fbpx
Peter Limbourg, a Deutsche Welle (DW) főigazgatója

„Óriási nyomás helyeződik a magyar médiavállalatokra” – Exkluzív interjú Peter Limbourggal, a Deutsche Welle főigazgatójával

Interjút kért a Media1 műsora Peter Limbourgtól, a Deutsche Welle (DW) főigazgatójától. Beszélgetésünk apropóját részben az adta, hogy a német médiaszolgáltató DW Magyar néven beszélgetésünk előtt indította el magyar nyelvű YouTube csatornáját, de ezenkívül szóba került több más téma is, így például a magyar médiahelyzet, a közszolgálatiság és a függetlenség kérdése, a finanszírozás, de például az is, miért nem indítanak inkább tévécsatornát, lehet-e hatékony egy YouTube-csatorna az emberek tömeges elérésében. Limbourg azt is elárulta, min dolgoznak manapság, és elmondta azt is, mit gondol arról, ahogyan a magyar kormány a DW Magyar YouTube-csatorna elindítása előtt reagált a fejleményre.

A beszélgetés hangzóváltozatban is elérhető a Media1 podcastjáról, valamint az alábbi lejátszóval itt is meghallgatható. Az írásos változat a lejátszó alatt olvasható el.

Most indult el a DW Magyar, a Deutsche Welle magyar nyelvű YouTube csatornája. Mennyire elégedett az első eredményekkel?

Egyelőre korainak érzem a kérdést, hiszen alig néhány napja, hogy elindult a csatorna. Egy hónap vagy inkább több hónap után talán már jobban látjuk az első eredményeket.

Mégis, milyen eredményekkel, milyen „nézettségi” számokkal lenne elégedett?

Azt gondolom, ez nem annyira a számokról szól. Úgy vélem, kiváló minőségű tartalmaink vannak, ezért sokkal inkább az a fontos, hogy megvan-e az általános érdeklődés a témáink iránt. Ha indítunk egy új szolgáltatást, akkor annak időt kell hagyni, hogy megismerjék, elkezdjenek beszélni róla, és hónapok után fogjuk látni, hogy mennyire képes a magyar nyilvánosságra hatni. Jelenleg úgy érzem, van érdeklődés arra, amit csinálunk, és azon videók alapján is optimista vagyok, amiket már korábban elérhetővé tettünk, ugyanis jelentős látogatószámot tudtak elérni.

Hány videót terveznek naponta, hetente?

Ezek pontos számát nagyban befolyásolja, hogy mik történnek a világban. Időnként lehet olyan, amikor több, időnként olyan is, amikor kevesebb tartalom készül, attól függően, hogy mennyi izgalmas történés történik, de számos videóval készülünk.

Helyi riportokat is készítenek, vagy csak központi videókra számíthatunk?

Vegyesen, többféle videóról is szó van. Vannak magyar munkatársak is, akik részt vesznek a produkciós munkákban, de érkeznek videók Berlinből és Bonnból is. Vannak Németországból, Európa más országaiból és Magyarországról is helyi tartalmaink.

Eredetileg úgy hallottuk, hogy terveznek Facebook-oldalt is a DW Magyarnak, de ez nem valósult meg. Mi ennek az oka?

Fokozatos indulásban gondolkodunk, nem akarunk túl sokat egyszerre, hanem elsőként egy csatornára fókuszálunk. Elindítottuk tehát a Youtube-csatornát, aztán meglátjuk az első eredményeket és utána eldöntjük, merre haladjunk még tovább, indítunk-e például Instagram-elérést és Facebook-oldalt, nyitunk-e magyar Twittert stb.

Vannak egyéb országbeli csatornáik is YouTube-on, nem is kevés. Ez valóban hatékony megjelenési mód a tömegek elérésére?

Azt gondolom, hogy a YouTube nagyon releváns platform a DW számára. Az angol nyelvű híreinket tartalmazó YouTube csatornának például több mint 2 milliós feliratkozótábora van, de van dokumentarista YouTube-csatorna, spanyol, arab és más csatorna, és ezek is nagyon sok feliratkozóval rendelkeznek, további milliókról van szó. Meglátjuk, Magyarországon hogyan haladunk majd ezzel.

Évekkel ezelőtt a Deutsche Welle már jelen volt Magyarországon. Egyáltalán nem gondolkodnak tévécsatornában manapság? Az önök konkurenciája, az Euronews működtet lineáris, magyar nyelvű tévécsatornát is. Igaz, csak néhány szolgáltatónál érhető el manapság.

Úgy tudom, hogy korábban elsősorban rádióként voltunk jelen Magyarországon. A lineáris televízió nagyon költséges, ezért nem gondolkodunk magyar nyelvű önálló tévécsatornában. Főleg a fiatalabb korosztályra koncentrálunk, akiket a közösségi médián keresztül tudunk elérni a leghatékonyabban.

Az Euronewsnak van magyar nyelvű weblapja is, magyar tartalmakkal. Nem akarnak önök is magyar nyelvű Deutsche Welle híroldalt, nincs ilyen jellegű tervük?

A közösségi médiával kezdünk most, aztán körülbelül félév vagy egy év múlva már látni fogjuk, hogyan folytathatjuk, ez nagyban függ az ez alatt látott eredményektől. Sosem zárnék ki semmit, de magyar tévécsatornában jelenleg egyáltalán nem gondolkodunk, de a többi online platform közül viszont sok minden felvetődhet, meglátjuk…

Mit gondol a magyar médiahelyzetről?

Legelőször is szeretném elmondani, hogy nagyon sok kiváló magyar újságíró dolgozik Magyarországon,

de azt is érzékeljük, hogy óriási nyomás helyeződik a médiavállalatokra.

Ezért is láttuk úgy, hogy izgalmas lenne több nemzetközi tartalmat biztosítani. Hasonlóképpen osztunk meg tartalmakat Lengyelországban, Horvátországban és van már tapasztalatunk Romániával és Bulgáriával kapcsolatban is. Azt gondolom, hogy a tapasztalatainkkal hozzájárulhatunk a magyar nyilvánossághoz, az informálódáshoz a DW tartalmaival.

Tudnak-e áttörést elérni a nyilvánosságban a nem demokratikus országokban is, ahol probléma van a sajtóval? El tudnak érni nagy közönséget ilyen országokban is?

Ó, igen, komoly eredményeink vannak ezzel kapcsolatban. Az olyan országokban mint Irán vagy Kína, nagyon nehéz feladat, ahol aktívan is blokkolják a tartalmainkat, és a világ más részein is vannak nehézségeink, de szerencsére az európai nehézségek össze sem hasonlíthatók azzal, ami Kínában vagy Iránban jellemzi a médiát.

Mit gondol arról, ahogyan a magyar kormány reagált a DW érkezésére? Eléggé ellenségesen kezdtek el kommunikálni önökről. Mit tudnak ez ellen tenni?

Tapasztalataim szerint Magyarországra a vendégszeretet jellemző. Természetesen érdekes, hogy milyen hangok érkeznek egy kormánytól vagy egy kormányszóvivőtől, de úgy gondoljuk, hogy alapvetően a közönségre kell fókuszálnunk, őket kell elérnünk, és a közönség képes önállóan kialakítani a véleményét a DW tartalmairól. Ezért én optimista vagyok, hogy sikerül jó kapcsolatokat kialakítani mindenkivel. De azt is gondolom, hogy először jobb megnézni, mit teszünk és hogyan teszünk és csak utána ítélkezni. Ez valójában nem történt meg, de várjunk, aztán meglátjuk.

Az indulás napján feltöltött első videóik nem tűnnek kormánykritikusnak, sőt nem is igazán érintik a magyar kormányt, de még Magyarországot is csak egy. Láthatunk riportot a berlini tévétoronyról, a COVID-járványról stb., ezek semlegesek.

Mi nem az egyes kormányok ellen tesszük a dolgunkat, hanem a normális, magas színvonalú tájékoztatásért. Újságíróként az informálódást segítjük elő. Persze gyakran vagyunk kritikusak, beleértve a saját német kormányunkat is, hiszen szerencsére független médiumként dolgozhatunk.

Mindenkivel szemben kritikusak vagyunk, de az sem jelenthető ki automatikusan, hogy a Deutsche Welle egy kormányellenes média. Bizonyos esetekben persze igen, de a célunk az informálódás elősegítése. Sok témát fedünk le, legyen az tudomány, turisztika, politika, sport, gazdaság.

Néhány ember viszont azt gondolja, hogy az efféle tartalmakat, amiket önök közzétettek, tulajdonképpen most is elérhetjük az interneten, ha valakit érdekel, olvashat ezekről a témákról, tudományról, és inkább az oknyomozó riportokból kellene több.

Úgy vélem, az a fontos, hogy mindenféle tartalmat kínáljunk, vegyesen, tehát egy jó mix legyen, amiből mindenki megtalálhatja az őt érdeklő információkat, beleértve a tényfeltáró, oknyomozó anyagokat is. De tényleg érdemes nem néhány nap után véleményt alkotni, hiszen alig pár napja indítottuk el az új szolgáltatást. Figyelni fogjuk a YouTube-on, hogy mi érdekli a magyar látogatókat. Egy folyamatról van szó, mi is tanuljuk, mit igényelnek.

Elképzelhető, hogy növelni fogják a magyarországi és az oknyomozó anyagok számát? Az indulás napján egyetlen magyar vonatkozású anyag volt, a hajléktalankórházról szóló riport.

Egy összesen mintegy 10 fős stábbal kezdtük el a munkát. Azon leszünk, hogy rendszeresen legyenek ilyen tartalmaink. Azt nem tudom megmondani, pontosan hány ilyen lesz, mert nem vagyok benne a gyártásban, de folyamatos fejlődést ígérhetek.

Hogy állnak a magyarországi médiapartnerekkel való megállapodások tekintetében?

Az induláskor már 5 felett jár a magyar médiapartnereink száma és ezek köre folyamatosan bővül. Így megosztjuk rajtuk keresztül is a tartalmainkat, és azok még több emberhez juthatnak el.

A DW egy óriási médiaszervezet. Globálisan hány emberhez jutnak a DW tartalmai, műsorai, hány csatornájuk van, hány nyelven szolgáltatnak?

3300 ember dolgozik a DW-nek. Egy hét alatt körülbelül 250 millió olyan embert érünk el, akik rendszeresen használják a szolgáltatásainkat. Havonta több mint 1 milliárd elérést produkálunk online, szóval nagyon sikeresek vagyunk abban, amit csinálunk.

Az emberek értékelik azt az újságírói munkát, amit végzünk, például azt, hogy elfogulatlanok vagyunk és sokszínűségre törekszünk a témák bemutatásakor. 32 nyelven vagyunk elérhetők, és 4 lineáris tévécsatornánk van: a legnagyobb elérésű az angol, valamint van spanyol, arab és persze német.

Nagyon nagy szervezetről van szó. Milyen pénzügyi háttérrel végzik mindezt, mennyi közpénzt kapnak Németországtól? Ez azért is érdekes téma, hiszen Magyarországon sok bírálat éri az állami médiavállalatot, amiért idén például 117 milliárd forintból gazdálkodhat, ami egyesek szerint nagyon magas összeg.

Két médiarendszer működik nálunk Németországban. Az egyik a nemzeti médiarendszer, a Németországnak szóló ARD és ZDF, mely 8,1 milliárd eurós előfizetési díjra tett szert, valamint a DW, amelyet a német parlament finanszíroz. Éves, a német adófizetőktől származó költségvetésünk 380 millió euró. (Ez mostani árfolyamon átszámítva forintra hozzávetőlegesen 136 milliárd forint körül van – megj. a szerk.) A fenti mutatókban nincs benne a DW Academy nevű szervezet költségvetése. (Utóbbi egy médiaiskola – megj. a szerk.)

Mi garantálja azt, hogy önök függetlenek tudnak maradni? Itthon például a Médiatanács tagjai kizárólag a Fidesz szavazataival lettek megválasztva, és ők tudják ellenőrizni a médiaszolgáltatásokat, ők osztják szét a rádiós frekvenciákat. Németországban hogyan működik a kontroll és mi garantálja azt, hogy a DW középen tud maradni, nem lesz belőle kormánytévé vagy épp ellenzéki csatorna?

Mindenekelőtt a legfontosabb, hogy a tartalmaink felett nincs kontrollja a német parlamentnek vagy a kormánynak. Teljesen függetlenül működünk. Van egy boardunk, egy bizottság, ami kontrollálja a szerkesztőségi munkát.

A bizottság a civil szféra tagjaiból, szakszervezetekből, egyházakból, sportszervezetekből, nyelvi, kulturális intézményekből, valamint a dolgozói szervezetből tevődik össze. Fontos, hogy a board tagjai nem politikusok. Ez garantálja a függetlenségünket a kormánytól, amire tényleg nagyon büszkék vagyunk, mert úgy gondoljuk, hogy az egész szervezet függetlensége a legnagyobb értéke, és ezért bíznak meg bennünk ilyen sokan a világ legkülönfélébb helyeiről.

Az itthoni rendszerünket gyakran éri bírálat, amiért ez nem teljesül, elfogult a kormánypárt iránt, a híreik jelentős része konkrét kormánypropaganda. Újságírókról közölnek lejáratásokat, talán hallott ön is nemrég a Franziska Thinderle ügyről… Mit tanácsolna Magyarországnak, ha szeretne független állami médiumot, mi a megoldás?

Nem nekem kell tanácsokat adnom, hiszen azért beszélgetünk, mert elindult az új magyarországi szolgáltatásunk, és nem szeretnék tanítói szerepben feltűnni,

de a mi tapasztalatunk az, hogy a közmédia akkor működik jól, ha azt nem kontrollálja a kormányzat, hanem a civil szféra ellenőrzi, és ha hozzáfér a piachoz, piaci bevételei is vannak. Ez az én tapasztalatom, és azt gondolom, hogy a független és szabad média a demokrácia központi eleme.

Milyen terveik mostanság a DW-ben, min dolgoznak jelenleg?

Mostanában különböző nagy médiaoutletekkel tárgyalunk és a video-on-demand (lekérhető videós szolgáltatások) területére, a digitalizációra fókuszálunk, és igyekszünk ezeket optimalizálni.

Van-e már tervük, hogy mikor kapcsolják le a hagyományos, lineáris tévécsatornákat? Vagy megmaradnak ezek örökké, nem lesznek kiiktathatók?

Nem sok minden tart örökké, mégsincs semmiféle konkrét tervünk a lineáris csatornák lekapcsolását illetően. Amin ezzel kapcsolatban dolgozunk, az a folyamatos optimalizáció, különféle digitális szolgáltatásokba, fejlesztésekbe beruházunk. De szerencsére a DW hagyományos tévécsatornáik sikeresek, ezért nincs terv lekapcsolásukra.

Milyennek látja a rádiós piacot Németországban? Azon nem gondolkodnak, hogy ha már úgyis bejönnek a magyar médiapiacra, akkor a rádiós piacra visszatérjenek?

A rádió szerencsére él, jó állapotban van, fontos médium: Németországban nagyon vibráló rádiós piacról beszélhetünk. Azzal kapcsolatban azonban nincs semmiféle konkrét tervünk, hogy belépnénk a magyar rádiós piacra. Talán egyszer podcastok terén megjelenünk, de azt nem hinném, hogy a klasszikus FM-rádiós piacon is megjelennénk.

Az interjú hangzóváltozata, a Media1 2021.05.03-i műsora ide kattintva letölthető. Az adás visszahallgatható az alábbi lejátszó segítségével is.

Még több tartalom érhető el a Media1.hu-n! A Media1 műsorának korábbi adásai ide kattintva érhetők el. Feliratkozhat a podcastra az iTunes-on és elérhető a Spotify-on is.

Borító: Peter Limbourg. Fotó: © DW/J. Röhl

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások