fbpx
internet, digitális média, online

Erre számítanak a magyar internetes médiacégek

Bemutatták az Adexpect 2019 kutatás eredményeit, amiből kiderül, mire számítanak a magyar digitális reklámpiac szereplői, köztük a médiacégek.

Részletesen és jópár ábra közlésével szerdán már beszámoltunk a 2018-as magyar Reklámtorta alakulásáról, amit a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és a különböző szakmai társszövetségek ismertettek az Evolution 2019 konferencián. Ebből már kiderült: 14 százalékot növekedett 2018-ban a magyar digitális reklámpiac, ami immáron 38,8 százalékos részt hasított ki a teljes reklámtortából. Ezzel az internetes reklámpiac sorozatban már negyedik alkalommal lett a legnagyobb, megelőzve a tévés, rádiós, nyomtatott sajtós bevételeket.

A digitális reklámpiac mérete és aránya a reklámtortán belül. A kép nagyításra felnagyítható.
A digitális reklámpiac mérete és aránya a reklámtortán belül. A kép nagyításra felnagyítható.

Mi várható idénre?

Ugyanezen a konferencián, de egy későbbi előadás során Sopov István, az IAB Hungary internetes szakmai szervezet vezetője ismertette a szakértők idei évre vonatkozó várakozásait, a digitális reklámpiaci fejlődést megbecsülő Adexpect 2019 kutatás eredményeit is.

Az Adexpect 2019 adatok alapján a legutóbbi, 2018-as, 14 százalékos mért internetes reklámpiaci bővülés után idén némi enyhébb, 13 százalékos bővülésre számítanak a felkért szakértők a digitális reklámköltések terén.

Érdekes, hogy a 13 százalékos teljes piacbővülés a várakozások szerint úgy következik majd be, hogy a hazai piaci növekedés 5,3 százalék körül mozog majd.

A legoptimistábbak az idei évet illetően a hirdetők voltak. A hirdetők a teljes digitális piacon 14,2 százalékos növekedést várnak, a hazai szereplőknél pedig 8,3 százalékot. A leginkább visszafogottak a médiavállalatok képviselői voltak: náluk ugyanez a két mutató 12,0 és 4,1 százalék volt.

Adexpect 2019: Azt kellett megbecsülni, hogyan fog változni a digitális reklámköltés 2018-hoz viszonyítva
Adexpect 2019

Programmatic, videó és mobil viheti a prímet

Az Adexpect 2019 adatokból az is kitűnik, hogy a hirdetők és a média képviselői 2016 óta most először számítanak kisebb bővülésre, mint a megelőző évben. Az ügynökségek és szolgáltatók viszont 2017 óta évről évre nagyobb növekedéssel kalkulálnak.  A megkérdezettek leginkább programmatic, videó és mobil területen számítanak bővülésre, a social media lemaradt a dobogóról.

A válaszadó szakemberek szerint a legnagyobb elvárások egyértelműen az adat alapú hirdetési megoldásokhoz kapcsolódnak, minden válaszadói csoport számára ez a leginkább figyelt trend. Kis mértékű pozitív hatásként a brand safety-t, a kampánymérést és viewability mérést említették, és úgy vélik, a social media botrányok nem igazán fogják megrengetni a piacot.

A digitális területre leginkább a reklámblokkolás (adblocking) gyakorol idén negatív hatást, aminél kisebb a jelentősége a GDRP generálta kérdéseknek.

Az egyes területek növekedésére vonatkozó becslés az Adexpect 2019 kutatásban. Forrás: IAB Hungary
Az egyes területek növekedésére vonatkozó becslés az Adexpect 2019 kutatásban. Forrás: IAB Hungary

Tavaly 90,3 milliárd forint ment internetes reklámra

A 2018-as Reklámtorta adatok alapján a hirdetők összesen közel 90,3 milliárd forintot fordítottak internetes reklámra tavaly. Az IAB Hungary elnöke a részletekbe belemenve ismertette azt is, hogy a videós tartalmakra fordított reklámköltések 60 százalékot meghaladó, míg a hatékony célzási és optimalizálási lehetőségeket biztosító programmatic megoldások közel 50 százalékkal bővültek. Sopov István szólt arról is, hogy a globális szereplőknél elköltött reklámpénzek a tavalyi évben is erősebben, 19 százalékkal növekedtek, míg a hazai szereplőknél ennél kisebb, 8 százalékos bővülés volt tapasztalható.

Display, search, listing

A növekedés a három kulcsterületre egyaránt jellemző volt, hiszen a display eszközök 39,1 milliárd, a search 35,2 milliárd, a listing pedig 15,0 milliárd forintot tett ki. Figyelemre méltó az automatizált piac folyamatos növekedése is, amelyen belül a programmatic technológiák közel 50 százalékos bővülést mutattak, és már megközelítették a 3 milliárd forintot. Hasonlóan erőteljes piacbővülést mértek a szakértők a mobil eszközök területén, ahol 5 év alatt 32 milliárdosra nőttek a költések.

A digitális videót várják a hirdetők a következő hasonló trendnek, mivel 2018-ban itt a bővülés megközelítette a 60 százalékot.

Elviszik a pénz jelentős részét a nemzetközi szereplők

A digitális reklámpiac sajátossága a hazai és globális szereplők együttes jelenléte. 2018-ban a globális szereplők (elsősorban a Facebook, Google) részaránya a költésből 55 százalék volt, ami növekedett az előző évhez képest, ugyanakkor a hazai szereplők bevétele is több mint 3 milliárd forinttal nőtt. Ezzel egybecseng, hogy a kizárólag a hazai tulajdonú, elsősorban digitális display médiaeszközök forgalmát mérő IAB Adex NORI mérése szerint a teljes forgalom 15 százalékkal nőtt az utolsó negyedévben.

A helyi és nemzetközi szereplők részesedése a digitális reklámtortából
A helyi és nemzetközi szereplők részesedése a digitális reklámtortából

Az IAB Hungary 2016 óta készíti el az Adexpect jelentést, mellyel az éves reklámpiaci költések várható alakulásáról ad képet, az év legfontosabb digitális reklámpiaci trendjei alapján. A kérdőív kitöltői az IAB tagvállalatok és az IAB Hirdetői Klub szakértői. Az idei becslés 4 szegmensben (média, ügynökség, hirdetők szolgáltatók) tevékenykedő 67 válaszadó információi alapján készült.

A 2018-as Reklámtorta adatokat az iparág szereplőinek tényleges teljesítménye alapján összesítették. A Reklámtorta 2018 részletes adatait, a közterületi, a tévés, rádiós, nyomtatott sajtós, mozis és egyéb bevételekre vonatkozó részletes reklámpiaci statisztikát itt érhetik el.

Kiemelt kép: Ilker / freeimages
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások