A Rádió 1 reggeli műsorában Sebestyén Balázs és Rákóczi Feri műsorvezetők. Forrás: Facebook Live

Balázsék a Velencei-tónál: L. Simon László kastélya és a zűrös médiatanácsi pályázat

A Rádió 1 megkezdte a napokban a sugárzást a Velencei-tónál. Összeszedtük, milyen kalandos és törvénytelenséggel is átszőtt történet tette ezt lehetővé. Tanulságos történet a mai Magyarország működéséről, melyben még L. Simon László fideszes képviselő közpénzből felújított kastélya is előbukkan.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Tapasztalataink szerint néhány napja immáron a Velencei-tó és annak közelében is elérhetővé vált a Rádió 1, és így benne például a Balázsék című műsor, illetve természetesen a kormány sikerpropagandáját közpénzből és társadalmi célú reklámként sugárzó reklámszpotok. Autórádióval fogtuk be ezt Gárdony, Velence és Kápolnásnyék térségéből, de hallható volt az adás Rádió 1 az M7-es autópályáról is, valamint jöttek olvasói jelzések Agárd irányából és más környékbeli településekről is, hogy megjelent náluk a Rádió 1 az FM 90,4 MHz-en.

A Médiatanács törvénytelen eljárása tette lehetővé

Ekörül az úgynevezett  „meleg-hegyi” 90,4 megahertzes frekvencia körül óriási kavarás volt a médiatanácsi pályázat során. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa – történetében nem először – letért a törvényesség útjáról. Az egyik pályázó az akkor még Belénessy Csaba volt MTI-elnök nevén szereplő, a pályázat előtt nem sokkal bejegyzett B & T Szolgáltató Kft. volt. Ők már ekkor is Andy Vajna rádiós hálózatával összekapcsolódva képzelték el el a sugárzást a Velence Meleg-hegy 90,4 MHz frekvencián. Igaz, a pályázatukban néhol mégis tévesen DJ FM-et írtak, illetve több más szarvashiba is becsúszott a pályázati anyagukba, például önhatalmúlag átírták a kötelezően alkalmazandó formanyomtatványokat. A Médiatanács ezeket mégsem tartotta aggályosnak, és ennek a kormányközeli cégnek ítélte a frekvenciát, pedig volt egy másik érvényes pályázati anyagot benyújtó médiaszolgáltató is, a közeli Fehérvár Rádió, mely így akart Székesfehérvár mellett terjeszkedni a tó irányába. (A pályázók között volt egyébként több más cég, például a VLNC FM Kft. is, mely akkoriban a Sláger FM-mel összefogva a Sláger FM-et vitte volna el a térségbe, de a Fehérvár Rádión és a B & T Kft.-n kívül a Médiatanács mindenkit kizárt formai hibákra hivatkozva. A VLNC FM egyébként azóta szerzett magának a térségben egy másik frekvenciát, ahol Best FM néven indít rádiót, ami arra utal, hogy mostanra ők is irányt váltottak.)

A Médiatanács a bíróság döntését is szabotálta

A velencei frekvencia ügyéből pereskedés lett, mivel a Médiatanács először arra sem volt hajlandó, hogy a végeredmény megállapítása után megmutassa a Fehérvár Rádiónak a Vajnával szövetséges cég, azaz a győztessé nyilvánított B & T Kft. pályázatát. Amiatt is jogvita alakult ki, hogy a Médiatanács a súlyos hibák ellenére hozta ki a győztesnek a kormányközeli B & T Kft.-t. A pert a Fehérvár Rádió nyerte meg, méghozzá jogerősen. A bíróság megállapította, hogy a Médiatanács jogsértően járt el, de a grémium ezután hosszú hónapokon át szabotálta a bírósági ítélet végrehajtását, miközben a pályázati eljárás határideje már régen lejárt, és nem adták oda a frekvenciát a Fehérvár Rádiónak. A Karas Monika vezette Médiatanács tagjai a közigazgatási törvénnyel ellentétes módon hónapokig semmit sem válaszoltak az akkor még a Radetzky Jenő tulajdonában lévő Fehérvár Rádió vezetőségének hivatalos leveleire.

Radetzkyék bár eleinte háborúztak az igazukért, végül odaadták a Fehérvár Rádiót

A Fehérvár Rádió azonban tavaly júliusban tulajdonost váltott. Az akkor 72 éves tulajdonos, Radetzky Jenő és a vele céget közösen alapító fia, Radetzky András végül úgy döntött, elfogadják az Andy Vajna közeléből érkező Paál Ákos, a Rádió 1 műszaki igazgatójának vételi ajánlatát, vagyis eladják a Fehérvár Rádiót a Paál nevén szereplő PureDigital Kft.-nek. Mivel a Fehérvár Rádió 7 éves médiaszolgáltatási jogosultsága idén, 2019-ben jár le, a hosszabbításról pedig a Médiatanács dönthet, így Radetzkyék talán attól is tarthattak, amikor a cég átadásáról döntöttek, hogy a Médiatanács nem hosszabbítaná meg a jogosultságukat, így pedig jobbnak látták átadni a céget a vételi ajánlatkor. Radetzky András, az eladáskor viszont azt mondta, nem a médiatanács bosszújától tartottak. Így nyilatkoztak:

„Mi azzal számoltunk, hogy a Médiatanács 2019-ben 5 évvel meg fogja hosszabbítani a jogosultságunkat, hiszen semmi olyan nem történt az elmúlt időszakban, ami ennek ellenkezőjére mutatott volna. Sem súlyos bírságunk nem volt, sem ismételt jogsértést nem követtünk el, ami kizáró ok lenne a hosszabbítás szempontjából. Egyszerűen arról van szó, hogy kaptunk egy megfelelő ajánlatot egy szakmai befektetőtől, aki komoly garanciákat vállalt. Kizárólag ilyen feltételekkel voltam hajlandó egyáltalán a tárgyalóasztalhoz ülni.”

Radetzky magyarázatként azt is mondta, egy ideje már fontolgatta, hogy inkább más vállalkozásaira koncentrál, és megválik a rádiótól:

„Az elmúlt időszakban több ajánlatot is kaptunk a Fehérvár Rádió megvásárlásárára, de most találkoztunk az első olyan szakmai befektetővel, akit egyrészt hosszú évek, talán 15 éve ismerek, és aki olyan szakmai befektető, aki garanciát vállalt arra, hogy a Fehérvár Rádió márka megmarad, ahogy megmarad az eddigi csapat és a rádió is a mostani formájában. Ez nekem nagyon fontos szempont volt, hiszen mégiscsak 24 évet töltöttem itt el, és a rádiót a saját gyermekemnek tekintem.”

Paál Ákosék be nem tartott ígérete

Radetzkyék azonban túlságosan naivnak bizonyultak. Miután Paál Ákos, a Rádió 1 hálózat műszaki igazgatója a PureDigital Kft. nevű cégen keresztül tulajdonos lett, a Radetzky-nek tett ígéret ellenére az új tulajdonos gyakorlatilag azonnal eldobta a Fehérvár Rádió márkát, és a Fehérvár Rádióból Rádió 1-et csinált, majd több neves, a Fehér Rádió több évtizedes története szempontjából meghatározó műsorvezető is távozott.

A tulajdonosváltás miatt esett el a végén Velence is

Ráadásul a Fehérvár Rádiónál történt tulajdonosváltás azzal járt a jogszerűtlenül akkor még mindig lezáratlanul álló velencei rádiós frekvencián, hogy a Médiatanács aktivizálta magát, és a tulajdonosváltozás miatt formai hibával kizárta a céget a 90,4 MHz-ért folyó küzdelemből. Így került a végén a hibás rádiós pályázatot benyújtó B & T Kft.-hez a 90,4 MHz, ahol ezentúl a Rádió 1 műsorait továbbítják.

A B & T Kft. és L. Simon László közpénzből felújított kastélya közötti szálak

Érdekesség egyébként, hogy az Opten céginformációs rendszere szerint időközben a B & T Kft. szintén tulajdonost váltott. A kft.-nek már nem Belénessy Csaba a tulajdonosa és vezetője, hanem a Tó-feszt Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság. Változott az ügyvezető személye is, aki Vágó Tamás Bence lett, aki a nonprofit kft-nek is társtulajdonosa Somossy Eszter mellett, aki a Velencei-tó Térségi TDM Nonprofit Kft. és a Gárdony város és térsége Turisztikai Egyesület vezetőjeként egyszer már került a sajtó figyelmébe,  amikor kiderült, hogy a térség fideszes országgyűlési képviselőjének, L. Simon Lászlónak közpénzből is szépített kastélyának felújítási munkálataihoz is köthető személye. Somossy vezette ugyanis a kastély felújítási munkálatait végző Zsongó Bárka Egyesületet az ezzel foglalkozó 2014-es átlátszós cikk idején.

A Rádió 1 jelenleg már 40-nél is több rádiós frekvencián érhető el. A terjeszkedést több esetben a Médiatanács hasonló módszerekkel segítette.

Kiemelt kép: A Rádió 1 reggeli műsorában Sebestyén Balázs és Rákóczi Feri műsorvezetők. Forrás: Facebook Live

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!