Az RTL Magyarország anyavállalata, a luxemburgi központú RTL Group / RTL Csoport (Európa egyik vezető médiavállalata, összesen 68 tévécsatornával és 30 rádióval rendelkező médiacsoport) visszavonta a még március 13-án nyilvánosságra hozott 2019-es pénzügyi jelentése kapcsán publikált 2020-as előrejelzését, melyben a cégcsoport 2-3 százalék közötti 2020-as bevételnövekedést, illetve 1,156 milliárd eurós EBITDA-t (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) prognosztizált az idei évre – derül ki a RTL Group weboldalán múlt csütörtökön közzétett közleményből.
A március 13-i pénzügyi jelentés szerint kedvezően zárta az évet a vállalatcsoport, hiszen árbevétele 2019-benképest 2,2 százalékos plusszal, 6,7 milliárd euróra nőtt, és a 864 millió eurós nyereség 10 százalékkal több volt a 2018-as eredménynél. A digitális árbevétel is 9 százalékkal emelkedett éves szinten, és az meghaladta az 1 milliárd eurót.
Hiába az RTL Csoport szép üzleti eredménye, a részvényeseknek idén várhatóan le kell mondaniuk az osztalékról
Az RTL Csoport a koronavírus miatti bizonytalan gazdasági helyzettel indokolta a pár héttel ezelőtt közzétett előrejelzésének visszavonását. A cégcsoport közölte: a prognózis elkészítésének időpontjához képest a COVID-19 világjárvány miatt jelentősen megváltoztak az elmúlt hetekben a gazdasági kilátások, amelyek negatívan érintik a cég működését is.
Az RTL eredetileg részvényenkénti 4,00 eurós osztalékra vonatkozó javaslatot tett a közgyűlésnek, ám a mostani helyzetben a cég inkább tartalékot képez, és a június 30-ra összehívott közgyűlésnek inkább azt javasolják, mégse kerüljön sor 2020-ban osztalékkifizetésre.
Az RTL első negyedéve még jól alakult
Az RTL Group közleményében azt írta, hogy szerencsére az idei első negyedév nagyjából még a vártnak megfelelően alakult, azonban a járvány miatt egyes hirdetők visszalépése, illetve a különböző műsorok az egészségügyi helyzet miatti lemondása, elhalasztása (egyébként ilyenre a magyar RTL-nél is sort kellett keríteni) várhatóan a későbbiekben kedvezőtlenül hathat a vállalat pénzügyi teljesítményére, ezért új prognózisra lesz szükség.
Nem csak káros hatása van a vírusnak
Az RTL szempontjából ugyanakkor kedvező fejleményként említik, hogy az elmúlt időszakban jelentősen növekedett az RTL Csoporthoz tartozó tévé- és rádiócsatornák, illetve a digitális szolgáltatások iránti kereslet. (Épp a napokban számolt be a Media1 arról, hogy az online mellett a Nielsen Közönségmérés adatai alapján milyen jelentősen megnőtt Európában és Magyarországon a tévénézésre fordított idő mindössze pár hét alatt, a minap pedig arról számoltunk be, hogy a múlt héten is milyen jelentős nézettséggel került képernyőre például az Álarcos énekes, A mi kis falunk és a Mellékhatás.)

Az RTL Csoport hozzátette, szolgáltatásai az egyes országokban a kritikus infrastruktúra részei, ezért is különböző üzletfolytonossági terveket léptetett életbe annak érdekében, hogy a cégcsoport tévécsatornái és rádiói a jelen helyzetben is folytatni tudják működésüket. A cégcsoportnál a pénzügyi likviditás megőrzése érdekében különböző költségcsökkentő lépésekre is sor kerülhet. Az RTL Group hangsúlyozta: a vállalatcsoport adósságszintje alacsony, és jelentős, fel nem használt hitelkeretük is van a Bertelsmanntól (a vállalatcsoport tulajdonosától).
Nagyot nőtt az RTL Magyarország árbevétele, a profit a reklámadó eltörlése miatt megduplázódott 2019-ben
Az RTL Group pénzügyi beszámolójában egyébként az RTL Hungary (RTL Magyarország) tavalyi pénzügyi teljesítményéről is találhatunk információkat.
A Magyarországra vonatkozó rész legfontosabb megállapítása, hogy a vállalatcsoport Magyarországon 5,9 százalékos hirdetési árbevétel-növekedést ért el, az RTL Hungary teljes konszolidált árbevétele 114 millió euróra nőtt, ami 6,5 százalékos pluszt jelent a 2018-as 107 millió euróhoz képest.
Az árbevétel növekedését főleg a tévés piac erős tavalyi teljesítményének köszönhetően érte el a cégcsoport. Az RTL Hungary profitja (EBITDA) a 2018-as 5 millió euróról a duplájára, 10 millió euróra nőtt, de a profitduplázás jelentős részben a magyarországi reklámadó 2019 júliusi eltörlésének volt köszönhető.

Hiába csökkent az RTL Klub előnye a TV2-vel szemben, mivel így is simán piacvezető maradt főműsoridőben
A jelentésből az is kiderül, hogy az RTL-es csatornacsalád közönségaránya a kereskedelmileg kiemelt 18-49 év közötti korcsoportban a megelőző évi 28,6 százalékról kis mértékben, 27,5 százalékra csökkent, ugyanakkor az RTL Klub főműsoridős közönségaránya a 2018. évi 14,3-ról 14,4 százalékra növekedett tavaly, és meg tudta őrizni egyértelmű piacvezető pozícióját, 3,8 százalékponttal megelőzve a rivális TV2-t. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy a két csatorna közötti különbség csökkent a megelőző évi 4,7 százalékhoz képest.
A pénzügyi beszámoló felidézte: a legnépszerűbb tévéműsor, az X-Faktor 31,7 százalékos közönségarányt ért el tavaly. Az RTL Magyarországhoz tartozó tematikus csatornák együttes közönségaránya 13,1 százalék volt 18-49-ben, ami csökkenést jelent a megelőző évi 14,3 százalékhoz képest.

Az RTL Hungary internetes portfóliója egyébként összesen 162 millió videómegtekintést ért el 2019-ben, ami jelentő növekedés 2018-as 110 millióhoz képest. Ebből 102 millió megtekintést az RTL Most platformon keresztül érte el a vállalat.
Még nem tudjuk, a járványnak milyen gazdasági hatásai lesznek a magyar RTL-re
A Media1 kereste az RTL Magyarországot, hogy a járvány a magyarországi cégcsoport gazdasági kilátásaira gyakorolt hatásairól és az ezzel kapcsolatban esetlegesen szükségessé váló intézkedésekről érdeklődjön. Egyelőre a Marketing és Kommunikációs osztályon a türelmünket kérték, de ha választ kapunk az ezzel kapcsolatban elküldött kérdéseinkre, a témára egy külön hírben még visszatérünk.
További hírek és cikkek olvashatók a Media1-en!