fbpx
újságok, sajtó, média

Jelentősen szűkülhet a magyar médiatartalom-kínálat a koronavírus miatt, óriási összeg tűnik el a szektorból a Whitereport szerint

A Whitereport most publikált prognózisa szerint 2020-ban éves átlagban legjobb esetben is kétjegyű, akár 25 százalék mértékű, 40 és 100 milliárd forint közötti médiavállalati bevétel-visszaesés következhet be, de a veszélyhelyzet elhúzódásától és a kormányzati intézkedések jellegétől és gyorsaságától függően akár ennél is nagyobbak lehetnek a károk a magyarországi tartalomiparban.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Drasztikus változások következhetnek be a koronavírus miatt idén a magyarországi médiaszektorban. 2020-ban átlagban minimum kétjegyű, akár 25 százalék mértékű médiavállalati bevétel-visszaesés következhet be a veszélyhelyzet elhúzódásától és a kormányzati intézkedések jellegétől és gyorsaságától függően – olvasható a Whitereport húsvétvasárnap közzétett szakértői becslésében.

A prognózis készítői arra figyelmeztetnek, hogy a magyarországi nagyságrendileg 1000 hagyományos tartalomszolgáltatótól a globális online platformokig gyakorlatilag minden szereplő bevételét, üzletmenetét egyaránt sújtja a világjárvány.

A hazai médiavállalatok 98 százaléka mikrovállalat, ők különösen sérülékenyek

A jelentés hozzáteszi: miután a hazai médiavállalatok 98 százaléka mikrovállalat, így tőkeerejük sérülékenyebbé teszi e szegmenst mint a globális techcégeket .

A Whitereport szerint igazi nyertes nem várható, mert az egyes szegmensekben, online és televízióban megnövekedett tartalomfogyasztást nem követik le a reklám-, illetve a fogyasztói költések. (Magyarán hiába néznek most többen híroldalakat vagy tévét, mert a hirdetési bevételek elmaradoznak eközben.)

A Whitereport szerint példátlan mértékű, 2020-ban nagyságrendileg 40 és 100 milliárd forint közötti árbevétel-kiesést kell elszenvednie a médiavállalatoknak, ami jelentős beszűkülést hozhat a magyar nyelvű tartalomkínálatban.

Két forgatókönyv az előttünk álló időszakra

  • Scenario 1: szeptemberre újra minden a régi kerékvágásba kerül (a július-augusztus eleve kevésbé intenzív e piacon), a fogyasztók szeptembertől ismét fogyasztani kezdenek, ezáltal a hirdetők is intenzívebb költésbe kezdhetnek: 10-16% éves árbevételcsökkenés a médiavállalatoknál átlagosan.
  • Scenario 2: nincs újraindulás 2020 4. negyedévében, azaz fogyasztói médiaköltések, illetve reklámköltések is alatta maradnak az előző év azonos időszakának: 19-25% éves  árbevételcsökkenés a médiavállalatoknál átlagosan.

Rosszabb esetben 25 százalékos éves bevételcsökkenésnél is nagyobb jöhet

A Whiterport azonban arra is figyelmeztet, hogy a járvány és kormányzati reakciók szempontjából extrém lassú/passzív, egyelőre számításba nem vett forgatókönyv esetén még a 25% éves bevételcsökkenésnél is rosszabb forgatókönyv is kialakulhat.

A magyar médiapiac bevételeinek várható alakulása 2020-ban, a koronavírus hatására, lehetséges forgatókönyvek szerint
A magyar médiapiac bevételeinek várható alakulása 2020-ban, a koronavírus hatására, lehetséges forgatókönyvek szerint. Forrás: Whitereport

Azonnal cselekedni kell!

A Whitereport szerint azonnali cselekvésre van szükség a hazai tartalomipar versenyképessége és sokszínűsége védelmében, a reklám gazdaságélénkítő szerepét kihasználandó a gazdaság újraindításában, az online fogyasztók és szereplők védelme érdekében.

A Whitereport szerint ezeket kell tenni a tartalomipar megmentése, újraindítása érdekében:

  • Károk minimalizálása és piacépítés: Általános gazdaságélénkítés, a járvány mielőbbi megfékezése; munkahelyek és fizetőképes fogyasztók táborának megtartása, átképzések támogatása (programozóhiány stb.)
  • A digitális transzformáció felgyorsításának kormányzati támogatása a piaci érdekek mentén a teljes média- és reklámpiaci értékláncban.
  • A médiapiaci innováció és jelenleg minimális export támogatása.
  • Szabályozás, média govtech – innováció, összhangban a Digitális Jólét Program, az Igazságügyi Minisztérium Fehér Könyve célkitűzéseivel és az EU Shaping Europe’sDigital Future irányelveivel és a folyamatban levő egyéb implementációs folyamatokkal.
  • A reklámköltés ösztönzése a karantén után: minden 1 forint, amit reklámra költenek, 6 forinttal növeli a magyar gazdaság teljesítményét
  • Együttműködés: a kormány és a szakmai szervezetek közt, a tradicionális médiacégek és az online platformok, valamint szakértőkkel és nonprofit szervezetekkel egyaránt. 
  • Károk minimalizálása és piacépítés a piaci szereplők által: hirdetők és médiavállalatok termékeinek, szolgáltatásainak és terjesztésének gyors digitalizálása, értékajánlatának versenyképessé tétele a meglevő forrásokból és a gyors alkalmazkodás lehetőségeit kihasználva.

Senkit sem kímél a médiaszektorban a járvány

A Whiterport arra figyelmeztet: a koronavírus-járvány intézkedései sújtják a fizikai médiatermékeket és/vagy fizikai terjesztésű médiumokat, a mozikat, a lapkiadókat (különösen az árus terjesztésre épülőket) és a köztéri plakátcégeket, a B2B médiacégeket, különösen a rendezvény-üzletágat), továbbá negatívan érinti a kkv-hirdetők bevételére épülő médiacégeket, köztük Google és Facebook, apróhirdetési lapok, niche médiumok egy részét.

A járvány sújtja a média- és reklámpiaci köztes szolgáltatókat is (ügynökségek, kereskedőházak, adtechcégek, printlapárus-cégek stb.).

A járvány komoly kihívásokat jelent a hirdetők többségének (nagyon eltérő mértékben), mivel a fogyasztók akár több tíz százaléka visszafogja költését a legtöbb területen az Ipsos friss kutatása szerint.

A Whiteport teljes tanulmány IDE kattintva érhető el, valamint alább lapozható formában is mutatjuk annak tartalmát.

További hírek olvashatók a Media1-en, ahol épp most számoltunk be arról, hogy Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke pénteken, egy újságírói kérdésből értesült arról, hogy a magyar médiának nem szárnyalást, hanem súlyos károkat hozott a világjárvány.

Borító: 123rf
Szóljon hozzá!