fbpx
Vitányi Judit, a TV2 műsorvezetője az elhíresült Orbán-videóban

Pachmann Péter kihagyta az Orbánt támogató TV2-s videó felvételét, Vitányi Judit a könnyeivel küszködött az informátorok szerint

Több, a műsorvezetők közvetlen környezetéből származó forrás is azt állítja, hogy az Orbán Viktor és a Fidesz újraválasztása mellett kampányoló, a TV2 által az országgyűlési választások előtt, idén március végén közzétett propagandavideóban szereplő tévések közül néhányan vonakodtak elvállalni a szereplést, és volt, aki vissza is utasította a feladatot. Csakúgy mint a néhány évvel ezelőtti hasonló videó esetében, a mostani felvételét is kihagyta Pachmann Péter – a Media1 úgy tudja, azért, mert összeegyeztethetetlennek tartja a szereplést a televíziós műsorvezetéssel. Vitányi Judit esetében informátoraink úgy emlékeznek, hogy könnyeivel küszködött, annyira elkeseredett a helyzet miatt, és kollégája lelki támogatására szorult. Úgy tudjuk, Szebeni István sem szívesen vállalta a felvételt. Megkerestük az érintetteket, beszéltünk a műsorvezetők közvetlen környezetében többekkel és a TV2 sajtóosztályának is kérdéseket küldtünk. Beszédes, mi történt és mi nem történt azután, hogy több hetes munkával a most következő cikket előkészítettük.

Március végén a Media1 is beszámolt arról, hogy a TV2 (csakúgy mint a 2018-as választások idején) a Hírigazgatóság munkatársainak közreműködésével elkészített egy, a Facebookon és a Tények.hu-n is terjesztett videót, amellyel Orbán Viktor és a Fidesz újraválasztása mellett kampányolt.

A videóban – amely mostanra a televíziós csatorna Facebook-oldaláról rejtélyes módon eltűnt, mi azonban most más forrásból cikkünkben újra megosztjuk – szerepelt például Gönczi Gábor, Vitányi Judit, Szebeni István, Marsi Anikó, Andor Éva, Szentpéteri Eszter, Váczi Gergő és Istenes László is, a végső szó pedig Szalai Vivien hírigazgatóé volt. Mindannyian arról beszéltek a videóban, miért fognak április 3-án Orbán Viktorra (tehát ténylegesen a Fidesz listájára) szavazni: ez, hipnotikus erővel, mindenkitől külön-külön is elhangzott a mintegy egyperces videóban, majd egy írásos felszólítás is megjelent a képernyőn, amiben azt kérték a nézőiktől, ők is szavazzanak így.

Megvetik őket a szakmabeliek

A korábbi, 2018-as videó kapcsán a kormányközeli tévécsatornát működtető cég több mint 3,4 millió forint bírságot kapott, mivel a Tények hírolvasóinak a jogszabályok értelmében pártatlannak kellene lennie, és nem vállalhattak volna szerepet pártpolitikai reklámvideóban. Azzal, hogy ezt mégis megtették, tisztességtelenül befolyásolták a választás kimenetelét, mivel előnyt biztosítottak a Fidesz számára.

Csakúgy mint a korábbi, az idei videó elkészültét követően is több szakmabeli igencsak megvetve beszélt a TV2 a videó létrejöttében szerepet vállaló munkatársairól – ennek csak egyik példája volt az, amikor az RTL Híradó végén Szellő István és Erős Antónia azt mondták, azért nem árulják el, kire szavaznak, mert ők újságíróknak tartják magukat, nem pedig propagandistának – ezzel egyértelműen a Tények munkatársaira célozva.

Egy másik televíziós cégnél dolgozó televíziós, aki kérte, ne írjuk le a nevét, azt mondta a Media1-nek, akik felmondták a szöveget, súlyosan vétkesek, de akik ezt a videót megcsináltatták velük, „médiabűnözők”. Az illető úgy véli, az érintettek teljesen lejáratják az újságírást, a műsorvezetést.

E-mailben érkezett az instrukció a TV2 embereihez

Minden körülmény arra utal, és a Media1 informátorai – közöttük több műsorvezető közvetlen környezetéből többen is –  egyértelműen azon az állásponton vannak, hogy a videó létrejötte aligha egy alulról jövő kezdeményezés volt.

Információink szerint a TV2 munkatársai e-mailt kaptak arról, hol és mikor kell megjelenniük, illetve elmondaniuk a miniszterelnök és politikája mellett kiálló videóba szánt mondatokat. A videó elkészítésekor profi sminkes, illetve stáb várta a műsorvezetőket.

Mivel a műsorvezetők emlékeztek arra, hogy a korábbi videó elkészültét követően milyen komoly megvetésnek voltak kitéve már akkor is, többen közülük finoman szólva nem örültek a feladatnak. Azonban ilyen-olyan módon, óvatosan érzékeltették velük, hogy jobb lenne, ha elvállalnák a felkérést.

A Media1 forrásai úgy emlékeznek, hogy a videóban szereplők közül volt, akit a TV2-s Adler László és Kőhegyi Anna győzködött arról, hogy vállalja el a videóban való szereplést.

Vitányi Judit az informátoraink szerint könnyeivel küszködött, rossz passzba került, végül mégis belement

A TV2 műsorvezetőinek közvetlen környezetéből származó információink szerint Vitányi Juditot olyannyira megviselte, hogy neki mint műsorvezetőnek Orbán Viktor propagandistájaként kell szerepet vállalnia, hogy könnyeivel küszködött és olyannyira elkeseredett, hogy egyik kollégája vigasztalására is szükség volt, míg végül belement a szereplésbe.

Vitányi Judit, a TV2 Tények műsorvezetője
Vitányi Judit, a TV2 Tények műsorvezetője.
Fotó: Bársony Bence / Tv2-sajtószoba

A Media1 telefonon kereste meg Vitányit, igaz-e, amit forrásaink állítanak, voltak-e, akik nem örültek a felkérésnek, illetve ha netán nem, vajon miért terjedhetett el ez. Vitányi ezután azt mondta, nem kíván nyilatkozni. Ezután még visszakérdeztünk, nem ő volt-e, ahogyan azt forrásaink állították, akit annyira megviselt az egész, hogy vigasztalásra volt szüksége, de azt mondta, nem tud ilyenről, majd megismételte, hogy nem kíván nyilatkozni.

Felhívtuk Szebeni Istvánt is

Megkerestük az ügyben a videóban szereplő Szebeni Istvánt is, hogy arról érdeklődjünk, volt-e olyan személy, aki nem akart szerepelni a videóban, mivel úgy tudjuk, ő is ezek közé tartozik, de amikor elhangzott a kérdésünk, azt mondta, külföldön van, rosszul hall bennünket, ezért nem tud válaszolni a kérdésünkre. Mi egyébként kifogástalanul hallottuk őt.

Szebeni István, a Tények műsorvezetője, az Orbán-videó egyik résztvevője
Szebeni István, a Tények műsorvezetője, az Orbán-videó egyik résztvevője. Fotó: TV2-sajtószoba/Media1-archív

Pachmann Pétert győzködni próbálták, mégis kihagyta a szereplést

Felhívtuk Pachmann Péter műsorvezetőt is, akiről forrásaink azt állítják, hogy nem véletlenül nem szerepelt sem a mostani, sem a korábbi Orbán-videóban, ugyanis bojkottálta, hogy ilyesmihez adja a nevét, pedig próbálták őt meggyőzni, hogy vállalja el a felkérést.

Pachmann Péter, a TV2 műsorvezetője
Pachmann Péter, a TV2 műsorvezetője
Fotó: Bársony Bence

Azt kérdeztük Pachmanntól, ő miért maradt ki a videóból, volt-e, van-e ellenérzése egy ilyen videó kapcsán, és mit gondol azokról, akik műsorvezetőként ilyenben vállaltak szerepet. Illetve firtattuk azt is, tud-e arról, hogy bárkit is győzködnie kellett a TV2 stábjából, hogy részt vegyen a videóban.

Pachmann erre először annyit mondott, csak akkor nyilatkozhat, ha a TV2 pr-osztálya ezt engedélyezi. A Media1 ezt követően azonnal engedélyeztetni kezdett a témáról egy interjút a TV2 pr-osztályával, ahol többszöri sürgetésünk után, 3 nap elteltével végül megadták a hozzájárulást, hogy feltegyük a témával kapcsolatos kérdéseinket Pachmannak.

Amikor azonban megérkezett az engedély a pr-osztálytól, a műsorvezető meggondolta magát: azt mondta, mégsem szeretne nyilatkozni a témáról. Hogy pontosan miért gondolta meg magát, illetve miért mondta először, hogy kérjük a pr-osztály engedélyét a beszélgetéshez, ha végül mégsem ad interjút, nem teljesen tiszta. Pachmann annyit mondott, hogy az engedélyeztetés alatt eltelt 3 nap alatt újragondolta és nem kíván a témáról mit mondani. Udvariasan elnézést kért.

A TV2 sajtóosztályát is megkerestük kérdésekkel – napokig vártunk a válaszaikra, cáfolatokra, de hiába

Miután Pachmann meggondolta magát, még múlt héten pénteken a TV2 pr-osztályának küldtünk kérdéseket, amire Pachmann engedélyeztetésének elhúzódása miatt sürgős válaszokat kértünk. Jeleztük, hogy több forrásunk is azt állítja, hogy a TV2 Orbán Viktort a választási kampányban támogató, a közösségi médiában is terjesztett videójában nem minden TV2-s munkatárs vett részt teljes mértékben szabad akaratából, meggyőződésből. Azt kérdeztük, miért terjedhetett el ez úgy, hogy ezt az érintett műsorvezetők közvetlen környezetében is tudni vélik.

  • Megkérdeztük, igaz-e, hogy Vitányi Judit műsorvezető kifejezetten kényszernek élte meg ezt, illetve a műsorvezetéssel összeegyeztethetetlennek találta a részvételét és olyannyira kiborult ezen, hogy egyik tévés kollégája lelki támogatására szorult.
  • Rákérdeztünk arra is, hogy Pachmann Péter milyen indokkal vonta ki magát a mostani és a korábbi közös videóból is.
  • Érdeklődtünk afelől is, hogy igaz-e, a TV2 egyes munkatársait Adler László és Kőhegyi Anna győzködte a videókban való részvételükről.
  • Feltettünk kérdést azzal kapcsolatban is, hogy az Orbán-videó szereplői mindannyian egyből belementek-e a szereplésre vonatkozó felkérésbe, vagy voltak-e, akik először vonakodtak ezt megtenni, illetve kijelenthető-e, hogy a videóban szereplők 100 százaléka önként, saját elhatározásból és nem valamiféle retorziótól tartva vagy valamilyen előny érdekében vállalta a videós szereplést, és azt mindenki összeegyeztethetőnek tartotta-e a szakmaisággal.
  • Megkérdeztük, hogy éreztették-e bármiféle módon azt a munkatársakkal, hogy ha nem vesznek részt a videóban, akkor ennek negatív következményei lesznek, vagy kimaradnak valamilyen pozitívumból. Válasz azonban sem erre, sem a többi kérdésünkre a péntek óta eltelt közel egy hét alatt sem érkezett.
  • Nem reagáltak arra sem, hogy valós-e, hogy nem alulról, hanem felülről jövő kezdeményezésről van szó a videó kapcsán.
  • Nem írtak egyetlen szót sem arra, hogy milyen körülmények között jött létre a videó, az kinek a kezdeményezése volt pontosan.
  • Szintén nem reagáltak arra a kérdésre, hogy nem tartja-e furcsának a TV2, hogy egy híradós műsorvezető nyíltan arról beszél, hogy kire fog szavazni, vagyis ezáltal pártpolitikai tevékenységet végez.
  • Arra sem válaszoltak, hogy nem tart-e a TV2 attól, hogy amikor valamelyik párt támogatására buzdítanak a munkatársai, azzal elveszítik az érintett párttal nem szimpatizáló nézőiket, és ez a műsor nézettségében is megmutatkozhat.
  • Szintén nem válaszoltak arra, hogy miután korábban hasonló politikai támogató videó elkészítése miatt már kapott a vállalat jelentős, több millió forint összegű bírságot, nem gondolták-e úgy (mint azt a TASZ állítja), hogy a műsorvezetőkkel közösen ismételt jogsértésben vesznek részt.
  • Feltettük azt a kérdést is, hogy mivel a TV2 a Facebook-oldalán is népszerűsítette az Orbán-kormányt, jogosan gondoljuk-e azt, hogy a videóhoz a TV2 biztosított infrastruktúrát, eszközöket, operatőrt stb. is, ha pedig igen, erre, beleértve a Facebookon való népszerűsítést is, mekkora összeget költöttek el.
  • Rákérdeztünk arra is, hogy mivel a TV2 korábban nem kért engedélyt az Állami Számvevőszéktől (ÁSZ) politikai reklámok közzétételére, nem érzik-e úgy, hogy mivel ennek ellenére mégis közzétettek politikai reklámvideókat, kijátszották a választási eljárási szabályokat, illetve tisztességtelen módon befolyásolták a választások kimenetelét.
  • A Media1 feltette azt a kérdést is, hogy mi a TV2 véleménye a hírolvasók függetlenségével kapcsolatos médiajogi előírásokról, illetve idejétmúltnak találja-e a vállalat azokat a szabályokat és etikai elvárásokat, melyek szerint egy híradós műsorvezető őrizze meg a függetlenségét és ne álljon be egyik vagy másik politikai szekértábor támogatói közé, ne szerepeljen politikai reklámokban.
  • Rákérdezett a Media1 a TV2-nél arra is, hogy mit gondolnak arról, hogy a tévés és az újságírói szakma egy része meghökkent a TV2 munkatársai által készített videón, mivel azt szakmaiatlannak, a televíziós műsorvezetéssel összeegyeztethetetlennek találta.
  • Kíváncsiak voltunk arra, hogy mi a véleménye a TV2-nek a választások titkosságáról szóló jogi környezetről, és nem érzik-e úgy, hogy azzal, hogy a munkatársakat rávették arra, hogy ország-világ előtt beszéljenek politikai preferenciáikról, vagyis arról, hogy kire fognak szavazni, valójában megsérült a választások titkosságának alapelve is.
  • Kérdeztük azt is, elképzelhető-e, hogy a videóban szerepelt olyan munkatárs, aki valójában nem Orbán Viktor támogatója és a szavazatát nem a Fideszre húzta be, és pusztán munkahelye megtartása érdekében, egzisztenciális fenyegetettség miatt vállalta el a szereplést, meg tudtak-e győződni arról, hogy a videóban részt vevők valóban arra szavaztak, akit mondtak.

Kérdéseink elküldése után a TV2 pr-osztályától sorra érkeztek az olvasási visszaigazolások, vagyis látták a kérdésünket, de még csak annyit sem reagáltak vissza, hogy nem kívánnak válaszolni ezekre. Mi tehát mindent megtettünk, hogy megcáfoltassuk az információkat, kerestük Vitányi Juditot, Pachmann Pétert és Szebeni Istvánt, beszéltünk a műsorvezetők közvetlen környezetével is, kivártuk a többnapos engedélyeztetést is, hogy beszélhessünk Pachmann Péterrel, kerestük a sajtóosztályt is kérdésekkel, több napig vártunk hátha valaki cáfol…. Beszédes, hogy miközben mindenkinek megvolt a lehetősége a Media1 egyik legtovább előkészített, több hét munkával megjelenő cikkének megjelenése előtt a cáfolatra, pontosításra, ez érdemben nem történt meg, ha csak a nyilatkozattól elzárkózó Vitányi nem túl erős, „nem emlékszem, hogy ilyesmi történt”  szavait nem tekintjük annak, amivel szemben egyébként több műsorvezető több ismerőse is az ellenkezőjét állította. Természetesen ha később mégis érkezik válasz, szívesen közzétesszük az érintettek reagálásait.

Egyébként a YouTube-on a TV2 műsorvezetőinek (propagandistáinak?) videójából már valaki közzétett egy 1 órás, „végtelenített” változatot is. Az esetleges érdemi cáfolatokig nézhetik ezt is.

További hírek találhatók a Media1-en. Kérheti híreinket új Telegram-csatornánkon keresztül, RSS feeddel, ott vagyunk Facebookon, Twitteren.

Borító: Vitányi Judit, a TV2 műsorvezetője az elhíresült Orbán-videóban
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */