tv, tévé, televízió

A magyarok 50 felett végképp tévéfüggővé válnak

A legtöbb időt sorozatokkal töltik a magyar tévénézők a Nielsen Közönségmérés legutóbbi összesített adatai alapján. A tévéfüggőség egyébként az 50 év alattiakra is jellemző, de jóval kevésbé. Sok fiatalt viszont elszipkáz az internet.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A Nielsen Közönségmérés néhány nappal ezelőtt publikált adatai alapján továbbra sem múlik a magyarok televízió iránti függősége.

A mérőműszeres kutatásból származó adatok alapján 2018 negyedik negyedévében a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 53 percet töltött a tévékészülékek előtt. Ez 3 perc csökkenést jelentett az előző év azonos időszakához képest, de közel sem beszélhetünk a tévéfüggőség tényleges mérséklődéséről, pláne ha a számok mélyére, az egyes korosztályok tévénézési szokásait mutató ábrára nézünk.

Eltérő szokások korosztályonként

A csökkenés az előző év azonos időszakához képest a 18-49 éves korosztályban volt jellemző, ahol egy fő 8 perccel kevesebbet tévézett egy átlagos napon a legutóbbi negyedévben. Eközben a 4 és 17 év közöttiek napi átlagos tévénézési ideje 1 perccel, míg az 50 felettieké 3 perccel nőtt 2017 negyedik negyedévéhez képest.

Az alábbi ábrán az egész éves (2018-as) összesített átlag látszik, összevetve a 2017. évi adatokkal.

Ez alapján a teljes (4 évnél idősebbekből álló) lakosság 280 percet (4 óra 40 percet) tévézett 2018-ban, ami elhanyagolható mértékű, 2 perces csökkentést jelent éves átlagban. A 4 és 17 év közöttiek 176 percet (2 óra 56 percet), a 18-49 év közöttiek 214 percet (3 óra 34 percet), míg az 50 év felettiek 389 percet néztek tévét. Ez az 50 év felettiek esetében 6 órát és 29 percet jelentett naponta.

A csatornatípusok népszerűsége. Forrás: Nielsen Közönségmérés
A csatornatípusok népszerűsége. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Az internethasználat is befolyásol

A 18 évnél idősebbek korcsoportjában a tévénézési idő eltérő módon alakult az internethasználat intenzitásának függvényében. Akik jellemzően nem használnak internetet, naponta átlagosan 7 óra 27 percet töltöttek tévénézéssel, ami 16 perccel volt több mint egy évvel korábban, átlag életkoruk pedig 62 év volt 2018 negyedik negyedévében. A naponta legfeljebb 1 órát internetező felnőttek 5 óra 38 percet töltöttek a képernyők előtt egy átlagos napon, 4 perccel kevesebbet mint 2017-ben, átlag életkoruk pedig 54 év volt.

Akik 1-2 órát minden nap eltöltenek a világhálón, naponta átlagosan 4 óra 24 percet fordítottak tévénézésre: 13 perccel csökkentve az egy éve mért tévénézési idejüket, és átlag életkoruk 50 év volt a vizsgált időszakban. A legintenzívebb internet-felhasználók – akik saját bevallásuk szerint naponta akár 3 óránál is többet böngésznek a neten, legalább ugyanennyi időt a képernyők előtt is eltöltöttek: 3 óra 52 perc volt a napi átlagos tévénézési idejük, ami 1 órával (61 perccel) kevesebb mint a 4 évnél idősebb, teljes lakosság átlaga, ugyanakkor pontosan megegyezik a megelőző évben mért értékkel.

A közönség összetétele internethasználat szerint. Forrás: Nielsen Közönségmérés
A közönség összetétele internethasználat szerint. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Még mindig gyerekcipőben az időeltolásos tévézés

A Nielsen Közönségmérés adatsora arra is felhívja a figyelmet, hogy az időeltolásos tévénézésre (Time-shifted Viewing, TSV) alkalmas eszközök (például a későbbi visszanézést támogató set-top-box készülékek) ugyan egyre inkább elterjednek, azonban a jellemző az, hogy még mindig a sugárzással egyszerre szeretünk tévézni. A TSV aránya lassan, de biztosan növekszik, és ez a növekedés leginkább az 50 év alatti korosztályokban jellemző. A teljes népesség a napi tévénézéssel töltött idejének 1,4 százalékát, átlagosan 4 percet fordított időben eltolt televíziós tartalom fogyasztására 2018 negyedik negyedévében.

Főleg a fiatalok használják a visszanéző funkciót

A TSV aránya a 4-17 éves korosztályban volt a legmagasabb: az átlagos napi tévénézési idejükhöz további 1,9 százalékot tett hozzá. A 18-49 évesek is alig maradtak el ettől: a tévénézésre fordított idejük 1,8 százalékát töltötték késleltetett – a sugárzással nem egyidejű – tévés tartalom fogyasztásával. Az 50 év felettieknél a TSV 1 százalék volt: 0,1 százalékponttal kevesebb mint a megelőző év azonos időszakában.

Időeltoltásos (TSV) tévénézés Magyarorságon

Az általános jellegű csatornák a legnépszerűbbek

A tematikus csatorna-csoportok nem változtak szignifikánsan 2017 negyedik negyedéhez képest: minden esetben fél százalékpont alatti változás volt tapasztalható az együttesen elért közönségarányukban.

A napi átlagos tévénézési idő felét – 51 százalékát – a széles nézői igényt kielégítő, és legtöbb csatornát (26 darab) magában foglaló általános szórakoztató csatornák csoportjára fordították a magyarok. További 11,5 százalék jutott a filmcsatornák nézésére, a hírcsatornák pedig 7,5 százalékot tudhattak magukénak. A tévénézésre fordított idő fennmaradó egyharmadán osztozott az összes többi tematikus csoport, köztük az ismeretterjesztő, életmód-, gyerek- és zenecsatornák, valamint a sportcsatornák csoportja is.

A csatornatípusok népszerűsége. Forrás: Nielsen Közönségmérés

A tévénézés ötöde sorozatok előtt

A sugárzási időből és műsorfogyasztásból való részesedések az egyes műsortípusok esetében eltérően alakultak. A vizsgált időszakban a mozifilm műsoridőből való részesedése 10,2 százalékos volt, és ennek felét akciófilmek illetve vígjátékok tették ki. A mozifilm népszerűségét tükrözi az a tény, hogy a műsorfogyasztásból jóval magasabb arányt – 16,9 százalékot képviselt, melynek több mint fele (9,9 százalék) akciófilmekből és vígjátékokból tevődött össze, és a fennmaradó részen osztozott az összes többi filmes műfaj.

A nem zenés fikció kategóriájába sorolt műsorok 28,1 százalékban részesedtek a sugárzási időből, melynek közel kétharmadát sorozatok és szappanoperák alkották, a fennmaradó harmad pedig majdnem teljes egészében rajzfilmekből állt. A műsorfogyasztásból a sorozatok és szappanoperák összesen 21,2 százalékban részesedtek, tehát tévénézésünk minden ötödik percét rájuk fordította a tévénéző lakosság..

Így alakultak a tévés hírfogyasztási szokások

A hírek, aktuálpolitika, gazdaság tematika a műsoridőből csak igen csekély, mindössze 3,1 százalékban részesült, de a tévénézési időkből jóval többet – 9 százalék – töltöttünk el velük, vagyis majdnem ugyanannyit, mint amennyi időt akciófilmekre és vígjátékokra vagy akár szórakoztató műsorokra. Ez is arról árulkodik, hogy a nézők érdeklődnek a napi aktualitások iránt, és szívesen tájékozódnak a tévén keresztül.

Több időt nézünk reklámot mint filmet

A kereskedelmi reklámok az általános trendeknek megfelelően 14 százalékot szakítottak ki maguknak a teljes műsoridőből, és pontosan ugyanekkora arányban részesedtek a tévénézési időből is. Ha ehhez hozzátesszük a műsorajánlók 5,7 százalékos fogyasztási arányát, együttesen már a tévénézési idő ötödét tették ki, ami több mint amennyit mozifilmekkel töltöttek a hazai tévénézők.

Tévéreklámok nézettsége. Forrás: Nielsen Közönségmérés
Tévéreklámok nézettsége. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Nőtt a tévéreklámok száma

A sugárzott reklámok száma rendszerint az év utolsó negyedében az ünnepek közeledtével a legmagasabb. Nem volt ez másképp 2018-ban sem. Naponta átlagosan több mint 35 ezer reklámfilm került adásba a Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákon, ami 4.883 darab reklámfilmmel több volt 2017 negyedik negyedévéhez képest. Az egy reklámblokkon belül sugárzott reklámfilmek átlagos száma pedig 9,6-ról 10,5-re nőtt. A növekedés kapcsán fontos hozzátenni, hogy a szpotszinten mért csatornák száma 67-ről 70-re változott 2017 negyedik negyedévéhez képest, de a 2017-ben és 2018-ban egyaránt jelen lévő csatornákon is nőtt a sugárzott reklámok darabszáma.

A reklámok hossza és a reklámok számának alakulása. Forrás: Nielsen Közönségmérés
A reklámok hossza és a reklámok számának alakulása. Forrás: Nielsen Közönségmérés

A reklámfilmek naponta átlagosan 78 ezerrel több nézőhöz jutottak el a 4 évnél idősebb, tévével rendelkező háztartásban élők körében, és így naponta átlagosan 6,25 millió főt értek el legalább egyszer. Az egy főre jutó napi átlagos reklámnézési idő 33-ról 35 percre növekedett, és egy elért néző naponta átlagosan 130 reklámfilmet tekintett meg: tízzel többet mint egy évvel korábban. A napi fogyasztási cikkek (FMCG termékek) hirdetési rangsorában az első és második helyre a Mikulás és a Karácsonyi ünnepek kellékei, a „szeletes csokoládé” és a „bonbon” kerültek, a harmadik helyen pedig a „ sör” termékosztályának televíziós hirdetései állnak 2018 negyedik negyedéves, teljes népességre vonatkozó összes GRP alapján. (Az FMCG termékek körébe a kutatás során a babaápolás, az élelmiszer, az élvezeti cikk, a háztartási cikk és a szépségápolás szektorokat számították.)

Tévés hirdetők. Forrás: Nielsen Közönségmérés
Tévés hirdetők. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Így mérik a nézettséget

A Nielsen Közönségmérés adatai a kiválasztott háztartásokban elhelyezett mérőműszeres adatokból származó közönségmérésből származnak. A mérésben résztvevő paneltagokat véletlenszerűen választják ki oly módon, hogy az egyes személyek korra, nemre és más demográfiai szempontokra nézve reprezentatív módon tükrözzék a magyar lakosság összetételét. A mérés során erre alkalmas jeltovábbító berendezések és a hozzájuk illesztett speciális távirányítók segítségével figyelik és továbbítják, hogy a tévékészülék be volt-e kapcsolva, illetve a háztartás mely tagja kapcsolatba be, és hová kapcsolt, illetve azt mennyi ideig nézte. A Nielsen televíziós mérési módszerét egyébként a világ több mint 30 országában alkalmazzák.

Kiemelt kép: Fotó: Oliver Gruener, Freeimages

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

A Vodafone Magyarország 5G lefedettsége Budapesten

Elindult Magyarországon a kereskedelmi 5G mobilszolgáltatás

A tényleg turbó sebességű, ötödik generációs mobilinternetes szolgáltatást egyelőre Budapest egy részén elindító Vodafone Magyarország nem adott ki a történelmi pillanatban közleményt, a protokolláris bejelentés politikusokkal ugyanis csak néhány nap múlva lesz. A szolgáltatásra azonban már most rá tudnak kapcsolódni a Vodafone 5G-képes telefonokkal rendelkező ügyfelei.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!