Az M1 nemzeti hírcsatorna híradója

Visszavágott az MTVA-nak a perrel való fenyegetéssel elnémítani kívánt volt közmédiás munkatárs

Balogh Krisztina, az M1 volt riportere sajátos hangú „sajnálkozó” levet írt Papp Dánielnek, az MTVA vezérigazgatójának, miután az állami médiaóriás perrel próbálta elnémítani egykori munkatársát, mondván megsértette a jó hírnevét, illetve üzleti titkot sérthetett, amikor beszámolt arról, hogy hogyan engedelmeskedik a közmédia a Fidesz utasításainak, illetve hogyan sérülnek a közszolgálati alapelvek.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, az MTVA ügyvédei nemrég levelet küldtek Balogh Krisztinának, a közmédia volt riporterének, melyben felszólítják Baloghot, hogy  „az MTVA mint jogi személy személyiségi jogait sértő magatartását hagyja abba, illetve

(…) magánlevélben, sajnálkozását kifejezve kérjen bocsánatot az MTVA-tól. A magánlevélben járuljon hozzá, hogy az MTVA levelét nyilvánosságra hozhatja.”

A 444 által megszerzett és idézett, Balogh Krisztinának címzett hivatalos ügyvédi levélben azt is írta az állami médiavállalat jogi csapata, hogy ha Balogh nem nyújt elégtételt az MTVA-nak, illetve nem hagyja abba a jogsértő magatartását, akkor az MTVA minden szükséges jogi lépést megtesz majd, amivel

„a jó hírnevén esett csorba kiküszöböléséhez, valamint megőrzésre köteles üzleti, üzemi és egyéb adatok nyilvánosságra hozása miatt a munkáltatóra nézve hátrányos következmények sérelme megállapításához, kiküszöböléséhez, valamint szankcionálásához szükségesek.”

Elképesztő elvárások az M1 munkatársaival szemben

Balogh Krisztina 2016 augusztusában 23 évesen, gyakornokként került az M1 nemzeti hírtévéhez, ahol azután 2018 végig dolgozott riporterként. 2018 decemberében, az MTVA Kunigunda útján lévő épületében lévő biztonsági őrök és az országgyűlési képviselők közötti erőszakba torkolló konfliktus után úgy döntött, nem adja a nevét ahhoz, ami az MTVA-nál folyik, és távozik a médiavállalattól, majd idén augusztusban egy, a 444-nak adott interjúban számolt be a közmédiás évei során megélt dolgokról, többek között arról, hogy óriási stigmaként élte meg egy idő után, hogy a közmédiának dolgozik. A korábban a Mandinernek is dolgozó Balogh részletesen is beszámolt a 444-nek arról, hogy

  • a közmédia egyes szerkesztői a szájukba adják a politikai riportereknek a kérdéseket,
  • elvárás, hogy a baloldali politikusokat nevetséges színben tüntessék fel,
  • nyílt titok, hogy a kommunikációs államtitkárságról küldik meg a használandó szövegpaneleket,
  • sőt még a kulturális műsorok szerkesztése során is azt várták tőle, hogy migránsozzon,
  • az életmód típusú blokkokban sem szólalhattak meg a kormánnyal kritikus közéleti szereplők.

MTVA: Balogh még a munkaszerződés megszűnését követően sem mondhat ilyesmit

Az MTVA-nak ezzel az interjúval akadt gondja, mivel (az egyébként jogszerűen hírhamisítónak nevezhető) Papp Dániel vezette állami médiavállalat szerint Balogh nyilatkozata hátrányos helyzetben tünteti fel a szervezetet, és a a Munka törvénykönyve szerint „a jóhiszeműség és tisztesség elve szerint kell eljárni”, és „nem lehet olyan magatartást tanúsítani, ami a másik fél jogát, jogos érdekét sérti.”

Az MTVA közölte: Balogh Krisztina még a munkaszerződésének megszűnését követősen sem tehet a másik fél személyiségi jogát sértő nyilatkozatot, kijelentést, valamint a Polgári törvénykönyv egyes bekezdéseire utalva az MTVA-s levél azt a látszatot kelti, hogy Balogh Krisztina üzleti titkokat osztott volna meg a nyilvánossággal az interjúban.

Az MTVA ezután sajnálkozást kifejező, bocsánatot kérő, megtisztelő választ kért Baloghtól, amit azután a közmédia nyilvánosságra kívánt hozni.

És akkor Balogh megírta a sajnálkozást

Az ügyvédi fenyegetőző levelet olvasva a volt riporter úgy döntött, „eleget tesz” annak, sőt nyilvánosságra is hozta azt. Innentől szó szerint idézzük is azt a 444-en publikált levelet, melyben valójában az irónia eszközéhez nyúlva rendkívüli eleganciával teszi helyre a dolgokat.

„Mélyen tisztelt Papp Dániel Vezérigazgató Úr! 

