vs.hu

Digitális könyvégetés a vs.hu-nál – semmi sem véd, hogy ne ismétlődjön meg máshol is

A vs.hu oldalt elérhetetlenné tevő New Wave Media Group illetékese februárban azt nyilatkozta, az oldal archívumként továbbra is elérhető marad. Végül mégsem ez történt, pedig Liszkay Gábor, a sajtóholding vezetője korábban még digitális könyvégetésnek nevezte, amikor hasonló történt. Mindezt egyébként jogszabály hiányában elvben akár több száz kesmás médiatermékkel is előfordulhatna.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Idén február 11-én számolt be róla róla a sajtó, így a Media1 is: nem frissül többé a vs.hu híroldal, miután a fideszes médiaalapítvány, a KESMA (Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány) úgy döntött, nem finanszírozza tovább a 2013-ban elindított és a Matolcsy-botrány után is tovább frissülő oldal működtetését.

A vs.hu tartalomszolgáltatásának beszüntetésére mindössze pár hónappal azután kerül sor, hogy a KESMA érdekeltségébe került a vs.hu-t tulajdonló New Wave Media Group, melynek sokáig Matolcsy Ádám, Matolcsy György jegybankelnök fia volt a tulajdonosa, de ő tavaly – több más kormányközeli médiavállalkozóhoz hasonlóan – felajánlotta a több mint 476 médiaterméket központosító fideszes médiaalapítványnak a nevén lévő céget.  A New Media Group felett uralmi jogot szerzett a Liszkay Gábor Orbán Viktor miniszterelnök médiaügyi végrehajtója – vezette Mediaworks Hungary Zrt.

A vs.hu frissítésének megszüntetésekor februárban a New Wave Media Group egyik illetékese még azt nyilatkozta a sajtónak:

„Az oldal archívumként tovább működik majd.”

Végül nem így lett

A 24.hu írta meg elsőként: az ígéret ellenére ma már a vs.hu régi tartalmai is elérhetetlenek, aki ugyanis beírja, hogy vs.hu, valójában az origo.hu-ra (a fideszes médiaholding sajtó-helyreigazításban éllovas, gyakorta álhíreket terjesztő oldalára) kerül át egy átirányítás miatt.

A fideszes holding egy pillanat alatt tett tehát elérhetetlenné a publikum számára több évnyi információt, cikket.

Történt már ilyen

A New Wave Media Group felett manapság uralmi jogokat gyakorló Mediaworks egyébként a Népszabadság bezárásakor is hasonlóan járt el. Igaz, végül hónapokkal később mégis visszakapcsolták a Népszabadság Online archívumát, és amikor az archívum lekapcsolása történt, még Henrich Pecina volt a tulajdonos, mert ő csak pár nappal később adta át a céget Orbán Viktor barátjának, Mészáros Lőrinc felcsúti dollármilliárdosnak és lett a cég vezetője Liszkay Gábor. (Mészáros pedig tavaly nyáron passzolta is tovább az egészet a Liszkay Gábor balatoni nyaralójában megalapított, Fidesz-közeli alapítványnak.)

Nem védi jogszabály a digitális tartalmakat Liszkaytól és egy újabb digitális könyvégetéstől

Most is legfeljebb hasonlóban lehet reménykedni: hogy a digitális „könyvégetés” miatt felháborodó publikum hatására esetleg mégis újra elérhetővé teszik a korábban az oldalon szereplő tartalmakat, ahogy történt ez a Népszabadság esetében, amelyek a nol.hu címre végül visszakerülhettek.

Ilyesmi probléma egyébként a papír alapú újságokkal nem fordulhat elő. A nyomtatott lapokból és könyvekből a vonatkozó jogszabály alapján úgynevezett köteles példányokat kötelesek a kiadóvállalatok eljuttatni az Országos Széchényi Könyvtárba, így az utókor számára, akár több évtized vagy még hosszabb idő után is kereshetők maradnak ezek a közkincsek. Hasonló jogi kötelezettség azonban a digitális termékekre nem vonatkozik, így csak a médiatulajdonosok gondolkodásmódja előzhet meg egy hasonló eljárást.

Korábban egyébként Liszkay Gábor, a jobboldali médiakonglomerátum vezetője egy interjúban maga nevezte „digitális könyvégetésnek”, hogy a Népszabadság Online-t egy időre elérhetetlenné tette a lapot bezáró Heinrich Pecina.

„Ezt az eljárást magam is digitális könyvégetésnek tekintem, szerintem sem elfogadható, ha újságok hozzáférhetetlenné válnak az olvasók számára.”

– válaszolta Liszkay egy kérdésre, azzal érvelve a Népszabadság elérhetetlenné válása kapcsán, hogy 2016. október 8-án, a Népszabadság bezárásakor neki még nem volt köze a Népszabadsághoz, ő csak október 25-én került birtokon belülre.

Liszkay ezúttal nem érvelhet birtokon kívüliséggel a vs.hu kapcsán, hiszen az oldal ő fennhatósága alá tartozik, ahogy további közel ötszáz médiatermék van kitéve annak, Liszkay Gábor és csapata épp milyen döntést hoz.

Ha Liszkay Gábor netán egyszer úgy dönt, bármikor lekapcsoltathatja például akár az összes megyei lap archívumát is. Ebben pedig semmilyen jogszabály nem akadályozhatná meg őt.

Épp pénteken jelent meg egyébként a Válasz Online-on egy cikk, ami több, a KESMA alá tartozó médiatermék lehetséges megszüntetéséről szólt, a Mediaworks azonban azt reagálta rá, a megjelent írás szenzációhajhász és valótlanok a megjelent információk. Sérelmezték továbbá, hogy a cikk szerzője nem kereste meg a Mediaworks vezetőit, mielőtt a Bors és a Ripost lehetséges összevonásáról, a 888 konszolidációjáról, a Metropol esetleges újraindításáról írt volna. Ezek mindegyikére azt közölte a Mediaworks, hogy nem igaz. Amit nem cáfoltak, az a már korábban megjelent információ, hogy Mandiner néven hetilap elindítására készül a kormányközeli médiagépezet.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!