fbpx
Interjú a 168 Órában Bodolai Lászlóval, az Index.hu Zrt. volt elnökével

Az Index.hu volt elnöke szerint a tavaly nyáron távozó indexesek félrevezették a nyilvánosságot

Többek között azt állítja Bodolai László, hogy néhányan előre elkezdték összerakni a Telexet, valamint csak show volt a kamerák előtti látványos tömeges vonulás a felmondás kapcsán, továbbá Kárpáti Márton, az Index volt főszerkesztő-helyettese, a majdani Telex tulajdonosa már azelőtt távozott a laptól, hogy sor került Dull Szabolcs főszerkesztő elbocsátására, és akkor még Kárpáti azt hangoztatta, abbahagyja az újságírást, azért is kapott felmentéseket kötelezettségek alól.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Terjedelmes interjút adott a 168 Órának Bodolai László, az Index.hu Zrt. volt elnöke a lapnál tavaly nyáron történtek (a tömeges távozások) egy éves évfordulójához közeledve. A Media1 birtokába került az előfizetőkhöz csütörtökön eljutó interjú, melyben Bodolai számos váddal illeti az Indextől tavaly nyáron távozókat.

A beszélgetés elején Bodolai megismétli a korábbi interjúkból már ismert állítást, hogy ő maga sem értett egyet Gerényi Gábor (GG) kiszervezéses tervével, és ezt jelezte is Dull Szabolcsnak, Dull mégis igyekezett úgy beállítani, mintha ez nem így lenne, és Bodolai az ellenséges oldalon állna, tönkre akarná tenni az Indexet. Bodolai szerint ez egyáltalán nem így nem volt, és pusztán azért kérte a Gerényi-terv írásba fektetését, hogy hivatalosan is el lehessen utasítani azt, illetve legfeljebb a Tech rovatnál tettek volna egy próbát néhány hónapra, „ami úgysem fog működni, és szépen visszahozzuk őket”. Bodolai kijelentette az interjúban, hogy az indexesek több mint 400 cikkét védte meg bíróságon, mindig maximálisan kiállt mellettük, de ők – szerinte – mégsem voltak vele fairek, hátba támadták, hecckampányt folytattak ellene, pedig hangfelvétel és írásos jegyzőkönyv is van róla, hogy az Index.hu Zrt. igazgatósági ülésén maga is ellenezte a tervet.

Figyelmeztette Dull Szabolcsot, hogy amit tesz, azzal károkat csinál az Indexnek, de ő nem hallgatott rá, veszélyhelyzeti állásba kapcsolta a barométert és nem volt hajlandó visszaállítani később sem, ezzel rontva a cég helyzetét a reklámpiacon és az olvasók körében a megítélését. Bodolai az interjúban sérelmezi azt is, hogy folyamatosan a konkurens lapoknak szivárogtak ki információk az Indextől, és a versenytársak kapva kaptak az alkalmon, hogy a versenytársat gyengíteni lehet. Az Index.hu Zrt. volt elnöke azt mondta, olyan információk is a versenytársakhoz kerültek, amelyekről csak az igazgatósági ülésen jelenlévők tudhattak.

Kárpáti arra hivatkozva távozott még Dull menesztése előtt, hogy nem akar újságot írni, mégis ő lett a Telex alapítója

Bodolai a 168 Órának azt mesélte, hogy Kárpáti Márton már az Index szétesését megelőzően távozott (addig főszerkesztő-helyettes volt), méghozzá közös megegyezéssel. (Ennek azért van jelentősége, mert így nem vonatkozott rá a versenytilalmi korlát, hogy nem mehet konkurens céghez, így létre tudta hozni a Telexet működtető Van Másik Kft.-t, melynek tulajdonosaként ismert.)

Az Index.hu Zrt. volt elnöke így számolt be a Telex majdani alapítójának távozásának körülményeiről:

„Jellemző történet: a barométert már kibillentették, de Dull még főszerkesztő volt, amikor odajött hozzám Kárpáti Marci, és azt mondta, hogy ő már családi okok miatt, nem akar újságírással foglalkozni, bontsuk fel közös megegyezéssel a szerződését. Megtettük. Utána meg ott ő lett a zászlóshajója szinte ennek a vonulásnak. Tudom, hogy amikor nagy látványosan nekiálltak kivonulni a szerkesztőségből, sokan azért voltak ott, hogy »tömeget alkossanak«, hiszen egy nappal korábban már felmondtak. A felmondásminták már azelőtt elő voltak készítve és kinyomtatva, mielőtt az ultimátumukat közölték volna velem. Az is köztudott volt, hogy munkajogi felkészítést tart nekik az egyik jogvédő szervezet, akikkel később állítólag csúnyán összevesztek.”

Dull eltávolítása: nem lehetett másképp dönteni

Bodolai azt mondta a 168 Órának, ő sem dolgozik már a cégcsoporttal, a tavaly őszi tulajdonosváltás óta egyedül azokat a sajtópereket viszi tovább ügyvédként, amelyekkel még a régi indexesek idején bízták meg. Bodolai arra, hogy mai fejjel is eltávolítaná-e Dull Szabolcsot az igazgatóságból, azt mondta, nem lehetett másképp dönteni, hiszen a cég érdekeit kellett védenie, és nincs olyan cégvezető vagy tulajdonos, aki ne így tett volna azután, ami történt, hogy a versenytárshoz kerültek ki információk és a barométert átkapcsolta. Az Index.hu Zrt. volt igazgatósági elnöke inkább azt tartja hibának, hogy a főszerkesztői posztról Dullt nem távolította el azonnal a történtekért, csak az igazgatóságból hívta vissza először.

„Sokan azt mondják, hogy ott hibáztam a legnagyobbat, hogy akkor nem mondtam fel a teljes munkaviszonyát azonnali hatállyal. Akkor azt hittem, hogy ezen a ponton még sikerül valahogy konszolidálni a helyzetet.”

Bodolai: munkáltatói jogokat követeltek a szerkesztőségnek

Az Index.hu Zrt. volt elnöke kijelentette, hogy amikor tavaly nyáron Pusztay András vezérigazgató távozása után (ő ma már a Telexnél vezető) Ződi Zsolt lett az Index vezérigazgatója, majd elkezdtek tárgyalni a szerkesztőséggel,

onnan bármilyen engedmény hatására csak újabb követelések érkeztek, „a végén már a munkáltatói jogokat is a szerkesztőségnek követelték.”

Bodolai a 168 Órának kijelentette, hogy Ződi részben azért távozott, mert felmérte a helyzetet. Közben pedig a hirdetési piacot, a bevételeiket is veszélyeztette már a barométer keltette bizonytalanság a COVID-helyzet közepette.

Bodolai két tűz közé került

Az interjúból kiderül, hogy az Indamedia 10 százalékos költségcsökkentést kért, és a barométert ellenük folyó kampányként értékelték. Bodolai azt nyilatkozta a hetilapnak, hogy ő kiállt az Indexért, ezért beszorult a két csapat közé, és ebben a helyzetben csak a szerkesztőségtől várhatott volna segítséget. Felvetette Dull Szabolcsnak, hogy ne rúgjanak ki senkit, hanem általános fizetéscsökkentéssel oldják meg a helyzetet, amikor pedig vége a pandémiának, visszaemelik az összeget, és jutalom formájában visszapótolják a pénzt. Dull azt kérte, Bodolai írja le mindez, ő pedig megszavaztatja a szerkesztőséget. Bodolai szerint ugyanakkor valójában a szavazás arról szólt, hogy kerüljön a barométer mutatója a nem független, a vörös mezőbe.

„Ez volt az utolsó csepp a pohárban. Réti Lászlótól, a PWC vezető ügyvédjétől kértem tanácsot. Áttekintették a magyar és nemzetközi sztenderdek alapján a jogi helyzetet, és ezek lehetséges gazdasági következményeit, és egy auditban arra a megállapításra jutottak, hogy a főszerkesztő minden lehetséges munkajogi szabályt megszegett, súlyosan veszélyezteti a cég működését. Lépnem kellett valamit. Semmi nem sérült azokból az elvekből, amiknek a védelmében létrehozták a barométert.”

Bodolai elmondása szerint ekkor kérte meg Dullt, hogy üljenek le beszélni a PWC-s Réti Lászlónál. Bodolai úgy emlékszik a történtekre, hogy nem Dull elbocsátása volt az elsődleges cél, de a főszerkesztő nem adott érdemi, előremutató választ a helyzet feloldására. Ekkor tett Bodolai ajánlatot arra, hogy váljanak el közös megegyezéssel. Bodolai ekkor úgy volt vele, hogy lehet, hogy Dull elvisz magával 4-5 embert, de nem esik szét a szerkesztőség. Bodolai állítólag megígérte, hogy házon belülről találják meg Dull utódját, valamelyik helyettesét nevezik ki főszerkesztőnek. Erre állítólag Dull annyit mondott, hogy megfontolja. Ezután viszont bement a szerkesztőségbe, ahol azt mondta, megzsarolták, pénzt kínáltak neki, ha hallgat. Bodolai szerint Dull részéről ez hazugság volt, mert pont olyan feltételeket kínáltak neki, mint előtte Dudás Gergelynek és Uj Péternek. „Arról persze nem beszélt senkinek, hogy nagyon korrektül kifizettük a végkielégítését, pedig sokan tanácsolták a rendkívüli felmondást.”

Bodolai azt is mondta, ha nagyon zavarta volna Dullt a titoktartás, akkor nem vette volna fel a végkielégítését.

