Belénessy Csaba

Átemelt tartalmakon vitatkoznak Dunaújvárosban

A nemrég katonai cenzúra bevezetését szorgalmazó, kormánypárti kötődésű Belénessy Csaba volt MTI-vezér cége által előállított Dunaújváros Közéleti Hetilapot és a dunaujvaros.com-ot is tartalomlopással vádolták meg a napokban, de érdekes módon kormányközelből, a Mediaworks lapjától, a Dunaújvárosi Hírlaptól. Hogy ez hogyan lehetséges, és mi lehet a háttérben, kiderül a Media1 cikkéből.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A kormánypárti Mediaworks által előállított Dunaújvárosi Hírlap, majd nem sokkal később ennek nyomán a DunaOnline nevű oldal a minap azzal vádolta meg a Dunaújváros városüzemeltető cégéhez, a DVG Zrt.-hez tartozó, de valójában Belénessy Csaba egykori MTI-vezér érdekeltsége, a Crossborder nevű cég által üzemeltetett Dunaújvárosi Médiaházat, hogy „idegen” médiumok (például a femina.hu, a Nők Lapja Café, a Joy, a Glamour) által előállított cikkeket közölt le szó szerint a Dunaújváros Közéleti Hetilapban (DKH) és a dunaujvaros.com címen elérhető, magát „A Dunántúl messze a legjobb online újságja…” szlogennel hirdető oldal anélkül, hogy rendelkezett volna a tartalmak eredeti jogtulajdonosától ehhez engedéllyel.

Fotókat is közzétettek ennek dokumentálására. Mutatjuk.

A Dunaújvárosi Közéleti Hetilap átvett oldalai május 19-én. A DunaOnline találata
A Dunaújvárosi Közéleti Hetilap átvett oldalai május 19-én. A DunaOnline találata
A Dunaújvárosi Közéleti Hetilap átvett oldalai. A DunaOnline találata
A Dunaújvárosi Közéleti Hetilap átvett oldalai. A DunaOnline találata

A DunaOnline úgy fogalmazott, hogy rengeteg ilyen jellegű anyag jelent meg az elmúlt időszakban, amelyek közül a napokban számos, a femina.hu által előállított írást le is kellett venni a dunaújvárosi hivatalos újság oldaláról, miután fény derült a történtekre.

Bár a DunaOnline feltette a kérdést a lapban, hogy „a Médiaház üzemeltetésére körülbelül havi 16 millió forintot költő Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata mit szól hozzá, hogy ennyi pénzért másolt (plagizált) anyagokkal töltik meg a felületeket, ami egyes vélemények szerint felvetheti a bűncselekmény lehetőségét”, de ténylegesen ezt a kérdést nem tették fel a városházának, így ott válaszolni sem tudtak.

Több cikket levettek, egyezkednek az eredeti szerzőkkel, de az átvételek nem mostanában kezdődtek

A Media1 ma, kedden felhívta Medgyesi Miklóst, a tavaly ősz óta már ellenzéki vezetésű Dunaújváros polgármesteri hivatalának sajtófőnökét, hogy arról érdeklődjön, az önkormányzatnál is tartalomlopásként értékelik-e a történteket, ahogyan a DunaOnline és a Dunaújvárosi Hírlap tette.

Medgyesi Miklós, Dunaújváros Önkormányzatának sajtófőnöke
Medgyesi Miklós, az ellenzéki vezetésű Dunaújváros Önkormányzatának sajtófőnöke

A sajtófőnök először kis türelmünket kérte, majd miután készségesen visszahívott bennünket, arról tájékoztatott, hogy ellenőrizte az ügyet, és a Dunaújvárosi Közéleti Hetilapban áprilisban kezdték el átvenni néhány médium (femina.hu, noklapja.hu stb.) egyes tartalmait. Összesen 22 olyan átvett cikkre bukkantak a lapban, amelyeket így vettek át. A szóvivő hozzátette: a megjelent 168 oldal kevesebb mint 5 százalékában jelent meg ilyen átvétel, szerinte tehát

„nonszensz, hogy csak másolt anyagokkal töltenék meg a hetilapot”.

Medgyesi Miklós hozzátette, hogy a dunaujvaros.com internetes oldalról levettek valamennyi olyan tartalmat, melyek közléséhez a kiadó nem rendelkezett előzetes engedéllyel, vagyis melyek „lepapírozása elmaradt”.

Dunaújváros sajtófőnöke hozzátette, az érintett szerkesztőségektől a médiaház most utólag engedélyt kér, és reméli, hogy későbbiekben újra elérhetők lehetnek ezek a tartalmak, hiszen az érintett szerkesztőségeknek is jó lehet, ha a cikkeikre hivatkoznak.

Kormánypárti médiacégek között zajló háborúba csöppent az új, ellenzéki dunaújvárosi városvezetés

Az, hogy a kormánypárti lapok írták meg az ügyet elsőként, azért érdekes, mert a Dunaújvárosi Médiaház üzemeltetésének jogát még évekkel korábban (amikor Dunaújváros fideszes vezetés alatt állt) Belénessy Csaba egykori MTI-vezérigazgató, a néhai Andy Vajna filmügyi kormánybiztos barátja, a Vajnát több városban (például Velencén, Dunaújvárosban) értékes helyi rádiós frekvenciákhoz hozzásegítő kormányközeli médiavállalkozó cége, a Crossborder Kft. nyerte el. (Ahogyan arról a Media1 még januárban beszámolt, Belénessy a tavalyi önkormányzati választásokon történt politikai fordulat után eladta a helyi Rádió 1-es dunaújvárosi frekvenciát.)

A városi szóvivő tájékoztatása szerint a Belénessy-céggel kötött, a helyi médiaközpont üzemeltetésére vonatkozó szerződés június végéig van érvényben. Most tehát azért dolgoznak még Belénessyékkel, mert köti őket a Fidesz-korszakból hátramaradt szerződés. Utána pedig a pályázaton majd eldől, ki lesz a médiaközpont új üzemeltetője.

Helyi források szerint egyébként feltehetőleg azért is övezi mostanában kiemelt figyelem a Belénessy nevével fémjelezett Dunaújvárosi Médiaház munkásságát, mivel a különböző dunaújvárosi érdekkörök szeretnék hitelteleníteni egymás munkáját a közbeszerzési tenderen.

Amikor a Dunaújváros Közéleti Hetilap főszerkesztője volt a lapot most bíráló újságíró, akkor is történt ilyesmi

Medgyesi Miklós egyébként arra hívta fel a figyelmet, hogy korábban, még az előző főszerkesztő alatt is előfordultak tartalomátvételek a lapokban. Az önkormányzati szóvivő példaként említette, hogy

az önkormányzati Dunaújváros Közéleti Hetilapot most bíráló Dunaújvárosi Hírlap szerzője, Brousil Csaba az előző időszakban a lap főszerkesztőjeként tevékenykedett, és ekkor is rendszeresen vettek át tartalmakat például a Pestisrácoktól, a Magyar Hírlaptól és az ujvarosivalosag.hu-tól.

A szóvivő néhány példát is mutatott erre 2019 szeptemberéből. (A képek felnagyíthatók.)

Átvett tartalom a korábbi főszerkesztő, a ma már a Dunaújvárosi Hírlapnak dolgozó egykori főszerkesztő idején
Átvett tartalomra példa a korábbi főszerkesztő, a ma már a Dunaújvárosi Hírlapnak dolgozó egykori főszerkesztő idejéből

 

Brousil Csaba, a Crossborder Film. Kft. által előállított városi lap főszerkesztőjeként az impresszumban korábban
Brousil Csaba, a Crossborder Film. Kft. által előállított városi lap főszerkesztőjeként az impresszumban korábban

Medgyesi hozzátette, a DunaOnline által említett, az önkormányzat által fizetett mostani havi 16 millió forintos összeg félrevezető, ugyanis valójában a város nem csak a lap előállításáért fizet ki ennyit, hanem ebben más hírközlési tevékenységek (rádió, tévé, internetes felület) is benne van.

Belénessy Csaba, a Crossborder Kft. ügyvezetőjének neve különben legutóbb akkor szerepelt a hírekben, amikor a koronavírus kitörésekor a Facebookon nyilvánosan egy olyan cenzúra bevezetését szorgalmazta Magyarországon, amelyet a honvédség segítene lebonyolítana.

Frissítés 06.03.

Belénessy átengedi a terepet

Belénessy Csaba, a Crossborder Film Kft. ügyvezetője a mai napon tudatta a Media1-el, hogy cége nem indul a folyamatban lévő, a Dunaújváros Médiaház üzemeltetésére vonatkozó közbeszerzési eljáráson, sőt már tavaly novemberben egy D-S Media Kft. nevű cégnek alvállalkozásba adta a munkák tartalom-előállításra vonatkozó részét. Erről részletesen különálló hírünkben olvashatnak.

Belénessy Csaba nyilatkozata: „A Crossborder Film Kft. a dunaújvárosi közbeszerzésen elnyert Mediaház-üzemeltetési megbízását a szerződés lejártáig, 2020. június 30-ig kitölti. Ugyanakkor a helyi hetilap, az online és a televízió tartalom-előállítását 2019. november 1-el alvállalkozásban átadta a D-S Media Kft.-nek.
A Crossborder Kft. örömmel olvasta, hogy az új közbeszerzés kiírásának bevezetőjében az önkormányzat megállapítja, hogy a cég az elmúlt években sikeresen működtette a Dunaújvárosi Médiaházat, de ennek ellenére az új közbeszerzési pályázaton nem kíván elindulni.“

Frissítés 2.

Medgyesi Miklós, Dunaújváros szóvivője nem sokkal Belénessy nyilatkozatának megjelenése után, arra reagálva ugyanakkor azt írja szerkesztőségünknek:

„Sokan szeretnék a sikeres üzemeltetésébe belemagyarázni az újságírói munkát is, szeretném azonban egyértelművé tenni: kizárólag a műszaki üzemeltetést tekintjük sikeresnek, tartalmi szempontból teljesen szakmaiatlan újságírói munka folyt a városi médiában a fideszes vezetés alatt. Október után azonban itt is sikerült helyreállítani a szakmaiságot.”

További hírek és cikkek találhatók a Media1-en!

Borító: Belénessy Csaba, a Crossborder vezetője és tulajdonosa. Fotó: Kanizsa TV YouTube

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!