Jávor Benedek az MSZP-Párbeszéd EP-képviselőjelöltje és Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatója sajtótájékoztatót tart. 2019.04.25 Fotó: Varga Leila, Media1

Kezd teljessé válni a Fidesz-uralom a magyar médiában

A Mérték Médiaelemző Műhely munkatársa az MSZP és a Párbeszéd közös EP-képviselőjelöltjével közösen mutatott be egy friss kutatást a kormányközeli médiumok térnyeréséről.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Mostanra 78 százalékos médiafölényt birtokol a kormányzat a mai magyar hírszolgáltató médiumok körében

– hívta fel a figyelmet csütörtökön Jávor Benedek, az MSZP-Párbeszéd európai parlamenti képviselőjelöltje és Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely médiakutatója az OKISZ Inkubátorházban, hol itt a médiafölény? címmel tartott csütörtöki sajtótájékoztatón, a Mérték kutatását ismertetve.

A kutatásban a kormányközeli hírmédiumokat és ezek arányát vizsgálták a magyar médiapiacon. A kutatásra azért volt szükség, mivel ezek nem könnyen megszerezhető adatok, ugyanis a legtöbb kormányközeli médiaterméknek nincsenek nyilvános, illetve auditált mérési adatai, nem ismertek az elérések, a nézettség, az olvasottsági adatok.

Épp ezért a Mérték a kutatást elsősorban bevételi adatok alapján készítette el.

A vizsgált hírmédiumokat három nagy kategóriára osztották:

1. a Liszkay Gábor alapította KESMA-hoz (Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány) tartozó médiafelületek

2. a nem KESMA-hoz tartozó, de bizonyíthatóan a kormányzat érdekét szolgáló, kormánypárti médiumok, például a TV2 és a közmédia / MTVA csatornái

3. a kormánypárttól független médiumok

A kutatásban egyaránt nézték az online, a nyomtatott sajtó, a tévés és a rádiók adatokat is.

A közmédiát is magába foglaló adatok alapján 247 milliárd forint árbevételt értek el együttesen a vizsgált médiumok. Ennek az összegnek a 77,8 százaléka került a kormányközeli médiumokhoz. Valamivel jobb ugyan a helyzet, ha a közmédiánál landoló árbevételekről a Fidesz-javára kedvezve megfeledkezünk: az MTVA bevételeit nem számítva 152 milliárd volt a vizsgált teljes árbevétel, és ennek 64,1 százaléka ment kormányközelbe. A szám azonban így is egyértelmű Fidesz-uralmat mutat.

A pontosság kedvéért fontos megjegyezni, hogy a kutatáshoz jellemzően csak 2017-es árbevételi adatokat tudtak használni, hiszen a 2018-as adatok idén május végéig kerülnek be a nyilvántartásokba, ezenkívül a KESMA tavalyi létrejöttekor ismertté vált számokat tudták még felhasználni. A legfrissebb árbevételi mutatók alapján némi eltérésre lehet számítani.

Ami ezt a 78 százalékos arányt még nagyobbra növelhetné, azonban a kutatásban nem vették figyelembe, az az önkormányzati médiumok kormányközelisége. Emellett a MTVA által kiadott hírblokkot rengeteg médium változatlanul átveszi, ami szintén a kormánypárt számára kedvez.

A kutatás részleteiben a Mérték oldalán érhető el.

Jávor: Magyarországon szó sincs kiegyensúlyozott hírmédiáról

A sajtótájékoztató során Jávor Benedek felszólította és felkérte,

  • a közmédiát, hogy tegyen eleget törvényi kötelezettségeinek és a segítse a politikailag kiegyensúlyozott hírszolgáltatást,
  • a Médiatanácsot és a médiahatóságot, hogy fektessen nagyobb figyelmet a fenti törvény betartatására. Mindezt belátható időn belül tegyék meg, és azonnali hatállyal lépjenek közbe, amennyiben ezen kiegyensúlyozottsági követelmények nem valósulnak meg.
  • a nemzetközi szervezeteket, köztük az Európai Bizottságot és az Európai Tanácsot, hogy a szabálytalanságokat ne csak utólag állapítsák meg, hanem akár a választások alatt is lépjenek közbe.
  • és az ellenzéki pártokat, hogy közösen forduljanak a közmédiához és a médiahatósághoz a változások végrehajtása érdekében.

„Öt éve vagyok európai parlamenti képviselő, még azt sem lehet mondani, hogy teljesen láthatatlan vagyok az Európai Parlamentben végzett munkámmal, és ez alatt az öt év alatt a közmédiába még egyszer sem hívtak be.”

— hozta fel példaként Jávor Benedek.

Más kutatások is lesújtó helyzetet mutatnak

A napokban jelent meg az RSF (Riporterek Határok Nélkül) nevű nemzetközi szervezet legfrissebb globális kutatása az egyes országok sajtójának állapotáról. A kutatás szerint  folytatódott Magyarország mélyrepülése, amin 2010 óta indult el. Szintén a napokban jelent meg egy másik kutatás arról, hogy a magyar hírmédiumok 40 százaléka az árbevételeinek legalább harmadát a Nemzeti Együttműködés Rendszerétől szerzi. Ezt azt jelenti, hogy a hírmédiumok közül elképesztően sok jelentős kitettséggel bír a kormány felé, hiszen ha kizárólag piaci alapon kellene fennmaradniuk, komoly bajban lehetnének.

Kiemelt kép: Jávor Benedek és Urbán Ágnes közös sajtótájékoztatója 2019. 04. 25-én. Fotó: Varga Leila / Media1

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Netflix Caspar Camille, Unsplash

Nagyot csökkent a Netflix népszerűsége Amerikában

Nyolc év után először visszaesett az amerikai Netflix-előfizetők száma, az országhatáron kívül pedig nem a vártnak megfelelő ütemben bővült a Netflix előfizetői tábora. Az üzleti eredmények tekintetében is visszaesés látszik, miközben nő a verseny. Nem csoda, hogy ezt a tőzsdén a befektetők is rosszul fogadták.

MOL Bubi pontok és a szabad kapacitás a Google Térképen fotó: képernyőkép / Media1.hu

Újdonság a Google Térképen

Ezentúl a MOL Bubi közösségi kerékpárkölcsönzőkben elérhető szabad biciklik száma is látszik az internetes keresőóriás térképén.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!