Bodolai: Dull nem az Index érdekeit tartotta szem előtt

Az Index.hu Zrt. volt elnöke sérelmezte a 168 Órának azt is, hogy heccelés, hergelés kezdődött ellene.

„A sajátjaim karaktergyilkosságának áldozata lettem egy munkajogi döntés miatt, amivel a céget akartam megmenteni, nem a NER-nek átjátszani az Indexet” – jelentette ki Bodolai.

A volt igazgatósági elnök azt is mondta, nem igaz, hogy Vaszily Miklós rúgatta ki vele Dullt. Az elbocsátásra valójában azért került sor – mondja Bodolai –, mert Dull hátha szúrta, és nem az Index érdekeit tartotta szem előtt.

Bodolai azt is mesélte a lapnak, hogy egy tanácsadó hónapokon át nyomasztotta őt, hogy le kell váltani Tóth Szenesi Attilát. (Ő volt Dull elődje a főszerkesztői poszton.) A tanácsadót úgy sikerült semlegesíteni, hogy a szerkesztőség eközben észre sem vette, milyen hajszálon függ a létük.

Ez nem a sajtószabadságról szólt

Bodolai azt is mondta, „szó sem volt itt sajtószabadságról, amire felépítették az ellenem irányuló lejáratás narratíváját. Annál inkább érezhetőek voltak bizonyos üzleti szempontok: az Index nagy szeletet kihasított abból a piaci tortából, amiből engem lejárató lapok is éltek. Mindenkinek jól jött, hogy ha kicsit megroggyan az Index, az végképp, ha megszűnik, mint értékelhető újság.”

Az Index.hu Zrt. volt elnöke azt is mondta, „egy újabb hecckampány kezdődött”, amikor az Index úgy döntött, Szombathy Pál vezetésével folytatni fogják a munkát:

„A hecckampány íve mutatja meg igazán, hogy valójában kizárólag üzleti érdekek mozgatták a konkurenciát. Dull elbocsátása után a támadások kezdtek elcsendesedni. Akkor váltak igazán durvává, amikor Szombathy Paliékkal bejelentettük, hogy nem adjuk fel, az Index megint jó lap lesz. Azt éreztem, hogy számukra csak az lett volna elfogadható, ha kivert kutyaként eloldalgok. Ez volt az érdekük. A lényeg, hogy az a reklámbevétel, amit addig az Index realizált, ezután náluk csapódjon le. Nagyon kiborultak, amikor megértették, hogy ezt nem engedjük, nem fekszünk le, nem adjuk fel.”

Élőben közvetítették az indexesek a belső értekezletet a konkurenciának

Bodolai sérelmezte az interjúban azt is, hogy az Index munkatársai élőben közvetítették a konkurenciának a belső értekezletüket, ahol nyilvánosan „kivégezték” Bodolait és Szombathy Pált.

Az Index.hu Zrt. volt elnöke azt is mondta, amikor bejelentették, hogy folytatni fogják az Index működtetését új munkatársakkal, azonnal mocskolódás kezdődött:

„a média egy része totálisan ránk szállt, a közösségi médiában kapott mocskolódásról, a halálos fenyegetésekről inkább nem is beszélek. Néhány volt indexes újságíró nem lenne ma már büszke azokra az üzenetekre, amiket küldött.”

Bodolai szerint vannak olyan jelek, hogy a Telex elő volt készítve

Bodolai azt mondta, szerinte vannak olyan jelek, amelyek arra utalnak, hogy a Telex-projekt elő volt készítve az Index munkatársainak távozásakor. Erre utal a Telexnél azóta történt személyi mozgás, valamint biztosan tudja, hogy „korábban elkezdték már az új oldal szerkesztőségi rendszerét programozni, hiszen a programozók korábban az Indamédiánál dolgoztak, és ezt nem tudták teljesen titokban tartani. Sokan, akikkel jóban voltam, utóbb azt mondták: semmi esélyem nem volt, ez az egész mindenképpen bekövetkezett volna. Indokot mindig lehet találni.”

Az interjú teljes terjedelmében a 168 Óra csütörtökön megjelenő nyomtatott lapszámában olvasható, mi most csak a legerősebb állításokat emeltük ki.

Frissítés
Dull Szabolcs a 168 Órában megjelent interjúval kapcsolatos érdeklődésünkre reagált az interjúra. Ebben többek között azt kérdezi, ha hecckampány volt az egész, akkor utódját miért váltották le három hónappal később, valamint reagált a titoktartásra és a végkielégítés ügyére, illetve több más állításra is. Részletek itt.

Még több hír és cikk érhető el az Index.hu-val kapcsolatban a Media1-en. Iratkozzon fel a Media1 hírlevelére, hogy ne maradjon le a legújabb tartalmakról!

Borító: részlet a 168 Óra interjújából

Szóljon hozzá!