Tv2

Bírálja a TV2 az RTL-t és egyelőre nem áll át az új közönségarány-mutatóra, amire az RTL az év elején váltott – ebből még káosz lehet

Bár az RTL Magyarország az év elejétől váratlanul átállt az úgynevezett lineáris tévés közönségarány-mutató használatára, a TV2 Média Csoport ennek használatára egyelőre nemet mond, derül ki a Media1-nek küldött keddi válaszukból. Emiatt eltérő közönségarány-mutatókkal találkozhatnak az újságírók a TV2 és az RTL kommunikációjában ugyanazon műsorok nézettségi adatai kapcsán. Ez aligha segíti majd az érdeklődők eligazodását.

Mint arról a Media1 korábban beszámolt, az RTL Magyarország az idei év elején váratlanul átállt egy, az eddig használatostól eltérő közönségarány-mutatóra, az úgynevezett lineáris tévés share érték használatára (lin shr%). Ennek lényege, hogy kiszűrik az úgynevezett egyéb (Other) kategória alá tartozó képernyőfogyasztásokat, például ha valaki épp Playstationt használ vagy a Netflixet nézi, az nem tartozik bele a mérésbe, így a hagyományos, az úgynevezett lineáris tévécsatornára eső közönségarány megnő. Az RTL az átállása okaként azt jelölte meg, hogy a nem televíziós képernyőfogyasztás rendkívül megnőtt az utóbbi időben.

Megírtuk azt is, hogy az RTL döntését a ViacomCBS is követi, és a SorozatWiki szerint elképzelhető, hogy más médiavállalatok is követik majd még a döntést. A Media1 azonban úgy tudja, a TV2 egyelőre kitart a régi fajta mutató mellett.

Miután lapunk szerette volna eldönteni, hogy átálljon-e az új nézettségi mutatóra, vagy maradjunk a réginél, érdeklődtünk a TV2 sajtóosztályánál, hogy ők hogyan döntöttek végül, tehát követik-e az RTL döntését, vagy sem.  Erre egy olyan válasz érkezett, amely megerősíti értesülésünket azzal kapcsolatban, hogy egyelőre nem állnak át.

A válaszban a TV2 érthetetlennek nevezi, hogy az RTL Magyarország miért döntött az átállásról ilyen gyorsan és anélkül, hogy az iparág többi szereplőjével erről előzetesen egyeztetett volna.

A TV2 a következőket írja:

„Az Other kategória több típusú képernyőfogyasztást tartalmaz, valóban ide tartozik többek között a streaming vagy a játékkonzol használata, viszont ugyanígy lineáris csatornák is szerepelnek ebben a gyűjtőkategóriában. Ilyenek az idegen nyelvű csatornák, mint például a CNN, vagy a városi tévék, mint például a Kecskeméti TV. Úgy gondoljuk, hogy ezeket a csatornákat nem zárhatjuk ki az elemzéseinkből, – csak azért, hogy ezzel a lépéssel más társaságok a saját eredményeiket matematikailag javítsák – hiszen mindannyian a nézők figyelméért versenyzünk. További aggályunk, hogy az idősoros adatok összehasonlíthatósága sérülne, ha az Other kategóriát kizárnánk az elemzésből, ugyanis a gyűjtőkategória összetétele 2021. január 1-jétől változott. Ez azt jelenti, hogy például a 2020-as évi átlag közönségarány korrekten nem hasonlítható össze a 2021-es vagy az annál újabb adatokkal. Az új mérési módszer leginkább azon csatornák kommunikációját segíti, amelyek csökkenő tendenciát mutatnak, a TV2 Csoport közönségaránya 2015-2020 között viszont jelentősen emelkedett, 15,2 százalékról 23,6 százalékra (A18-59 live+as live adatok, teljes napra vonatkozóan), így ezt az időszakot továbbra is szeretnénk korrekten bemutatni minden piaci szereplőnek. Egy ilyen volumenű változtatás alapos előkészítést igényel, éppen ezért nem értjük, hogy az RTL Magyarország miért döntött ilyen gyorsan, ráadásul anélkül, hogy az iparág többi szereplőjével egyeztetett volna.”

Mivel a TV2 válaszából az következik, hogy egyelőre nem követik az RTL-t a lineáris share átállásban, a piacon egyszerre lesz jelen a kétfajta közönségarány-mutató: a lineáris és a nem lineáris.

A TV2 és az RTL kommunikációjában szereplő adatok, ha az RTL csak a lineáris share% értékeket, a TV2 pedig a hagyományos share% értékeket közli, nem lesznek összevethetők egymással, legfeljebb a nézőszám (AMR) tekintetében lehet összehasonlításokat végezni.

A TV2 döntése azért is érdekes, hiszen korábban több lap, így a SorozatWiki és az Mmonline nem sokkal az RTL bejelentése után követte az RTL-t és azonnal váltott a lineáris share% értékre. Így viszont ezen médiumok adatai nem, vagy csak nehézkesen lesznek összevethetők a TV2 kommunikációjában használatos adatokkal, illetve azon lapokéval, amelyek viszont maradnak a hagyományos share érték használata mellett.

A TV2 válaszát látva a Media1 egyelőre néhány napig továbbra is kivár a döntéssel, abban a reményben, hogy a nagy iparági szereplők végül mégiscsak konszenzusra jutnak egymással, mivel az olvasókat, érdeklődőket összezavarhatja a kialakult helyzet, mi pedig nem szeretnénk egyik, vagy másik televíziós vállalat mellett letenni a garast.

Úgy véljük, az lenne a helyes, ha a sajtót a két nagy tévétársaság azzal segítené, ha vagy mindkét fajta közönségarány-mutatót egyszerre megadnák ezután, vagy egységes álláspontra jutnának a kérdésben, hogy milyen mutatót használnak: lineáris vagy nem lineáris tévés share-t.

További hírek érhetők el a Media1-en.

Fotó: Szalay Dániel / Media1

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások