Soros Barométer, tv2, Soros György, TV2 Tények

Elkértük a Soros Barométert és a Migráns Mutatót

Szürreális levelezést folytatott a Media1 a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal. A végén aztán kiderült, az RTLII veszélyt jelent a gyerekekre, míg az MTVA híradói és a TV2 ezek szerint annyira nem.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Egy héttel ezelőtt számoltunk be róla, hogy megtartotta esedékes Való Világ „maratonját” a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A maraton során a médiahatóság hivatali dolgozói, vagy egy általuk megbízott cég (ha így van, akkor nyilván ellenszolgáltatás fejében) végignézték a VV9 Powered by Big Brother című reality műsort. Hogy azután nyilvánosságra hozhassák a Való Világ Barométer értékét, vagyis hogy az NMHH bejelenthesse: hány alkalommal ittak alkoholt, hányszor volt meztelenség és hányszor hangzott el csúnya szó az egyébként a késő esti műsorsávban, megfelelő korhatári besorolással és nem is a magyar joghatóság alá tartozó RTLII kábelcsatornán.

Az eredmények önmagukban is érdekesek voltak – kiderült például, hogy a vizsgált időszakban alig ittak szeszes italokat és csökkent a trágárságok száma az előző VV-barométer elkészítése óta  -, de most hagyjuk is ezt, hisz akit érdekelnek az adatok, egy kattintással elérheti ezt.

Elgondolkodtunk viszont, hogy ha készül VV-Barométer, méghozzá rendszeresen, akkor a nyilvánvalóan kiegyensúlyozott és objektív médiahatóság weboldalán találni fogunk a közmédia híradóira vonatkozó tartalomelemzést, és bizonyára sok adatot találunk a Tv2 Tényekről is.

Hol marad a Soros Barométer?

Rá is írtunk gyorsan a hatóságra, hogy küldjék el a Soros Barométer és a Migráns Mutató állását, vagyis azt, hogy az MTVA híradóiban, a nemzeti hírtévében, illetve a TV2 csatornán mostanában csökkent-e Soros György nevének említésszáma, illetve hányszor esik szó a migrációról.

Mi ugyanis az NMHH oldalának kutatás menüpontja alatt nem találtunk erről adatot. Holott ha a hatóságnak van arra kapacitása, hogy az egyébként nem is a magyar médiatörvény alapján működő RTLII-t vizsgálja, bizonyára megteszi ugyanezt az idén már több mint 90 milliárd forintból működő MTVA esetében is.

A válaszra közel egy hétig, tegnap délutánig kellett várnunk. A médiahatóság munkatársai ekkorra kinyomozták, hogy se Soros Barométer, se Migráns Mutató nem készül a hatóságnál, és magyarázatot is adtak rá, mi ennek az oka.

Nem csak a migráció, a valóságshow is veszélyes

Azt írják, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, illetve Médiatanács médiatörvényben foglalt feladata, hogy figyelemmel kísérje a médiaszolgáltatók tevékenységét annak érdekében, hogy a médiafogyasztók a jogszabályoknak megfelelő műsorokat nézhessenek, illetve hallgathassanak, és különös figyelmet fordít a gyermekek védelmére.

Közölték: a hatóság a valóságshow műfaját azonosította a kiskorúak szempontjából egyik legaggályosabb hatású műsortípusnak, még akkor is, ha adott esetben ezeket a műsorokat a jogszabályok betartása, illetve helyes korhatár-besorolás mellett teszik közzé. A gyermekeket érő problematikus hatások tudatosítása érdekében döntött úgy a médiahatóság még a 2000-es évek közepén, hogy ez irányú kutatásait, eredményeit évről évre megosztja a szélesebb nyilvánossággal a „legproblémásabb valóságshow”, a Való Világ példáján keresztül, hiszen a műsor nézettségi mutatói rendre a 13 és 17 év közötti korosztályban a legmagasabbak.

Hozzáteszik: a hatóság nem tervezi az említett valóságshow műsoron kívül más műsorok részletes vizsgálatát.

Arra az NMHH válasza nem tér ki, hogy egyébként mi értelme egy ilyen vizsgálatnak, ha a vizsgált médiaszolgáltató nem is Magyarországra van bejegyezve, a magyar hatóság tehát még akkor sem sokat tehetne, ha jogellenes dolgokat észlelne a műsorban, hiszen ilyen esetben egy másik ország társhatóságának lenne ez a dolga.

És a TV2?

A TV2-vel kapcsolatban is reagáltak.

Azt írják, a TV2 televíziócsatornán jelenleg nincs olyan valóságshow, amely a kiskorúakra, fiatalokra nézve hasonló mértékű társadalmi veszélyt hordozna.

Ami a közszolgálati médiaszolgáltatókat illeti, felettük a társadalmi felügyeletet a Közszolgálati Testület látja el, az NMHH feladatköre csak a testület tagjainak megválasztására terjed ki.

Arra, hogy vannak-e kutatásaik más más témákról, amelyek az MTVA és a TV2 műsorait elemzik, annyit írtak, hogy az NMHH rendszeresen közzéteszi kutatássorozatainak legfrissebb eredményeit, közülük sok elemzés részét képezik más csatornák mellett a közszolgálati csatornák és jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltatók csatornái, így a TV2 is.

A hatóság ezután konkrét példák említése nélkül az NMHH website Kutatások menüpontjának felkeresését ajánlotta.

Szóval egyelőre se Soros Barométer, se Migráns Mutató. Marad viszont az RTL-re irányuló trágárságszámlálás.

Meg még ez a (tréfásnak szánt) Coub, amit találtunk a „legproblémásabb valóságshow” helyett.

Borító:A TV2 Tények állandó témája, Soros György, illetve a Ladányi András (Media1) által készített Soros Barométer.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti