Elon Musk, a Twitter tulajdonosa

Beperelte az X a Twitter egykori hirdetőit, amiért nem hajlandók reklámozni a felületen, amióta Elon Musk a tulajdonos

Az Elon Musk-féle X (Twitter) beperelte néhány egykori hirdetőjét, illetve egy reklámipari világszervezetet, mert bojkottálják a felületet. A cégek ugyanis nem hajlandók a milliárdos közösségi oldalán hirdetni, amiért a felületen a márkájukkal ellentétes (például neonáci) tartalmak jelentek meg.

Bármilyen abszurdul hangozzon is elsőre, az Elon Musk érdekeltségében lévő X (Twitter) tényleg azért indított most pert egy texasi szövetségi bíróságon, mert magáncégek nem nála költötték el a hirdetésekre szánt pénzeiket – írja a 444 a Wired alapján.

Az X arra hivatkozik, hogy a hirdetők közös fellépése bojkottot jelent, ami versenyellenes, azaz a platform szerint megsérti a trösztellenes törvényeket.

Elon Musk fő ellensége az ügyben a brüsszeli székhelyű World Federation of Advertisers (WFA), vagyis a Reklámozók Világszervezete. Ennek az online médiában nagy összegeket elköltő vállalkozások a tagjai. Az ő projektjük az úgynevezett Global Alliance for Responsible Media (GARM). Ennek alapvetően az a célja a társadalmi felelősségvállalásra hivatkozva, hogy elérje, a tagvállalatok reklámjai ne jelennek meg illegális vagy erőszakos tartalmak közelében a különféle közösségi oldalakon. Az egészet azután hozták létre 2019-ben, hogy egy Brenton Tarrant nevű szélsőjobboldali muszlimgyűlölő férfi az új-zélandi Christchurchben végig Facebook Live-on közvetítette, ahogy két mecsetben összesen 51 ember gyilkol meg ima közben. Ez terelte a figyelmet arra, hogy az imidzsükre kényes hirdetők reklámjai gyakran jelennek meg erőszakos, illegális, a márkájuk értékeivel ellentétben álló tartalmak mellett.

A GARM azonnal konfliktusba került Elon Muskkal, miután a multimilliárdos megvásárolta a Twittert. Az X mostani keresetében az áll, hogy a GARM 2022 októberében Muskhoz írt nyílt levelének hatására a GARM 18 tagvállalata vonta vissza a hirdetéseit a platformról két hónapon belül, köztük olyan óriáscégek mint a szintén beperelt Unilever és Mars. Egy évvel később, 2023 novemberében a Media Matters nevű jogvédő szervezet arról adott ki vizsgálati jelentést, hogy az X-en hogyan jelennek meg nagy márkák hirdetései neonáci tartalmak közelében. A jelentés hatására olyan cégek vonták vissza a twitteres reklámjaikat mint az IBM, a Disney, a Lionsgate, az Apple és nem céges entitásként maga az EU is.

Elon Musk annyira dühös lett, hogy egy nyilvános eseményen azt üzente a színpadról egykori hirdetőinek, hogy „baszódjanak meg”.

A 444 az olvasók figyelmébe ajánlotta Linda Yaccarino, az X vezérigazgatójának frissen kirakott posztját, amelyben arról az X-felhasználóknak, hogy a hirdetők állítólag az ő „szólásszabadságukat” fenyegetik azzal, hogy nem adnak pénzt a közösségimédia platformnak.

Fő a márkabiztonság

A Wired szerint a beperelt hirdetők várható perbeli érvelését vetíti előre, amit Sarah Kay Wiley, a Check My Ads nevű szervezet vezetője írt a témában közleményében. Wiley szerint a hirdetők az Első Alkotmánykiegészítés által is védett joga, hogy megválaszthassák, milyen környezetben jelenjenek meg a hirdetéseik.

„A hirdetők nem kötelezhetők arra, hogy olyan véleményeket finanszírozzanak, amelyekkel nem értenek egyet. Valójában ennek megkövetelése lenne alkotmány- és Amerika-ellenes. (…) Elon Musk és az X vezetőinek Első Alkotmánykiegészítés által védett joga, hogy azt mondják online, ami nekik tetszik, akkor is, ha az pontatlan, a hirdetőknek viszont megvan az a joguk, hogy a hirdetéseiket visszavonják ezektől. A dolog ennyire egyszerű.”

Az X antiszemita botrányairól ITT, a hirdetők bojkottjáról ITT olvashatnak. Korábban egyébként bírósági eljárás indult az X ellen Brazíliában, amiért újraaktiváltak szélsőséges fiókokat – erről ITT olvashatnak.

A hirdetői bojkottnak egyébként nagy hatása volt, a cég bevételei jelentősen zuhantak – erről ITT írtunk.

Eljárást indított Elon Musk ellen a legfelsőbb bíróság Brazíliában, amiért újraaktivál szélsőséges fiókokat

Egyre több hirdető bojkottálja az X-et Elon Musk antiszemita gondolatai miatt

Hivatalos megkeresést küldött az Európai Bizottság a Facebook és a TikTok tulajdonosainak

Egyre több hirdető bojkottálja az X-et Elon Musk antiszemita gondolatai miatt

Az Európai Bizottság szerint az X-re átnevezett Twitteren terjednek leginkább az álhírek

Elhagyják az immár X-nek nevezett Twittert az ABC szerkesztőségei és műsorvezetői

Bajban a Twitter, felére zuhantak a hirdetési bevételei

Ürüléket kap vissza mindenki, aki ír a Twitter sajtóosztályának

A Twitter betiltását is kilátásba helyezte az EU

Elon Musk, a Tesla alapítója a kínai cenzúrahatóság lapjában publikált

Komolytalan, hogy a Twitter leendő tulajdonosa a szólásszabadság híveként állítja be magát

Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.
Borító: Elon Musk. Fotó: Depositphotos.com / stock

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások