A Telex indulása 2020. október 2-án. Kockás ingben Kárpáti Márton, a Van Másik Kft. ügyvezető-tulajdonosa, mellette balra a főszerkesztő, Munk Veronika

Telex-alapító a Media1-nek: 2021-re piacvezetők lehetünk

Napi 500-600 ezer egyedi látogatóval, 2021-re pedig piacvezető pozícióval számol Kárpáti Márton, a pénteken elindult Telex.hu hírportált működtető Van Másik Kft. ügyvezető-tulajdonosa, az Index volt főszerkesztő-helyettese, aki a Media1-nek válaszolt elsőként az új portál elindítása után felmerülő kérdésekre.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

„Nagyon-nagyon örülünk, hogy egy hónappal azután, hogy az Indexben a kollégák többségének megszűnt a munkaviszonya, lényegében el tudott indulni egy teljes értékű hírsite egy Magyarországon példa nélküli olvasói támogatásnak köszönhetően. Saját belső, Google Analytics számaink alapján az érdeklődés  máris óriási, nagyobb sokkal, mint amire számítottunk, pedig sokra számítottunk. Látszik, hogy van és lesz erre igény”

– kezdte a Media1-nek Kárpáti Márton, nem sokkal a Telex tegnapi elindulása utáni érdeklődésünkkor.

Jövő januárig megvan a pénz a Telex működéséhez

A Telex indulásakor közzétett beköszöntőben azt jelezték, hogy néhány hónapra elegendő pénz jött össze, de ennek nagyságrendjét nem árulták el. Kárpáti Márton érdeklődésünkre is csak annyit mondott erről, hogy az összegről október közepe tájékán adnak majd részletes tájékoztatást, mivel akkoriban van egy könyvelési forduló, és akkor fognak összesíteni.  Arra, hogy legalább egy nagyságrendet említhetnének addig is, hiszen bizonyára úgy kötötték meg a munkaszerződéseket, hogy látják, mekkora büdzséből gazdálkodhatnak, 100, 200, 300 vagy épp 400 millióból, Kárpáti azt mondta:

„Annyit tudok mondani, hogy arra elegendő pénz jött össze, hogy biztonságosan el tudjanak indulni és ne azon kelljen görcsölni, hogy a következő hónapban tudnak-e fizetéseket adni, irodabérletet fizetni.”

Amikor tovább firtattuk, hogy konkrétan hány hónapra elegendő a pénz, egy-kettő, vagy több, a Telex alapító-tulajdonosa azt mondta:

„Szerintem idénre, tehát 2021 januárig jók vagyunk.”

Hirdetések már most is lesznek

A tartalmakat egyelőre nem tették fizetőkapu (paywall) mögé, mivel még nem kezdték el az erre szolgáló fejlesztést. Ennek kapcsán kérdeztük, hogy hirdetések azért lesznek-e, mire Kárpáti azt mondta, igen, lesznek, sőt már volt olyan hirdetőpartner, aki rögtön az induláskor meg akart jelenni: már szinte az indexes felmondáskor bejelentkezett, hogy szeretne hirdetni, ha indítanak valamit.

Egykori indexesek ma a Telex csapatának tagjaként
Egykori indexesek ma a Telex csapatának tagjaként. Fotó: Telex

Jelenleg a hirdetések technikai hiba miatt hiányoznak, „az egyik kód ugyanis belepiszkít az oldalba, amit meg kellett először is oldani. Ez egy rövid időn belül javítható probléma, és utána lesznek hirdetések” – mondta a Media1-nek Kárpáti, hozzátéve, hogy ha idővel fizetőssé válik az oldal, akkor is lesznek hirdetések várhatóan. Lesznek Google-hirdetések (automatizált hirdetések) is.

A hirdetésértékesítést a partnerek felé házon belül oldják meg, nem akarnak sales house partnerrel (hirdetésértékesítéssel foglalkozó partnercéggel) dolgozni.

„Vannak már most is kollégáink, akik ezzel foglalkoznak és tervezünk is ebben bővülni” – tette hozzá az ügyvezető-tulajdonos.

Kárpáti testvérének egyik cége is bekapcsolódott a fejlesztésbe

Arra, hogy ki csinálta a Telex fejlesztését, Kárpáti Márton elárulta, hogy a testvére cége, részben pedig volt indexes fejlesztők. Érdeklődésünkre hozzátette, nem arról a Kárpátok Kommunikációs Kft.-ről van szó, mely a a telex.hu domain megszerzésében szerepet játszott: bár ugyanazé a testvéré a fejlesztést végző cég is, de ez nem a Kárpátok Kommunikációs Kft. „A Kárpátok Kommunikációs Kft. szerepe ott véget ért, hogy technikai okokból ezen keresztül szereztük meg a telex.hu végződést, de azóta ez át lett írva a Van Másik Kft.-re (Kárpáti Márton cége, a Telex üzemeltetője)”.

A Telexet működtető rendszer saját fejlesztésű, nem WordPress-alapú vagy vásárolt – árulta el kérdésünkre Kárpáti Márton.

Éjjel-nappal ügyelnek

A szerkesztőségi ügyelet az első naptól úgy működik, ahogy terveik szerint működni fognak két hónap múlva, tehát már most is teljes értékű ügyeletet nyújtanak, „van egy erős newsroom, amely lényegében éjjel-nappal kezeli a hír alapú dolgokat, a többi újságíró pedig cikkeken és sztorikon fog dolgozni.”

Kárpáti napi 500-600 ezres olvasótáborral számol, jövőre pedig már piacvezetők akarnak lenni

Kárpáti Márton szerint az első pénteki látogatottsági statisztikák nagyon biztatók. Napi elérést illetően rövid időn belül napi 500-600 ezres olvasótáborral számolnak,

„és jövő évi távlatban pedig azt gondolom, hogy ha az előfizetéses dolgot nem kalkuláljuk bele, hanem enélkül fejlődne organikusan, akkor jövő év folyamára piacvezetővé válhat” – tette hozzá optimistán az ügyvezető.

Még nem jött meg a pénz a cseh adományozótól

Kárpáti megerősítette, hogy a cseh adományozótól (akit a kormánysajtó máris támadott) még nem kapták meg a felajánlást. Arra, hogy ez miért nem történt még meg, Kárpáti azt mondta, most az első számú feladatuk az volt, hogy el tudjon indulni az oldal.

„Hogy a támogatást megkapjuk, jogi és pénzügyi dolgokat kell tisztázni, amit az alapítvány képviselői és a mi embereink egyeztetnek. Folyamatosak az egyeztetések, de még nem tartunk ott, hogy ezek részleteiről megállapodás is született volna.”

A Telex.hu főszerkesztője, Munk Veronika (Dull Szabolcs egykori helyettese az Indexben), a főszerkesztő-helyettes Rovó Attila lett. Ő a politika rovat vezetője volt az Indexnél. A 70 fős stábból néhányan lapmenedzseri, kiadói feladatokat látnak el, egy másik része pedig maga a szerkesztőség.

Nem rovatokban gondolkodnak

Az Index eddigi működési gyakorlatával ellentétben önálló rovatok nem lettek kialakítva a Telexen. Ha a látogató felmegy az oldalra, akkor ott híreket és sztorikat lát, és lesznek olyan címkék, tagek, amelyek alapján tud szűrni azonos tematikájú anyagokra,

„de alapvetően az Indexnél úgy láttuk, hogy nem érdekli az embereket az, hogy az adott cikk melyik rovatban van, hanem az, hogy az adott írás jó cikk-e vagy sem. Ezért ezzel némileg szakítottunk, de azt is fontosnak tartjuk, hogy ha valaki belföldi hírekre kíváncsi, vagy csak a sport érdekli, akkor ezt le tudja szűrni magának.”

Az írásokat legfrissebb és legfontosabb gyűjtőoldalak alatt is el lehet érni, míg a kedvencek menüpont alá azok a sok munkával előállított vagy kiemelkedő prémium tartalmak kerülnek, amelyekre különösen is büszkék, ami túlmutat egy szimpla híranyagon.

Az oldalon lévő In English menüpont ugyan most még szinte üres, de Kárpáti Márton szavai szerint ott is folyamatosan lesznek majd új tartalmak.

Erős hírszolgáltatást szeretnének

A munkatársakat hármas struktúrában osztották szét: van egy newsroom, mely értelemszerűen a hírekkel foglalkozik, ezenkívül van egy szekció, ami a politikai-közéleti-gazdasági sztorikkal, és van egy harmadik, ami minden olyannal, ami ezen kívül esik, például sporttal, tech-tudományal, kultúrával.

Erős hírügyelettel készülnek.

„Azt láttuk, hogy az embereket nagyon érdekli, hogy éppen mi történik aktuálisan, amikor rámennek az oldalra, és ehhez egy jó szervezett hírügyeleti rendszer kell. Épp ezért ami fontos dolog történik, az mind be fog kerülni. Ez azt gondolom, hogy olyan napi 100-as nagyságrend lehet” – említette Kárpáti Márton.

Arra, hogy lesz-e marketingkampány, amivel az új lapjuk ismertségét próbálják növelni, azt mondta, jelenleg is zajlik kampányuk az olvasói támogatások elősegítése érdekében a Facebookon. Ennek a kampánynak a fontos állomása az, hogy elindult a Telex. Itt most arra koncentrálnak, hogy a Telex minél ismertebb legyen, minél többen látogassák, és az a cél sem szűnt meg, hogy azt szeretnék, hogy minél többen támogassák is az oldalt. A kommunikációjuk arra fog irányulni, hogy ezt a hármas célt elérjék.

Befogadnának külsős tartalmakat

Érdeklődtünk arról is, hogy terveznek-e más médiumokkal való együttműködést, hiszen az Index egyik erőssége, hogy a főoldalán sok partneri tartalom is elérhető (pl. Portfolio.hu, Napi.hu, blogok stb.)

A Telex tulajdonosától azt tudtuk meg erről, hogy első körös együttműködésük egyelőre még nincs, de szeretnék viszonylag hamar színesíteni a kínálatukat olyan tartalmakkal, amiket nem ők állítanak elő.

Így elképzelhető például, hogy lesz olyan gasztronómiai együttműködésük, ami lefedi ezt a területet. Gondolkodnak például autós témákban is, és Kárpáti Márton azt mondta, már van is sok megkeresésük, hogy kik szeretnének velünk együttműködni. Szeretnének gazdasági tematikájú együttműködést is kialakítani, tehát alapvetően nagyon nyitottak, és ha találnak olyan partnert, akinek a tartalma illik a koncepciójukba, „akkor nem fognak elugrani az együttműködéstől.”

Blogos tartalmak egyelőre nem lesznek, hiszen nem akarnak újra az Indamediával (a blog.hu üzemeltetője, az Index partnere) közösködni. Az is a baj, hogy a blogok nagy része valamelyik nagyobb kiadóhoz tartozik, de ha jó tartalmú blogot találnak, ami nem egy nagyobb kiadónak a tartalmi egysége, hanem szabadon működik, nincs betagozódva egyik kiadóhoz sem, annak viszont örülnek és szívesen működnek velük együtt. „Most nem tudok hirtelen ilyet, de valami olyasmit szeretnénk, hogy külsősök, jó tollú szerzők tartalmait megjelentethessük” – tette hozzá Kárpáti Márton.

Az induláskor egyébként a COVID-helyzet miatt nem volt ott mind a 70 munkatársuk a szerkesztőségben.

„Azonban amikor jelképesen megnyomtuk a piros gombot a velünk jelenlévő ügyeletesekkel és fejlesztőkkel, akkor volt egy belső csatornás élő streamünk, amit a távollévők láthattak, illetve készült egy videó is az indulásról.”

A Telex indulásáról készült videó egyébként itt tekinthető meg.

További hírek találhatók a Media1-en! A Telex.hu-val összefüggő tartalmaink itt érhetők el. Az Indexnél történtekről itt találhatók írásaink.

Feliratkozhat RSS-csatornánkra, hogy ne maradjon le tartalmainkról, illetve követhet bennünket a Facebookon is.

Borító: A Telex indulása 2020. október 2-án. Kockás ingben Kárpáti Márton, a Van Másik Kft. ügyvezető-tulajdonosa, mellette balra a főszerkesztő, Munk Veronika. Fotó: Facebook / Telex
Szóljon hozzá!