A TV2 Média Csoport Róna utcai székháza Budapesten

A TV2 Média Csoport szlovéniai terjeszkedése is téma volt az Európai Parlamentben

A fideszes Hidvéghi Balázs a tőke szabad áramlásának elvére hivatkozott, míg több más európai parlamenti képviselő szerint inkább arról van szó, hogy így próbálják Magyarországról befolyásolni a helyi médiaviszonyokat. Szó esett a Fidesz-közeli befektetők macedóniai médiapiacon való megjelenéséről is. A vitában szóba került az RTL Klub is.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A nyugat-balkáni médiába való magyar beavatkozás megvitatását még az év elején javasolta a holland Piri Kati, a szlovén Tanja Fajon, a horvát Tonino Picula és az osztrák Andreas Schieder. A négy képviselő írásos előterjesztésükben részletesen beszámoltak róla, hogy a Fidesz-közeli médiavállalkozók hogyan próbálják befolyásolni a két nyugat-balkáni ország politikai viszonyait – számolt be a Népszava.

A fideszes Hidvéghi Balázs úgy reagált, attól félti az Európai Parlamentet, hogy „politikai bohóckodás” színterévé válik. A szlovéniai médiába szintén befektető svéd, osztrák és cseh vállalkozásokkal példálózott, de megemlítette az RTL Klubot is, mely német tulajdonban van. „Ne legyenek emiatt sem álmatlan éjszakáik!” – mondta, hozzátéve, összhangban van a tőke szabad áramlásával, hogy a cégek profitszerzés céljából befektetnek külföldön.

A DK-s Molnár Csaba máshogy látja: szerinte Orbán Viktor nem átall beavatkozni más országok belügyeibe, miközben odahaza a szuverenitás megőrzéséről hadovál.

„Brüsszelnek megálljt kell parancsolnia ennek az őrületnek, mert az EU alapértékeit veszélyezteti” – fejtette ki Molnár Csaba, aki a „Kicsi vagyok, székre állok, onnét egy nagyot kiáltok” gyermekmondókával jellemezte a magyar miniszterelnök hatalmi ambícióit.

A Népszava tudósítása szerint az Európai Parlament szerda délutáni vitáján a szlovén kormánypárti és ellenzéki képviselők is összecsaptak. A kormánypártiak azzal a nálunk is jól ismert érvvel hozakodtak elő, hogy a médiában baloldali túlsúlyban van, amit ki kell egyensúlyozni. Az ellenzékiek szerint viszont a Fidesz-közeli vállalkozások a konzervatívok szekerét tolva igyekeznek befolyásolni a politikai erőviszonyokat.

A képviselők felvilágosítást kértek az Európai Bizottságtól arról, mit tesz annak érdekében, hogy a tagállamok ne avatkozzanak be a tagjelölt országok demokratikus folyamataiba. Vera Jourová értékekért és átláthatóságért felelős bizottsági alelnök kerülte a konkrét kérdések megválaszolását, viszont hosszan beszélt arról, hogy az Európai Bizottság milyen sokat tesz a sajtószabadságért, az álhírek és a politikai manipuláció leküzdéséért.

Tanja Fajon szlovén képviselő felidézte, hogy a magyar vállalkozások négymillió eurót költöttek a később Magyarországra menekített Nikola Gruevszkit támogató észak-macedóniai média, illetve a Janez Janša vezette szlovén kormánypárthoz közeli sajtó felvásárlására. Azt mondta, nagyon aggasztja, hogy a Planet TV-t nemrégiben megvásárolta a magyar TV2 Csoport. A képviselő mindezt elfogadhatatlan politikai beavatkozásnak minősítette.

Liberális honfitársa, Irena Joveva arra hívta fel a figyelmet, hogy a szlovén miniszterelnök Orbán Viktor belső körének pénzügyi segítségével illiberális államot épít.

Megkérdeztük az RTL-t, az ATV-t és a Népszavát, tényleg az állami költések tették-e sikeressé az évüket, ahogy Rogán Antal állította | Media1

Az állami reklámköltésekért is felelős Rogán Antal miniszter egy minapi parlamenti bizottsági meghallgatáson arról beszélt, hogy kormányzati költések nélkül a Népszava, az RTL és az ATV is nehezen zárta volna sikeresen az évet. Ennek valóságtartalmáról kérdeztük az érintett médiumokat.

Borító: A TV2 Média Csoport, a szlovéniai Planet TV tulajdonosának székháza. Fotó: Szalay Dániel / Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!