fbpx
Facebook

Fizetni fog a Facebook a tartalomtulajdonosoknak

Franciaországban már megegyeztek, Németországban még tárgyalnak a jogdíjakról a médiavállalatok képviselőivel. Hamarosan az internetes óriás a magyar médiavállalatoknak is fizetni kényszerülhet.

Facebook és a francia kiadók képviselete, az Apig egyezséget kötött a sajtókiadói jogokra vonatkozóan – írja a Zeit. (Utóbbi, az Apig hasonló ahhoz, mint idehaza a Magyar Lapkiadók Egyesülete). A konszern licenceket kap és ezeket megfelelően meg is fizeti, nyilatkozta a Facebook és az Apig.

Az egyezség révén a Facebookon megjelenő hírtartalmak után kiadói díjakat fizet a Facebook. A pénzügyi részletekről egyik fél sem közölt információt, de az Apig elnöke, Pierre Louette jelentős összegekre utalt, főleg a kisebb kiadók számára.

A Facebook nyilatkozatában arra hívta fel a figyelmet, hogy emberek milliói számára való ingyenes hozzáférést kínál a kiadóknak. A platform révén ők további bevételeket generálhatnak és a saját honlapjaikra csábíthatják az embereket. Az egyezséggel letették az alapokat a Facebook News jövő évi, franciaországi elindításához is – utóbbi Zuckerbergék hírkereső szolgáltatása lesz.

Németországban is aktuális a kérdés

A Zeit arról is beszámolt, hogy a német sajtókiadók számára is nagyon aktuális az új sajtókiadói joggal kapcsolatos díjazások kérdése. Az idei évben módosították a szerzői jogi törvényt az EU-s irányelv kapcsán.

A Corint Media nevű közös jogkezelő szervezet 420 millió eurót követel az általa képviselt kiadók sajtókiadói jogainak használatáért 2022-ben és licencmegállapodást nyújtott be a Google számára. Ennek tükrében a Corint Media jelenleg 420 millió euró licencdíjat követel a 2022-es évre mintegy 200 szerzői jogtulajdonos nevében.

A számítások alapja a normál díjazási ráta a felhasználó vállalat vonatkozó forgalma tekintetében az adott piacon – ebben az esetben a Google németországi forgalma. A szabadalmakkal és védjegyekkel foglalkozó német hivatal, amely a tarifákkal és díjazásokkal kapcsolatos kérdésekért felel, már megállapította, hogy egy 11 százalékos jogdíjráta a vonatkozó forgalom alapján alapvetően megfelelő mértékű. Ezt a százalékos arányt megfelelően csökkentették, hiszen a Corint Media jelenleg hozzávetőlegesen 200 digitális sajtókiadvány jogait kezeli a német piacon.

A Google bevétele Németországban a keresőmotor használata után a becslések szerint körülbelül 9 milliárd euróra rúgott a 2020-as évben.

Facebook és Google
Fotó: Stock / Depositphotos.com

Ez a követelt összeg, a mintegy 100 millió eurós ausztrál vagy a 400 millió eurós kanadai bevétellel összevetve, a nemzetközi összehasonlításban is korrektnek tűnik. Franciaországban a versenyhivatal nemrégiben kötelezte a Google-t 500 millió euró megfizetésére, mivel a jogszabálynak megfelelő, hivatalos folyamat során a Google nem folytatott kellően konstruktív tárgyalásokat a francia sajtóval az EU szerzői jogvédelmi irányelvén alapuló szomszédos jogokról folytatott tárgyalások során.

Egy közepes méretű országos lap online weboldala, amely körülbelül havi 30 millió látogatást regisztrálhat, mintegy évi 15 millió euró bevételt generálhat ezen jogdíj alapján. A bevételek tovább nőhetnek, ha további jogdíj megállapodásokat is megkötnek. A Corint Media már felkérte a Facebookot is az erről szóló tárgyalásokra és a Microsofttal, illetve egyéb felhasználókkal is folytat megbeszéléseket ez ügyben.

Prof. Norbert Flechsig, a szerzői jog szakértője és számtalan erről szóló írás társszerzője az alábbiakat mondta:

„A szerzői jogok tulajdonosainak a megfelelő díjazás iránti igénye az online felhasználás tekintetében nem újkeletű dolog a szerzői jogvédelemmel foglalkozók számára. Ha a könyvszektorban egy szerző 15 százalékot kap az eladások után, akkor a Google értékesítései utáni 11 százalékot gyakorlatilag a német kiadóknak járó megfelelő díjazás alsó határaként írhatnánk le. És végül a szerzői joggal és szomszédos jogokkal védett szerkesztői munka is benne van ebben a díjigényben, mert éppen ezeket a szerkesztőket is megfelelő arányban illeti a díjazás. Csak egy ilyen megfelelő díjazással tűnik majd úgy, hogy szerződéses egyenlőség van, amelyet a német jogalkotó nem kívánt felülírni a sajtókiadók és a keresőmotorok működtetői közti kapcsolatban.”

Axel Voss EP-képviselő, az EU szerzői jogvédelmi képviselője szerint:

„A sajtó szomszédos jogaiból minden kiadónak részesülnie kell, hiszen ez az európai törvényhozók szándéka. A bevételek célja a kiadók és a különböző vélemények, valamint a sajtó diverzitásának biztosítása és ugyanennek kellene garantálnia az újságírók részvételét is. Ennek a robosztus jognak a kikerülésére tett bármely kísérlet ellentétes a szabályozás céljával és ennek megfelelően elutasítandó.”

Az amerikai Google a fentiekre reagálva közölte a dpa hírügynökséggel:

„Mi a törvényi rendelkezésekhez tartjuk magukat és a tények szolgálnak számunkra iránymutatásul, nem pedig mindenféle alaptalan követelések. A Corint nem veszi figyelembe, hogy a Google jelentős többletértéket teremt a kiadók számára és nem tesz szert említésre méltó bevételekre a hírtartalmakkal.” Mindazonáltal a Google német kiadókkal is folytat tárgyalásokat.

Magyarországon is napirenden az ügy

Magyarországon az Országgyűlés 2021. április 27-én fogadta el a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény és a szerzői jogok és a szerzői joghoz kapcsolódó jogok közös kezeléséről szóló 2016. évi XCIII. törvény jogharmonizációs célú módosításáról szóló 2021. évi XXXVII. törvényt, ami hasonló irányokat jelöl ki, mint a többi uniós tagállam esetében történik.

A Media1 piaci forrásból származó információi szerint a háttérben folyik már annak előkészítése, hogy a magyar tartalomtulajdonosok is bevételhez juthassanak a Facebooktól és a különböző hasonló szolgáltatóktól.

Még több hír található a Media1.hu-n

Borító: stock / depositphotos.com

Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások