A Telex a Google hivatalos, nyilvános átláthatósági jelentése alapján azt írja, hogy az eltelt bő két évben 114 millió forint értékben 2601 magyar nyelvű politikai hirdetés érkezett , és ennek több mint a fele, 65 millió forint csak a Fidesz másfél hónapja indított kampányából származott.
Így néz ki most a magyar politikai hirdetések költési toplistája a YouTube esetében:
- Fidesz 65 millió forint (7 videó)
- Demokratikus Koalíció 17,4 millió (220 videó)
- Párbeszéd Magyarországért 8,9 millió (73 videó)
- Ezalényeg.hu 6,2 millió (126 videó)
- Momentum Mozgalom 5,2 millió (72 videó)
- Mi Hazánk 2 millió (22 videó)
Több politikai szereplő nincs egymilliós költés felett, ezért a lista a magyar nyelvű politikai hirdetésekre költött összeg 91 százalékát fedi le. A pártok mellett érdekes látni itt a kormányellenes propagandaoldalnak számító, MSZP-közeli Ezalényeg.hu-t (a lap hátteréről itt írtunk), mely egyébként Facebookon is a legnagyobb magyar politikai hirdetők között szerepel (ott ennek a sokszorosát, bő 100 milliót költöttek az elmúlt két évben).
Több tízmilliószor vetítette a Gyurcsány Showt a YouTube
A Telex szerint a számok azt mutatják, hogy a május 15-én, Karácsony Gergely miniszterelnök-jelölt jelölti bejelentése napján elindított kormánypárti kampány kapcsán, mely Gyurcsány Show, illetve a Karácsony = 99% címmel megy, a „csapból is ez folyik” érzés megalapozott, mivel a gyurcsányozós reklámkampány 7 videójának darabjára átlagosan 9,3 millió forint jutott, míg egy átlagos, nem fideszes politikai reklámnál ez az összeg mindössze 19 ezer forint. Hogy mindez pontosan hány videólejátszást jelent, azt nehéz megmondani, mert a Google átláthatósági jelentése csak nagyságrendeket közöl, és nincs szinkronban a YouTube felületén az egyes videók lejátszásszámlálójával. A jelentés mindenesetre ezt mutatja a 7 gyurcsányozós videó kapcsán:
- négyet a legfelső, 10 millió megtekintés feletti kategóriába sorol
- kettőt az 1 és 10 millió közöttibe
- egyet pedig a 100 ezer és egymillió közöttibe sorol
Ebből a lap azt következteti, hogy 42 millió megtekintés a minimum a teljes kampányra. Ez azért is érdekes, mert egyébként a YouTube-hirdetések árai nem publikusak, viszont az internet népi bölcsessége átlagosan nagyjából 2000 dollárt tart reálisnak 100 ezer megtekintésre. Ha ezzel az árral számolunk, a Fidesz 65 milliójából alig 11 millió reklámlejátszás jönne csak ki. Ebből az következik, hogy a magyar hirdetési árak valószínűleg alacsonyabbak, mint a nemzetköziek, illetve ilyen nagyságrendeknél – ahogy a reklámpiacon általában – elég komoly csomagkedvezményeket lehet kiharcolni a listaárakhoz képest.
Ha a nemzetközi politikai hirdetések örök YouTube ranglistáját nézzük meg az átláthatósági rendszer 2019 tavaszi indulása óta, akkor a 3., a 7., és a 11. helyre került fel a legdrágább hirdetések között a gyurcsányozós műsor egy-egy darabja. Az első kettő egyébként a brit konzervatívok két, brexittel kapcsolatos hirdetése 2019 decemberéből.
Korábban a Momentum a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz fordult a fideszes videók miatt, hogy lépjen fel a gyermekek védelmében, mivel gyerekmesék előtt is megjelentek a politikai hirdetések, ám a hatóság szerint neki nincs hatásköre az ügyben. Így a momentumosok épp a minap jelentették be, hogy a YouTube-hoz fordulnak panaszért a gyerekek védelme érdekében – erről itt írunk részletesen.
Még több hír érhető el a Media1-en!