magyar média

Fordulat a magyar médiapiacon: 15 év alatt harmadára csökkent a külföldi tulajdon – itt a legfrissebb Whitereport elemzés

A Ringier Hungary eladásával új mérföldkőhöz érkezett a hazai média: a Whitereport szerint a külföldi tulajdon aránya 15 év alatt a harmadára esett vissza, és már mindössze 17 külföldi médiacég van jelen Magyarországon – zömében kereskedelmi televíziók.

A Whitereport friss gyorselemzése szerint új korszak nyílt a magyarországi médiapiacon azzal, hogy a kormányközeli Indamedia Csoport (a Mészáros Lőrinc-közeli Index, a Totalcar, az Economx, a Dívány és több más lap tulajdonosa) néhány héttel ezelőtt felvásárolta a Ringier Hungary Kft.-t, és vele együtt több ismert médiaterméket, köztük a Blikket, a Glamourt, a Kiskegyedet és más médiumokat.

Bár a svájci tulajdonú Ringier AG továbbra is jelen van Magyarországon két másik leánycéggel (a Sportal nevű sportlappal és a Profession.hu-val), a tranzakcióval a hazai médiatulajdon súlya tovább nőtt – és ezzel egy másfél évtizedes trend újabb mérföldkőhöz érkezett.

Külföldi tulajdon: a harmadára csökkent 15 év alatt

A Whitereport adatai szerint 2010-ben még 57 külföldi tulajdonban lévő médiavállalat működött a legnagyobb száz szereplő között Magyarországon. 2025 októberére ez a szám 17-re csökkent. Ez azt jelenti, hogy 15 év alatt harmadára esett a külföldi médiatulajdonosok száma, miközben a piac egyre inkább hazai kézbe került.

A csökkenés különösen látványos a print- és online szektorban:

  • az online tartalomszolgáltatók piacán gyakorlatilag eltűnt a külföldi tulajdon,
  • a nyomtatott lapkiadók között a Ringier és az ugyancsak svájci Marquard néhány héttel ezelőtti távozásával a külföldi arány 19%-ról 2%-ra esett vissza a bevételek alapján.
  • Ezzel szemben a televíziós piacon maradt meg a legnagyobb nemzetközi jelenlét: 21 tévétársaságból 8 külföldi, és ezek adják a teljes tévés árbevétel 61%-át.
  • A köztéri reklámcégek közül 5, a mozicégek közt 2 van külföldi tulajdonban.

A top100 médiacégen kívüli közel 900 szinte teljes mértékben hazai tulajdonban működő, 300 millió forint éves nettó árbevétel alatti mikrovállalat. A Whitereport alábbi ábráján a top100 médiavállalatból a sajtókiadók látszanak, a top3 print és online lapkiadót nevesítve is – a Ringier súlyát azonban nem csak az árbevétele jelzi a vizualizáción bevételarányosan látható módon, de az is, hogy a Blikk révén a hír/közéleti/bulvár szegmensben is befolyással bír.

A magyar médiahelyzet: külföldi médiatulajdonlás a magyar médiaszektorban. Forrás: Whitereport
A magyar médiahelyzet: külföldi médiatulajdonlás a magyar médiaszektorban. Forrás: Whitereport

Az Indamedia új szerepe

A Ringier Hungary Kft. portfóliója az Indamediához került. A Whitereport elemzése kiemeli, hogy a tulajdonosi háttér nemcsak a pénzügyi, hanem a technológiai és adatkezelési kapacitásokat is befolyásolja.

„Minél globálisabb egy vállalat, annál inkább adat- és technológiaorientált, ami a növekedési ütemre is hatással van” – idézi a Whitereport for Directors 2025 jelentését a közlemény.

Új kihívások a hazai médiának

Bár a külföldi tőke visszaszorulása a hazai szereplők megerősödését hozza, a piac továbbra is nemzetközi versenyben működik. Az elemzés szerint a generatív mesterséges intelligencia (ChatGPT és más genAI-platformok) terjedése, a zero-click olvasási szokások, valamint a felhasználók által generált tartalom térnyerése új kihívásokat jelent a szerkesztett, professzionális médiának.

A kérdés immár nemcsak a tulajdonosi struktúra, hanem az is, hogy a hazai médiavállalatok képesek lesznek-e lépést tartani a nemzetközi innovációs trendekkel, és megőrizni az olvasói és hirdetői bizalmat egy gyorsan átalakuló digitális környezetben.

Fordulópont a médiatérképen

A Ringier–Indamedia tranzakció tehát többről szól, mint egy tulajdonosváltásról. Egy korszak zárult le, amelyben a külföldi médiabefektetők fokozatosan elvesztették érdeklődésüket a magyar piac iránt – és egy új nyílt meg, amelyben a hazai médiacégek felelőssége megnő a piac jövőjének formálásában.

A Whitereport összegzése szerint a magyar médiapiac ma már túlnyomórészt hazai tulajdonban működik, ugyanakkor a globális technológiai és tartalmi trendek továbbra is alapvetően befolyásolják, milyen irányba fejlődik a hazai sajtó, reklám és tartalomszolgáltatás.

***

Incze Kinga, a Whitereport ügyvezetője volt néhány hónappal ezelőtt a Media1 vendége – a vele készült beszélgetésből további érdekességeket is megtudhatnak a magyar médiaszektor helyzetéről és kilátásairól.

TOP100 médiacég Magyarországon: trendek és kilátások – interjú Incze Kingával, a Whitereport ügyvezetőjével

 

A Blikk távozó főszerkesztője szerint nehéz elhinni, hogy nincs politikai szándék a lap megvásárlása mögött

Nem kellett engedély – Megszólalt a GVH az Indamedia–Ringier felvásárlásról

Orbán Viktor Putyin, Hamenei és Lukasenka társaságában az RSF sajtószabadság-ragadozóinak listáján

„A függetlenség garantált” – Rónai Egon, a Mészáros-közeli Indamedia műsorvezetője az Indamedia társtulajdonosával interjúzott a Ringier-felvásárlásról

Felvásárolja a kormányközeli Index tulajdonosa a Blikk kiadóját, a Ringier Hungary-t – tucatnyi újabb lap kerül a NER-hez (BŐVÍTVE!)

„Újabb szomorú mérföldkő” – megszólalt a Central Médiacsoport a Ringier Hungary eladása kapcsán

Itt az újabb bizonyíték: megszűnik a Comedy Central, a Teen Nick és Paramount Network

Veszteséges lett az RTL Magyarország, csökkent az RTL Csoport nyeresége, kiderült, mikorra vonulnak ki Hollandiából

Itt az újabb bizonyíték: megszűnik a Comedy Central, a Teen Nick és Paramount Network

 

Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.
Borítófotó: Media1-illusztráció

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Legyen jól tájékozott, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások