Készül a tv2 #maradjotthon című reality-je

A #maradjotthon kulisszatitkai: Rubin Kristóffal, a koronavírusról szóló új dokureality producerével beszélgettünk

A producer a Media1-nek elárult néhány kulisszatitkot is az új műsor kapcsán.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A #maradjotthon című – a koronavírussal kapcsolatos, civilek és hírességek egyik pillanatról a másikra drámain megváltozott életét bemutató – új dokureality elindításával a TV2 kiváló ütemben és ezúttal versenytársát jóval megelőzve reagált a világjárvány jelentette krízisre, ráadásul a feldolgozás módja is olyan lett, amit egy ilyen helyzetben elvárhatunk. A Media1, miután megnézte az első két adást, a produkció kulisszatitkairól kíváncsiskodott a műsor producerénél, Rubin Kristófnál, aki egyébként néhány hónapja még az RTL Magyarország kreatív osztályvezetője volt, de azután önállósította magát és Free Monkeys Production néven saját műsorgyártó céget alapított, amelynek első munkája lett a #maradjotthon. A producer több érdekesség mellett a Media1-nek árulta el elsőként, hogy egyelőre 13 részre szerződtek a TV2-vel, majd elmesélte azt is, hogyan készülnek az egyes adások a karanténkorszakban, ami nem kis hívás elé állította a produkciós céget.

Alig több mint 3 héttel az ötlet után képernyőre került az első epizód

A hétfő óta minden este jelentkező új reality elindítását részben a kényszer is szülte, ugyanis a médiavállalat a Magyarországot sem kímélő járvány miatt elrendelt országos veszélyhelyzet következtében leálló sorozatgyártás miatt ekkorra teljesen kifogyott a főműsoridős Mintaapák című széria epizódjaiból, vagyis le kellett állni a széria vetítésével.

Ha már így alakult, egy olyan saját gyártású produkciót szeretett volna a csatorna műsorra tűzni, melynek elkészítése a jelen helyzetben, a kijárási korlátozások alatt, személyes kontaktusok mellőzésével is biztonságosan elkészíthető, és még értéket is közvetít.

Ekkor jött kapóra, amikor március közepén, nem sokkal az országos veszélyhelyzeti intézkedések elrendelése után megkereste a TV2-t az új, koronavírusos dokureality ötletével Rubin Kristóf új műsorgyártó cége. A csatorna és a producer villámgyorsan meg is állapodott abban, hogy a csatorna kreatív producerei, Katona Andor, Oláh Ákos és Rubinék milyen feltételekkel készítik el közösen az új műsort.

Ki kellett lépni a megszokott tévés keretek közül

Rubinnak volt már némi tapasztalata abban, milyen az, amikor egy műsorban a szereplők saját maguk, saját eszközzel forgatják az életüket egy kis kamera segítségével, hiszen még az ő felügyeletével készült el 2015-ben az RTLII-n a Szelfi (az izraeli, Connected című formátum magyarítása), amely sok szempontból hasonlóan készült, hiszen a szereplők ebben is saját magukat filmezték.

Csakhogy – mint Rubin Kristóf elmondta – van legalább két jelentős különbség a két műsor között. Az egyik, hogy míg előbbi esetében heteken át tudtak válogatni a szereplőjelöltek között, majd volt idő a kiválasztott személyek és a stáb alapos technikai felkészítésére, a jelen helyzetben viszont erre nem volt mód, hiszen máskülönben nem tudott volna ilyen gyorsan, mindössze három és fél héttel a szerződéskötés után képernyőre kerülni a produkció, ráadásul a műsor ötletének megszületésekor, aki csak tehette, már otthon maradt, a négy fal között.

Zajlik a #maradjotthon című műsor vágása
Zajlik a #maradjotthon című műsor vágása

A műsorgyártó cég emberei is otthonaikból dolgoznak, futárok viszik el a felvételeket

Van még egy fontos különbség: nevezetesen, hogy a #maradjotthon esetében a műsorgyártó cég emberei is a saját otthonaikból dolgoznak a produkción, ami nem kis technikai és logisztikai kihívást jelent, hiszen miután az egyes szereplők az otthonaikban, saját maguk leforgatják a napjaik meghatározó részeit egy kis kamerával, a felvételeket tartalmazó memóriakártyákat naponta futárok viszik el tőlük a műsorgyártó céghez, ahol azután interneten keresztül (fájlszerverek segítségével) szétosztják azokat a munkatársak között, és így kezdődik meg a videók vágása az AVID nevű szoftverben. (Ez a vágási folyamat látszik cikkünk borítóképében.)

„Egy ilyen csoportmunkán távmunkában dolgozni nem kis kihívást jelent a stábunk számára, hiszen egymás munkáját csak-egy részfeladat lezárását követően, a visszatöltéskor láthatjuk” – mondta Rubin Kristóf a Media1-nek, hozzátéve, hogy a nehezített körülmények ellenére a 22+10 fős stáb viszonylag flottul halad a dolgokkal, köszönhetően annak, hogy a stáb és a szereplők is nagyon pozitívan állnak az egészhez.

Rubin Kristóf, a Free Monkeys Production producere korábban, a Televíziós Újságírók Díja Gálán
Rubin Kristóf, a Free Monkeys Production producere korábban, a Televíziós Újságírók Díja Gálán

Eredetileg más műsoron dolgoztak volna együtt a TV2-vel

A producer elárulta, hogy a Free Monkeys Production és a TV2 egyébként is együttműködést tervezett az idei évtől, de az első közös produkció forgatására csak később került volna sor. A járvány azonban sok mindent megváltoztatott az idei évet illetően…

Végső soron persze nem jártak rosszul Rubinék, hiszen így most hamarabb szerezhette meg a cég az első TV2-s referenciamunkát.

Ezt a reality-t az őszinteség teszi hitelessé

A #maradjotthon egyébként valóban olyan reality, amelyet a néző teljes átéléssel nézhet. Láthatunk a műsorban ismert embereket (például a munkáját elvesztő Tóth Gabi énekest és séf párját, Krausz Gábort, vagy éppen Szabó Simon színész mindennapjait is) és kevésbé ismert civileket, például egy háziorvost és gyereksebészt is.

dr. Kőnig Róbert orvos a #maradjotthon című műsorban
dr. Kőnig Róbert orvos a #maradjotthon című műsorban

Láthatjuk, milyen problémákkal szembesülnek most az orvosok, például amiatt, hogy a 65 év feletti egészségügyi dolgozók most nem vehetnek részt a munkában, így óriási terhelés mellett zajlik a munka, és felmerül az is, hogy nehogy összefertőzzék családtagjaikat az egészségügyi dolgozók. Az első adásban láthattuk is, amint az egyik orvos megtudja, hogy maga is COVID-19 fertőzött, majd házi karanténba kényszerül. Beleláthattunk, milyen az, amikor egy szűk kis szobában lévő heverőn kell az életet élnie, és a családtagokkal csak telefonon vagy az ajtón keresztül tud kommunikálni: miközben az ajtón beszűrődik a gyerekek hangja, nem ölelheti meg őket.

Láthatjuk, hogyan él teljes pánikban Tóth Gabi, és hogyan szörnyülködik ezen a párja, akit az énekes rettegve enged ki a boltba még úgyis, hogy tetőtől talpig be van öltözve és maszkkal is eltakarja az arcát.

Gábor vásárolni indul
Gábor vásárolni indul

Tóth Gabi azonban kiakad, amikor párja hazatérve beleszagol a megvásárolt virágba, mert hát ki tudja, hátha a virág is vírust hordoz… Hallhatjuk, milyen munkalehetőséggel keresik meg őket a „Möggyfesztiválról”, ahová már korábban is invitálták őket, de akkor (kissé lefitymálóan) nemet mondtak rá, most viszont a jelen gazdasági körülmények között el kell gondolkodniuk azon, hogy mégis igent mondanak-e. Láthatjuk, amint Linczényi Márkó zenész aggódik a várandós párjáért és azon tanakodnak, mit tegyenek most, otthoni szülés legyen-e bába segítségével, vagy kórházi.

Tóth Gabi énekes, a #maradjotthon műsorában
Tóth Gabi énekes, a #maradjotthon műsorában

És látunk olyan szereplőt is, aki a koronavírus egy-egy tünetét észleli magán, és azon aggódik, mi van, ha tényleg a COVID-19 miatt fáj a torka és folyik az orra. E pillanatban is vélhetően sok néző van hasonló helyzetben, aki nem tudja, mire számítson, így ezt a jelenetet is átérzően nézheti.

Itt még az sem baj, ha a virág kitakarja az egyik szereplő arcát

A #maradjotthon-ban látható felvételek minősége néhol egyébként tényleg házi videó hatást kelt: van, amikor például belelóg egy virág az asztalon a szereplők arcába, de ebben a helyzetben, amikor tévénézők százezreinek jelenthet némi lelki segítséget, hogy mások életébe belenézve láthatják, hogy nincsenek egyedül a problémáikkal, egy ilyen „amatőrség” kifejezetten őszintének hat, mert tudhatjuk, hogy nem megrendezettek a jelenetek, és bizony akárhogy is nézzük, a szereplők nem operatőrök, a rendező pedig ezúttal maga a nagybetűs élet.

Markó és menyasszonya a TV2 #maradjotthon című reality-jében
Markó és menyasszonya a TV2 #maradjotthon című reality-jében

Még vágóképeik sincsenek, néha ugrik a kép

Rubin Kristóf a Media1 érdeklődésére egyébként azt mondta, hogy a jeleneteket szinte minden esetben egyetlen (a szereplők által mozgatott vagy lerakott) kamera rögzíti a sajátos helyzetre tekintettel. Emiatt nem állnak rendelkezésre vágóképek sem, és ezért láthatjuk azt egy-egy leálláskor, hogy „ugrik” egyet a kép.

Ám még ez sem zavaró igazán, hiszen cserébe a tévézés most tényleg arról szól, ami velünk, mindannyiunkkal történik immáron sokadik hete, és ez ad egyfajta spontaneitást az egésznek. Néhány szereplő időnként a mobiltelefonjával is forgat, olyankor előfordul, hogy két párhuzamos kép közül is választani tudnak a vágók, de ez ritka.

dr. Kiss Csaba a karanténban
dr. Kiss Csaba a karanténban

Rubin Kristóftól megtudtuk, hogy mivel egyelőre 13 epizódot rögzítettek, így a húsvéti leállással együtt összesen 3 héten át lesz adásban a reality. A szereplők egyébként nem az egész nap során forgatnak, csak egy-egy izgalmasabb dolgot vesznek fel. Tóth Gabiék példájából persze tudjuk, manapság az is izgalomnak számít, amikor egy hét után valaki kimegy a boltba…olyannyira, hogy el is határozzák, többet nem mozdulnak ki a lakásból, még ilyen helyre sem mennek.

Kibeszélni mindazt, ami most körbevesz mindnyájunkat

A producer kérdésünkre elárulta, hogy az adásba kerülő jelenetek rögzítése és a felvételek között nagyjából 2 hét eltérés van. A 13 adás végéig összesen 22 történettel ismerkedhetünk meg, vagyis lesz még több új, eddig nem látott szereplő is benne. Lesz, aki csak pár adásban szerepel, és olyan is, akinek a történetét egészen hosszan kísérhetjük figyelemmel, vagy akár úgy, hogy néhány epizóddal később tér vissza újra a képernyőre. Rubin szavai alapján ezenkívül  számíthatunk arra is, hogy néhány nézői videót is be fognak vágni az adásba. (Ezeket a #maradjotthon honlapján keresztül várják.)

Rubin Kristóf azt mondta: „örülök, hogy rekord sebességgel össze tudtuk hozni ezt a műsort, és ebben a TV2 részéről nyitottságra találtunk. A szükség hozta ezt a műsort, de úgy érzem, ez most egy jó lehetőség arra is, hogy kibeszéljük mindazt, ami körbevesz minket. Szerintem ez az egész erős közösségépítő jelleggel is bír, és hosszú távú hatása is lehet.”

Az új reality a Mintaapák átlagos nézettségéhez hasonlóan teljesít

Érdekesség, hogy a TV2 által kiemelten kommunikált 18-59 év közötti korcsoportban az ebben a műsorsávban korábban futó Mintaapák idei főműsoridős epizódjainak átlagát hozta eddig az első két epizódjával a #maradjotthon. Míg a Mintaapáknak 13,6%, addig az új reality-nek az első két adás átlagát tekintve 13,4 százalékos közönségaránya volt ebben a korcsoportban, illetve átlagosan 268.250 fő volt a nézettsége.

Teljes lakosságban a #maradjotthon átlagosan 12,4 százalékos közönségarányt, illetve 517.423 fős nézettséget ért el, ami nem sokkal maradt el a Mintaapák nézettségétől (ugyancsak a 2020-as főműsoridős epizódokat tekintve). A kereskedelmileg kiemelt 18-49-es korcsoportban 186.119 fő volt az egy percre jutó átlagos nézőszáma a műsornak az első két adás átlagát tekintve, ami 13,4 százalékos részesedésnek felelt meg.

A #maradjotthon hétfői első adása 18-49-ben 13,0 százalékos közönségaránnyal 185.459 fős nézettséget hozott, míg vele szemben az RTL Klub azonos idősávja 21,8 százalékot. Keddre egyébként tovább nőtt az új reality közönségaránya, melynek ekkor már 13,8 százalékos részesedése volt 18-49-ben, míg az RTL Klub azonos idősávjának közönségaránya 20,9 százalékra csökkent. Előbbinek 186.719 fő volt az egy percre jutó átlagos nézőszáma, míg utóbbinak 281.770 fő (Forrás: Nielsen Közönségmérés / TV2 Kutatás, Live + As Live adatok).

További hírek és cikkek olvashatók a Media1-en!

Borító: Készül a tv2 #maradjotthon című reality-je a vágószoftverben.
Szóljon hozzá!