A Magyar Narancs 2020. október 15-i lapszáma

Szétcenzúrázott cikket közölt a Magyar Narancs

Rendhagyó módon a Magyar Narancs legfrissebb lapszámában közölt egyik oknyomozó cikk egy ponton megszakad. Ennek oka egy korlátozó bírósági végzés, amellyel a cikkben érintettek előre meg tudták akadályozni, hogy az újság a teljes cikkét közölhesse. Egy olyan közpénzekben is részesedő magyar cég érte el ezt, mely korábban sikerrel lépett fel a Forbes című üzleti lappal szemben is, és ami miatt félő, hogy Magyarországon végképp ellehetetlenül a tényfeltáró újságírás.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

„Avalon sötét lovagjai – A Hell Energy és a Barabás család” – ezzel a címmel jelent meg a Magyar Narancs e heti, legfrissebb, csütörtökön utcára került lapszámában egy cikk, melynek szerzője, Keller-Alánt Ákos oknyomozó újságíróként be kívánta mutatni a Barabás családot, azaz a Hell energiaital-gyártó cég tulajdonosait.

Ám az írás néhány bekezdés után egyszercsak megszakad, és abból lényeges részletek hiányoznak. Ennek oka a Fővárosi Törvényszék 17.Pk.22.488/2020/9. számú végzése.

Megkérdezte az újságíró a Hellt, erre a tulajdonosok bírói segédlettel letiltatták a készülő írás fontos részeit

A történet lényege röviden, hogy a XIXO italokat is forgalmazó, a Magyar Nemzeti Banktól jelentős összegű közpénzben részesedő Hell Energy tulajdonosait előzetesen megkereste friss oknyomozó cikke közlését megelőzően kérdésekkel a lap, ám a Hell és tulajdonosai az adatvédelmi rendeletre, a hatályos GDPR-szabályozásra hivatkozva közölték, hogy nem járulnak hozzá a személyüket, valamint a Hell-csoportot érintő információk közléséhez, és nem reagáltak a feltett kérdésekre sem.

Barabásék bíróságra is elvitték a dolgot, és a Fővárosi Törvényszék az említett végzésével eltiltotta a szerkesztőséget, hogy a tervezett írása három részletét közölje. Barabásék úgynevezett korlátozó végzést kértek a bíróságtól, a bíróság pedig Barabásék kérését tárgyalás mellőzésével elfogadta. A vállalkozás és tulajdonosai tehát sikerrel akadályozták meg az információk publikálását.

Hell energiaitalok
Hell energiaitalok egy üzletben. Volt energiájuk bíróságra vinni az ügyet. Fotó: Ladányi András / Media1

A Magyar Narancs jogi ellenlépéseket tesz

A Magyar Narancs vitatja a bírói végzés megalapozottságát és szerzőjük, Keller-Alánt Ákos (aki egyébként épp most igazolt át a szabadeuropa.hu-hoz), cenzúrának, a sajtószabadság korlátozásának tartja az esetet. A Narancs a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) nevű civil jogvédő szervezet jogászainak segítségével igyekszik elérni, hogy utóbb mégis közölhesse a most cenzúra áldozatává vált részeket.

A Narancs azt írja a lapban és internetes oldalán:

Lapunk vitatja ezt a döntést, s küzdeni fogunk a cikk azon információinak a nyilvánosságáért is, amelyek most nem láthatnak napvilágot. Azt reméljük, hogy ha hamarabb nem is, úgy a polgári peres eljárás jogerős lezárultakor módunkban áll majd ezt a közlést jogszerűen megtenni.

A Magyar Narancs megígérte: be fognak számolni a szerintük a magyarországi sajtószabadság alakulását érintő ügy további fejleményeiről.

A Hell nem először kerül szembe a nyilvánossággal

Nagy port kavart idén év elején, amikor a Hell és a Barabás-család a Forbes ellen is jogi lépéseket tett, amiért az üzleti magazin szerepeltette a családot a leggazdagabb magyarok toplistájában, és a család bírósági úton, ideiglenes bírói végzéssel elérte, hogy vissza kelljen hívni az újságosoktól a Forbest, később pedig még az adatvédelmi szabályok állítólagos megsértése miatt több millió forint összegű adatvédelmi bírságot is kiszabott a NAIH a Forbesra (a Forbes bíróságon támadta meg a bírságról szóló határozatot).

A Magyar Narancs a korábbi Forbes-ügy tanulságaiból kiindulva elővigyázatosságból kereste meg a Barabás családot és a Hellt a cikke előtt.

Korábban egyébként több szervezet, köztük a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) is felemelte a hangját, amikor a Hell a Forbest visszahívatta az újságos standokról, és a történet még a Washington Postba és a The New York Timesba is bekerült januárban.

A Hell kontra magyar sajtó ügy alakulására azért is érdemes különösen odafigyelni, mivel ha ez az eljárásrend általánossá válik, gyakorlatilag az amúgy is megtépázott helyzetben lévő magyarországi tényfeltáró újságírás jogi okok miatt teljesen ellehetetlenülhet. Ez pedig korlátozhatja a közügyek feltárását és Magyarországot a pártállami időkbe röpteti.

Akit egyébként érdekel, milyen a cenzúrázott cikk, a Magyar Narancs október 15-i számának 12. oldalán keresse!

További hírek találhatók a Media1-en!

Borító: A Magyar Narancs 2020. október 15-i lapszáma és a cenzúrázott cikk egy részlete. Fotó: Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!