Orbán Viktor a 2020. január 9-i sajtótájékoztatón

Jogsértő lehetett az Orbáninfó

Ahogy tavaly januárban, úgy ma sem vehetett részt Orbán Viktor miniszterelnök sajtótájékoztatóján több ismert szerkesztőség, köztük ezúttal az egyik legnagyobb online lap sem. Kovács Zoltán kommunikációs államtitkár és Havasi Bertalan miniszterelnöki szóvivő mellébeszélve magyarázkodik, a kívül rekedtek közül az egyik szerkesztőség jogi lépéseket is fontolgat.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Az egyik legnagyobb hazai hírportál, a 24.hu, valamint két kisebb, az Átlátszó és a Direkt36 oknyomozó portálok, továbbá a Hócipő és a 168ora.hu szerint a 168 Óra sem vehetett részt ma, csütörtökön a budapesti Karmelita Kolostorban, a Várban azon a sajtótájékoztatón, amit Orbán Viktor miniszterelnök tartott.

A miniszterelnök évek óta nem ad interjút kritikus médiumoknak, így elvben az érintetteknek most lehetőségük adódott volna kérdéseket feltenniük a kormány vezetőjének, ezért is szerettek volna nagyon ott lenni, ám erre végül nem kerülhetett sor, hiába próbálkoztak regisztrálni.

Jogilag aggályos lehet

Amikor ilyesmi már tavaly januárban is előfordult a miniszterelnöki sajtótájékoztató körül, Döbrentey Dániel, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogásza  jogilag aggályosnak nevezte a Media1 érdeklődésére, hogy a közhivatali funkciót betöltő kormányfő munkáját ellenőrizni hivatott médiamunkásokat a távoltartásukkal akadályozzák.

Emellett a diszkrimináció kérdése is felmerül, ha a miniszterelnökhöz politikailag közelálló médiumok bejuthatnak valahová, míg mások nem. (Tavaly év elején a Klubrádió, a Magyar Hang, az Azonnali.hu, az N1Tv, az Alfahír, a Mérce, a Direkt36, és a Hócipő nem léphetett be a sajtóeseményre.) Döbrentey azt mondta a Media1-nek akkor, aggályos, hogy nem transzparens, hogy ki és milyen eljárásban dönt arról, hogy mely médiumok vehetnek részt a Kormányinfó néven emlegetett sajtótájékoztatón.

Hogy az egykoron Orbán Viktor jogait is védő TASZ-nak volt tavaly év elején igaza, amikor az ilyen eseteket diszkriminatívnak minősítette, azt jól mutatja, hogy tavaly év végén a pecsistop.hu munkatársainak adott igazat az Egyenlő Bánásmód Hatóság, mondván a pécsi szerkesztőséget az egyenlő bánásmód elvét megsértve kívül rekesztette az ügy idején még fideszes vezetésű pécsi városházi kommunikációs csapat egy sajtóeseményről. Az EBH emiatt elmarasztalta a pécsi önkormányzatot, igaz, a szankció nem túlságosan lett súlyos.

Az Átlátszó fontolgatja, hogy jogi lépéseket tesz

A Media1 kíváncsi volt, készülnek-e jogi lépésekre az idén kívül rekesztett szerkesztőségek.

Elsőként Pető Pétert, a 24.hu főszerkesztőjét hívtuk fel, tervez-e az általa vezetett szerkesztőség jogi lépéseket a történtek miatt a miniszterelnök vagy a stábja ellen.

Pető azt mondta, számára a legfontosabb, hogy az olvasóikat tájékoztatták a történtekről, a többit, a jogi lépéseket pedig nem tartotta valószínűnek.

Pető Péter egyébként hazugságnak nevezte cikkében, amit Kovács Zoltán nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár az RTL Híradó kérdésére a sajtóeseményen állított, nevezetesen, hogy a 24.hu azért nem tudósíthatott, mert munkatársuk elkésett. Pető Péter főszerkesztő azt mondta, ez könnyen megcáfolható, hiszen a 24.hu két munkatársával (fotós+újságíró) egyszerre érkezett más személyek bejuthattak a sajtótájékoztatóra.

Bodoky Tamás, az Átlátszó főszerkesztője a Media1 érdeklődésére azt mondta, mivel sorozatossá vált mostanra, hogy akadályozzák az Átlátszó munkáját, és már tavaly sem léphettek be a miniszterelnöki sajtótájékoztatóra, ráadásul az e-mailes kérdésekre is többnyire nem válaszolnak a különböző kormányhivatalnokok, ezért megvizsgálják annak a lehetőségét, hogy jogi eszközökkel is fellépjenek a történtek miatt.

„Hamarosan felhívom az ügyvédünket és átbeszéljük a lehetőségeket” – mondta a főszerkesztő a telefonban.

Sáling Gergőt, a Direkt36 ügyvezetőjét is sikerült utolérnünk. Ő azt mondta a telefonban, lehet, hogy valamilyen puha hatósági szankciót el lehetne érni, de szerinte nem ez jelentené a megoldást, ezért fel sem merült ilyesmi egyelőre a Direkt36-nál.

A Magyar Hang és a Klubrádió bejuthatott, de nem kérdezhetett

A Media1 úgy tudja, a hasonló tavaly év eleji miniszterelnöki eseménnyel ellentétben ezúttal ott lehetett a Magyar Hang és a Klubrádió a sajtóeseményen, de a  egyik szerkesztőség sem tudott kérdéseket feltenni Orbán Viktornak.

György Zsombor, a Magyar Hang főszerkesztője a Media1-nek azt mondta, annak tulajdonítja, hogy idén kaptak meghívót, hogy a tavalyi hasonló esetek után riporterük Gulyás Gergelyt az utcán is kérdezte kamerával arról, miért akadályozták a Magyar Hang munkavégzését. A kormánykommunikációért felelős munkatársak egy idő után belátták, hogy nem akadályozhatják a Magyar Hang munkáját, így egy ideje már küldik a meghívókat.

A Media1 beszélt Pataki Gáborral, a Klubrádió főszerkesztőjével is, aki előrelépésnek nevezte, hogy a tavalyi eseménnyel ellentétben idén ott lehetett tudósítójuk az eseményen, köszönhetően annak, hogy ezúttal telefonon keresték meg a szerkesztőséget, részt kíván-e venni. Kérdezni azonban nem tudtak, mivel nem jutott már rájuk idő, igaz, szerencsére más újságírók kérdései már érintették a Klubrádió által felvetni kívánt témákat.

Miniszterelnöki szóvivő: Senki nem maradt le semmiről

„Senki nem maradt le semmiről” – ezzel a címmel jelent meg nem sokkal ezelőtt a kormany.hu-n Havasi Bertalan, Orbán Viktor miniszterelnök sajtófőnökének közleménye. A miniszterelnöki szóvivő ebben azt állítja, hogy a miniszterelnök által tartott évindító nemzetközi sajtótájékoztatóra – az idei első Kormányinfóra – azok a belföldi szerkesztőségek kaptak meghívást, melyek munkatársai rendszeres meghívottai, résztvevői az év közben megtartott Kormányinfóknak.

A miniszterelnök két és fél órán keresztül állt a megjelent csaknem száz sajtómunkatárs rendelkezésére; az eseményt két televízió is élőben közvetítette, valamint a miniszterelnök facebook-oldalán is követhető volt.

Senki nem maradt le semmiről, ismétli meg a közlemény, ezek szerint senkinek nevezve a 24.hu-t és a többieket, akik nem kérdezhettek, nem juthattak be. A közlemény további furcsasága, hogy ebben elismerik, hogy csak azok voltak jogosultak részt venni az eseményen, akik az év többi (nem a miniszterelnök által tartott) kormányinfón is ott voltak. A közlemény kiemeli, hogy 2 és fél órás volt a sajtótájékoztató, arra azonban nem tér ki, hogy az év többi részében a miniszterelnök elzárkózik attól, hogy sajtótájékoztatón válaszoljon a kérdésekre, így nyilván egy év alatt sok kérdés gyülemlett fel a jelenlévőkben.

Frissítés

Közleményben fejezte ki nem tetszését a történtek utáni napon a TASZ a mostani miniszterelnöki sajtótájékoztató kapcsán is. A TASZ jogásza a közleményben azt kéri, tegyék átláthatóbbá a miniszterelnöki sajtóregisztrációkat, biztosítsák az újságírók munkavégzését. A TASZ jogásza azt írta, jogvédő szervezetük korábban már pert is nyert a Miniszterelnöki Kabinetiroda ellen, de hiába.

 Borító: Orbán Viktor a 2020. január 9-i sajtótájékoztatón. fotó: Facebook Live
Szóljon hozzá!