fbpx
Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Médiatanács elnöke

Az ATV, a HírTV, a Karc FM, a Roma Rádió, a PestiSrácok, az RTL Klub és a TV2 a Médiatanács napirendjén

Ismét sok üggyel foglalkozott a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa bejelentés alapján hatósági ellenőrzést indított az RTL Klub és a TV2 szolgáltatói ellen, mert a csatornákon júliusban és augusztusban túl enyhe korhatár-besorolással adtak közre műsorokat.

Előbbin a Házasodna a gazda 20 óra után bemutatott epizódját, utóbbin a Csapdába csalva című délelőtt sugárzott műsort a 12-es korhatár-besorolás helyett vélhetően 16-osnak kellett volna minősíteni – állapította meg a grémium. Az eljárás során a médiaszolgáltatóknak lehetőségük van védekezést előadni, ezt követően hozza meg az esetleges szankciókkal kapcsolatos határozatát a Médiatanács.

Döntöttek az ATV, a HírTV, a PestiSrácok.hu és a Makói Városi TV ügyében is

Bejelentés alapján több olyan műsort is vizsgált a grémium, amelyek esetében nem indít eljárásokat. Az ATV Fórum című műsorának júniusi adásában nem merült fel szabálysértés a tanács szerint, ugyanis a törvény nem tiltja, hogy egy vitaműsor vezetője kifejtse a véleményét, nézeteit. A HírTV-n a Sajtóklub című műsor kapcsán sem merült fel kirekesztés és az emberi méltóság megsértése sem az afganisztáni helyzetről szóló beszélgetésben – olvasható a médiahatóság a Media1-hez csütörtökön eljuttatott közleményében.

A PestiSracok.hu-n augusztusban megjelent „Nem, nem lesz rózsaszín turul a Szent István-napi ünnepségen” című cikk szintén nem volt kirekesztő – legalábbis a Médiatanács szerint. A bejelentő ugyan a médiaszabályozás hatálya alá nem tartozó kommenteket kifogásolta, a Médiatanács magát a cikket is megvizsgálta, amiben nem talált jogsértő tartalmat.

Az ÉPI-TECH Magazin adásai kapcsán burkolt reklám közzététele miatt újabb eljárást zárt le a Médiatanács. A Makói Városi TV áprilisi adásában, illetve annak ismétlésében egy építészeti cég szolgáltatásairól, termékeiről olyan reklámszerű többletinformációk hangzottak el a pozitív tulajdonságok kiemelésével, amely törvényellenesnek minősül, ezért a Médiatanács figyelmeztette a médiaszolgáltatót a jogszerű magatartásra.

Hálózatba kötik a Karc FM vidéki frekvenciáit

A szolgáltató kérelmére október 1-jétől a Médiatanács engedélyezte, hogy a KESMA-hoz tartozó Karc FM Média Kft. valamennyi vidéki jogosultsága a Budapest 95,3 MHz-es jogosultságával hálózatba kapcsolódva működhessen.

Felvilágosítást kérnek a Roma Rádiótól, hiánypótlás a Karc FM-től

A testület a Budapest 100,3 MHz körzeti frekvencia közösségi jellegű használatára benyújtott ajánlat tartalmi vizsgálata keretében felvilágosítást kért a Roma Rádió Kft.-től. (A Roma Rádióról itt írtunk.)

A Székesfehérvár 106,6 MHz helyi frekvencia közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásban hiánypótlásra szólította fel az egyedül pályázó Karc FM Média Kft.-t.

Az idei év első felében az új reklámok közel tizede a koronavírushoz kötődött

Az NMHH Médiatanácsa a héten elfogadott egy új tanulmányt a koronavírushoz kapcsolható, első alkalommal bemutatott reklámszpotok első féléves televíziós gyakorlatáról, ugyanis az új pandémiás helyzet a reklámpiacot is átalakította. Január 1. és június 30. között összesen 3051 új reklámot közöltek a televíziók, aminek több mint 8 százaléka (253 db) a COVID-19-re reagált. A legtöbb ilyen szpot a Hír TV-n jelent meg (25 db), amit a Cool (24 db) és a TV2 (20 db) követett. A reklámok több mint ötöde  a fertőzés terjedését akadályozó és a gyógyítását szolgáló terméket, szolgáltatást vagy magatartást népszerűsítette, így például a maszkviselést, a nem vényköteles gyógyhatású készítményeket, fertőtlenítő szereket, teszteket.

A második helyen olyan terméket vagy szolgáltatást láthattak a nézők, amelyek egyébként bármikor elérhetők, de az üzenetben a járványhelyzet került a középpontba, például okos wifi az otthoni munkavégzéshez, online bankolás vagy az érintésmentes kiszállítás. Az elemzett reklámok 67,5 százaléka szolgáltatást, 24,1 százaléka terméket, míg 5,5 százaléka a hirdető imázsát népszerűsítette. Leggyakoribb hirdetőnek a kereskedelem és a gyógyhatású készítmények szektora számított (48,6%, illetve 13%). A teljes dokumentum elérhető az NMHH honlapján.

99,8 százalékos volt az előző félévben a televíziós akadálymentesítés

A Médiatanács elfogadta és a honlapján közzétette a televíziós akadálymentesítésről szóló legfrissebb tanulmányt. Ebben az NMHH azt vizsgálta, hogy 2021 első félévében hogyan és milyen arányban segíti hallássérült nézőit a hat országos közszolgálati és a két nagy kereskedelmi televízió. A közel 5200 vizsgált órában a műsorok mintegy 88 százalékát akadálymentesítették – ez a közszolgálati televízióknál 88,7 százalék, míg a kereskedelmi televízióknál 78,5 százalék volt.

A médiatörvényben előírt, kötelezően akadály-mentesítendő műsoridőt 99,8 százalékosan teljesítették a szolgáltatók, de továbbra is előfordultak tartalmi problémák, például a feliratozás teljes hiánya vagy tartalmi pontatlansága, emellett gyakoriak voltak a szótévesztések és elírások is.A Médiatanács heti üléseinek[3] teljes napirendje[4] megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek[5], illetve valamennyi határozat[6] is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak.

A Médiatanács jegyzőkönyveit csak az ülést követően több héttel hozzák nyilvánosságra, ezért nem zárható ki, hogy az NMHH heti összefoglalójában valamely más fontos döntést nem említett meg, amire a múltban számos alkalommal volt már példa.

További hírek

Borító: Karas Monika, az NMHH és az NMHH Médiatanács elnöke.
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások