A Whitereport friss gyorselemzése szerint új korszak nyílt a magyarországi médiapiacon azzal, hogy a kormányközeli Indamedia Csoport (a Mészáros Lőrinc-közeli Index, a Totalcar, az Economx, a Dívány és több más lap tulajdonosa) néhány héttel ezelőtt felvásárolta a Ringier Hungary Kft.-t, és vele együtt több ismert médiaterméket, köztük a Blikket, a Glamourt, a Kiskegyedet és más médiumokat.
Bár a svájci tulajdonú Ringier AG továbbra is jelen van Magyarországon két másik leánycéggel (a Sportal nevű sportlappal és a Profession.hu-val), a tranzakcióval a hazai médiatulajdon súlya tovább nőtt – és ezzel egy másfél évtizedes trend újabb mérföldkőhöz érkezett.
Külföldi tulajdon: a harmadára csökkent 15 év alatt
A Whitereport adatai szerint 2010-ben még 57 külföldi tulajdonban lévő médiavállalat működött a legnagyobb száz szereplő között Magyarországon. 2025 októberére ez a szám 17-re csökkent. Ez azt jelenti, hogy 15 év alatt harmadára esett a külföldi médiatulajdonosok száma, miközben a piac egyre inkább hazai kézbe került.
A csökkenés különösen látványos a print- és online szektorban:
- az online tartalomszolgáltatók piacán gyakorlatilag eltűnt a külföldi tulajdon,
- a nyomtatott lapkiadók között a Ringier és az ugyancsak svájci Marquard néhány héttel ezelőtti távozásával a külföldi arány 19%-ról 2%-ra esett vissza a bevételek alapján.
- Ezzel szemben a televíziós piacon maradt meg a legnagyobb nemzetközi jelenlét: 21 tévétársaságból 8 külföldi, és ezek adják a teljes tévés árbevétel 61%-át.
- A köztéri reklámcégek közül 5, a mozicégek közt 2 van külföldi tulajdonban.
A top100 médiacégen kívüli közel 900 szinte teljes mértékben hazai tulajdonban működő, 300 millió forint éves nettó árbevétel alatti mikrovállalat. A Whitereport alábbi ábráján a top100 médiavállalatból a sajtókiadók látszanak, a top3 print és online lapkiadót nevesítve is – a Ringier súlyát azonban nem csak az árbevétele jelzi a vizualizáción bevételarányosan látható módon, de az is, hogy a Blikk révén a hír/közéleti/bulvár szegmensben is befolyással bír.

Az Indamedia új szerepe
A Ringier Hungary Kft. portfóliója az Indamediához került. A Whitereport elemzése kiemeli, hogy a tulajdonosi háttér nemcsak a pénzügyi, hanem a technológiai és adatkezelési kapacitásokat is befolyásolja.
„Minél globálisabb egy vállalat, annál inkább adat- és technológiaorientált, ami a növekedési ütemre is hatással van” – idézi a Whitereport for Directors 2025 jelentését a közlemény.
Új kihívások a hazai médiának
Bár a külföldi tőke visszaszorulása a hazai szereplők megerősödését hozza, a piac továbbra is nemzetközi versenyben működik. Az elemzés szerint a generatív mesterséges intelligencia (ChatGPT és más genAI-platformok) terjedése, a zero-click olvasási szokások, valamint a felhasználók által generált tartalom térnyerése új kihívásokat jelent a szerkesztett, professzionális médiának.
A kérdés immár nemcsak a tulajdonosi struktúra, hanem az is, hogy a hazai médiavállalatok képesek lesznek-e lépést tartani a nemzetközi innovációs trendekkel, és megőrizni az olvasói és hirdetői bizalmat egy gyorsan átalakuló digitális környezetben.
Fordulópont a médiatérképen
A Ringier–Indamedia tranzakció tehát többről szól, mint egy tulajdonosváltásról. Egy korszak zárult le, amelyben a külföldi médiabefektetők fokozatosan elvesztették érdeklődésüket a magyar piac iránt – és egy új nyílt meg, amelyben a hazai médiacégek felelőssége megnő a piac jövőjének formálásában.
A Whitereport összegzése szerint a magyar médiapiac ma már túlnyomórészt hazai tulajdonban működik, ugyanakkor a globális technológiai és tartalmi trendek továbbra is alapvetően befolyásolják, milyen irányba fejlődik a hazai sajtó, reklám és tartalomszolgáltatás.
***
Incze Kinga, a Whitereport ügyvezetője volt néhány hónappal ezelőtt a Media1 vendége – a vele készült beszélgetésből további érdekességeket is megtudhatnak a magyar médiaszektor helyzetéről és kilátásairól.
Nem kellett engedély – Megszólalt a GVH az Indamedia–Ringier felvásárlásról
Orbán Viktor Putyin, Hamenei és Lukasenka társaságában az RSF sajtószabadság-ragadozóinak listáján
„Újabb szomorú mérföldkő” – megszólalt a Central Médiacsoport a Ringier Hungary eladása kapcsán
Itt az újabb bizonyíték: megszűnik a Comedy Central, a Teen Nick és Paramount Network
Itt az újabb bizonyíték: megszűnik a Comedy Central, a Teen Nick és Paramount Network
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.