Sajnálom, ha bármilyen módon azt a látszatot keltettem, hogy az M1 esetében nem egy objektív, pártatlan, kiegyensúlyozott hírcsatornáról van szó, hanem a kormányzó Fidesz-KDNP kampányeszközéről. 

Valójában be kell látnom, hogy ez a sugallat hamis, szemben az MTVA teljesen tényalapú tájékoztatásával, ezért elismeréssel kell adóznom kollégáim fáradhatatlan oknyomozó tevékenységéért, amellyel részletesen bemutatták és felgöngyölítették az olyan korrupciógyanús történeteket, mint a trafikmutyi, a Microsoft-botrány vagy az Elios-ügy. A közszolgálatiság mércéje szerint feltárták azt is, hogy miből gazdagodott meg hirtelen a miniszterelnök egykori gázszerelője, Mészáros Lőrinc, vagy veje, Tiborcz István. 

Örömmel láttam, hogy a köztévében egyáltalán nem érvényesül kettős mérce – ugyanolyan vehemenciával számolnak be az ellenzéki Czeglédy Csaba bírósági ügyéről, mint teszik azt a kormánypárti Mengyi Roland, Simonka György illetve Mondok József esetében. Így az M1 méltán említhető egy lapon a közismerten független, nemzetközi tekintetben mértékadó észak-koreai, venezuelai és szaúd-arábiai közszolgálati csatornákkal. Tanúsíthatom, hogy az MTVA-nál töltött időszakban sosem szembesültem teljes cenzúrával, hiszen mindig szabadon írhattam le azokat a tényeket, amelyek a kormány mondanivalóját alátámasztják. 

Értékelem továbbá, hogy az M1 továbbra is rendszeresen bemutat olyan súlyos és megvitatandó társadalmi problémákat, mint amilyen a gyermekszegénység, a lakhatási válság, vagy a vidéki falvak elnéptelenedése. Sajnos léteznek ugyanis olyan csatornák is Magyarországon, ahol csak akkor szólaltatnak meg kiszolgáltatott embereket, mikor azok a csok vagy a rezsicsökkentés miatt hálálkodnak a luxusjachtokon urizáló politikai elitnek. 

De mindezeknél nagyobbra becsülöm az MTVA-ban, hogy kampányszlogeneket ismételgető megmondóemberek helyett hozzáértő elemzőket hívnak szakérteni a közéleti műsoraikba. Különös figyelmet fordítanak arra, hogy a vendégek minél több létező véleményt megjelenítsenek, és ne csak a kormánnyal egybecsengő üzeneteket szajkózzák. Milyen unalmas is lenne. Annyira őszintén kérek bocsánatot a cégtől, mint amilyen őszintén igyekszik betartani az MTVA a közszolgálatiság alapelveit.

Barátsággal,
Balogh Krisztina,
volt munkavállaló”   

85 milliárdból működhetnek, állandósultak hírhamisítások

Az MTVA-nál valóban gyakorivá váltak a hírmanipulációk. Ám hiába volt róla videós bizonyíték is, egy nemrégiben történt esetben is lesöpörte a köztévé a videóval dokumentált hírmanipulációt kifogásoló panaszt. Az NMHH Médiatanács sem tett lépéseket egyelőre a hírhamisítások ügyében.

Épp tegnap számoltunk be arról, hogy jövőre 85 milliárd forintból gazdálkodhat majd az MTVA, ha az Országgyűlés is elfogadja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által benyújtott költségvetési tervezetet.

További tévés hírek találhatók a Media1 tv rovatában.

Borító: Kezdődik az M1 nemzeti hírtévé híradója.

Szóljon hozzá!

Hajdú Péter, a Media Vivantis Zrt. vezérigazgatója

Hajdú Péter az elsőrendű vádlott egy adócsalási ügyben a Magyar Hang szerint

A Frizbi Entertainment Kft. volt tulajdonosát, a Mészáros Lőrinc feleségéhez tartozó Life TV és Ozone TV vezérigazgatóját a Magyar Hang értesülése szerint adócsalással vádolja az ügyészség egy korábbi ügy kapcsán. A Media1 telefonon utolérte a tévést, akitől azt is megkérdeztük, igaz-e, hogy Összezárva Hajdú Péterrel címmel tervez műsort a LifeTv-nél.

Varga Zoltán, a Central Médiacsoport vezérigazgatója

Nem vette fel az osztalékot Varga Zoltán, a Central Médiacsoport tulajdonosa

Varga Zoltán üzletember, a Central Médiacsoport tulajdonosa a Media1-nek határozottan cáfolta a sajtóban az osztalékával kapcsolatban korábban megjelent állítást, illetve a Media1-nek ma tájékoztatást adott arról, hogy mikorra állítják helyre a fizetéseket a vállalatánál, illetve mikortól térnek vissza a teljes munkaidőre a járvány után.