Margrethe Vestager, az EU versenyjogi politikusa. fotó: 123rf

Az Orbán-párti médiaholding körül vizsgálódik az Európai Bizottság

Margrethe Vestager, az Európai Unió versenyjogi biztosa röviden nyilatkozott a vizsgálatról, melynek során megnézik, hogy a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány létrehozása és működése nem ütközik-e versenyjogba.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Panaszos bejelentésre vizsgálódik az Európai Bizottság, hogy a magyar kormányközeli médiakonglomerátum létrehozásának van-e állami támogatási vonzata, és így nem sérül-e a versenyjog.

Erről a BruxInfónak beszélt az Európai Unió versenyjogi biztosa a napokban.

Margrethe Vestager – aki 2014 óta tölti be ezt a pozíciót – hozzátette: a vizsgálat egyelőre túl korai szakaszban van ahhoz, hogy bármi érdemiről is beszámolhatna.

Egyébként Margrethe Vestager a napokban egy sajtónyilvános eseményen arra a kérdésre, hogy miben más az EU öt évvel ezelőtti hivatalba lépéséhez képest, azonnal a jogállamiság és a sajtószabadság törékenyebb helyzetét említette:

„Ha pillantást vetünk a médiakoncentráció mértékére egyes tagállamokban, illetve arra a szomorú tényre, hogy Európában újságírók estek gyilkosság áldozatául, akkor nem túl rózsás a helyzet”

Meg kell akadályozni a médiakoncentrációt

Az uniós versenypolitika őre arról is beszélt, hogy a médiakoncentráció elleni fellépés alapvetően a tagállamok dolga lenne, de a Bizottságnak indokolt esetekben, az állami támogatási szabályok érintettsége esetén lehet hozzászólása a dologhoz.

Vestager ennek apropóján említette meg, hogy a felügyelete alá tartozó szolgálatoknak nem kerülte el a figyelmét az az intézkedés, amely – versenyhatósági kontroll mellőzésével – több mint 400 hazai médiumot egyetlen nagy cégbe olvasztott be.

Vestager ezzel nyilvánvalóan arra utal, hogy a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány, vagyis a KESMA alá úgy került be közel 500 médiatermék, köztük több országos médium, a Retro Rádiótól a HírTV-n és az Echo Tv-n át az összes megyei lapig, hogy Orbán Viktor miniszterelnök nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette egy kormányrendelettel a KESMA létrejöttét, ezzel kiiktatva a versenytörvényt és a médiatörvényt, mely az effajta fúziók előtt a piaci verseny és a médiapluralizmus fenntartása érdekében komoly versenytanácsi és médiatanácsi vizsgálatot írt volna elő.

Balról jobbra végig a fideszes médiaholding lapjai láthatók. Fotó: Ladányi András / Media1
Balról jobbra végig a fideszes médiaholding lapjai láthatók. Fotó: Ladányi András / Media1

A dán liberális a Bruxinfó tudósítása szerint azt is mondta, hogy ha Orbán Viktor és a lengyel kormány nem ment volna túl messzire a jogállamiságtól elkanyarodó úton, akkor nem indultak volna eljárások az Európai Bíróságon.

Vestager szerint valaki nem lehet fél lábbal bent és kívül az EU-ban, csak „teljes tagság” van, és az nem járja, hogy egyesek csak a nekik tetsző dolgokat akarják kiszemezgetni az uniós tagságból.

Margrethe Vestager egyébként május 1-jén Magyarországra érkezik. A liberális politikus a Momentum által szervezett Európameneten vesz részt.

Korábban Jávor Benedek, a Mérték, a Klubrádió és a MÚOSZ is az Európai Bizottsághoz fordult

Bár az a Bruxinfo tudósításából nem derült ki, ki fordult panasszal az Európai Bizottsághoz a KESMA kapcsán, a Media1 idén januári tudósításából tudható, hogy panaszbeadvánnyal fordult az Európai Bizottsághoz a magyar kormánnyal szemben Jávor Benedek EP-képviselő, a Klubrádió és a Mérték Médiaelemző Műhely a kormány versenyellenes média-, illetve reklámpiaci beavatkozása miatt, mivel szerintük tiltott állami támogatás az a reklámpénz, amit például a Magyar Idők és a TV2 kap.

