Bodolai László, az Index.hu Zrt. elnöke, a Magyar Fejlődésért Alapítvány kuratóriumi elnöke

Az Index.hu Zrt. elnöke pontosítást kért a 444-től, és azt, hogy „ne működjön közre az Index szétverésében”

Bodolai László a 444-hez és a Media1-hez is eljuttatott jegyzőkönyvi részlettel igazolva látja, hogy szerinte nem igaz, amit tegnap a 444 írt az Index.hu Zrt. kapcsán. Az Index elnöke több kört is futott már a 444.hu-nál, először a szerzőnél, majd a főszerkesztőnél és a 444-et működtető Magyar Jeti Zrt. vezérigazgatónál is, hogy pontosítsák az írást, illetve ahogy Bodolai fogalmazott, „ne működjön közre az Index szétverésében”. Bodolai azonban állítja: nem kapott választ. Ezt a 444 munkatársa is megerősítette a Media1 érdeklődésére, de azt is elmondta, miért.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

„Csendben fojtaná meg az Indexet a kormány, de a szerkesztőség nem hagyja magát” – ezzel a címmel közölt egy terjedelmes írást tegnap a 444.hu portál az Indexnél kialakult helyzet kapcsán. A cikkben Bodolai Lászlóról, az Index.hu Zrt. és az azt tulajdonló Magyar Fejlődésért Alapítvány (MFA) kuratóriumi elnökéről, illetve az Index.hu Zrt. igazgatósági ülésén történtekről olyan információk jelentek meg, amelyek Bodolai szerint, valamint egy, az igazgatósági ülésről készített jegyzőkönyvrészlet szerint pontosításra szorulnának.

Az Index elnöke javítást kért, jegyzőkönyvet is küldött hozzá

Bodolai ezért először a 444 szerzőjétől, Rényi Pál Dánieltől kért pontosítást, de ő Bodolai állítása szerint nem reagált a megkeresésre. Ezután Bodolai helyreigazítási kérelmet küldött a szerző mellett Uj Péter főszerkesztőnek, illetve Kardos Gábornak, a Magyar Jeti Zrt. (444) vezérigazgatójának is címezve az e-mailt,

megkérve a 444-et arra, hogy  – idézzük – „ne működjön közre az Index szétverésében”.

Bodolai László a másfél oldalas levelében tételesen is felsorolta a sérelmesnek vélt állításokat, illetve csatolta azokat a jegyzőkönyvi részleteket a 444 számára, amelyek az Index.hu Zrt. elnöke szerint alátámasztják, hogy a 444-en a piactársáról megjelentek nem felelnek meg a valóságnak.

444

Bodolai a Media1-nek pénteken elmondta: egyik levelére sem kapott választ a 444-től, és nem látja, hogy a cikket javította volna a 444, illetve közzétették volna a tudomásukra hozott információkat, ahogyan azt a cikk megjelenésekor kérte.

Rényi Pál Dániel, a 444 újságírója a Media1-nek ezzel kapcsolatban megerősítette, hogy megkapták Bodolai László tegnapi levelét. Az újságíró hozzátette: jelenleg vizsgálják a levél tartalmát, mivel még nem döntötték el, hogy a helyesbítésnek helyt adnak-e, többek között azért, mert az olyan állítást is cáfolna, ami nem is szerepel a cikkben.

Bodolai egyébként a 444 cikkének alábbi állításait tartja problémásnak:

1. sérelmezett állítás

„Végül június 18-án, csütörtökön az igazgatóság indamédiás többsége megszavazta, hogy Pusztay vezérigazgató – Gerényi előadása alapján, a főszerkesztővel közösen – dolgozzon ki egy átalakítási koncepciót. (Az ülésen Ziegler Gábor, Andacs Botond, Bodolai László, Pusztay András és Dull Szabolcs voltak jelen. A hatodik tag, Szombathy Pál, nem.)”

Valójában az Igazgatóság jelenlévő valamennyi tagja, így Bodolai László sem támogatta a koncepciót

Bodolai szerint ugyanakkor a valóság az, hogy az Igazgatóság nem fogadta el a Gerényi Gábor által előterjesztett tervet, és senki nem kötelezte a vezérigazgatót arra, hogy Gerényi Gábor által felvetetteket dolgozza ki.

Bodolai László a helyreigazítási kérelmében az igazgatósági ülés jegyzőkönyvrészletét is elküldte a 444 vezetőségének (valamint ma a Media1-nek). Bodolai azt mondta, a jegyzőkönyvek bizonyítják, hogy „az ülésen valamennyi jelen lévő igazgatósági tag fenntartással fogadta a koncepciót, mindenki számára világos volt, hogy az abban a formában, ahogyan azt Gerényi elővezette, az Index esetében nem megvalósítható,

komoly károkat okozna a szervezet számára.”

Bodolai szerint a beszélgetés az igazgatósági ülésen inkább abba az irányba haladt, hogy van-e a koncepciónak olyan eleme, amely esetleg használható.

A jegyzőkönyv szerint az ülésen az akkori vezérigazgató, Pusztay András is felvázolt egy alternatív koncepciót, amely azonban az igazgatóság szerint szintén nem volt megfelelő mélységben kidolgozott, azaz az sem volt alkalmas arra, hogy azt az Igazgatóság elfogadja. Emiatt az ülésen az Igazgatóság határozatban arra kérte fel a vezérigazgatót, hogy „a főszerkesztővel együttműködve a következő igazgatósági ülésre – megvizsgálva a mai ülésen Gerényi Gábor illetve a vezérigazgató által felvezetett koncepciók elemeit – dolgozzon ki egy olyan működési koncepciót, amely egyrészt a pénzügyi válsághelyzetet dinamikusabban és rugalmasabban tudja kezelni, emellett alkalmas arra, hogy az Index értékeit is megőrizve biztosítsa a cég közép- és hosszútávú stabil működését.

Az Index és az Indamedia irodájának helyet adó Budasquare irodaház homlokzata
Az Index és az Indamedia irodájának helyet adó Budasquare irodaház homlokzata
Fotó: Media1 / Ladányi András

2. sérelmezett állítás

Szemben a cikk azon állításával, hogy Pusztay András „az ülésen belengette lemondását” a valóság Bodolai szerint az, hogy a vezérigazgató erre az ülésen utalást sem tett. Ezzel szemben azt mondta, hogy az Igazgatóság döntése alapján elkezdi kidolgozni a koncepciót.

(A Media1 kereste Pusztay Andrást, a volt vezérigazgatót is, hogy az ülésen annak idején tényleg belengette-e a lemondását, vagy sem, de Pusztay egyelőre nem reagált a hívásainkra.)

3. sérelmezett állítás

Bodolai pontosítást kért a 444 cikkének azon mondata kapcsán is, mely szerint „Bodolai a múlt hétfői állománygyűlésen már érezhetően nem volt ura a helyzetnek: előbb bejelentette, hogy Dullnak távoznia kell az igazgatóságból, aztán az újságírók felháborodását látva visszakozott, de végül mégis visszahívta Dullt.”

Bodolai szerint valójában már a szerkesztőségi ülés előtt eldőlt, hogy a főszerkesztőt visszahívják az igazgatóságból

Bodolai László ezzel kapcsolatban úgy tájékoztatott, hogy a cikk ezen állításával szemben a valóság az, hogy „onnantól kezdve, hogy kiderült, hogy a főszerkesztő, Dull Szabolcs egy belső testületi ülésen elhangzott kérdésről szivárogtatott, nem volt kérdéses, hogy nem maradhat az Igazgatóság tagja.”

Bodolai közölte:

„többször volt szó arról, hogy az igazgatósági ülésen elhangzottak üzleti titkot képeznek. A cikkben is hivatkozott ülésen pedig kifejezetten megállapodtunk, hogy amint van egy megfelelően kidolgozott koncepció, amelyet az Igazgatóság elfogad, akkor bevonjuk a lapvezetést annak megvalósításába. De amíg ilyen nincs, addig nincs miről egyeztetni. A szivárogtatással a főszerkesztő feleslegesen és értelmetlenül pánikot keltett a szerkesztőség tagjai körében, ráadásul úgy, hogy az általa megfogalmazott állítások nem feleltek meg a valóságnak.

Íme a jegyzőkönyv

Bodolai László a Media1-nek az alábbi jegyzőkönyvi részletet küldte el, melyek szerinte azt igazolják, hogy Bodolai maga sem támogatta a Gerényi-terv, „a Startlapszerű működés” elfogadását, és annak tartalmát nem köteles beépíteni Pusztay András vezérigazgató a saját koncepciójába.

„JEGYZŐKÖNYV

Bodolai László megkérdezte, hogy Gerényi szerint mennyiben lesz ősszel könnyebb az Indexek, ha kiszervezik a tartalomgyártást? Akkor ősszel elzárhatják a pénzügyi csapokat, és a kiszervezett egységekre háríthatják a leépítéseket?

……..

Bodolai László – úgy is mint a tulajdonos képviselője – felvetette, hogy egy ilyen átalakítás véleménye szerint kihatással van a cég értékére. Vannak tulajdonosi kötelezettségek, és egyelőre nem tudja felmérni, hogy ez mennyiben veszélyeztetné ezeknek a teljesíthetőségét. Jogászként a kockázatokat látja. Meg kell vizsgálni közgazdaságilag is, és meg kell vizsgálni a kockázatok minimalizálásának lehetőségeit.

……..

Bodolai László elmondta, hogy a problémák véleménye szerint adottak. Azonban meg szeretné meghallgatni, hogy a vezérigazgatónak milyen alternatív javaslata lenne a probléma megoldására.

………………

Bodolai László felvetette, hogy a vezérigazgató a következő hét csütörtökig dolgozzon ki írásbeli javaslatot az ülésen elhangzottak alapján.

……

Bodolai László egyetértett Ziegler Gábor felvetésével. Továbbá megerősítette, hogy nem hoznak a szerkesztőséget érintő kérdésekben döntéseket úgy, hogy a szerkesztőség legalább egy részét ne vonják bele. Azonban az Igazgatóság ülésein üzleti titkok is elhangzanak, ezért javasolta, hogy az üzleti titok kezelése kapcsán adjanak a főszerkesztő részére felmentvényt annak érdekében, hogy az általa fontosnak tartott szerkesztőségi munkatársakkal konzultálhasson.
……
Bodolai László erre válaszul elmondta, hogy tisztában van azzal, hogy Gerényi Gábor javaslata a szerkesztőség radikális átalakításáról szól, azonban az ezzel járó a kockázatokat nem tudta még felmérni. Úgy látja, hogy a cégértékre veszélyt jelent ez a megoldás. Pusztay András javaslatainak nagy részét támogatja, a Gerényi Gábor által megfogalmazott véleményből pedig egyetért azzal, hogy mindenképpen lépni kell. A Startlap-szerű működést nem támogatja, megítélése szerint a kiszervezésnek megvannak a kockázatai. Véleménye szerint a Gerényi által vázolt formában ezt a szerkesztőség nem fogja túlélni. Egyelőre az Igazgatóság szintjén nem született döntés semmiről. Nem tudja, hogy a Gerényi Gábor által felvetett problémák megoldására milyen rövid távú, esetleg egyéb megoldások lehetnek. Viszont véleménye szerint ezt transzparensebben kell véghez vinni, és be kell vonni a szerkesztőség egyes tagjait.
…..
Bodolai László megjegyezte, hogy a vezérigazgató kidolgozhat másik koncepciót is.

1/2020. (06.18.) IG határozat

Az Igazgatóság felkéri a vezérigazgatót, hogy a főszerkesztővel együttműködve a következő igazgatósági ülésre – megvizsgálva a mai ülésen Gerényi Gábor ill. a vezérigazgató által felvezetett koncepciók elemeit – dolgozzon ki egy olyan működési koncepciót, amely egyrészt a pénzügyi válsághelyzetet dinamikusabban és rugalmasabban tudja kezelni, emellett alkalmas arra, hogy az Index értékeit is megőrizve biztosítsa a cég közép- és hosszútávú stabil működését.”

Vasárnap már 2 hete lesz, hogy veszélyt jelez a szerkesztőség által kezelt függetlenségi barométer

Az Index szerkesztősége június 21-én kapcsolta át a szerkesztőség függetlenségét szimbolizáló barométert a szabadindex.eu címen veszélyjelző állásra, miután az Index legnagyobb versenytársa, a 24.hu az igazgatósági ülésről kiszivárgott információk alapján azt írta, hogy az Indexnél a lap feldarabolására készülnek. Később az Index szerkesztősége egy szolgálati közleményt is közzétett arról, hogy az Index napokon belül megszűnhet.

Index vészjelző barométer
Index vészjelző barométer

Erre végül nem került sor, a lapnál azonban kisebb káosz alakult ki. Dull Szabolcs főszerkesztőt az igazgatóságból Bodolai másnap visszahívta szivárogtatásra hivatkozva, majd távozott Pusztay András vezérigazgató. Eközben a Media1 megírta, hogy 179 millió forinttal tartozik a NER-közeli Indamediának az Indexet tulajdonló Magyar Fejlődésért Alapítvány, az eredetileg jóval magasabb összegű tartozást évről-évre az Index profitjából igyekeznek törleszteni, idén például 40 millió forintot törlesztettek.

Kevesebb mint 168 órával a kinevezése után Pusztay utódja, Ződi Zsolt, az új vezérigazgató is távozott.

Az Index körüli történésekről ITT olvashatók el korábbi írásaink.

További hírek és cikkek találhatók a Media1-en!

Borító: Bodolai László, az Index.hu Zrt. elnöke, a Magyar Fejlődésért Alapítvány kuratóriumi elnöke
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!