Google-Origo

A Google megsegíti a Fidesz-közeli gyűlöletportál, az Origo tulajdonosát is a minőségi újságírásra szánt pénzekből

Az Origót működtető New Wave Media Group az internetes világcég minőségi újságírás támogatására létrehozott alapítványától egy új szolgáltatás prototípusának elkészítéséhez kap pénzt.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A mai napon a Google hírlevélben értesítette az érintett pályázókat, illetve honlapján is közzétette az úgynevezett DNI-pályázatának legutóbbi eredményeit. A DNI-ról, vagyis a Google Digital News Initiative (DNI) kezdeményezésről azt érdemes tudni, hogy még 2015-ben indította útjára a cég, hivatalos célja pedig

a minőségi és fenntartható újságírás támogatása, a magas színvonalú újságírásra törekvő kiadók fejlesztési ötleteinek felkarolása.

Digitális lelkiismeret-projekt

A DNI-t a valóságban viszont sokan inkább az internetes mamutcég digitális lelkiismeret(furdalás)-projektjeként is emlegetik, mivel egyes vélemények szerint valójában ezzel akar – részben az ellene hozott korábbi uniós eljárások hatására, részben a szakmai kritikák miatt – enyhíteni a megítélésén amiatt, hogy a tartalomszolgáltatóknak elég komoly károkat okoz azzal, hogy igencsak nyomott áron ad el digitális reklámfelületeket, és a kiadóknak ezekkel a hirdetési tarifákkal versenyezve kell, kellene finanszírozniuk az ugyanakkor igencsak magas tartalom-előállítási költségeiket.

A Google kritikusai szerint a DNI pályázattal voltaképpen a netes világcég visszaad valamit abból a jelentős profitból, amit valójában a tartalomgyártó cégektől szív el, és amely bevételek után ráadásul a Google nem az adott országokban, hanem külföldön fizet (a helyinél alacsonyabb) adót.

És akkor minőségi újságírási pénz landol az Origo működtetőjénél

A Google ezúttal a 6. DNI-pályázati körben hirdetett eredményt. Az eredményeket átnézve rögtön szembeötlik, hogy az elvben demokráciapárti internetes keresőóriás vagy nem ismeri a magyar piaci helyzet sajátosságait, vagy pedig nem érzi aggályosnak, hogy a Soros György elleni gyűlöletkampányáról, valamint magyar állampolgárok elleni álhírterjesztési ügyekről, bukott helyreigazítási perek tucatjairól ismert, kormányzati pénzekből, vagyis a magyar állampolgárok adóforintjaiból is finanszírozott médiavállalatnak is pénzt adjon abból a minőségi újságírásra szánt pénzből.

Ugyanis az új fejlesztések támogatására kitalált Prototype (prototípus) kategóriában – egyébként a kategóriában a mostani körben egyedüliként – a New Wave Media Group kap pénzügyi támogatást a Google-től. A New Wave Media Group kilétét a Media1 rendszeres olvasói számára aligha kell hosszasan ecsetelni, de ha valakinek mégsem esne le, kiről van szó: ez az a Fidesz-közeli, egy ideig Liszkay Gábor (Orbán Viktor miniszterelnök médiaügyi bizalmasának) balatoni nyaralójába bejegyzett médiaholdinghoz, azaz a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz (KESMA) tartozó cég, mely az egyik éllovasa az állami propaganda népszerűsítésének, a gyűlöletkampánynak és az álhírterjesztésnek. Ehhez az alapítványhoz tartozik közel 500 médiatermék, a HírTv-től a Lokálon át a megyei lapokig.

origo, helyreigazítás
Helyreigazítás az Origón

Közpénzek mellé is jól jön a Google-pénz

Érdekes az is, hogy maga a New Wave Media Group sem volt szégyellős, hogy a jelentős állami hirdetési bevételek ellenére is pénzt kérjen a Google-től, ne pedig saját kockázatra vezessen be egy újítást.

Az elképzelésükről, amire a pénzt szerezték, egyébként az derül ki a Google DNI pályázati honlapról, hogy egy figyelemközpont nevű projektről (Center of attention project) van szó, melynek lényege, hogy segíti mérni az újságírók és más felek számára a hírek relevanciáját. Az újdonság lehetővé teszi, hogy a weboldalon a látogatók számára relevánsabb tartalmakat írjanak, vagyis olyan témákat dolgozzanak fel, amelyek az adott pillanatban a legjobban érdeklik a digitális térben tartózkodókat.

Elképzelhető persze, hogy egy kiváló projektről, egy remek ötletről van szó, de akkor is felmerül, hogy vajon mennyire van összhangban a Google filozófiájával, társadalmi felelősségvállalásával az, hogy a minőségi újságírás projektre szánt pénzeket egy ilyen bűnös, de legalábbis biztosan nem a minőségi újságírásban jeleskedő szervezetnek adja.

Ha feltételezzük is, hogy nem tudatos volt a döntés, és csupán arról van szó, hogy a Google által felkért döntnökök nem ismerik a magyar helyzetet, a végeredmény mégis csak az, hogy a minőségi újságírásra szánt pénz a magyar közbeszéd minőségét nyíltan romboló, az állampolgárok dezinformálásában jeleskedő, és közpénzekből gazdagodó céghez kerül. A Google ezzel gyakorlatilag szembeköpi a minőségi újságírást.

A többi kategória pénzei kormánykritikus médiumokhoz mennek

A Google DNI pályázatának másik két kategóriájában egyébként már nem kormányközeli cégek jutottak pénzhez. Közepes (Medium) kategóriájában két győztest is választottak a bírálók. Pénzt kap az Index.hu Zrt. és a 444.hu oldalt is működtető Magyar Jeti Zrt. is.

A harmadik, a nagy projektes (Large) kategóriában pedig a Central Digitális Média Kft., azaz a 24.hu tulajdonosa nyert anyagi segítséget a Google-től.

Értékelni lehet majd az Index cikkeit, jön a testre szabható tartalom

Az Index a DNI honlapja alapján egy olyan rendszer fejlesztésére adott be pályázatot, amelynek lényege az úgynevezett Indexpass fejlesztése. Ez a leírás alapján egy testre szabható landolóoldalt jelent, illetve lehetőséget ad az Index adományozó rendszerének fejlesztésére is, ami a leírás szerint az adományozók számára visszajelzésre ad lehetőséget a cikkek kapcsán. Különböző témacsoportok köré építve közösségépítést is vállalt az Index.

A fejlesztésben gamification elemeket is vállalt a cég, így valósul majd meg a tartalmak felhasználói értékelése.

A 444 a bevezetésre váró fizetőkapuhoz kap segítséget

A Magyar Jeti egy olyan szoftverre kap pénzt a Google-től, ami lehetővé teszi a látogatói és hirdetési adatok begyűjtését és elemzését, és lehetővé teszi, hogy a 444.hu megfelelően tudja bevezetni az új paywall (fizetőkapu) rendszerét. Ennek lényege, hogy olyan tartalmakat tegyenek a fizetőkapu mögé, amelyeket üzletileg érdemes.

A 24.hu egy login felülethez és egy címkéző rendszerhez kért segítséget

A 24.hu egy automatikus címkéző rendszerrel pályázott a Large kategóriában,  ami javítja majd az archívumának képességeit, a kapcsolódó tartalmak ajánlását, illetve az oldal hirdetési bevételeinek optimalizációját. A fejlesztésnek gépi tanulás is részét képezi. A leírásból kitűnik ugyanis, hogy eddig problémát okozott, hogy időnként olyan címkék kerültek a cikkekhez, amelyek kevésbé voltak relevánsak. Ezt akarják kiküszöbölni az automatizált címkézéssel.

Bevezetnek ezenkívül egy úgynevezett single-sign-on alapú rendszert. Ez lehetővé teszi, hogy a felhasználók regisztráció után testre szabják maguknak, hogy milyen témák érdeklik őket, milyen legyen a nyitóoldaluk, milyen hírlevelet kapjanak.

Cikkünk egy része véleményen alapszik. A Media1 természetesen szívesen felületet biztosít a fentiekkel vitába szállni kívánó, ezzel ellentétes véleményeknek is. Írtunk az imént e-mailt a Google magyarországi pr-osának is, így ha a Google reagálna, akkor később beszámolunk róla. Cikkünk alatt is lehetőség van hozzászólásra, ez mindenki számára adott.

Frissítés 2019.04.03.

Az Index ma arról ír, hogy a Google visszavonta az Origónak szánt pénzeket. A Media1 pedig időközben hivatalos és nem hivatalos információkat is szerzett a Google-től az ügyben.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

RTL Klub

Átalakulnak az RTL Klub estéi

Az új műsorrend életbe lépése szinte az összes hétköznap esti műsort érinteni fogja, többek között a Barátok Közt, a Fókusz, a XXI. Század és a Doktor Murphy is érintett.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!