Google-Origo

A Google megsegíti a Fidesz-közeli gyűlöletportál, az Origo tulajdonosát is a minőségi újságírásra szánt pénzekből

Az Origót működtető New Wave Media Group az internetes világcég minőségi újságírás támogatására létrehozott alapítványától egy új szolgáltatás prototípusának elkészítéséhez kap pénzt.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A mai napon a Google hírlevélben értesítette az érintett pályázókat, illetve honlapján is közzétette az úgynevezett DNI-pályázatának legutóbbi eredményeit. A DNI-ról, vagyis a Google Digital News Initiative (DNI) kezdeményezésről azt érdemes tudni, hogy még 2015-ben indította útjára a cég, hivatalos célja pedig

a minőségi és fenntartható újságírás támogatása, a magas színvonalú újságírásra törekvő kiadók fejlesztési ötleteinek felkarolása.

Digitális lelkiismeret-projekt

A DNI-t a valóságban viszont sokan inkább az internetes mamutcég digitális lelkiismeret(furdalás)-projektjeként is emlegetik, mivel egyes vélemények szerint valójában ezzel akar – részben az ellene hozott korábbi uniós eljárások hatására, részben a szakmai kritikák miatt – enyhíteni a megítélésén amiatt, hogy a tartalomszolgáltatóknak elég komoly károkat okoz azzal, hogy igencsak nyomott áron ad el digitális reklámfelületeket, és a kiadóknak ezekkel a hirdetési tarifákkal versenyezve kell, kellene finanszírozniuk az ugyanakkor igencsak magas tartalom-előállítási költségeiket.

A Google kritikusai szerint a DNI pályázattal voltaképpen a netes világcég visszaad valamit abból a jelentős profitból, amit valójában a tartalomgyártó cégektől szív el, és amely bevételek után ráadásul a Google nem az adott országokban, hanem külföldön fizet (a helyinél alacsonyabb) adót.

És akkor minőségi újságírási pénz landol az Origo működtetőjénél

A Google ezúttal a 6. DNI-pályázati körben hirdetett eredményt. Az eredményeket átnézve rögtön szembeötlik, hogy az elvben demokráciapárti internetes keresőóriás vagy nem ismeri a magyar piaci helyzet sajátosságait, vagy pedig nem érzi aggályosnak, hogy a Soros György elleni gyűlöletkampányáról, valamint magyar állampolgárok elleni álhírterjesztési ügyekről, bukott helyreigazítási perek tucatjairól ismert, kormányzati pénzekből, vagyis a magyar állampolgárok adóforintjaiból is finanszírozott médiavállalatnak is pénzt adjon abból a minőségi újságírásra szánt pénzből.

Ugyanis az új fejlesztések támogatására kitalált Prototype (prototípus) kategóriában – egyébként a kategóriában a mostani körben egyedüliként – a New Wave Media Group kap pénzügyi támogatást a Google-től. A New Wave Media Group kilétét a Media1 rendszeres olvasói számára aligha kell hosszasan ecsetelni, de ha valakinek mégsem esne le, kiről van szó: ez az a Fidesz-közeli, egy ideig Liszkay Gábor (Orbán Viktor miniszterelnök médiaügyi bizalmasának) balatoni nyaralójába bejegyzett médiaholdinghoz, azaz a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz (KESMA) tartozó cég, mely az egyik éllovasa az állami propaganda népszerűsítésének, a gyűlöletkampánynak és az álhírterjesztésnek. Ehhez az alapítványhoz tartozik közel 500 médiatermék, a HírTv-től a Lokálon át a megyei lapokig.

origo, helyreigazítás
Helyreigazítás az Origón

Közpénzek mellé is jól jön a Google-pénz

Érdekes az is, hogy maga a New Wave Media Group sem volt szégyellős, hogy a jelentős állami hirdetési bevételek ellenére is pénzt kérjen a Google-től, ne pedig saját kockázatra vezessen be egy újítást.

Az elképzelésükről, amire a pénzt szerezték, egyébként az derül ki a Google DNI pályázati honlapról, hogy egy figyelemközpont nevű projektről (Center of attention project) van szó, melynek lényege, hogy segíti mérni az újságírók és más felek számára a hírek relevanciáját. Az újdonság lehetővé teszi, hogy a weboldalon a látogatók számára relevánsabb tartalmakat írjanak, vagyis olyan témákat dolgozzanak fel, amelyek az adott pillanatban a legjobban érdeklik a digitális térben tartózkodókat.

Elképzelhető persze, hogy egy kiváló projektről, egy remek ötletről van szó, de akkor is felmerül, hogy vajon mennyire van összhangban a Google filozófiájával, társadalmi felelősségvállalásával az, hogy a minőségi újságírás projektre szánt pénzeket egy ilyen bűnös, de legalábbis biztosan nem a minőségi újságírásban jeleskedő szervezetnek adja.

Ha feltételezzük is, hogy nem tudatos volt a döntés, és csupán arról van szó, hogy a Google által felkért döntnökök nem ismerik a magyar helyzetet, a végeredmény mégis csak az, hogy a minőségi újságírásra szánt pénz a magyar közbeszéd minőségét nyíltan romboló, az állampolgárok dezinformálásában jeleskedő, és közpénzekből gazdagodó céghez kerül. A Google ezzel gyakorlatilag szembeköpi a minőségi újságírást.

A többi kategória pénzei kormánykritikus médiumokhoz mennek

A Google DNI pályázatának másik két kategóriájában egyébként már nem kormányközeli cégek jutottak pénzhez. Közepes (Medium) kategóriájában két győztest is választottak a bírálók. Pénzt kap az Index.hu Zrt. és a 444.hu oldalt is működtető Magyar Jeti Zrt. is.

A harmadik, a nagy projektes (Large) kategóriában pedig a Central Digitális Média Kft., azaz a 24.hu tulajdonosa nyert anyagi segítséget a Google-től.

Értékelni lehet majd az Index cikkeit, jön a testre szabható tartalom

Az Index a DNI honlapja alapján egy olyan rendszer fejlesztésére adott be pályázatot, amelynek lényege az úgynevezett Indexpass fejlesztése. Ez a leírás alapján egy testre szabható landolóoldalt jelent, illetve lehetőséget ad az Index adományozó rendszerének fejlesztésére is, ami a leírás szerint az adományozók számára visszajelzésre ad lehetőséget a cikkek kapcsán. Különböző témacsoportok köré építve közösségépítést is vállalt az Index.

A fejlesztésben gamification elemeket is vállalt a cég, így valósul majd meg a tartalmak felhasználói értékelése.

A 444 a bevezetésre váró fizetőkapuhoz kap segítséget

A Magyar Jeti egy olyan szoftverre kap pénzt a Google-től, ami lehetővé teszi a látogatói és hirdetési adatok begyűjtését és elemzését, és lehetővé teszi, hogy a 444.hu megfelelően tudja bevezetni az új paywall (fizetőkapu) rendszerét. Ennek lényege, hogy olyan tartalmakat tegyenek a fizetőkapu mögé, amelyeket üzletileg érdemes.

A 24.hu egy login felülethez és egy címkéző rendszerhez kért segítséget

A 24.hu egy automatikus címkéző rendszerrel pályázott a Large kategóriában,  ami javítja majd az archívumának képességeit, a kapcsolódó tartalmak ajánlását, illetve az oldal hirdetési bevételeinek optimalizációját. A fejlesztésnek gépi tanulás is részét képezi. A leírásból kitűnik ugyanis, hogy eddig problémát okozott, hogy időnként olyan címkék kerültek a cikkekhez, amelyek kevésbé voltak relevánsak. Ezt akarják kiküszöbölni az automatizált címkézéssel.

Bevezetnek ezenkívül egy úgynevezett single-sign-on alapú rendszert. Ez lehetővé teszi, hogy a felhasználók regisztráció után testre szabják maguknak, hogy milyen témák érdeklik őket, milyen legyen a nyitóoldaluk, milyen hírlevelet kapjanak.

Cikkünk egy része véleményen alapszik. A Media1 természetesen szívesen felületet biztosít a fentiekkel vitába szállni kívánó, ezzel ellentétes véleményeknek is. Írtunk az imént e-mailt a Google magyarországi pr-osának is, így ha a Google reagálna, akkor később beszámolunk róla. Cikkünk alatt is lehetőség van hozzászólásra, ez mindenki számára adott.

Frissítés 2019.04.03.

Az Index ma arról ír, hogy a Google visszavonta az Origónak szánt pénzeket. A Media1 pedig időközben hivatalos és nem hivatalos információkat is szerzett a Google-től az ügyben.

Szóljon hozzá!