Részletesen és jópár ábra közlésével szerdán már beszámoltunk a 2018-as magyar Reklámtorta alakulásáról, amit a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és a különböző szakmai társszövetségek ismertettek az Evolution 2019 konferencián. Ebből már kiderült: 14 százalékot növekedett 2018-ban a magyar digitális reklámpiac, ami immáron 38,8 százalékos részt hasított ki a teljes reklámtortából. Ezzel az internetes reklámpiac sorozatban már negyedik alkalommal lett a legnagyobb, megelőzve a tévés, rádiós, nyomtatott sajtós bevételeket.

Mi várható idénre?
Ugyanezen a konferencián, de egy későbbi előadás során Sopov István, az IAB Hungary internetes szakmai szervezet vezetője ismertette a szakértők idei évre vonatkozó várakozásait, a digitális reklámpiaci fejlődést megbecsülő Adexpect 2019 kutatás eredményeit is.
Az Adexpect 2019 adatok alapján a legutóbbi, 2018-as, 14 százalékos mért internetes reklámpiaci bővülés után idén némi enyhébb, 13 százalékos bővülésre számítanak a felkért szakértők a digitális reklámköltések terén.
Érdekes, hogy a 13 százalékos teljes piacbővülés a várakozások szerint úgy következik majd be, hogy a hazai piaci növekedés 5,3 százalék körül mozog majd.
A legoptimistábbak az idei évet illetően a hirdetők voltak. A hirdetők a teljes digitális piacon 14,2 százalékos növekedést várnak, a hazai szereplőknél pedig 8,3 százalékot. A leginkább visszafogottak a médiavállalatok képviselői voltak: náluk ugyanez a két mutató 12,0 és 4,1 százalék volt.

Programmatic, videó és mobil viheti a prímet
Az Adexpect 2019 adatokból az is kitűnik, hogy a hirdetők és a média képviselői 2016 óta most először számítanak kisebb bővülésre, mint a megelőző évben. Az ügynökségek és szolgáltatók viszont 2017 óta évről évre nagyobb növekedéssel kalkulálnak. A megkérdezettek leginkább programmatic, videó és mobil területen számítanak bővülésre, a social media lemaradt a dobogóról.
A válaszadó szakemberek szerint a legnagyobb elvárások egyértelműen az adat alapú hirdetési megoldásokhoz kapcsolódnak, minden válaszadói csoport számára ez a leginkább figyelt trend. Kis mértékű pozitív hatásként a brand safety-t, a kampánymérést és viewability mérést említették, és úgy vélik, a social media botrányok nem igazán fogják megrengetni a piacot.
A digitális területre leginkább a reklámblokkolás (adblocking) gyakorol idén negatív hatást, aminél kisebb a jelentősége a GDRP generálta kérdéseknek.

Tavaly 90,3 milliárd forint ment internetes reklámra
A 2018-as Reklámtorta adatok alapján a hirdetők összesen közel 90,3 milliárd forintot fordítottak internetes reklámra tavaly. Az IAB Hungary elnöke a részletekbe belemenve ismertette azt is, hogy a videós tartalmakra fordított reklámköltések 60 százalékot meghaladó, míg a hatékony célzási és optimalizálási lehetőségeket biztosító programmatic megoldások közel 50 százalékkal bővültek. Sopov István szólt arról is, hogy a globális szereplőknél elköltött reklámpénzek a tavalyi évben is erősebben, 19 százalékkal növekedtek, míg a hazai szereplőknél ennél kisebb, 8 százalékos bővülés volt tapasztalható.
Display, search, listing
A növekedés a három kulcsterületre egyaránt jellemző volt, hiszen a display eszközök 39,1 milliárd, a search 35,2 milliárd, a listing pedig 15,0 milliárd forintot tett ki. Figyelemre méltó az automatizált piac folyamatos növekedése is, amelyen belül a programmatic technológiák közel 50 százalékos bővülést mutattak, és már megközelítették a 3 milliárd forintot. Hasonlóan erőteljes piacbővülést mértek a szakértők a mobil eszközök területén, ahol 5 év alatt 32 milliárdosra nőttek a költések.
A digitális videót várják a hirdetők a következő hasonló trendnek, mivel 2018-ban itt a bővülés megközelítette a 60 százalékot.
Elviszik a pénz jelentős részét a nemzetközi szereplők
A digitális reklámpiac sajátossága a hazai és globális szereplők együttes jelenléte. 2018-ban a globális szereplők (elsősorban a Facebook, Google) részaránya a költésből 55 százalék volt, ami növekedett az előző évhez képest, ugyanakkor a hazai szereplők bevétele is több mint 3 milliárd forinttal nőtt. Ezzel egybecseng, hogy a kizárólag a hazai tulajdonú, elsősorban digitális display médiaeszközök forgalmát mérő IAB Adex NORI mérése szerint a teljes forgalom 15 százalékkal nőtt az utolsó negyedévben.

Az IAB Hungary 2016 óta készíti el az Adexpect jelentést, mellyel az éves reklámpiaci költések várható alakulásáról ad képet, az év legfontosabb digitális reklámpiaci trendjei alapján. A kérdőív kitöltői az IAB tagvállalatok és az IAB Hirdetői Klub szakértői. Az idei becslés 4 szegmensben (média, ügynökség, hirdetők szolgáltatók) tevékenykedő 67 válaszadó információi alapján készült.
A 2018-as Reklámtorta adatokat az iparág szereplőinek tényleges teljesítménye alapján összesítették. A Reklámtorta 2018 részletes adatait, a közterületi, a tévés, rádiós, nyomtatott sajtós, mozis és egyéb bevételekre vonatkozó részletes reklámpiaci statisztikát itt érhetik el.