Németh Balázs, az M1 Híradó műsorvezetője

Törvénysértő volt az M1 Híradó a Médiatanács szerint, de mégse szankcionálja a testület a történteket

A grémium szerint is olyat követett el Németh Balázs az M1 Híradóban, amit nem tehetett volna, mégse rótt ki büntetést a testület, nem úgy az RTL Klub Reggeli című műsorára. A Médiatanács e heti ülésén egyébként frekvenciát adott a Karc FM-nek, kiírta a Vörösmarty Rádió frekvenciájára vonatkozó pályázatot, illetve több más városban is rádiós pályázat indult, Szadai Károly pedig plusz feladatot kapott.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának e heti döntése alapján az M1 Híradó 2019. október 21-i három adásában a médiaszolgáltató megsértette a politikai hírekhez fűzött hírolvasói kommentár tilalmát. Az összeállításban Hadházy Ákos ellenzéki képviselő a miniszterelnök parlamenti beszédét előre nyomtatott szövegezésű táblák felmutatásával zavarta meg tiltakozásképp, és ezt minősítette a hírolvasó.

Németh Balázs a nemzeti hírtévé műsorában azt mondta, épeszű ember ilyet nem tesz, illetve azt:

„Primitív, bunkó, felháborító akcióval nyitotta a szezont az ellenzék”.

Az NMHH Médiatanács a tavaly decemberben elindított eljárás lezárásaként felszólította a szolgáltatót, hogy a jövőben tartózkodjon a hasonló jogsértésektől. Az NMHH közölte: a szabályozás nem általában véve a vélemények közzétételét korlátozza, hanem a nézők, hallgatók befolyásolását a hírek értelmezésében azzal, hogy a hírolvasó saját véleményt fűz a hírekhez. A hírek és a vélemények elkülönült bemutatását nem korlátozza a törvény.

A médiatörvény megsértése ellenére a Médiatanács bírságot nem rótt ki az általa felügyelt MTVA-ra illetve Duna Médiaszolgáltató Zrt.-re, holott nem először fordult elő hasonló jogsértés az állami televízióban: az M1 Híradó és a hírolvasó, Németh Balázs nem először vét az alapvető médiajogi szabályok és a médiaetika ellen.

Büntetés az RTL Klubnak

Nem volt ilyen elnéző a Médiatanács az RTL Klub médiaszolgáltatójával szemben. 200 ezer forint összegű bírságot kell fizetnie az RTL Magyarországnak a Reggeli című magazinműsor egy szeptemberi adásában történtek miatt, amikor is a műsorban termékmegjelenítés részeként szereplő parkolási mobilalkalmazásról olyan többletinformációkat adtak, amelyek a termék használatára ösztönözhették a nézőket – részletesen bemutatták a szoftvert, illetve egy a felhasználóikat érintő nyereményjátékot is megemlítettek –, mindez pedig ellentétes a jogszabályokkal.

A Médiatanács egyébként mint más büntetések alkalmával, így most is közölte: a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.

Hosszabbítás a Magyar Katolikus Rádiónak

A szolgáltató kérelmére további öt évvel – 2025. április 19-ig – megújította a tanács a Debrecen 92,3 MHz helyi rádiós frekvencián a Katolikus Rádió Zrt. médiaszolgáltatási jogosultságát. Így a frekvencián továbbra is a Magyar Katolikus Rádió 92,3 MHz szól majd, közösségi jelleggel.

A kormánypárti Karc FM kapja a szombathelyi frekvenciát

A Szombathely 97,1 MHz helyi frekvencia közösségi jellegű használatára kiírt pályázat nyertese a Lánchíd Rádió Kft., amely vételkörzet-bővítéssel a zalaegerszegi Karc FM 88,3 MHz adását sugározza majd. (A Karc FM a Fidesz-közeli médiaholding, a KESMA rádiója.)

Megpályáztatják a Vörösmarty Rádió frekvenciáját

Véglegesítette és honlapján csütörtökön közzéteszi a testület a Székesfehérvár 99,2 MHz helyi rádiós frekvencia pályázati felhívását közösségi jellegű használatra. (Ez az a frekvencia, amit a Vörösmarty Rádió használt.)

Az ajánlatokat február 17-én lehet majd benyújtani. Mindez iparági szakértők feltételezése szerint azt jelenti, hogy megnyílik az út, hogy a Vörösmarty Rádió esetleg ideiglenes engedéllyel a frekvenciapályázat lezárásáig mégis tovább üemeljen, de erre az NMHH közleménye most nem tér ki.

Indul a debreceni, a nagykanizsai és a soproni rádiós pályázat

A Médiatanács e heti ülésén elfogadta a körzeti Debrecen 106,0 MHz, a helyi vételkörzetű Nagykanizsa 100,7 MHz és Sopron 98,4 MHz frekvenciák közösségi jellegű pályázati felhívás tervezeteit is, amelyek a hatóság kommunikációs osztályának ígérete szerint mától olvashatók lesz az NMHH honlapján.

Szadai Károlyt küldik a Közszolgálatiérték-testületbe

A Médiatanács e heti ülésén a 2016 óta működő Közszolgálatiérték-testület tagjának Szadai Károly Médiatanács-tagot választotta meg a grémium, miután a korábban delegált Koltay András mandátuma és így delegáltsága is megszűnt.

Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának újonnan megválasztott tagjai (b-j) leteszik esküjüket az Országgyűlés plenáris ülésén 2019. december 10-én.
Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának újonnan megválasztott tagjai (b-j) leteszik esküjüket az Országgyűlés plenáris ülésén 2019. december 10-én. Fotó:
MTI/Illyés Tibor

A testület – a médiatörvény 100/B. §-ában meghatározott – közszolgálatiérték-tesztelést koordinálja, azaz a közszolgálati médiaszolgáltató tevékenységeinek közszolgálati jellegét és értékét, valamint vizsgálja és ellenőrzi a médiapiac sokszínűségére gyakorolt hatását. (Szadai Károly felesége, Mucsányi Marianna a Media1 által feltárt összeférhetetlenség miatt nemrégiben távozott a Kossuth Rádió éléről, átadva helyét a sok bírálat tárgyát képező Siklósi Beatrixnak.)

A testületbe a Médiatanács egy tagján kívül még a Közszolgálati Testület és a Közszolgálati Közalapítvány Kuratóriuma delegál egy-egy képviselőt. Jogorvoslati fóruma a Másodfokú Testület, amelyet az előbbi három szervezet elnökei alkotnak.

Borító: Németh Balázs, az M1 Híradó műsorvezetője

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Az RTL Klub Való Világ 4. c. reality logója

A Médiatanács negyedszerre próbálja megbüntetni az RTL Klubot a Való Világ 4 miatt

A Médiatanács most épp 12 millió forintra büntetné az RTL Klub médiaszolgáltatóját a VV 2011-ben sugárzott szériája miatt, holott eredetileg még 144 millió forint volt a kiszabott bírság összege. Az ügy már többször megjárta a bíróságokat, mert a grémium mindig jogsértő határozatokat adott ki. A Médiatanács e heti ülésén egyébként újra zöld lámpát kapcsolt a fideszes vezetésű Székesfehérvár helyi rádiójának.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!