgáltató hírügynökségi feladatai *
101. § * (1) A közszolgálati médiaszolgáltató (…) az alábbi hírügynökségi feladatokat látja el:
a) a közérdeklődésre számot tartó hazai és külföldi eseményekről híreket, tudósításokat, fényképeket, adathordozókat, háttéranyagokat, grafikákat, dokumentációs adatokat szolgáltat,
b) biztosítja a hozzáférhetőséget minden olyan hírhez és tudósításhoz, amelynek ismerete szükséges a nyilvánosság számára a közösségi és az egyéni jogok és érdekek megfelelő érvényesítéséhez,
(…)
A Media1 kérdést küld a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH), indítanak-e eljárást az MTI ellen a közérdeklődésre számot tartó hír elhallgatása miatt, vagy ha nem, akkor azt milyen okoknál fogva nem teszi meg a médiatörvény betartatása felett őrködni hivatott médiahatóság.
Az állami hírszolgáltató egyébként heteken át magát az előválasztás tényét is elhallgatta.
Frissítés 12:58
A foci Eb-vel vetekedett a nézettség
Cikkünk megjelenése után az RTL Magyarország közleményt adott ki, amiből az általunk már megírtakon felül az is kiderül, hogy a két ellenzéki miniszterelnök-jelölt szerda esti vitája a fő kereskedelmi célcsoportban (18-49) átlagosan 17,2 százalékos közönségaránnyal futott (SHR%). Azt írják: a teljes lakosságban hétköznap este utoljára a foci Eb alatt néztek ennyien egy televízió-műsort.
Ez a teljes lakosságban tegnap 816 ezer főt jelentett. Összehasonlításként: szeptember 24-én az első RTL-es vita (amit néhány nappal korábban megelőzött egy ATV-s vita) 16,4%-os közönségaránnyal futott.
Így a szerda esti, tegnapi vitaműsor nézőszámban 25 százalékos növekedést jelentett a fő célcsoportban, míg a teljes lakosságban 22 százalékkal többen nézték a tegnap esti vitát a két héttel ezelőttihez képest.
Amellett, hogy a vitaműsor saját idősávja legnézettebb műsora volt a 18-49 évesek körében és a teljes lakosságban is, utóbbi célcsoportban július közepe óta ez lett a legnézettebb műsorszám a hétköznap estékben.
A szerdai vita nézői összetétele nagyon hasonló volt a szeptember 24-ihez: most is inkább a budapesti (30,1 SHR%), vidéki nagyvárosi (25,1 SHR%) magasabb iskolai végzettségű (felsőfokú: 36,3 SHR%, érettségizett: 22,8 SHR%) nézőket érdekelte a leginkább a két jelölt összecsapása. Érdekesség ugyanakkor, hogy a második vita nézői között a legnagyobb növekedés az első fordulóhoz képest a fiatalokon (18-29: +57%), illetve a kisvárosi (+31%) és falusi célcsoporton (+53%) volt.
Kitért az RTL a választási vitaműsor online nézettségére is, ami szintén kiemelkedő lett: csütörtök reggelig az RTL Moston a videóindítások száma csaknem 9700 volt. Az online nézők 31 százaléka nő, 69 százalékuk férfi, átlagos életkoruk 36 év. Ez a megoszlás csaknem megegyezik a vitaműsort a televíziós adással párhuzamosan, online élőben az RTL Most+ felületén követőékkel: itt 39 éves átlag életkor mellett 38% volt a nők és 62% férfiak aránya.
A Media1 exkluzív látogatást tett az élő tévévita során az RTL Klub tévéstúdiójában és a vezérlőben. Kulisszatitkokat is olvashatnak helyszíni riportunkban.
Frissítés 2021.10.22. 10.19
A médiahatóság kétértelmű választ adott a Media1-nek arra, indít-e eljárást az MTI ellen. A médiahatósági válaszról részletesebb írásunk itt található.
További hírek találhatók a Media1.hu-n! Csatlakozzon hozzánk Facebookon is, és iratkozzon fel napi hírlevelünkre!