fbpx
keverőpult, rádió

Betiltotta Oroszország az Eho Moszkvi rádiót és a Dozsgy online televíziót

Gyakorlatilag megszüntette a kormánykritikus orosz Eho Moszkvi rádióállomás és az ellenzéki Dozsgy online televízió adásának foghatóságát egy keddi intézkedésével az orosz médiahatóság, a Roszkomnadzor. Az orosz kormány eközben saját hírportált indított, ahol saját perspektívájából igyekszik bemutatni az ukrajnai helyzetet, és bírsággal fenyegeti azokat a médiaszolgáltatókat, amelyek háborúnak nevezik, amit Ukrajna ellen indított Oroszország.

A Roszkomnadzor azt állítja, hogy a két tömegtájékoztatási eszköz úgymond rendszeresen és célzottan közölt hamis információkat Oroszország ukrajnai „különleges hadműveletéről” (a valóságban Oroszország február 24-én Ukrajna ellen indított, jelenleg is tartó háborújáról.)

Az orosz médiahatóság a főügyészség követelésére döntött az Eho Moszkvi és a Dozsgy betiltása mellett. A rádió és a televízió honlapja ugyanakkor továbbra is elérhető – írja az MTI.

A Roszkomnadzor szerint a közölt hamis információk a „harci műveletek” módjára, az orosz fegyveres erők emberveszteségeire, a bombázásokra és a polgári áldozatokra vonatkoztak. A két médiumban emellett a médiahatóság szerint állítólag felhívások hangzottak el nyilvános tömegrendezvények megszervezésére Oroszországban.

Az Eho Moszkvi főszerkesztője szerint alaptalan vádakról van szó

Alekszej Venegyiktov, a Gazprom Media többségi tulajdonában lévő Eho Moszkvi főszerkesztője alaptalannak nevezte a vádakat, és közölte, hogy az adó meg fogja fellebbezni a Roszkomnadzor határozatát.

Oroszországban nem lehet háborúnak nevezni az Ukrajna ellen indított háborút

A hatóság szombaton felhívta az orosz országos tömegtájékoztatási eszközök figyelmét, hogy az ukrajnai „különleges hadművelettel” összefüggésben ne használjanak olyan szavakat, mint „támadás”, „behatolás”, vagy „hadüzenet”, és ne adjanak ki „hiteles közlésnek tűnő, de a valóságnak nem megfelelő anyagokat” ukrán városok lövetéséről és békés ukrán lakosok haláláról az orosz hadsereg akcióinak következtében. (Mint arról a Media1 beszámolt, korábban Magyarországon az állami MTI is hadműveletként igyekezett bemutatni az Oroszország által Ukrajna ellen indított háborút.)

A kommüniké az Eho Moszkvi és a Dozsgy mellett a Nobel-békedíjas Dmitrij Muratov által irányított Novaja Gazeta című újságot konkrétan is megnevezte hamis információt közlő médiaként.

A Roszkomnadzor felhívta az érintett tömegtájékoztatási eszközök figyelmét arra is, hogy vizsgálatot indít a hamis hírekkel kapcsolatban, és a vétkesek 5 millió rubelig (jelenlegi árfolyamon 15,3 millió forintig) terjedő pénzbírságot kaphatnak, továbbá korlátozhatják tevékenységüket is.

Saját honlapot indított a Putyin-kormány

Az orosz kormány kedden Objasznyajem (Megmagyarázzuk) címmel hírportált indított, amelyen úgymond „hiteles és ellenőrzött” információt kíván közölni az Ukrajnai helyzetről és következményeiről. Dmitrij Csernisenko orosz miniszterelnök-helyettes szerint erre a hamis információk robbanásszerű terjedése miatt van szükség.

Vlagyimir Putyin orosz elnök.
Vlagyimir Putyin orosz elnök. Fotó: stock / Depositphotos.com

Nagyvállalatokat is megvádolt az orosz külügy

Oleg Gavrilov, az orosz külügyminisztérium szóvivője ezzel párhuzamosan cenzúrával vádolt meg amerikai IT-nagyvállalatokat, köztük a Google-t, a Microsoftot, a Facebookot és a Twittert, amiért az ukrajnai konfliktusra hivatkozva világszerte korlátozták az idegennyelvű orosz médiához való hozzáférést – közölte az MTI.

További hírek

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */