A Duna TV szolgáltatójára, az állami Duna Médiaszolgáltató Zrt.-re összesen 100 ezer forint bírságot rótt ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa a héten, mert a Rex felügyelő – Halál az interneten című műsorszámban megjelenített szexuális és erőszakos tartalmak ellenére nem 16-os korhatári besorolással és nem a 21 és 5 óra közötti, éjszakai idősávban, hanem 12-es karikával és este 8 előtt sugározta a vitatott epizódot – derül ki egy pénteki közleményből, amit az NMHH küldött a Media1.hu-nak.
Vagyis a Médiatanács szerint a közmédia a kiskorúak fejlődését veszélyeztette a film nem megfelelő sugárzási időpontjának megválasztásával, illetve a nem megfelelő korhatári besorolással.
A bírság azért is érdekes, mert mint arról beszámoltunk, a grémium elutasította azt a 9 panaszt, amelyek az M1 televízió által sugárzott orosz propagandára vonatkoztak. Mint azt megírtuk, az egyik panaszos emiatt az Európai Bizottsághoz fordult segítségért. Vagyis úgy tűnik, a Rex felügyelő károsabb az orosz propagandánál a Koltay András vezette Médiatanács értékelése szerint.
Figyelmeztetés a Sláger TV-nek
A testület néhány más üggyel is foglalkozott, így például figyelmeztette a Magyar Sláger TV szolgáltatóját, a Tematic Media Groupot, ugyanis 2021 harmadik negyedévében hatszor adott le túl hangos reklámot. A médiatörvény a nézők védelme érdekében egyértelműen előírja, hogy a reklám, a televíziós vásárlás és a műsorelőzetes, illetve az ezek közzétételét akusztikus módon jelző figyelemfelhívás átlagos vagy a nézők által érzékelt hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké – emlékeztetett az NMHH.
A román társhatóságoknak küldik át a TV2 Csoport egyik csatornájának ügyét
Bejelentés alapján vizsgálta a grémium a FEM3, a TV2 Csoport egyik csatornáján vetített Szépítészek című műsort, és továbbította az ügyet a román társhatóságnak (CNA), ugyanis a FEM3 szolgáltatója román joghatóság alá tartozik.
Az adásban megjelenő, a szexualitással kapcsolatos, illetve a plasztikai műtéteket részletesen bemutató tartalom a magyar jogszabályok szerint 16-os korhatár-besorolással és 19 óra helyett 21 és 5 óra között kerülhetett volna adásba, állapította meg a grémium.
Még mindig a hagyományos rádiózás dominál
Az elmúlt négy évben a rádiózás műfajában 82-88 százalék között mozgott a rádiózás hagyományos, egyben legnépszerűbb formája – derül ki a Médiatanács legutóbbi ülésén elfogadott új tanulmányból.

A testület által elfogadott dokumentum 2018 vége és 2021 vége között vizsgálta a rádiózás helyszíneit és platformjait. Ebből kiderül, hogy az emberek a legtöbbet otthonukban rádióznak: 70-80 százalék tesz így. Az autó a második tipikus helyszíne e tevékenységnek – 45-60 százalékra jellemző –. A harmadik helyszín a munkahely, 20-30 százalékkal.
A nők leginkább otthon, a férfiak pedig autókban rádióznak gyakrabban: a vizsgált intervallumban előbbi csoport 72-82 százalék között mozgott, utóbbi pedig 55-65 százalék között. Minél idősebb valaki, annál többet rádiózik otthonában: ennek legfőbb oka, hogy a nyugdíjas korosztály nem jár napi szinten dolgozni, és nem is utazik annyit. Az autós rádióhallgatás aránya a középkorúak között (30-59 éves) a legjellemzőbb.
A számokról egyébként általában elmondható, hogy a rádiózás helyének esetében 2020 második negyedéve és a COVID-19 világjárvány megjelenése hozott kiugrást.
A rádióhallgatás platformjai között messze a legnépszerűbb a hagyományos rádiózás 82-88 százalékkal, de az online is rádiót hallgatók aránya stabilan 35-40 százalék között mozog. 2020-ban 7,61 millióan hangoltak hetente, amiből az online rádiózást 778 ezren választották. A tanulmány az NMHH honlapján olvasható.
Az NMHH Médiatanácsainak jegyzőkönyveit egy ideje csak késleltetve töltik fel a weblapjukra, és a médiahatóság sajtóközleményeiben gyakran elhallgat fontos döntéseket, ezért jelen esetben sem tudjuk kizárni, hogy esetleg más fontos döntések is születtek a Médiatanács e heti ülésén.
További hírek találhatók a Media1-en.
Kérheti híreinket Telegram hírcsatornákon is, és csatlakozhat hozzánk Facebookon is!