Best FM, 101.8 MHz, rádió

Koronavírus: Elengedik a kereskedelmi rádiók és tévék esedékes médiaszolgáltatási díját

Megszületett a közel egy hónapja ígért rendelkezés, ami alapján a médiatörvénytől eltérően nem kell befizetnie a lineáris rádióknak és televízióknak az esedékes médiaszolgáltatási díjukat.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Kormányrendelet jelent meg pénteken arról, hogy a médiatörvény (hivatalos nevén: A médiaszolgáltatásokról és a  tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény) idevágó rendelkezéseitől (44.  § és 63.  § (9)  bek.) eltérően a koronavírus miatti országos veszélyhelyzetre tekintettel mentesülnek az idei második negyedik évre vonatkozó médiaszolgáltatási díjfizetési kötelezettségüktől a normál esetben egyébként fizetésre kötelezett lineáris médiaszolgáltatók – vette észre a Media1 a Magyar Közlönyben.

A gyakorlatban ez azt jelenteti, hogy a lineáris szolgáltatást nyújtó kereskedelmi rádióknak (ilyen például a Rádió 1 vagy a Sláger FM) és kereskedelmi televízióknak (például ilyen az RTL Magyarország, TV2 Média Csoport) nem kell befizetniük az esedékes díjakat. A közösségi jellegű rádiók és televíziók (mint amilyen például a Karc FM, az InfoRádió vagy a Klubrádió) eleve ingyenesen használhatják a frekvenciáikat, így őket a most hozott kormányrendelet nem érinti.

Nagy bajban több rádió

A Media1 éppen egy hónapja érdeklődött a Médiatanácsnál, tervezi-e, hogy elengedi a médiaszolgáltatók esedékes díját, amiért a korlátozó intézkedések miatt sok rádió és tévé (főleg helyi médiumok) nagyon nagy bajban vannak, hiszen elvesztették a reklámozóikat a járványügyi veszélyhelyzet miatt hozott kormányzati korlátozóintézkedések hatására. A Media1 már akkoriban arról értesült, hogy több, főleg kisebb helyi kereskedelmi rádiónál olyan súlyos pénzügyi nehézségek alakultak ki, hogy műsorvezetőktől és más munkatársaktól kellett megválni, sőt néhol lényegében takaréklángra kapcsoltak, hogy elkerüljék a teljes csődöt.

rádió, mikrofon
Fotó: Unsplash

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kommunikációs igazgatósága március 17-én mindössze annyit válaszolt érdeklődésünkre, ha ilyen rendkívüli döntést hozna, arról tájékoztatást adna.

Orbán Viktor miniszterelnök ezt követően, március 23-én megígérte, hogy a kormány eltörli a rádiók és televíziók esedékes médiaszolgáltatási díját. A vonatkozó rendelet most 132/2020 (IV. 17) számon, „a veszélyhelyzet során az elektronikus azonosítási feltételekkel, a végrehajtással és a médiaszolgáltatási díjjal kapcsolatos egyes jogszabályok eltérő alkalmazásról” címmel jelent meg más, nem médiával kapcsolatos rendelkezésekkel összecsomagolva.

A Médiatanács egy másik fajta könnyítést tett már

A Médiatanács egyébként egy másik fajta könnyítést már tett: biztosította, hogy a helyi médiumokat érintő műsortámogatási pályázatok vállalásai koronavírussal kapcsolatos műsorokkal, például az Operatív Törzs közléseiről való beszámolással is teljesíthetők legyenek, eltérően a pályázati kiírástól. Ez a könnyítés azonban értelemszerűen csak azon médiumoknak jelenthetett egyáltalán bármit, akik pályázati támogatáshoz jutottak.

A kormány most született, a médiaszolgáltatási díjat elengedő rendelete ugyanakkor már érdemi segítségnek számít, még ha az egyes esetekben nyugtalanító helyzetbe került médiumok helyzetére teljes gyógyírt még nem is jelent.

40-100 milliárd forint eltűnik a magyar tartalomiparból a COVID-19 miatt

A Whitereport nemrég megjelent prognózisa szerint a magyar tartalomiparnak komoly visszaeséssel kell számolnia, komoly összeg tűnik el idén a magyar médiából. Ez a magyarországi tartalomkínálat jelentős szűkülését is magával hozhatja a Whitereport szerint. 2020-ban éves átlagban legjobb esetben is kétjegyű, akár 25 százalék mértékű, 40 és 100 milliárd forint közötti médiavállalati bevétel-visszaesés következhet be, de a veszélyhelyzet elhúzódásától és a kormányzati intézkedések jellegétől és gyorsaságától függően akár ennél is nagyobbak lehetnek a károk a magyarországi tartalomiparban.

A magyar médiapiac bevételeinek várható alakulása 2020-ban, a koronavírus hatására, lehetséges forgatókönyvek szerint
A magyar médiapiac bevételeinek várható alakulása 2020-ban, a koronavírus hatására, lehetséges forgatókönyvek szerint. Forrás: Whitereport

További hírek találhatók a Media1.hu-n!

Borító: Media1
Szóljon hozzá!