Bár az akkori panaszbeadványba még nem tudták belevenni a 476 médiaterméket maga alá gyűrő központi fideszes alapítvány, a Közép Európai Sajtó és Média Alapítvány ügyét, de Urbán Ágnes médiakutató a Mérték nevében újságírói kérdésre a sajtótájékoztatón jelezte: hamarosan kiegészítő dokumentumot küldenek a KESMA miatt is az Európai Bizottsághoz.

Ismert az is, hogy a Bizottsághoz küldött panaszbeadványhoz időközben a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) is csatlakozott. Erről abból a közleményből értesülhetett a nyilvánosság, melyet az MTI nem engedett közzétenni március 15., a szabad sajtó napja előtt.

A vizsgálat kapcsán a Mérték Médiaelemző Műhely a Facebook-oldalán egy kacsintós smiley-val azt írta:

Ehhez lehet némi közünk

Az EP kulturális bizottságát is foglalkoztatja a magyar médiahelyzet

Idén februárban az Európai Bizottság és az Európai Parlament szakbizottsága szintén aggodalmát fejezte ki a magyarországi médiahelyzet miatt.

Az aggodalom oka akkor szintén a fideszes médiaholding létrejötte volt, de problémásnak látták azt is, hogy nem független a magyar médiahatóság.

A Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) létrehozása nyugtalanító, drámai hatással van a sajtószabadság magyarországi helyzetére, és a demokrácia alapjait is veszélyezteti

– jelentette ki Petra Kammerevert európai parlamenti (EP-) képviselő, az EP kulturális bizottságának (CULT) elnöke Brüsszelben.

A Riporterek Határok Nélkül is lesújtóan látja a magyar helyzetet

Nemrég a Riporterek Határok Nélkül (RSF) nevű nemzetközi szervezet nemzetközi jelentésében is lesújtó képet festett a magyar médiahelyzetről. Magyarország 64 helyet rontott a Nemzeti Együttműködés Rendszerének 2010-es létrejötte óta a nemzetközi sajtószabadság-indexben.

sajtószabadság index, térkép, RSF, Riporterek Határok Nélkül
Lengyelországhoz és Ukrajnához hasonló szín jutott Magyarországnak a Riporterek Határok Nélkül sajtószabadság-indexe alapján készített térképen. Forrás: RSF

Az RSF jelezte azt is, hogy a KESMA miatt is romlik Magyarországon a médiaszabadság helyzete. A Riporterek Határok Nélkül is megemlítette, hogy az Orbánnal szövetséges oligarchák kezébe került a magyar média jelentős része, és sorra zárnak be a kormánnyal szemben kritikai hangnemet megütő szerkesztőségek.

Dől a pénz a kormányközeli médiumokhoz

Egyébként épp a napokban jelent meg a Mérték legújabb kutatása, mely alapján mostanra 78 százalékos médiafölényt birtokol a kormányzat a mai magyar hírszolgáltató médiumok körében, árbevétel alapon. Szintén a napokban jelent meg egy másik kutatás arról, hogy a magyar hírmédiumok 40 százaléka az árbevételeinek legalább harmadát a Nemzeti Együttműködés Rendszerétől szerzi. Ezt azt jelenti, hogy a hírmédiumok közül elképesztően sok jelentős kitettséggel bír a kormány felé, hiszen ha kizárólag piaci alapon kellene fennmaradniuk, komoly bajban lehetnének.

Kiemelt kép: Margrethe Vestager, az EU versenyjogi politikusa korábban. Fotó: 123rf (korábbi felvétel)

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Gárdony, Velencei-tó

Ezért hal le a Velencei-tónál és sokszor a Balatonnál a mobilinternet hétvégente

A most még a T-csoporthoz tartozó, vállalati ügyfeleket kiszolgáló leányvállalata, a T-Systems írásba adta, hogy nem tud mit kezdeni vele, hogy hétvégente sokszor 0 közelébe zuhan a mobilinternet sebessége a turisztikailag kiemelten fontos Velencei-tó egyes területein. A cégnél időnként a főnökséget okolják, és azzal próbálják vigasztalni az érintetteket, hogy a Balatonnál is gondok vannak a hálózat alultervezettsége miatt.