Az Instagram ajánlásai a koronavírus járvány alatt rengeteg félretájékoztató, oltásellenes, antiszemita és összeesküvés-elmélet tartalmú anyag felé vezették azokat a felhasználókat, akik a hasonló tartalmakra már korábban fogékonyak voltak – írja a The Guardian.
A The Center for Countering Digital Hate (CCDH) nevű, digitális gyűlölet visszaszorításával foglalkozó szervezet önkéntesek segítségével létrejött kutatása alapján kiderült, hogy az új felhasználóknak is jelentős mennyiségű álhírt ajánlott az oldal algoritmusa, főként a „felfedezés” (discover) és a 2020 augusztusa óta működő „javasolt tartalmak” funkciók segítségével.
A cél: minél tovább az oldalon tartani a látogatókat
A közösségi oldalak ajánlásainak lényege, hogy a felhasználót minél több ideig az oldalon belül tudják tartani, ezért felmérik, hogy egy adott felhasználót milyen tartalmak érdekelnek, és igyekeznek ahhoz hasonlókat ajánlani neki. Ezt úgy érik el, hogy az algoritmus megfigyeli, hogy a felhasználó milyen oldalakat követ, mennyi időt tölt egy-egy poszt elolvasásával, vagy hogy reagál-e egy adott posztra például lájkkal vagy hozzászólással.
Azoknak az önkénteseknek, akik több oltásellenes felhasználót követtek, az Instagram algoritmusa több álhírt, és többek között antiszemita összeesküvés-elméleteket is ajánlott. Érdekes módon a wellness oldalak követőit is gyakran kapcsolta össze az algoritmus járványtagadó tartalmakkal.

„Hihetetlen, hogy míg a járvány végigsöpört a világon, az Instagram egy olyan funkciót indított, ami arra ösztönzi a felhasználókat, hogy összeesküvés-elméleteket és hazugságokat nézzenek a koronavírusról és a vakcinákról. Ezt a funkciót csak is a nyereség miatt hozták létre, hogy többet görgessenek a felhasználók, és több reklámot mutathassanak nekik” – kommentálta a kutatás eredményit Imran Ahmed, a CCDH vezérigazgatója.

A Facebook szerint félrevezetők az eredmények
A Facebook egy nyilatkozatban reagált a tulajdonában lévő Instagrammal kapcsolatos kutatásra. Nyilatkozatában elavultnak és félrevezetőnek nevezte a kutatást, mivel a kutatás azt nem vizsgálta, hogy hány posztot töröltek az elmúlt időszakban, illetve szerintük nem elég csak az önkéntesek által összehozott mintát alapul venni.
„Arra összpontosítottunk, hogy hiteles információkhoz vezessük az embereket, ezért irányítottunk eddig több mint 10 millió koronavírussal kapcsolatos keresést hivatalos egészségügyi forrásokhoz. Továbbá dolgozunk a kereső fejlesztésén is, hogy az olyan profilok, melyek ellenzik az oltások beadását nehezebben legyenek elérhetőek” – közölte a Facebook szóvivő útján.
A közösségi médiáról beszélgettünk Forgács Mariann közösségi média szakértővel, a Be Social ügyvezetőjével a Media1 tegnapi műsorában, ahol a Facebookon bevezetett tényellenőrző programról is szó esett. A beszélgetés itt érhető el.
További híreket talál a Media1.hu-n!