Bármilyen abszurdul hangozzon is elsőre, az Elon Musk érdekeltségében lévő X (Twitter) tényleg azért indított most pert egy texasi szövetségi bíróságon, mert magáncégek nem nála költötték el a hirdetésekre szánt pénzeiket – írja a 444 a Wired alapján.
Az X arra hivatkozik, hogy a hirdetők közös fellépése bojkottot jelent, ami versenyellenes, azaz a platform szerint megsérti a trösztellenes törvényeket.
Elon Musk fő ellensége az ügyben a brüsszeli székhelyű World Federation of Advertisers (WFA), vagyis a Reklámozók Világszervezete. Ennek az online médiában nagy összegeket elköltő vállalkozások a tagjai. Az ő projektjük az úgynevezett Global Alliance for Responsible Media (GARM). Ennek alapvetően az a célja a társadalmi felelősségvállalásra hivatkozva, hogy elérje, a tagvállalatok reklámjai ne jelennek meg illegális vagy erőszakos tartalmak közelében a különféle közösségi oldalakon. Az egészet azután hozták létre 2019-ben, hogy egy Brenton Tarrant nevű szélsőjobboldali muszlimgyűlölő férfi az új-zélandi Christchurchben végig Facebook Live-on közvetítette, ahogy két mecsetben összesen 51 ember gyilkol meg ima közben. Ez terelte a figyelmet arra, hogy az imidzsükre kényes hirdetők reklámjai gyakran jelennek meg erőszakos, illegális, a márkájuk értékeivel ellentétben álló tartalmak mellett.
A GARM azonnal konfliktusba került Elon Muskkal, miután a multimilliárdos megvásárolta a Twittert. Az X mostani keresetében az áll, hogy a GARM 2022 októberében Muskhoz írt nyílt levelének hatására a GARM 18 tagvállalata vonta vissza a hirdetéseit a platformról két hónapon belül, köztük olyan óriáscégek mint a szintén beperelt Unilever és Mars. Egy évvel később, 2023 novemberében a Media Matters nevű jogvédő szervezet arról adott ki vizsgálati jelentést, hogy az X-en hogyan jelennek meg nagy márkák hirdetései neonáci tartalmak közelében. A jelentés hatására olyan cégek vonták vissza a twitteres reklámjaikat mint az IBM, a Disney, a Lionsgate, az Apple és nem céges entitásként maga az EU is.
Elon Musk annyira dühös lett, hogy egy nyilvános eseményen azt üzente a színpadról egykori hirdetőinek, hogy „baszódjanak meg”.
A 444 az olvasók figyelmébe ajánlotta Linda Yaccarino, az X vezérigazgatójának frissen kirakott posztját, amelyben arról az X-felhasználóknak, hogy a hirdetők állítólag az ő „szólásszabadságukat” fenyegetik azzal, hogy nem adnak pénzt a közösségimédia platformnak.
Fő a márkabiztonság
A Wired szerint a beperelt hirdetők várható perbeli érvelését vetíti előre, amit Sarah Kay Wiley, a Check My Ads nevű szervezet vezetője írt a témában közleményében. Wiley szerint a hirdetők az Első Alkotmánykiegészítés által is védett joga, hogy megválaszthassák, milyen környezetben jelenjenek meg a hirdetéseik.
„A hirdetők nem kötelezhetők arra, hogy olyan véleményeket finanszírozzanak, amelyekkel nem értenek egyet. Valójában ennek megkövetelése lenne alkotmány- és Amerika-ellenes. (…) Elon Musk és az X vezetőinek Első Alkotmánykiegészítés által védett joga, hogy azt mondják online, ami nekik tetszik, akkor is, ha az pontatlan, a hirdetőknek viszont megvan az a joguk, hogy a hirdetéseiket visszavonják ezektől. A dolog ennyire egyszerű.”
Az X antiszemita botrányairól ITT, a hirdetők bojkottjáról ITT olvashatnak. Korábban egyébként bírósági eljárás indult az X ellen Brazíliában, amiért újraaktiváltak szélsőséges fiókokat – erről ITT olvashatnak.
A hirdetői bojkottnak egyébként nagy hatása volt, a cég bevételei jelentősen zuhantak – erről ITT írtunk.
Egyre több hirdető bojkottálja az X-et Elon Musk antiszemita gondolatai miatt
Hivatalos megkeresést küldött az Európai Bizottság a Facebook és a TikTok tulajdonosainak
Egyre több hirdető bojkottálja az X-et Elon Musk antiszemita gondolatai miatt
Az Európai Bizottság szerint az X-re átnevezett Twitteren terjednek leginkább az álhírek
Elhagyják az immár X-nek nevezett Twittert az ABC szerkesztőségei és műsorvezetői
Ürüléket kap vissza mindenki, aki ír a Twitter sajtóosztályának
Elon Musk, a Tesla alapítója a kínai cenzúrahatóság lapjában publikált
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.Komolytalan, hogy a Twitter leendő tulajdonosa a szólásszabadság híveként állítja be magát