GVH, Gazdasági Versenyhivatal

Újból megszólalt a Gazdasági Versenyhivatal az RTL Magyarországra kirótt 20 milliós bírság és a megtorpedózott RTL-Central tulajdonszerzés kapcsán

Többek között az állítja a Versenyhivatal a Media1-nek, nem igaz, hogy a GVH hiúsította meg annak idején, hogy az RTL Magyarország megvásárolja a Central Digitális Média Kft. 30 százalékát, hanem kényszerhelyzetbe hozta a hivatalt a Médiatanács ezzel kapcsolatos állásfoglalása. Állítják továbbá, épp azért kértek be nemrég adatokat az RTL-től, mert a megvásárolni kívánt Central Digitális Média Kft. időközben már beolvadt a Central Médiacsoportba.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Mint arról a napokban már beszámoltunk, 20 millió forint összegű bírságot rótt ki kedden az RTL Magyarországra a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), miután elvesztette a versenyhatóság azt a bírósági pert a Kúrián, amelyet az RTL Magyarország azért indított évekkel ezelőtt, mert a médiavállalat szerint a GVH jogsértő módon járt el, amikor megtagadta, hogy az M-RTL Zrt. egy 2016-ban létrejött szerződés alapján 30 százaléknyi üzletrészt vásároljon a Central Digitális Média Kft.-ben (a Varga Zoltán üzletember érdekeltségébe tartozó Central Médiacsoport digitális üzletágában), azaz a 24.hu, az NLC, a Startlap, a vezess.hu, a hazipatika.com és néhány más digitális médiatermék közös kiadójában. (A GVH azzal indokolta annak idején a befektetés meghiúsítását, hogy ezzel a Médiatanács állásfoglalása szerint „csorbulna” Magyarországon a médiapiaci verseny.)

Ezzel az indokkal bírságolt a GVH, miután elvesztette perét, amit az RTL indított ellene

Miután a bíróság új eljárásra kötelezte idén márciusban a jogsértő GVH-határozat miatt a Gazdasági Versenyhivatalt, a hatóság az új eljárás során piaci adatokat kért az RTL Magyarországtól (egészen pontosan az M-RTL Zrt.-től). Az M-RTL 2020 áprilisában a koronavírus világjárvány káros hatásaira hivatkozva kérte a GVH által szabott adatszolgáltatási határidő 45 nappal történő meghosszabbítását május végéig. A hivatal hozzájárult a vállalkozás kérelméhez.

Ennek ellenére a GVH állítása szerint az M-RTL május végi beadványában nem szolgáltatta a kért piaci adatokat, mivel arra hivatkozott, hogy nem ért egyet a GVH gyakorlatával, azonban más módon sem adta meg ezeket az adatokat. A GVH szerint emellett az RTL egymásnak ellentmondó információkat közölt a tranzakció tárgyát illetően. A GVH még kedden azt közölte: a televíziós társaság adatszolgáltatásának ellentmondásossága miatt nem tudott intézkedni a Médiatanács ilyenkor kötelező megkereséséről. Hozzátették, hogy mivel az M-RTL magatartása miatt további eljárási cselekmények foganatosítása vált szükségessé, ezért az eljárás elhúzása és a tényállás feltárás akadályozása miatt rótták ki a 20 millió forint eljárási bírságot.

RTL: Jogorvoslattal élünk a GVH bírságot kiszabó határozata ellen is

Erre reagált azután a Media1 megkeresésére kedd este az RTL Magyarország, mely eleve különösnek találta, hogy úgy büntetik meg őt, hogy amúgy az egész eljárás lefolytatása az ő érdekében, és a GVH által korábban elkövetett jogsértés miatt történik.

A Robot, Istenes Bence műsorvezető és a Nyuszi az Álarcos énekes egy korábbi adásában
A Robot, Istenes Bence műsorvezető és a Nyuszi az Álarcos énekes egy korábbi adásában Fotó: RTL sajtószoba

Azt írták a Media1-nek az RTL Magyarország Marketing és Kommunikációs Igazgatóságáról nem sokkal a bírságról szóló sajtóhírek megjelenése után, hogy ők is csak a sajtóból értesültek arról, hogy a GVH másodfokon is megállapította a 20 millió forint összegű eljárási bírságot, mivel az M-RTL Zrt. a végzéssel még nem találkozott. Közölték, hogy a GVH elsőfokon már korábban kiszabta a bírságot, ami ellen fellebbezést nyújtott be a cég,

„tekintettel arra, hogy – többek között – az eljárás elhúzódását állító indokaival nem értettünk egyet, főleg nem egy olyan eljárásban, amelynek lefolytatása a mi érdekünk.”

Az RTL Magyarország közölte azt is, hogy a sajtóban olvasottak alapján a mostani végzést valószínűleg bíróságon fogja megtámadni. Hozzátették, hogy „az ügy egy évek óta húzódó, összetett eljárás, így arról részletesen nem kívánunk nyilatkozni, de hangsúlyozzuk, hogy az azért van folyamatban jelenleg is, mert a Kúria a Versenyhivatal korábbi eljárását jogsértőnek találta. Az RTL Magyarország eddig is minden hatósági eljárásban és megkeresés során a legnagyobb együttműködéssel járt el és a jövőben is így fog eljárni” – húzták alá.

Épp hogy kiküldte a bírságról szóló határozatot a GVH, már ment is a sajtónak a közlemény

Az RTL reakciójára reagált azután Kollár Kinga, a GVH sajtószóvivője, aki arra, hogy az RTL a sajtóból értesült kedden a  büntetést kiszabó határozatáról, azt írta a Media1-nek, hogy

„a GVH az eljárási bírságról szóló döntést már a sajtókommunikációt megelőzően, 14 óra 26 perckor elektronikusan küldte meg az RTL jogi képviselőjének. Hozzátette: arra a GVH-nak nincs ráhatása, hogy a képviselő mikor tájékoztatja ügyfelét, így arról sem tehet, ha az a sajtóból értesül őt érintő fontos döntésekről. Az elektronikusan kézbesített dokumentumok letöltéséhez eljárási határidők is kapcsolódnak, ezért gyakran tapasztaljuk, hogy késedelemmel töltik le döntéseinket.”

(Ezek szerint a GVH 14:26-kor kiküldött értesítés után nem sok időt hagyott az RTL-nek, mielőtt a sajtóval megosztotta volna a döntését, hiszen a Hírkeresőn már 15:47-kor olvasható volt az első hír a bírságról kiadott sajtóközlemény alapján a Portfolión majd számos más médiumban, illetve a GVH weblapjának sajtószobájában, miközben egy jogi képviselőnek nyilván van más dolga is, nem csak a számítógépes üzeneteket figyeli a nap 24 órájában, miközben nyilván vannak más ügyei is.)

GVH: Valójában nem mi akadályoztuk meg a fúziót

A GVH reagált cikkünk azon mondatára is, melyben azt idéztük fel, hogy „az RTL megvette volna a Central Médiacsoport digitális üzletágát, de a GVH ezt évekkel ezelőtt megakadályozta.”

A GVH szóvivője erre reagálva közölte: szerinte valójában nem a GVH akadályozta meg a fúziót, mivel „a GVH köteles volt a NMHH Médiatanácsát megkeresni a fúzióval kapcsolatosan. A Médiatanács 46/2017. (I.24.) számú állásfoglalásában az összefonódáshoz nem járult hozzá, ehhez a GVH pedig kötve volt és nem hozhatott más döntést.”

(A GVH-s szóvivő szavainak ugyanakkor ellentmond, hogy ténylegesen akkor is a GVH akadályozta meg az ügylet létrejöttét, hiszen a GVH hozta meg a bíróságon megtámadott és utóbb jogsértőnek bizonyult határozatot, még ha a GVH jogsértő határozatot meg is előzte a társhatóság, a Médiatanács 2017. január 24-i állásfoglalása. Ha nem a GVH akadályozta volna meg az ügylet létrejöttét, akkor nyilván nem ő lenne az alperes a bírósági perben.)

Azért kértek adatokat, mert a Central Digitális Média beolvadt a Central Médiacsoportba

A GVH cikkünk alábbi mondatára is reagált: „Az RTL úgy érezte, hogy jogsértően akadályozták meg terjeszkedési szándékát, ezért fordult a vállalat bírósághoz, ahol nemrég a felperes RTL-nek adott igazat a Kúria és kötelezte megismételt eljárásra a versenyhatóságot.”

Ezt a GVH szóvivője azzal egészítette ki, hogy

„a Kúria ítélete szerint a GVH-nak akkor is teljes elemzést kellett volna végeznie a tranzakcióról, ha a Médiatanács állásfoglalása szerint a fúzió nem engedélyezhető”.

Végül a GVH szóvivője cikkünk azon mondatára is reagált, hogy „Az ügy érdekessége, hogy a felvásárolni kívánt Central Digitális Média Kft. – éppen az RTL-es ügylet meghiúsulására is hivatkozva – tavaly beolvadt a Central Médiacsoportba.”

Kollár Kinga azt írta erről: „pontosan az időközben végbement piaci átalakulások miatt felmerül annak a gyanúja, hogy a tranzakció részletei nem is tisztázottak.”

A Central Médiacsoport és a Central Digitális Média Kft. bejárata
A Central Médiacsoport és a Central Digitális Média Kft. bejárata. Fotó: Ladányi András / Media1 (archív)

Most tehát itt tartunk, várjuk az újabb fejleményeket, például azt, hogy hogyan dönt a bíróság, jogszerűnek vagy jogsértőnek találja-e, hogy a GVH által elkövetett jogsértést, hibás eljárást követően most az RTL-t büntette meg 20 millió forintra, amiért nem úgy nyújtott adatokat az évekkel ezelőtti felvásárlási szándék tárgyát képező, de már önállóan nem is létező, a Central Médiacsoportba az ügylet meghiúsulása miatt beolvadt Central Digitális Média Kft. kapcsán, ahogyan a GVH várta volna.

A bíróság dolga lesz kideríteni, lehet-e adatot szolgáltatni olyasvalamiről, ami amúgy már nem létezik abban a formában, ahogyan az ügy évekkel ezelőtti kezdetén, ráadásul pont a GVH és a Médiatanács által közösen meghiúsított ügylet következtében.

Az mindenesetre biztos, hogy hiába állítja, hogy a Médiatanács állásfoglalása kötötte őt, a GVH hozta meg a jogsértő határozatot, ami oda vezetett, hogy az RTL Magyarország nem lett társtulajdonos a Central Digitális Médiában.

További hírek és cikkek találhatók a Media1-en.

Szóljon hozzá!