Drasztikus változások következhetnek be a koronavírus miatt idén a magyarországi médiaszektorban. 2020-ban átlagban minimum kétjegyű, akár 25 százalék mértékű médiavállalati bevétel-visszaesés következhet be a veszélyhelyzet elhúzódásától és a kormányzati intézkedések jellegétől és gyorsaságától függően – olvasható a Whitereport húsvétvasárnap közzétett szakértői becslésében.
A prognózis készítői arra figyelmeztetnek, hogy a magyarországi nagyságrendileg 1000 hagyományos tartalomszolgáltatótól a globális online platformokig gyakorlatilag minden szereplő bevételét, üzletmenetét egyaránt sújtja a világjárvány.
A hazai médiavállalatok 98 százaléka mikrovállalat, ők különösen sérülékenyek
A jelentés hozzáteszi: miután a hazai médiavállalatok 98 százaléka mikrovállalat, így tőkeerejük sérülékenyebbé teszi e szegmenst mint a globális techcégeket .
A Whitereport szerint igazi nyertes nem várható, mert az egyes szegmensekben, online és televízióban megnövekedett tartalomfogyasztást nem követik le a reklám-, illetve a fogyasztói költések. (Magyarán hiába néznek most többen híroldalakat vagy tévét, mert a hirdetési bevételek elmaradoznak eközben.)
A Whitereport szerint példátlan mértékű, 2020-ban nagyságrendileg 40 és 100 milliárd forint közötti árbevétel-kiesést kell elszenvednie a médiavállalatoknak, ami jelentős beszűkülést hozhat a magyar nyelvű tartalomkínálatban.
Két forgatókönyv az előttünk álló időszakra
- Scenario 1: szeptemberre újra minden a régi kerékvágásba kerül (a július-augusztus eleve kevésbé intenzív e piacon), a fogyasztók szeptembertől ismét fogyasztani kezdenek, ezáltal a hirdetők is intenzívebb költésbe kezdhetnek: 10-16% éves árbevételcsökkenés a médiavállalatoknál átlagosan.
- Scenario 2: nincs újraindulás 2020 4. negyedévében, azaz fogyasztói médiaköltések, illetve reklámköltések is alatta maradnak az előző év azonos időszakának: 19-25% éves árbevételcsökkenés a médiavállalatoknál átlagosan.
Rosszabb esetben 25 százalékos éves bevételcsökkenésnél is nagyobb jöhet
A Whiterport azonban arra is figyelmeztet, hogy a járvány és kormányzati reakciók szempontjából extrém lassú/passzív, egyelőre számításba nem vett forgatókönyv esetén még a 25% éves bevételcsökkenésnél is rosszabb forgatókönyv is kialakulhat.

Azonnal cselekedni kell!
A Whitereport szerint azonnali cselekvésre van szükség a hazai tartalomipar versenyképessége és sokszínűsége védelmében, a reklám gazdaságélénkítő szerepét kihasználandó a gazdaság újraindításában, az online fogyasztók és szereplők védelme érdekében.
A Whitereport szerint ezeket kell tenni a tartalomipar megmentése, újraindítása érdekében:
- Károk minimalizálása és piacépítés: Általános gazdaságélénkítés, a járvány mielőbbi megfékezése; munkahelyek és fizetőképes fogyasztók táborának megtartása, átképzések támogatása (programozóhiány stb.)
- A digitális transzformáció felgyorsításának kormányzati támogatása a piaci érdekek mentén a teljes média- és reklámpiaci értékláncban.
- A médiapiaci innováció és jelenleg minimális export támogatása.
- Szabályozás, média govtech – innováció, összhangban a Digitális Jólét Program, az Igazságügyi Minisztérium Fehér Könyve célkitűzéseivel és az EU Shaping Europe’sDigital Future irányelveivel és a folyamatban levő egyéb implementációs folyamatokkal.
- A reklámköltés ösztönzése a karantén után: minden 1 forint, amit reklámra költenek, 6 forinttal növeli a magyar gazdaság teljesítményét
- Együttműködés: a kormány és a szakmai szervezetek közt, a tradicionális médiacégek és az online platformok, valamint szakértőkkel és nonprofit szervezetekkel egyaránt.
- Károk minimalizálása és piacépítés a piaci szereplők által: hirdetők és médiavállalatok termékeinek, szolgáltatásainak és terjesztésének gyors digitalizálása, értékajánlatának versenyképessé tétele a meglevő forrásokból és a gyors alkalmazkodás lehetőségeit kihasználva.
Senkit sem kímél a médiaszektorban a járvány
A Whiterport arra figyelmeztet: a koronavírus-járvány intézkedései sújtják a fizikai médiatermékeket és/vagy fizikai terjesztésű médiumokat, a mozikat, a lapkiadókat (különösen az árus terjesztésre épülőket) és a köztéri plakátcégeket, a B2B médiacégeket, különösen a rendezvény-üzletágat), továbbá negatívan érinti a kkv-hirdetők bevételére épülő médiacégeket, köztük Google és Facebook, apróhirdetési lapok, niche médiumok egy részét.
A járvány sújtja a média- és reklámpiaci köztes szolgáltatókat is (ügynökségek, kereskedőházak, adtechcégek, printlapárus-cégek stb.).
A járvány komoly kihívásokat jelent a hirdetők többségének (nagyon eltérő mértékben), mivel a fogyasztók akár több tíz százaléka visszafogja költését a legtöbb területen az Ipsos friss kutatása szerint.
A Whiteport teljes tanulmány IDE kattintva érhető el, valamint alább lapozható formában is mutatjuk annak tartalmát.
További hírek olvashatók a Media1-en, ahol épp most számoltunk be arról, hogy Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke pénteken, egy újságírói kérdésből értesült arról, hogy a magyar médiának nem szárnyalást, hanem súlyos károkat hozott a világjárvány.