fbpx
Az autómagazin extra különszáma, az Autókatalógus

Jogi lépésekre készül a Central Médiacsoport ellen az autóMAGAZIN és az Autókatalógus új kiadója a Vezess 2022 Katalógus kapcsán

Az autóMAGAZIN és az Autókatalógus új kiadója, az AM Kiadó Kft. szerint tisztességtelen, hogy Vezess 2022 Katalógus néven, szerinte az Autókatalógusra hasonlító termékkel készül a Central Médiacsoport. A Central szerint azonban a vádak alaptalanok, és minden tekintetben tisztességesen járnak el. A jogvita részleteiről elsőként a Media1 olvasói értesülhetnek.

A napokban egy, a Central Médiacsoport hirdetőinek kiküldött és lapunkhoz is eljutó hírlevél alapján a Media1-en beszámoltunk arról, hogy új nyomtatott magazinnal bővül a Central médiaportfóliója Vezess 2022 Katalógus néven, mely 2021. november 17-én érkezik, és a vállalathoz tartozó vezess.hu szerkeszti. Az autós katalógus előrendelését a jövő héten nyitják meg. Megmutattuk a hírlevél alapján azt is, hogy milyen lesz a centrálos lap tervezett borítója.

A Vezess.hu katalógusának nyomtatott kiadása.
A Vezess.hu katalógusának nyomtatott kiadása. Fotó: Central Médiacsoport

Hírünk megjelenése után megkereste a Media1-et Szabó-Jilek Ádám, az egyébként a tavaly év végén a Central Médiacsoport által bezárt autóMAGAZIN és az Autókatalógus jogait a külföldi licenctulajdonostól, a Motor Presse Stuttgarttól a lapbezárást követően megvásárló és a lapot idén tavasszal hamvaiból feltámasztó, újonnan létrehozott AM Kiadó Kft. nevű kiadóvállalat vezetője, aki nyilatkozatot juttatott el szerkesztőségünkbe.

A közleményben tisztességtelen eljárással, illetve gyakorlatilag lopással, az olvasók, hirdetők félrevezetésével vádolja meg az AM Kiadó Kft. a Central Médiacsoportot a tervezett Vezess 2022 Katalógus nevű termék kapcsán.

Azt írják:

„az Autókatalógus kiadói jogainak birtokosaként megdöbbenéssel fogadtuk a hírt, miszerint a Central Médiacsoport, az autóMAGAZIN korábbi kiadója saját autós weboldalának neve alatt készül kiadni a katalógust. Az Autókatalógus bő három évtizede az autóMAGAZIN különszámaként, a maga nemében exkluzív kiadványként van jelen a magyar sajtópiacon. Az autóMAGAZIN-hoz hasonlóan licenctermék, a jogok tulajdonosa a német Motor-Presse Stuttgart Kiadó. Idén március óta az AM Kiadó Kft. mindkét kiadvány licencének a birtokosa, miután múlt év novemberében a korábbi kiadó, a Central Médiacsoport megszüntette a magazinokat, így a továbbiakban nem birtokolja a jogokat.

Ennek ellenére a Central Médiacsoport most az Autókatalógushoz kísértetiesen hasonló termék kiadására készül. A CM ezen lépése amellett, hogy maximálisan etikátlan, több szempontból is aggályos. Azonos a formátum, a terjedelem, a tartalom struktúrája, a megjelenés időzítése, csupán a kiadvány címéből törölték az autóMAGAZIN logót, és az »Autó« szócskát »Vezess«-re cserélték.

Az Autókatalógus szöveges tartalmának jelentős része évről-évre állandó, feltételezheti-e bárki azt, hogy az Autókatalógus készítésében korábban részt vevő Central Médiacsoportnál (CM) lévő újságírók nem használják fel a korábbi évekből megmaradt anyagaikat, amelyek felhasználási jogainak a CM immár nem tulajdonosa? Ugyanez vonatkozik a fotókra is, melyek alapvetően szabad felhasználású sajtófotók, de a CM szerkesztői nyilván nem fogják a korábbi kiadványokban is használt ezernyi fotót újra legyűjteni. Az Autókatalógus része egy autó adatbázis, amely milliós nagyságrendű adatot tartalmaz a világ autóiról. Ennek jogtulajdonosa is a Motor-Presse Stuttgart, és az AM Kiadó Kft. Amennyiben a CM ezt az adatbázist is fel fogja használni saját katalógusában – akár kisebb módosításokkal – az szintén nem a saját szellemi terméke lesz” – írják.

Hozzátették:

„A CM a licencszerződése lejárta után nem lenne jogosult az autóMAGAZIN és a Motor-Presse Stuttgart semmiféle anyagát felhasználni, ezeket már régen törölni kellett volna adathordozóikról, ennek ellenére mind a mai napig vannak ilyen tartalmak a vezess.hu oldalain, így nincsenek illúzióink az Autókatalógus anyagait illetően.”

Jogi lépéseket fontolgatnak a Central Médiacsoport ellen

A nyilatkozat ezután azzal zárul, hogy az AM Kiadó Kft. felvette a kapcsolatot szerzői jogi szakügyvéddel, és a Motor-Presse Stuttgart is vizsgálja a lehetséges jogi lépéseket.

Hozzátették azt is, hogy mindezek ellenére ők, azaz az AM Kiadó Kft. is gőzerővel dolgoznak „a valódi Autókatalógus” elkészítésén, amit a megszokott időben, a megszokott minőségben fognak olvasói rendelkezésére bocsátani 2021. november 14-én. (Ez ténylegesen azt jelenti, hogy három nappal a Central Médiacsoport által tervezett Vezess 2022 Katalógus előtt jelenik meg az Autókatalógus.)

Reagáltattuk a Central Médiacsoportot

Az ügyben a Media1 felvette a kapcsolatot az AM Kiadó közleményében bírált, illetve megvádolt Central Médiacsoporttal is. A médiavállalat sajtókapcsolati munkatársán keresztül a következő nyilatkozatot juttatták el részünkre:

„Ahogy arról a Central Médiacsoport partnereit és hirdetőit tájékoztatta: a kiadó november 17-én egy vadonatúj autós magazinnal, a Vezess Katalógus 2022-vel jelentkezik a hazai lappiacon. A vezess.hu szerkesztősége által készített – október 13-tól a Magazin Centrum oldalán előrendelhető – 240 oldalas kiadvány a Central Médiacsoport saját terméke. A magazinban a 2022-es modellév autós újdonságai jelennek meg, a struktúrája pedig a klasszikus katalógusok általános felépítését követi. Ennek megfelelően az egyes autómodellek részletes műszaki adatait, valamint a jogtiszta sajtóképeit a szerkesztőség szakújságírói által publikált szöveges leírások egészítik ki. A vezess.hu kollégái által miniriportokba foglalt tesztvezetési kommentárok pedig a szerzők egyedi élményein keresztül, olvasmányos és szórakoztató formában mutatják be az autós újdonságokat a kíváncsi olvasók számára.”

A Central Médiacsoport épülete Budapesten, a Montevideo utcában.
A Central Médiacsoport épülete Budapesten, a Montevideo utcában. Fotó: Ladányi András, Media1

A Central Médiacsoport lapunkhoz eljuttatott nyilatkozata tehát úgy foglalható össze, hogy a tervezett magazinjuk, mely önálló termék, teljesen jogtiszta és saját tartalom lesz, nem érzik tehát megalapozottnak az AM Kiadó nyilatkozatát.

Mindenesetre ha az AM Kiadó a nyilatkozatában kilátásba helyezett jogi lépéseket végül megteszi a Central Médiacsoporttal szemben, és például bíróságra kerül az ügy, arról természetesen beszámolunk még a Media1-en.

Licenclapok új kézben

Mint arról idén áprilisban a Media1-en beszámoltunk, az AM Kiadót a korábban centrálos autóMAGAZIN egykori munkatársai, Szabó-Jilek Ádám és Kiss Ferenc, valamint a hozzájuk társuló Révai Ákos hozták létre azután, hogy a lap licencszerződését a Central nem hosszabbította meg. Érdekesség, hogy a Central egy másik licencterméket, az ELLE című magazinját is bezárta tavaly, amivel azután szintén úgy járt, hogy az később mégis újra megjelent a piacon: az ELLE licencjogait ugyanis a licenctulajdonostól nem sokkal később a Brit Media megvette.

Az ELLE címlapja
Az új kézbe került ELLE címlapja idén szeptemberben. Fotó: Ladányi András / Media1

Így került végül az ELLE a Rogán Antal barátjaként is ismert Shabi Michaeli (Shabtai Michaeli) izraeli-grúz üzletember és Milkovics Pál érdekeltségében lévő Michaeli, Shabtai és Brit Mediához a Varga Zoltán tulajdonában lévő Central Médiacsoport után. Úgy tudjuk, a Central abban a hiszemben döntött a lap bezárása mellett, hogy ezeket mások nem fogják tovább működtetni, tehát nem számoltak vele, hogy a lapok bezárásával tálcán kínálják az elmúlt években felépített brandeket versenytársak számára, méghozzá anélkül, hogy ebből ezután bevételük származna, hiszen a márkákért a külföldi licenctulajdonosnak fizetnek új gazdáik.

További hírek érhetők el a Media1-en. Csatlakozzon hozzánk Facebookon és hírlevéllel!

Borítóképen az AM Kiadóhoz tartozó Autókatalógus és az autóMAGAZIN
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások